Categorie archieven: redactioneel

Van de redactie

Van de redactie

Nog 2 weekjes en dan gaat ook Zuid-Holland op vakantie. Volgende week komen we nog braaf uit en dan gaan wij ons zomerreces houden. De politiek laat de boel voor een week op 8 op zijn beloop. Wij slechts één weekje. Verschil moet er zijn.

In het kermisweekend gaat de redactie ook los en valt er altijd weinig te melden. Dus let op de eventuele aankondigingen voor de week erop. De Dorpsketting staat op de site dus u hoeft op uw vakantieadres De Dorpsketting niet te missen.

En bezorgers zorg voor vervanging.

Fijne vakantie, namens ons allen

 

Jaarvergadering Dorpsketting

Uitnodiging jaarvergadering

door het bestuur en de redactie van de Dorpsketting


Uitnodiging tot het bijwonen van de jaarvergadering van de Stichting tot Exploitatie van de Dorpsketting. De vergadering wordt gehouden op woensdag 26 juni aanstaande in de Pastorie, aanvang 20.30 uur.


De agenda voor de jaarvergadering luidt:

1. Opening

2. Verslag van de jaarvergadering van 30 mei 2012

3. Financieel verslag 2012

4. Verslag kascommissie naar aanleiding van de controle van de admini- stratie over het boekjaar 2012. De kascommissie bestaat uit het be stuur Vrouw Actief (3e keer), bestuur Dorpshuis (2e keer), bestuur Car navalsvereniging de Gaanders (1e keer)

5. Bespreking Begroting 2013

6. Bestuursverkiezing: Aad Janson (gzn) is aftredend en herkiesbaar

7. Informatie rond het gebruik van de website www.stompwijk.nl

8. Rondvraag en sluiting

 

Uitnodiging jaarvergadering

 

door het bestuur en de redactie van de Dorpsketting


Uitnodiging tot het bijwonen van de jaarvergadering van de Stichting tot Exploitatie van de Dorpsketting. De vergadering wordt gehouden op woensdag 26 juni aanstaande in de Pastorie, aanvang 20.30 uur.


De agenda voor de jaarvergadering luidt:

1.        Opening

2.        Verslag van de jaarvergadering van 30 mei 2012

3.        Financieel verslag 2012

4.        Verslag kascommissie naar aanleiding van de controle van de admini- stratie over het boekjaar 2012. De kascommissie  bestaat   uit  het bestuur Vrouw Actief (3e keer), bestuur Dorpshuis (2e keer), bestuur Car navalsvereniging de Gaanders (1e keer)

5.        Bespreking Begroting 2013

6.       Bestuursverkiezing: Aad Janson (gzn) is aftredend en herkiesbaar

7.       Informatie rond het gebruik van de website www.stompwijk.nl

8.      Rondvraag en sluiting

 

Opening van zorgboerderij Boerderijn

boerderijn

Vrijdag 7 juni was het dan zover; de opening van de zorgboerderij nieuwe stijl: Boerderijn in Geerpolder. Alhoewel er nu een schitterende boerderij in authentieke vorm is opgetrokken was het tijdens de bouw wel even improviseren in de tijdelijke noodhuisvesting, waarbij de activiteiten van de zogenaamde hulpboeren ook gewoon moest doorgaan. Alle lof voor de familie van Rijn en de diverse vrijwilligers en stagiaires die dit hebben gedaan. Uiteindelijk staat er iets moois en alle reden om dit ook officieel door de burgemeester te laten openen. De voorbereiding van zo’n mooie dag heeft uiteraard veel voeten in de aarde. Al weken lang waren de hulpboeren hiervoor in de weer. Alles zag er spic en span uit en er waren vele activiteiten voorbereid om die dag te kunnen ondernemen. Zo konden er meerdere natuurwandelingen worden gemaakt. Hierbij konden kinderen een monster nemen van het slootwater en nagaan welke beestjes er allemaal in het slootwater zaten. De hulpboeren konden ook enthousiast vertellen over de diverse werkzaamheden die op de boerderij moeten gebeuren. Het onderhouden van de groentetuin, het voeren van de beesten, het repareren van fietsen, etc. Maar deze open dag was natuurlijk wel heel speciaal en ze hadden dan ook hele speciale taken, zoals het regelen van het verkeer, begeleiden van het parkeren, de verkoop van ijs, trampolinespringen, etc. Deze taken wisten zij met verve te vervullen. Naast de vele activiteiten van de hulpboeren waren er ook de nodige stands van de bedrijven die bij het ontwerp en de bouw van de boerderij betrokken waren. Kortom, een mooie dag voor een resultaat dat gezien mag worden.  

Schrijvers tijdens de bbq Leo, Loes, Conny en Geerd

 

Nu ook logeren op de Boerderijn

boerderijn 2boerderijnDeze week weer een vleugje Zoeterwoude in de Dorpsketting. In de Geerpolder op Geerweg 4 ligt de Boerderijn. De boerderij is sinds 1920 eigendom van de familie van Rijn.  En sinds 1992 van John en Paulien. Wegens gezondheidsklachten van John zijn ze in 2008 gestopt met melken. En verder gegaan als zorgboerderij.  Zoon Geert woont als opvolger er naast.  

Dieren

Ze zijn niet helemaal zonder vee. 30 stuks jongvee, 30 schapen en 45 lammeren bevolken de stallen. Tevens nog wat geiten, kippen, konijnen en cavia’s. Om die te verzorgen hebben zij hulpboeren. Veelal jonge mensen met een lichte beperking. Die hun taken zeer serieus oppakken. De dieren worden gevoerd, geknuffeld en de stallen uitgemest. Ook is er een flinke moestuin waar ze groenten telen. Zaaien, poten, onkruid wieden en oogsten. Het hoort er allemaal bij. Wie er langs komt mag ook zelf een kropje sla steken en kopen. Door het koude voorjaar groeit er nu echter nog niet veel.

Fietsen repareren doen ze ook. Oude fietsen die worden ingeleverd knappen ze op en maken ze weer rijklaar. Deze worden vaak aangeschaft door studenten of als schuurfeestfiets.

De hulpboeren worden begeleid door boer John, boerin Paulien, zoon Geert en een aantal vrijwilligers. Een daarvan al acht jaar!

Ondanks dat de regen buiten met bakken uit de hemel valt, is iedereen opgewekt. Het is te merken dat ze het naar hun zin hebben.

Logeren  

De nieuwste activiteit. Vorig jaar is de boerderij helemaal vernieuwd en meteen rekening gehouden met logees. Boven de gezellige kantine zijn twee tweepersoons en twee eenpersoons slaapkamers. Alles in frisse kleuren en makkelijk schoon te houden. Hulpboeren en zorgvragers kunnen nu een weekend in de maand hier verblijven. ’s Avonds wordt er gezamenlijk gekookt en gegeten. De dagen worden gevuld met de zorg voor de dieren. Maar ook met puzzelen, spelletjes en bij mooi weer een fietstochtje door de polder.

Open dag  

Dit nu wordt vrijdag 7 juni aanstaande officieel in gebruik genomen. De opening wordt verricht door de burgemeester van Zoeterwoude mevrouw Bloemen. Alle bezoekers mogen dieren knuffelen, wandelen in de wei en een rondleiding over het erf volgen. Kom bij mooi weer zoveel mogelijk op de fiets. Vanaf 13.30 uur bent u welkom. Om 14.00 uur is de officiële opening, en het eindigt om 18.00 uur. En nu maar duimen voor mooi weer.

John, Paulien en Geert veel succes!                                             

Agnes van Boheemen Vollebregt

 

 

 

 

 

 

Man uit Zoeterwoude overleden na ernstig ongeval op N206

ongeval 2ongeval 1

Op weg naar de fysiotherapeut stuitte ik op een ongeval op de Middelweg. Ik werk tenslotte niet voor niets bij een weekblad en heb bovenstaande foto’s met mijn mobiel genomen. Vanuit mijn oogpunt zag ik alleen een auto te water, waarbij de chauffeur de auto had verlaten en aan de overkant stonden de koeien nieuwsgierig toe te kijken. De hierbij betrokken personenauto was geheel verborgen achter de bestelauto. Ik heb gekeerd en om gereden. Pas op de site van Regio 15 wordt duidelijk dat de andere personenauto geheel total loss is. De linker voorkant zit geheel in de prak. Zie verder onderstaand bericht en foto’s op de site van Regio 15.

 

Man uit Zoeterwoude overleden na ernstig ongeval op N206

Op de provinciale weg N206 (Middelweg) heeft maandagmiddag een ongeval plaatsgevonden waarbij een personenauto en een vrachtwagen betrokken waren. Bij het ongeval is de bestuurder van een personenauto zeer zwaar gewond geraakt en bij aankomst in het ziekenhuis overleden.
Door een nog onbekende oorzaak kwamen de personenauto en vrachtwagen frontaal met elkaar in botsing op de N206 tussen Zoetermeer en Stompwijk. Door de aanrijding kwam de personenauto op het naastgelegen fietspad tot stilstand; de vrachtwagen belandde in een kleine sloot aan de andere kant van de weg. Het personeel van de ambulancedienst heeft de bestuurder gereanimeerd en werd daarbij geassisteerd door het Mobiel Medisch Team.

Het slachtoffer is met spoed en onder begeleiding van politiemotoren in kritieke toestand overgebracht naar het Medisch Centrum Haaglanden, locatie Westeinde. De man bleek bij aankomst in het ziekenhuis te zijn overleden.
De chauffeur van de vrachtwagen is met lichte verwoningen naar het ziekenhuis vervoerd.

Zie www.regio15.nl

 

Petra Oliehoek– van Es (en Regio 15)

 

fotograaf Adri de Groot

de groot

Afgelopen week viel aan fotograaf Adri de Groot de eer ten deel om opgenomen te worden in de orde van Oranje Nassau. Op zijn site is te lezen:

“Op een dag als deze waarop anderen op je borst kloppen door er een lintje op te hangen, mag je hun motivatie wel vermelden. Enkele passages uit de voordracht van de burgemeester van Rijnwoude.


“Het gaat om een bijzonder iemand met unieke activiteiten op het gebied van natuur, natuurbehoud en natuurbescherming, die met behulp van moderne media duizenden mensen bewust maakt van en laat meegenieten met een deelaspect van al het moois wat de natuur ons te bieden heeft, namelijk vogels.


Men kan zich op deze website aanmelden als (gratis) abonnee, en wordt vervolgens zo goed als dagelijks getrakteerd op zeer kundige verslaglegging van het vogelleven in uw regio maar ook wel daarbuiten. Dit doet hij middels de meest prachtige, door hem zelf gemaakte foto’s van bekende maar ook zeldzame vogels in hun dagelijkse activiteiten, voorzien van korte, heel toegankelijke verhaaltjes en opmerkingen over wat hij op zijn speurtochten observeert en meemaakt.

Die informatie biedt bovendien zoveel interessants dat er een grote educatieve waarde vanuit gaat. Hij geeft blijk van een bijzonder engagement met betrekking tot natuurbescherming, wat aan de orde komt op zijn website
door de verslagen die hij doet van ons mensen, op momenten dat wij natuur of dieren geweld aandoen”.

Bij de redactie kijken we regelmatig naar vogeldagboek.nl  waar hij de meest bijzondere vogels fotografeert en deelt op zijn vogeldagboek. Een echte aanrader.

Adri wordt veelvuldig gesignaleerd bij de Vogelplas. Zo ook afgelopen week toen Yvonne van Rijn met groep 7 hem tegen het lijf liep. Lees elders haar verslag.

Petra Oliehoek– van Es

 

Nynke nevermind

nynke

Nynke Nevermind!

Net als half Nederland maak ik gebruik van Facebook en daar zag ik laatst mijn buurmeisje in de lakens hangen. In vaktaal heet dat tissues, maar dat klinkt zo breekbaar. Ze heet Nynke en zit op woensdag en zaterdag op de circusschool Nevermind in Zoetermeer en daar oefent ze met het balanceren op een bal  of op een koord of jongleren met ballen of kegels. Ik zag trouwens laatst Stijn met diabolo in op het speelveld bij de Appelboom aan de slag. Ook niet geheel onverdienstelijk. Hij heeft zich sinds kort ook aangemeld, nu hij zijn zus zoveel trucen uit ziet halen. Afgelopen week werd in het Stadshart het startsein gegeven voor de Nationale sportweek en ja hoor daar hing ze weer samen met 2 ook 13-jarige circusartiesten. Geheel in stijl van deze toch wel koninklijke week in het rood-wit-blauw. Nynke hangt in het wit geheel ondersteboven. Wij zijn hier ook ondersteboven van, maar dan van onder de indruk. Hier gaan we meer van horen.

Petra Oliehoek– van Es

 

Kaarten in de kantine

kaarten in de kantine

Afgelopen vrijdag was het kaarten in de kantine. Deze keer kon men individueel inschrijven en dat gaf leuke combinaties en was toch weer eens wat anders. De opkomst kon veel beter, zeker nu de opbrengst ten gunste van de verbouwing van de kantine van de Stompwijk ‘92.  Vorige week de carwash actie, afgelopen week kaarten en komende vrijdag een walking dinner.

Val ik een keer in de prijzen is de uitslag niet bewaard gebleven omdat het buiten de competitie viel! Er waren 2 tafels met prijzen voor de prijsjassers en de loterij beschikbaar gesteld door de Stompwijkse Middenstand. De avond was weer uitstekend verzorgd mede door inzet van bijna de gehele familie van Hoeijen en Tess.

En dan Hoera het is vrijdag een Walking Dinner in de kantine.

Niet denken wat zullen we vandaag weer eens eten, maar aan een relaxt weekend beginnen waarin vrijheid hoog in het vaandel staat. vanuit je werk aanschuiven een aperitief, diverse voorgerechten en keuze gerechten en koffie met een overheerlijke  bonbon toe. Er zijn van die activiteiten daar moet je gewoon bij zijn. Dit wil je niet missen.  Dit is er zo een. Je hoeft geen lid te zijn, iedereen is welkom. Aanvang: 18.00 uur

Prijs: € 35,- per couvert

Aanmelding bij dhr. Ton Veenhof,

Bij voorkeur via e-mail:  tonveenhof21@gmail.com  

Of via: 06-25190804

Betaling via rek. 11.73.57.030 t.n.v. de renovatie-kantine.

Het is kort dag spoedige aanmelding is gewenst.

De opbrengst komt volledig ten goede voor de renovatie van de kantine