Stompwijkse handbaldames 1 VS Schipluiden

 

Zaterdagavond 15 december. De kantine heeft onderdak geboden aan alle vrijwilligers van Stompwijk 92. Deze konden zich vanaf 17.00 uur al moed indrinken om dan om 20.00 uur (fris en fruitig???) in de zaal bij de dames 1 van Stompwijk te komen kijken. Schipluiden stond op het programma. Zij staan 2 plaatsen hoger en zouden in theorie dus wel verslagen kunnen worden. Wij hadden dus ook besloten dat het een mooie avond was om te winnen, veel publiek en een gezellige sfeer in de kantine, wat wil je nog meer! Het beginsignaal klonk en Schipluiden scoorde 1, 2, 3, 4 en 5-0. Oké dat ging niet helemaal zoals gepland. Ergens in de achterhoofden van de speelsters klonk Mike, scherp beginnen, vanaf de eerste minuut. Pit en superheid. Oké, opnieuw beginnen, achterstand wegwerken en gaan met die banaan. Het tij keerde..  We werden eindelijk wakker. De verdediging stond meteen al een stuk beter. Voorgaande wedstrijden hadden we met name moeite met de afronding. Dat leek vandaag minder een probleem. We moesten slordigheden voorkomen en lekker op tempo blijven spelen. Nadat we dus 5 doelpunten om onze oren kregen ging dat allemaal een stuk beter en stonden we in mum van tijd al weer 5-5 en kort daarna zelfs alweer 8-7 voor. Voor rust zouden we deze voorsprong niet meer weggeven en de ruststand was dan ook 12-10 in ons voordeel.

Dit wilden we in de tweede helft natuurlijk niet meer weggeven. Maar het beloofde toch nog een spannende helft te worden. De verdediging stond eigenlijk de tweede helft nog steeds heel sterk. Af en toe een steekje laten vallen dat kan, maar over het geheel gezien ging dat erg goed. Zelfs in overtal lukte het Schipluiden regelmatig niet om te scoren, waar wij in ondertal regelmatig wel wisten te scoren. De score bleef gemiddeld ongeveer 2 punten uit elkaar. Tegen het einde van de tweede helft wisten we zelfs even met 4 punten uit te lopen. Echter stonden we het einde van de tweede helft bijna continu in ondertal, dus werd het toch lastig om dit vast te blijven houden. De scheidsrechter leek te denken hij een avondje uit was in het spoorwegmuseum met de Zonnebloem. Gewoon af en toe op het fluitje blazen en wat handgebaren is altijd goed moet hij hebben gedacht. Maar goed zonder respect geen handbal, dus beide teams bleven netjes. Met nog een paar seconden op de klok en 3 punten voorsprong kreeg Schipluiden nog een penalty..  Eindstand 19-17 in het voordeel van Stompwijk!!!!!

Uitgeroepen tot ere-supporters van de wedstrijd: Carla van Hoeijen en Hélène van de Bosch. Gefeliciteerd!

Balsponsor bedankt, publiek bedankt en kantinepersoneel en Gerda bedankt voor de broodjes en drankjes na de wedstrijd!

6 januari staat Helius op het programma, kom gezellig mee naar Hellevoetsluis waar de koffie en thee voor u klaar staan. (vergeet alleen uw portemonnee niet) Gebleken is dat wij het beter doen met uw support!!

 

Tot dan!

Angelique van Hoeijen

 

geen bardienst

 

Geen bardienst zondag 09.00-11.30:  geen activiteiten op de Meerhorst

 Alleen de Heren B hebben nog een wedstrijd dit weekend, alle overige teams zijn vrij. Vanaf 6 januari gaan we weer verder met de competitie.

 

Via deze weg willen wij een ieder hele mooie Kerstdagen

en een gelukkig,

sportief en gezond 2013 toewensen.

 

Handbalbestuur Stompwijk´92

 

Uitslag kaartavond 14 december Stompwijk’92

 

1. Debbie Vurens en Irma v.d. Bosch                 5606 punten

2. Coby Wensveen en Nico v. Vliet                    5464

3. Ron v.d. Salm en Theo v.d. Bosch                  5387

4. Joey de Roode en Emiel Hilgersom                5361

5. Lenie v.d. Bosch en Sjanie Waaijer               5338

6. Arno Turkenburg en Aad Waaijer                  5210

7. Toos de Bruin en Gré Luk                              5204

8. Theo en Jaap de Jong                                  5030         

9. Corné Hoogeveen en Sjaak v. Santen        4902

Troostpriis is gegaan naar Peter en Nathalie

Op vrijdag 4 januari, is het voor de eerste keer in het nieuwe jaar weer koppelklaverjassen in de kantine van Stompwijk ‘92. Na alle kerststollen en oliebollen is dit natuurlijk een zeer welkome afleiding. Zoals gewoonlijk staat de koffie om 19.30 uur klaar en gaan we beginnen met kaarten om 20.00 uur. De opbrengst is voor de jeugdcommissie, dus: komt allen…………

Prettige feestdagen en een goed, gezond 2013 gewenst. Tot de 4e?!

Theo van den Bosch en Ron van der |Salm

 

Nieuwjaarsreceptie Stompwijk ‘92

 

 

Deze wordt traditioneel weer gehouden in onze kantine op de eerste dag van het nieuwe jaar.

Vanaf vier uur in de namiddag tot acht uur ’s avonds  bent U welkom.

Het is een uitgelezen gelegenheid veel bekenden bij de sportvereniging te ontmoeten en elkaar een gelukkig 2013 toe te wensen.

Het is altijd buitengewoon gezellig, vele mensen komen dan ook trouw elk jaar.

De kantine is zonder twijfel mooi opgetuigd, de Gaanders komen ook weer.

Kortom, het heeft alles in zich een succes te worden.

Uw komst wordt bijzonder op prijs gesteld.

 

Namens het hoofdbestuur,

Hans Vreeswijk, secretaris. 

 

Vaders trots……..

  vaders trots

Dit verhaal gaat over mensen die leven in een dorp waar mensen dicht naast en met elkaar leven. Soms werkt dit nadelig, maar gelukkig is het veel vaker een voordeel!

Eén van de meest in mijn herinnering blijvende gebeurtenis is toch alweer een heel poosje geleden, namelijk juni 1972.

Mijn vader en moeder waren een weekje op vakantie en zus Leny en zwager Max namen het roer over, om m’n broer Leo en mij, die nog thuis woonden, te verzorgen. Alles ging gewoon zijn gangetje. Elke ochtend vertrokken Max, Leo en ik naar ons werk. Max gebruikte die week de brommer van mijn vader, waarmee hij naar het station in Zoetermeer reed. Daar nam hij dan de trein naar zijn werk. Maar toen, het was donderdag om 18.15 uur, kwam ik van m’n werk thuis om te eten. Binnen zat Max met zijn hoofd tussen z’n handen. Toen ik vroeg waarom hij deze troosteloze houding aannam, stamelde hij dat vaders brommer op het station was gestolen. In één gedachte schoot het door me heen, hoe schuldig Max zich moest voelen. Vader was bijzonder gehecht aan zijn brommer. Het merk Kreidler Florett was in die tijd een geliefde brommer en negen van de tien keer zag je je brommer nooit meer terug.

Na enig overleg besloten we na het eten de diefstal toch maar aan te geven op het politiebureau in Zoetermeer.Toen we daar de dingen regelden, kregen we ook te horen dat er maar weinig kans was dat de brommer ooit nog terecht zou komen. Mistroostig gestemd reden we terug naar huis. Hoe moest Max dit aan Vader vertellen. Een machine waar Pa zo trots op was is nu weg! De rest van de avond verliep zonder veel gepraat en om ongeveer half 11 besloot ik om, zoals ik wel vaker deed, nog even naar Joop van Geylswijk te gaan voor een pilsje.

Wetende dat ik wat te vertellen had, kwam het niet meteen tot een juist ogenblik om het verhaal over mijn vaders brommer te vertellen. Maar toen ik na een partijtje biljart weer aan de bar stond kreeg ik wel de gelegenheid te vertellen wat zwager Max was overkomen. Juist toen ik met het verhaal begon, kwam Jac Suyten binnen om, zoals hij wel vaker deed na zijn werk in De Bles, nog wat te drinken en te praten. Bij toeval hoorde ook Jac mijn verhaal aan, dat ik eigenlijk in een paar minuten had verteld. Omstanders vertelden daarna meteen soortgelijke ervaringen.

Jac echter vertelde mij dat hij ’s middags op weg naar Stompwijk aan de Van Leeuwenhoeklaan in Zoetermeer een brommer tegen een flat zag staan. Bij toeval keek ik naar links, vertelde Jac en dacht wat staat daar op een vreemde plaats een brommer, aan de achterklant van een flat en een beetje verstopt tussen de struiken? Dat zal toch niet de brommer van mijn vader zijn? zei ik. Tijdens het volgende pilsje peinsde ik over datgene Jac had verteld. Hijzelf waarschijnlijk ook, want hij kwam met het voorstel om voor alle zekerheid toch even te gaan kijken of het vaders brommer was.

Jac en ik gingen samen met mijn Simca 1000 naar de plek waar Jac de brommer had gezien en…. Ja hoor, hij stond er nog. Sterker nog, het was de brommer van mijn vader. Na een poging om hem achter in de Simca te vervoeren, stelde Jac voor er zelf mee naar huis te rijden. Ik reed voor hem uit naar Stompwijk. Thuis gekomen zat Max nog even troosteloos op de bank met een biertje. Ik zei tegen Max dat hij niet moest blijven treuren, want de wonderen zijn de wereld nog niet uit. ‘Je denkt toch niet dat dat ding zomaar uit de lucht komt vallen hé’ stamelde hij en op dat ogenblijk kwam Jac, in z’n overhemdje, met Pa’s brommer het tuinpad oprijden. Je begrijpt wel dat er op dat ogenblik, drie bijzonder gelukkige mensen waren.

 

Frans Oliehoek

 

CDA trakteert Stompwijkse ouderensoos op smakelijke oliebollen

  cda oliebollen

Al op dinsdag 18 december trakteerde het CDA de leden van de ouderensoos op oliebollen. “De ouderen waren erg verrast door mijn vroege nieuwjaars traktatie, maar ze vielen natuurlijk erg in de smaak”, aldus gemeenteraadslid Yvonne van Boheemen. Vanwege de feestdagen komt de soos pas weer bijeen op 8 januari. Het uitdelen van oliebollen aan de KBO soosleden in Stompwijk maakt deel uit van de inmiddels traditionele CDA oliebollenactie in de verzorgingstehuizen (Schoorwijck, Mariënpark, Het Anker, de Sonneruyter, Prinsenhof en de Mantel)  binnen onze gemeente.

Tijdens het uitdelen gaf gemeenteraadslid Yvonne van Boheemen aan dat constante aandacht voor Stompwijk nodig blijft. Actueel onderwerp is de nieuwe bushalte aan de Provinciale weg. Deze bushalte is verre van veilig vooral voor de ouderen. Met name het lopen door het tunneltje vindt men eng en het te nemen voetpad omhoog naar de bushalte is erg lastig. Zij is dan ook erg blij met het initiatief dat de ouderen zelf hebben genomen om maar liefst 140 handtekeningen op te halen. Deze handtekeningen zullen donderdag aan de wethouder Van Ostaijen aangeboden worden om aandacht te vragen voor dit probleem. Het CDA zal op haar beurt zich ook inspannen voor een oplossing.

In 2013 zal er verder gewerkt worden aan de grote projecten zoals de rondweg en het Kultuurhus. Tijdens de OpenRaadhuis avond op 8 januari zal het ontwerp van de verbindingsweg worden gepresenteerd.

 

 

Namens het CDA,

Yvonne van Boheemen (yvonnevanboheemen@casema.nl)

 

Dansen in het Dorpshuis

dansen dh 

Zondag 20 januari is er weer een dansmiddag in het Dorpshuis. De live muziek wordt deze keer verzorgd door de small big band Sax&Rhythm. De band is enkele jaren geleden opgericht door enthousiaste saxofonisten en bestaat uit vier saxofoons:  2x alt, tenor en bariton, aangevuld met ritme van gitaar, bas, drums en met een zangeres. Als voorbeeld dienden de grote Amerikaanse dansorkesten zoals van Duke Ellington, Count Basie of Glenn Miller. Daarmee vergeleken ontbreken de trompetten en trombones. Sax&Rhythm speelt dezelfde swingende muziek uit die tijd met een heel eigen geluid. Vandaar de omschrijving als “small big band”. Vanaf de oprichting speelt de band met veel succes op dansmiddagen, recepties, familiefeesten e.d. Daarvoor beschikt Sax&Rhythm over een uitgebreid repertoire waarin de swing wordt afgewisseld met dixieland, rock & roll, Latijns-Amerikaans ritmes, walsen en populaire nummers van Nederlandse zangeressen. Kortom: dans- en luistermuziek met een vleugje nostalgie.

De leden van Sax&Rhythm zijn ervaren amateur muzikanten die elkaar kennen van diverse big bands uit de omgeving van Den Haag. Als U goed kijkt op de foto ziet U ook een Stompwijkse bekende.

Graag tot ziens op zondagmiddag 20 januari in het Dorpshuis 14.00 uur om te dansen en/of te luisteren.

 

Toch weer Muizenissen…

 

De oproep in de Dorpsketting om een stukje te schrijven voor de ‘Kerst-Ketting’, ontging mij niet. Ik was dan wel gestopt met de schrijverijtjes voor ze, maar ja, ’t bloed kruipt waar het niet gaan kan en schrijven voor de Kerst-Ketting was altijd al een feestje!

Zo aan het eind van het jaar is terugkijken altijd wel lollig om te doen, we vergeten immers zo snel..

Ik ook. Daarom ben ik eens gaan kijken op internet en al gauw vond ik enkele top 10 lijstjes met daarin wat we met zijn allen het meest gegoogled hebben. Aan mij nu de taak het een beetje in de juiste volgorde te zetten, wat overigens vast niet zal lukken want ik word ook een dagje ouder. 

Begonnen we het jaar nog met de Elfsteden-koorts, maar nadat dat als een nachtkaars uitging kleurde het land oranje want de EK stond voor de deur. Toen wisten wij nog niet dat onze vertegenwoordigers eigenlijk ‘geen zin’ hadden… De Oranje-koorts kreeg een flinke dip door het nieuws over Prins Friso en menigeen leefde mee met onze moeder des Vaderlands. Ondertussen zaten we massaal te Wordfeudten en kwam ik er achter dat ik alle spelletjes steeds verloor waarna ik dit spel gauw van mijn telefoon afhaalde. De volgende klap was de val van het kabinet. Een klein klapje overigens, want je hoefde geen hoogleraar te zijn om te snappen dat die combinatie geen lang leven had. Aan het gedogen kwam eindelijk een eind en alle grappen die hier nog over verzonnen moesten worden, in de kast.

Ondertussen verhuisde ik van een zolderkamer in Den Haag naar een flatje in Leidschendam. Een eigen flat waardoor ik nu behoor tot de Club van Huizenbezitters! Klein-Stompwijk zou je het kunnen noemen want ik heb al verschillende Stompwijkers hier gezien!

De Olympische Zomerspelen werden een leuke onderbreking. Herstel, een schitterende onderbreking van dit jaar! Met als niet te beschrijven hoogtepunt het optreden van Epke Zonderland! En daarbij het commentaar van Hans van Zetten, dat was de kers op de taart! Maar laten wij de opening ceremonie ook niet vergeten, met open mond zat ik voor de tv en de ooooo’s en aaaaaaaah’s  vlogen door mijn flatje. Na dit sportieve feestje kwam er nog een Stompwijks feestje, namelijk de Kermis! Eindelijk kreeg de organisatie wat zij verdiende: heerlijk weer! En doordat alles in Stompwijkse handen kwam was er ook geen sprake meer van een hamburgeroorlog! En deze keer heb ik voor het eerst de Kortebaanwedstrijd mee mogen maken en dat was een top ervaring! Ik heb nooit geweten dat het zó gezellig kon zijn in een weiland!

De politici begonnen met hun campagne, lees: elkaar verwijten maken, en wij moesten dat allemaal aanhoren (soms met het schaamrood op de kaken..).  Eén dag na de verkiezingen begonnen de kemphaantjes direct met zoete broodjes te bakken, of er geen vuiltje aan de lucht was en alle kiezers snapten er niets meer van. De SP was trouwens de meest gezochte partij op Google en de Partij voor de Dieren het minst, maar toen wisten wij nog niet dat er een bultrug zou aanspoelen…

Nadat de rook boven Haren verdwenen was (en een beetje normaal mens zich bleef afvragen waarom het zo moest lopen) keerde de rust terug en nam Yvonne het roer over met haar boeren en boerin. Ik keek daar niet naar hoor, maar op de een of andere manier kwam de informatie toch naar mij toe. Boer zoekt Vrouw was hot en de niet-kijkers werden meegesleurd met Boeren Aad, Martin en Henrieke. En de rest.

Dan was er nog ‘dat’ boek. Dat boek dat menig vrouwenhart sneller deed kloppen en waar wij, mannen, geen grip op kregen. Dachten wij eerst nog aan een kleurenpalet uit de verfhoek van de Gamma maar na wat recensies gelezen te hebben (en opgewonden verhalen van de dames op Facebook e.d.) bleek het gewoon te gaan over erotiek. Erotiek voor vrouwen onder de noemer: literair. Nou, als dat literair is ben ik Harry Mulisch!

De eerste vrijdag van december zou een dag worden vol files door hevige sneeuwstormen en we hoefden nog net niet ramen en deuren te sluiten… Code Oranje! Ook de spoorwegen zette zich schrap en ik kocht voor de zekerheid de supermarkt leeg met stapels conserven en liter flessen water. Oh ja, en batterijen natuurlijk. Uiteindelijk vielen er twee vlokken en was er niets aan de hand. Nee, dan begin februari, toen werd in België het file record verbroken met een lengte van 1275 kilometer door de sneeuw! Wij hadden ook een record, namelijk het record De Langste Polonaise door 1723 mensen voorbij te laten hossen…

Het Eurovisie Songfestival haalden wij weer nét niet en de Indianen(!)verhalen erover, dat het allemaal doorgestoken kaart is, begin ik steeds meer te geloven. Maar daar komen we pas echt achter wanneer Anouk ons vertegenwoordigd heeft, als ze die te weinig punten geven weten we het zeker: nooit meer aan meedoen!

Ach ja, de Wietpas werd ook nog ingevoerd. Vooruitgesneld op dit nieuws klonken er al negatieve berichten over maar volgens de burgervader van Maastricht was het een groot succes. Enkele maanden kreeg deze volhouder de deksel op de neus.

Helaas werd er ook weer met wapens ‘gespeeld’ in Amerika en elke keer kwam dan weer de discussie of het wel verstandig was om wapens überhaupt in huis te hebben. Je vraagt je af waarom die discussie nog gevoerd wordt… Of voeren we liever discussie over een bultrug die, wellicht door ziekte, op een zandplaat belandde. Daar leek het wel op, soms schieten wij in onze beschaving het doel voorbij. Want als hij, Johannes, weer in diep water beland was blijft de vraag of hij verderop niet alsnog naar de bodem zonk. Ja, de natuur is hard, sorry!

Sneu was het bekend worden dat fietser Lance Armstrong de boel opgelicht had. Plus nog een paar. Toch heb ik nu wel meer bewondering gekregen voor ‘onze’ jongens die nooit wat wonnen in de Tour, want die gebruikten immers niet gezien hun achterstand op de koploper.

De door mij zeer gewaardeerde Gerdi Verbeet wordt opgevolgd als Voorzitter van de 2e Kamer door Anouchka van Miltenburg, die zonder dat ze al wat gedaan had ook zeer gewaardeerd werd door mij. Ik zie liever deze kleurige dames dan die pakken met stropdas.

Advocaat Bram, voorheen partner van Eva, mag voorlopig zijn beroep niet meer uitoefenen. Gelukkig mag hij nog wel nij Albert lekker roddelen op de TV en blijven we hem serieus nemen… Daarentegen wist Obama toch weer te winnen en menigeen was onder de indruk van zijn toespraak. Ik hoop oprecht dat hij wat kan veranderen daar aan de andere kant van de Grote Plas.

Volgens mij ben ik aardig het jaar door gekomen zo. Zoals ik al verwacht had niet helemaal chronologisch maar zo’n ramp is dat nu ook weer niet.

Oh ja, dan was er nog die ene sprong. Nee, niet die van Patty Brard (over bultruggen gesproken..) maar die van Felix Baumgartner. Dat was toch wel indrukwekkend en er was weer een grens overschreden. We gingen ook een grens over toen grensrechter Richard Nieuwenhuizen overleed. Té triest voor woorden en een dieptrieste dag voor alle mensen die het spelletje voetbal leuk vinden. Daartoe behoor ik ook.

Uiteraard hoop ik dat  minder leed en meer leut zal bevatten maar eerlijk gezegd gaat dat natuurlijk niet lukken.

Maar als we vrijdag de 21ste toch met zijn allen overleefd hebben, lijkt mij dat een goed argument om volop te gaan genieten van het Nieuwe Jaar wat voor ons ligt! Carpe Diem!

 

Arjen Veldhuizen

 

Pesten op school

 

5 november Tim Ribberink, 20 jaar. In het afscheidsbriefje voor zijn ouders gaf hij als reden dat hij zijn hele leven al gepest was, het werd hem teveel.

11 december Fleur Bloemen, 15 jaar. Wilde graag door met het leven maar niet met het leven op school. Ze wilde weg. Voorgoed.

Ook ik ben gepest en ken de gevolgen van het pesten uit eigen ervaring.

Bij mij begon het pesten in de eerste klas van de lagere school door iets wat de schooljuffrouw zei. Zij maakte een opmerking over mij waar de hele klas hard om moest lachen. Ik wist niet waar ik moest kijken en de toon was gezet. De klas had zijn slachtoffer gevonden en het werd steeds erger. Naar school gaan werd een straf en de schoolresultaten gingen eronder leiden. Het gevolg was dat ik in de derde klas ben blijven zitten.

Mijn ouders hebben toen besloten om mij naar een andere school te sturen. Daar heb ik ervaren dat school ook leuk kan zijn. Het waren vier mooie jaren en ik was gelukkig. Na de lagere school ging ik naar het voortgezet onderwijs en daar in de eerste klas begon de ellende opnieuw.

De grootste pestkop van mijn eerste school zat er ook en hij wist mij binnen de kortste tijd het leven weer zuur te maken. Door hem gingen anderen daaraan meedoen. Ik heb dat toch nog drie jaar volgehouden en toen was op een dag voor mij de maat vol. Op weg naar school ben ik omgekeerd en heb tegen mijn ouders gezegd dat ik niet meer terug ging omdat het niet meer op te brengen was.

Ik ben bij een tuinder gaan werken en daarna bij een garagebedrijf. Dat waren best leuke jaren totdat de crisis van de jaren 80 kwam. Iedereen was bang voor zijn baan, de plagerijtjes werden pesten en uiteindelijk moest ik weg. Ik was toen 23 jaar.

In die tijd heb ik weleens overwogen om eruit te stappen maar ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Je zelfvertrouwen krijgt door dat pesten een enorme knauw met als gevolg een minderwaardigheidscomplex. Die combinatie maakt het leven erg moeilijk.

Door mijn doorzettingsvermogen zijn er gelukkig nog veel dingen goed gekomen in mijn leven. Ik heb sinds 1986 een goed lopend eigen bedrijf waar ik enorm trots op ben en de crisis van vandaag de dag overleef ik tot op heden erg goed.

Ik besef dat niet iedereen het geluk en de kracht heeft om ondanks alles door te kunnen gaan, want pesten is een aanslag op je ziel, als een moord zonder mes. Ik roep de ouders en leerkrachten op om te letten op pesten en daar al het mogelijke tegen te doen. Pesten kan uw kind ook overkomen of uw kind kan een pestkop zijn.

Cor Hoogweg

Dorp van het dorstige hert