Kerstbezoek

 

De lichtjes in de boom branden, op de radio zingt een heer met een bedenkelijk hoge stem, aan de lamp hangt de enig overgebleven bal van vorig jaar en naast het stalletje staat de herder met de gebroken neus: het is de dag voor Kerstmis, vier uur in de middag, ik ben alleen thuis. En voor me op het aanrecht ligt een blote kalkoen. Z ’n poten staan recht overeind, de nek ligt er los naast en te midden van veel kippenvel prijkt een groot onsmakelijk gat dat gevuld moet worden. Dat vulsel heb ik. Ik verzamel dus al mijn moed, adem diep, pak een hand vol en wil aan de gang.  Op dat moment gaat de bel. Ik kwak de prak terug in de bak, mompel iets wat weinig met Kerstmis te maken heeft, spoel haastig mijn handen, veeg ze al lopend aan een handdoek af en doe de voordeur open. En daar staat een zeer enge man. Z’n holle ogen kijken me gluiperig aan, z’n mond lacht gemeen. ‘Eigenlijk net Kees van Kooten als eng type, maar dan nóg enger,’ denk ik, zo’n man waarvan je hoopt dat hij nooit aanbelt als je alleen thuis bent. Toch deed hij dat en zegt: ‘Heeft u misschien een emmertje water voor me, de motor van mijn auto kookt.” Ik denk dan héél snel héél veel: ‘Smoes,’ denk ik,  ‘is inbreker, wil zien wat er hier te halen is, niet binnenlaten, foute boel.’ Maar ik zeg: ‘Een ogenblikje,’ en wil de deur dichtdoen. Te laat. Met een ‘nee, niks d’r van, u mag niet met zo’n emmer sjouwen,’ staat hij al achter me in de gang en loopt mee naar de keuken. Trillend draai ik de kraan open. ‘Leuk,’ zegt hij, terwijl hij rondkijkt en ‘lekker’ als hij de kalkoen ziet, en ik denk: ‘Die komt vannacht terug en neemt óók nog de kalkoen mee; ik vul ‘m niet. ’Weet u hoe lang het duurt voordat een emmer vol is? Heel lang. Uiteindelijk verdwijnt hij ermee naar buiten, ik bespied hem door de takken van de sparren voor het raam en zie inderdaad een auto die van voren openstaat. De enge man doet iets wat ik niet kan zien maar zelfs al had ik er goed zicht op, wat dan nóg: ik snap niets van motoren. ‘De bouviers‘, weet ik dan opeens, ik heb die arme mensverslindende schatten in de kennel gestopt omdat een ander beest in de oven ging. Ik verlaat dus schielijk mijn uitkijkpost, loop door de keuken op weg naar buiten, leg nog snel het broodmes naast de kalkoen, want een mes bij de hand kan nooit kwaad, en wil me naar m’n hapgrage huisdieren begeven. Maar opnieuw gaat de bel. ‘Sorry’, zegt hij, ‘ik vind het vervelend om u weer iets te vragen, maar heeft u misschien een tang, want de dop van de watertank zit vast’. Ik kan dan natuurlijk ‘die heb ik niet’ zeggen, of ‘ik mag van mijn man niet aan zijn tangen komen’. Maar ik zeg dat niet en vraag me later nou niet waarom. Tijdens een televisie-uitzending kan het hele décor in elkaar storten, een vrouw een kind krijgen, de premier van z’n geloof vallen en de studio worden gekraakt en enig vind ik het allemaal zodat u tegen elkaar zegt: ‘Die Mies, als er iets mis gaat is ze op haar best, hoor’.

Maar in dit geval moet ik u teleurstellen want ik kan niet liegen, zelfs niet tegen een engerd. ‘Een ogenblik’, mompel ik dus gebroken. En duik de kelder in alwaar mijn echtgenoot ongeveer iedere sleutel die ooit bedacht werd, op volgorde van grootte aan haken langs de muur heeft hangen. Ik pak de grootste, vanwege je weet maar nooit, en kom weer heel langzaam en naar mijn gevoel dreigend de keuken in. Maar daar is hij niet.Hij staat in de gang en kijkt in de kamer waar de overjarige tv staat en het waardeloze beeld dat duur oogt, en de gepoetste kandelaar waarvan je alleen van dichtbij ziet dat hij niet van massief zilver is. Maar weet die man veel. Ik kan wel huilen bij de gedachte dat dat vannacht allemaal weg gaat. ‘Mooi’, zegt hij, kijkend naar een vroege tekening van één van de dochters die ingelijst inderdaad iets van een Appel heeft. Ik geef hem zwijgend de sleutel en wacht gelaten op de klap op m’n kop. Die komt niet. ‘Dank u’, zegt hij en verdwijnt opnieuw door de voordeur.

Keek hij bij het passeren daarvan nog even goed naar de grendel, de ketting, de draadjes van de alarminstallatie? Ik weet het bijna zeker en ga het nummer van de politie opzoeken. Maar het telefoonboek is weg, het ligt niet waar het hoort te liggen: waar zou het telefoonboek kunnen zijn? Voordat ik dochter één of dochter twee heb kunnen verwensen gaat dan voor de derde keer de voordeurbel en de engerd die steeds enger wordt overhandigt mij vriendelijk de levensgevaarlijke tang. ‘Heel veel dank voor al uw hulp’, zegt hij ook nog. Ik denk: ‘Hou toch op man, vannacht zie ik je weer’.

Het gezin komt dan thuis en lacht zich tot mijn grote ergernis kapot om ma. Want ma ziet spoken. Hoe zit het trouwens met de kalkoen? Veel later lig ik rusteloos te woelen in bed, de lange nacht begint, de nacht dat de engerd zal komen. Is hij er al of verbeeld ik mij gestommel te horen? En waarom geven de bouviers geen kik? De één heb ik bij de voordeur gelegd, de ander bij de achterdeur, ze zijn afgericht om alles wat beweegt te verslinden. Maar misschien kregen ze vergiftigde pens, in een gedrogeerde lendelap happen ze vast ook gretig, paarden- of mensenvlees, bouviers kan het niet schelen. Dus por ik drie achtereenvolgende keren m’n man wakker die moedig beneden gaat kijken terwijl ik met de croquetstok in de aanslag recht overeind in bed de bovenverdieping verdedig. Maar niks. De rest van de kerstnacht zie ik in het donker de enge man haarscherp voor me. En kom daarom met diepe wallen aan het ontbijt. De hele huisraad staat er nog, op het aanrecht ligt de onthoofde kalkoen nog steeds te wachten op de vulling. ‘Lekker geslapen´? vragen ze en ik knik, een leugentje om kerstwil mag best. Jammer dat ik het dennegroen tussen de mandarijnen ben vergeten. De eitjes zijn ook iets te hard. Toch zitten we met zijn vijven zeer tevreden aan tafel, zeggen zelfs vriendelijke dingen.

Dan gaat de bel. ‘Laat maar’, zeg ik en loop naar de deur. Ik doe die open en verstijf, want voor me staat de enge man van gisteren en in zijn hand heeft hij een kerststukje vol dennegroen, met een kaars middenin. Hij overhandigt mij dat en lacht, lacht hartelijk, bijna aardig zelfs, terwijl hij mij bedankt voor alle hulp en moeite. Ik kom er mee terug in de kamer. ‘Wie was dat´? vraagt m’n man. ‘Die man van gisteren’, zei ik. ‘Die enge´? zegt hij. En ik kijk naar het bakje in m’n handen en zeg: ‘Ach, eng…’

 

Dit leuke, al wat ouder, kerstverhaal komt uit een boekje uit Kringloopwinkel De Stal, is aangeleverd door Agnes van Boheemen en geschreven door Mies Bouwman

 

 

De vriend van staal . gedicht

 

Er was eens een jongen van tien jaren oud.

Hij had weinig vrienden, maar een hartje van goud.

 

Een zeer slimme jongen, altijd een tien.

Hij kon al rekenen, voordat hij kon zien.

 

Een uitvinder, zo noemde hij zich.

Het bouwen van nieuws dat vond hij prachtig.

 

Maar waarom, vroeg hij zich plots af,

heb ik geen vrienden? Ik doe toch niet maf?

 

Ik kan alles maken, wat ik maar wil.

Waarom doet iedereen dan altijd zo kil?

 

Hij vroeg aan zijn moeder: ‘Wat is er mis met mij?’

Waarop zij antwoordde: ‘Niks! Je maakt mij toch blij?’

 

Ook zijn vader kon hem niet van raad voorzien.

Toen dacht de jongen het is de bedoeling dat ik het zelf uitkien.

Dus de volgende ochtend ging hij aan de slag.

Hij bouwde en bouwde de volledige dag.

 

Hij maakte een vriend van staal en van chroom.

Een grote robot, zo sterk als een boom.

 

De robot kon praten, lopen en spelen.

Nee, dacht de jongen, ik ga me niet meer vervelen.

 

De dagen die vlogen zeer snel voorbij.

Hij voetbalde, zwom en gooide met klei.

 

De andere kindjes bij hem in de straat,

zagen de robot en stonden paraat

 

om mee te gaan spelen, want iedereen kon zien

dat de jongen en de robot pret hadden voor tien!

 

De vriendengroep van de jongen was niet meer zo kaal,

doordat hij een vriend gemaakt had van staal!

 

Dit gedicht is ingezonden door opa Jan van Rijn en geschreven door zijn kleinzoon Rory van Rijn

 

Bedankt!!

 

Beste mensen van de redactie en iedereen die het mogelijk maakt de Dorpsketting daar te krijgen, waar mensen ‘m graag ontvangen.

Even een woordje van dank, want na anderhalf jaar uit Stompwijk vertrokken te zijn, ontvangen we iedere maandagavond trouw de Dorpsketting in de digitale postbus. Het blad maakt het mogelijk om niet helemaal afgesneden te zijn van een dorp waar wij 35 jaar met veel plezier gewoond hebben.

Een nieuwe start in Brummen leert ons dat het mooi is dat er weer een nieuwe wereld -sociaal en fysiek- voor je open gaat in een streek die zo ontzettend uniek is voor Nederland. Dat neemt niet weg dat wij nog iedere week naar de Dorpsketting uitkijken. Dank voor jullie inspanning en voor de komende tijd veel sterkte met het Kerstnummer. Mooie dagen toegewenst.

 

Met vriendelijke groet,

Leo en Carla Wijnhoven

 

gedicht van Janus Verhagen

 

De Sint en Pieten zijn verdwenen,

de kerstbomen zijn verschenen

Bij de één is de boom soms groot

bij de ander is die wat klein,

de kerstsfeer zal bij ieder hetzelfde zijn.

Dan ook de kerststal niet vergeten,

daar begon het zoals we weten.

zoals de legende het ons vertelde

moest men zich voor een volkstelling melden.

Ook Maria en Jozef zijn op reis gegaan,

maar konden van vermoeidheid niet verder gaan.

De herbergen in die dagen waren over vol

De herbergier zei: zoek op de heide maar een hol.

Van ellende zijn ze toch de heide maar opgegaan,

en ja, daar zagen ze een schapenstal staan.

Daar lag wat warm stro en een voederbak,

Jozef maakte er een krib van, want dat was zijn vak.

Verder op de heide in de maneschijn liep een kudde schapen,

de herders en de hond lagen te slapen.

In die nacht werden ze in hun slaap gestoord,

want engelengezang hadden ze nog nooit gehoord.

Ook een grote ster zagen ze aan de hemel staan,

Die bewoog zich voort en daar zijn ze achteraan gegaan

totdat hij boven de stal stil kwam te staan.

Daarbinnen zagen ze Maria en Jozef bij het kribje, ja waar

Ze waren gelukkig met hun zoon, reken maar

De verlosser is geboren

dat zongen de engelenkoren

Ja mensen en toen was het Kerst

En mijn verhaal is uit, dan natuurlijk tot besluit,

Voor groot en klein, voor iedereen, ja allemaal,

Een fijne Kerst en een goed en vooral gezond Nieuwjaar

 

Janus Verhagen

 

Marathon schaatsen

 

Drie wedstrijden zijn er verreden na mijn laatste verslag. Assen, Groningen en afgelopen zaterdag in Breda. In Assen kregen we een mooie wedstrijd te zien. Daar sprongen twaalf rijders weg. Het duurde 30 tot 35 ronden voordat er uiteindelijk 6 van de 12 een ronde voorsprong pakten waaronder Martijn van Es. Bij de dames gaat meestal de strijd tussen Mariska Huisman en Foske Tamar van der Wal. Er is echter een Italiaanse skeelercrack Francesca Lolobrigida die ook wedstrijden kan winnen en dat gebeurt dan ook. Fantastisch!

In Groningen was ik niet aanwezig. Wel in Breda daar was de mooiste wedstrijd bij de dames. Drie rijdsters van formaat; Huisman, Kleibeuker en Reitsema wisten na zware inspanning een ronde te pakken. Huisman won voor Reitsma en Kleibeuker. Bij de Topdivisie had de Bam ploeg de touwtjes in handen. Niemand kon en mocht weg. In de eindsprint was Cristijn Groeneveld (BAM) de snelste voor Stroetinga en Franconelli ook een Italiaan. Verder werd onze dorpsgenoot Johan Bakker 1e bij de 1e divisie. Het gaat heel goed dit seizoen. We gaan vast nog veel van hem horen en zien.

Martijn van Es is prima in orde 6e in Assen 36e in Groningen en zaterdag 16e. Op naar het natuurijs. Zoey van den Bosch kan de laatste wedstrijden prima uitrijden. Het gaat goed met haar. Eline Bennis lukt het nog niet om de 70 ronden te volbrengen. Na steeds 30 ronden lopen de benen vol en moet dan afhaken.

Volgende wedstrijden.

Vanavond (zaterdag)  in Hoorn start 1e divisie om 18.00 uur, 19.30 de dames en 20.30 uur Topdivisie. 2e Kerstdag in Utrecht het NK. Start voor de 1e divisie 13.00 uur.

Dames om 14.45 uur 75 ronden en de grote mannen om 16.00 uur over 150 ronden. Dan 29 januari is het peloton in Enschede.

Prettige Kerst

Aad de Haas

 

Thom van Beek toch aar NK Allround

   Ondanks zijn valpartij tijdens de Eindhoven Cup, mag Thom over 2 weken toch deelnemen aan het NK Allround te Thialf. Zijn goede 1500 meter tijdens deze wedstrijd en zijn prestaties van vorig seizoen deden de KNSB besluiten hem een van de aanwijsplekken toe te kennen. Deelname aan het NK Sprint lijkt minder waarschijnlijk. Tijdens de Utrecht City Bokaal, kwam hij niet verder dan de 17e plek. Dit is waarschijnlijk niet voldoende om rechtstreeks tot het NK te worden toegelaten.

 

Thom van Beek toch Naar NK Allround

      

Ondanks zijn valpartij tijdens de Eindhoven Cup, mag Thom over 2 weken toch deelnemen aan het NK Allround te Thialf. Zijn goede 1500 meter tijdens deze wedstrijd en zijn prestaties van vorig seizoen deden de KNSB besluiten hem een van de aanwijsplekken toe te kennen. Deelname aan het NK Sprint lijkt minder waarschijnlijk. Tijdens de Utrecht City Bokaal, kwam hij niet verder dan de 17e plek. Dit is waarschijnlijk niet voldoende om rechtstreeks tot het NK te worden toegelaten.

Utrecht City Bokaal

500m

1000m

500m

1000m

Thom van Beek

37.75

1.13.06

37.93

1.13.91

Tjilde 5e bij ZHK; promotie voor Patty

Afgelopen weekend werd op de Uithof gestreden om de gewestelijke langebaantitels bij de junioren, senioren en masters. Maar liefst 6 clubleden waren hiervoor uitgenodigd. Bij de junioren C waren we met 4 deelnemers het best vertegenwoordigd. Tjilde Bennis behaalde bij de meisjes C de 5e plek in het eindklassement. Ze werd 10e op de 500 meter (45.97) en keurig 4e op de 1000 meter (1.30.70). Patty Vurens werd op beide afstanden 18e en dit was ook haar eindklassering. Op de 500 meter scoorde ze 48.61. Haar eindtijd op de 1000 meter van 1.36.91 betekende een verbetering van haar persoonlijk record met ruim 2 sec en promotie naar de categorie C2.

Bij de jongens C behaalde Ferdinand Jansen een keurige 10e plaats na een 9e plek op de 500 meter (43.60) en een 10e plek op de 1000 meter (1.28.70).

Edward Jansen had helaas te veel last van de naweeën van een griepvirus en werd 18e (45.85/1.33.30).

Michael van Lierop eindigde als 4e bij de heren neosenioren, Willem Jan Molleman behaalde dezelfde positie bij de senioren.

ZHK 16/17 dec.

500m

1000m

klassement

Tjilde Bennis

45.97

1.30.70

5e

Patty Vurens

48.61

1.36.91 pr

18e

Ferdinand Jansen

43.60

1.28.70

10e

Edward Jansen

45.85

1.33.30

18e

 

500m

1500m

3000m

 

Michael van Lierop

40.17

2.08.31

4.33.03

4e

Willem Jan Molleman

41.83

2.09.54

4.34.54

4e

          Tom de Haas

 

Vrouw Actief

 vrouw actief

Voor de dames van VrouwActief begon de kerst dit jaar al vroeg. Op dinsdag 13 december stond namelijk het kerstdiner op het programma. Bijna alle (42) leden waren aanwezig. Anneke de Jong heette ons namens het bestuur van harte welkom in de bovenzaal van Het Blesse Paard. We kregen een heerlijk drie gangen menu voorgeschoteld. Bij binnenkomst werd er een Kir Royal geserveerd, waarbij je kon kiezen uit met of zonder alcohol. Na het stokbrood met kruidenboter kwam de heldere groetenbouillon op tafel. Een lekker gezond soepje! Voor het hoofdgerecht kon je, van te voren, kiezen uit eendenborstfilet met een saus van honing en appelstroop, varkenshaas met champignonsaus of gegrilde zalm met witte wijnsaus. De bijgerechten bestonden uit een mix van drie soorten groenten, gebakken aardappeltjes en natuurlijk frietjes met mayonaise. Uiteraard werd hier een lekker wijntje, rood of wit, bij geschonken. Het nagerecht was een trio van chocolade. Drie verschillende kleine, maar machtig lekkere toetjes. Als laatste kregen we koffie/thee met een Belgische bonbon. Dus eigenlijk was het een vier gangen menu!

Agaath van der Zwaan was afgelopen zomer al bezig om voor iedereen een heel grappig vogelbekje te borduren. Zijn tongetje was een heerlijke kersenbonbons. Ik denk dat Agaath hier heel wat uurtjes aan besteed heeft. Namens alle leden, bedankt! Bij mij hangt ie in de boom. Rond de klok van 23.00 uur ging een ieder tevreden en voldaan naar huis. Het weer gaf ons een echt Kerstgevoel, want het was wit en glad buiten.

Marga Stijnman

Garneren met rauwkost

Onze eerst volgende avond is op dinsdag 8 januari .Dan komt Frans Koorevaar ons uitleggen en laten zien hoe we met rauwkost kunnen garneren. We gaan zelf ook aan het werk, dus moeten we meenemen: snijplank, kartelmes en een aardappelschilmesje. Het wordt vast een gezellige en leerzame avond. We zien jullie op 8 januari, tot dan.

 

Ook wensen wij onze leden en alle lezers van

De Dorpsketting Gezellige Kerstdagen en een actief

VrouwActief 2013

Het bestuur

 

De Stal kerkst

Wenst iedereen gezellige feestdagen en een voorspoedig,  gezond en heel gelukkig 2013 toe.

Alle vrijwilligers heel hartelijk dank voor jullie enthousiaste, gezellige en vrijwillige inzet. Natuurlijk kunnen wij ook niet zonder onze sponsors, technische vrijwilligers en allen die een handje mee helpen. Heel hartelijk dank! Dankzij u, de mensen die goederen brengen en kopen, hebben wij ook nu weer een fantastisch goed jaar achter de rug. Geweldig bedankt.

Wij zijn gesloten van 23 december 2012 tot en met 2 januari, dus donderdagavond 3 januari 2013 zijn wij weer open.

Donderdagavond:19.00 – 21.00 uur

Zaterdag:           11.00 – 14.00 uur

Voor meer informatie www.kringloopdestal.nl

 

Straks een nieuw jaar en dan…………..?

  nieuwjaar en dan

Met iedereen die iets interessants zoekt voor het nieuwe jaar, wil Alwin van Ruijven in het Dorpshuis de Bijbel openslaan. Het is het meest verkochte boek ter wereld. Maar velen denken dat het een moeilijk boek is, en dan blijft het in de kast staan. Terwijl er zoveel uit te leren valt, ook voor deze tijd. Hij wil graag de verbanden laten zien tussen het Oude en het nieuwe Testament.  En: “Wat kan ik er mee in mijn leven?” Ook in kunst, literatuur, spreekwoorden enz. kom je de Bijbel tegen. Als je meer achtergronden van de bijbel verhalen kent, zullen ze je meer aanspreken en zal je ontdekken hoe een fascinerend boek de bijbel is. Alwin heeft de afgelopen jaren bijbel studies gegeven in Zoetermeer en in Leidschenveen. Het zou toch leuk zijn als dat nu in ons eigen dorp kan.

Leeftijd, katholiek, protestant of niet gelovig maakt niet uit. Het is de bedoeling dat het ook leuke avonden worden. De eerste les is er algemene uitleg over de Bijbel, en de tijdslijn daarvan. De volgende avonden wil hij vooral aandacht besteden aan Jozef en Mozes; het oude testament dus.  Het worden geen voorleesavonden, maar met een inleiding en daarna vragen stellen van beide kanten. Breng ook gerust uw eigen Bijbel mee. (of vraag er nog snel een als Kerstcadeau….) Ik ben heel enthousiast; nu u nog!

De bedoeling is om te starten op woensdagen in januari eens in de 14 dagen. Van 19.30- 21.30 uur.

De kosten bedragen € 5,- per avond. Hiervoor krijgt u 2 kopjes koffie of thee en een leerzame avond.

Aanmelden bij Alwin van Ruijven, tel 070- 3279425

Agnes van Boheemen- Vollebregt

 

Dorp van het dorstige hert