Prijsuitreiking schrijfwedstrijd

Een paar weken geleden kwam klimaatburgemeester van Leidschendam-Voorburg en schrijfster Angelique Schipper bij ons in de klas. Zij vertelde over een schrijfwedstrijd in onze gemeente waar alle basisschoolleerlingen uit groep 6, 7 en 8 aan mee konden doen. Je mocht een verhaal schrijven of een stripverhaal maken.

Veel kinderen van school hadden een mooi verhaal ingeleverd en Mette de Gier en ik hadden samen een spannend stripverhaal gemaakt over een Halloween escaperoom.

Van onze school werden Nick, Willem, Lars, Romee, Thijs, Alicia, Sanne, Mette en ik genomineerd voor de prijzen. 

Op woensdag 6 november was het zover. We werden ontvangen in Theater Ludens in Voorburg samen met meer dan vijftig andere genomineerde kinderen. Eerst kregen we een taartje en een rondleiding door het theater.

Daarna was het tijd voor de prijsuitreiking door de jury en wethouder Marcel Belt, dat was erg spannend!

Mette en ik waren super blij toen we onze namen hoorden: we hadden met ons stripverhaal de 2eprijs in de schrijfwedstrijd gewonnen! We kregen een oorkonde en een hele stapel boeken voor de klas en nog een boek voor onszelf. Het was een hele leuke middag!

Louise de Vrij

Kerstmis komt er weer aan!!!

Oké wij weten het. Sinterklaas moet nog aankomen maar als het Sinterklaasjournaal begint is dat voor ons een teken om ons voor te bereiden op ons kerstnummer. Wij willen dan ook onze adverteerders vragen om hun kerstadvertentie in te leveren.

Ook voor u als betrokken lezer is dit een kans om eens een stukje te schrijven.

Het thema van dit jaar: Neem de tijd…..

Red

Update Adviesraad november

A.S. donderdag, 14 november, is onze volgende Openbare Adviesraad Vergadering. Tijdens onze laatste Openbare Adviesraad Vergadering waren er helaas maar weinig bewoners. Kwam dat doordat de datum net na de vakantie was? Of vond u de onderwerpen die op de agenda stonden niet interessant genoeg? Tijdens deze laatste vergadering hebben wij wel goed kunnen praten met de bewoners die er waren en hebben wij deze informatie meegenomen in ons overleg met de gemeente.

Als Adviesraad Stompwijk zetten wij ons in voor veel punten. Wij kunnen gevraagd en ongevraagd advies geven aan de gemeente. Helaas worden niet alle punten zo snel opgelost. Wij zouden dat ook graag anders willen. Toch roepen wij u op om naar de Openbare Adviesraad Vergadering te komen, want samen met uw inbreng en aanwezigheid blijven wij de aandacht vestigen.

Aanstaande Openbare Adviesraad Vergadering hebben wij onder andere de presentatie/uitleg van Niersman over het bouwplan naast het Dorpspunt, Update glasvezel en andere onderwerpen. Dus zeker goed om even langs te komen vanaf 20.00 uur inloop en om 20.15 uur start de vergadering.  

Patrick Luk 

Alzheimer Collecte 2024

Beste  Stompwijkers en alle andere gulle gevers,

Hier  is ie dan……………       

de Stompwijkse  opbrengst van de Alzheimer collecte is:

Wat `n  geweldige  opbrengst!

Bedankt …..gulle gevers!

Bedankt collectanten Greet – Ina – Peter – Jan  –  Ciska – Gerda – Martin –Ria J. – Ria v. L. – Wim en Lenie, voor jullie grandioze inzet!

Op de vorige pagina staat een prachtig gedicht, welke ik ontvangen heb van een gulle gever, waarvan zijn moeder dementie heeft.

Wist u dat er tot 1 december nog digitaal een bijdrage gestort kan worden?

Heeft u de collectant gemist en wilt u ook bijdragen aan een toekomst zonder dementie? Hiernaast staat de QR-code.

Denkt u nu……ik wil ook héél graag collecteren voor Alzheimer?

Meld u aan bij ondergetekende en onze collectanten heten u van harte welkom..

Met elkaar hebben wij ons mooie dorp Stompwijk zo gelopen!

Coby van Boheemen- Heemskerk

Coördinator Alzheimer  Stompwijk

Mail :    info@hotelboerderij.nl

Tel.       06 25 120 644

Theater Het Dorpspunt – Radio TOP2000 in concert

“Het leek wel een theatervoorstelling!” was een veelgehoorde reactie na afloop van het Radio TOP2000 concert, vorige week zaterdagavond in Het Dorpspunt. Een mooi compliment voor de leden van het orkest, voor The Spods en niet in de laatste plaats voor Arjan van Steen, als Radio DJ van dienst.

Vanuit een speciaal voor deze avond gebouwde radiostudio maakte Arjan zijn aankondigingen, geheel in de stijl van bekende radio diskjockeys en hun radioshows. Het werd het feest der herkenning voor het publiek dat zichtbaar genoot bij de herinneringen aan al die oude radiorubrieken.

Veel van de populaire radioprogramma’s en hun vaste onderdelen kwamen voorbij zoals: Het weeshuis van de hits, VARA’s vuurwerk, De Roepie Roepie vogel, De Dik Voormekaar Show en vele meer.

De aangekondigde nummers, uitgevoerd door Fanfare Juliana en The Spods, waren een verrassende selectie uit de historie van de TOP 2000, zoals MacArthur Park, Proud Mary, Baker Street, Dansen Op De Vulkaan en natuurlijk de klassieker: Piano Man en als traditionele afsluiter van de TOP2000: Bohemian Rhapsody.

Na het concert gingen de stoelen aan de kant en veranderde de theaterzaal in een poppodium, zodat The Spods op de hun gebruikelijk energieke wijze de avond konden afsluiten.

Na het succes van Radio TOP2000 in concert wordt alweer gewerkt aan het volgende concert. Op 14 december geeft het orkest samen met de St. Jan’s Fanfere uit Zoeterwoude een kerstconcert in de Dorpskerk in Zoeterwoude.

Tot dan!

Fanfare Juliana

Kerstborrel met een hart voor Nepal op 14 december!

Met de kerstborrel willen wij dit jaar bijdragen aan iets goeds.

Met de opbrengst van de kerstborrel willen wij drie basisscholen in Nepal steunen.

Het basisonderwijs in Nepal is gratis. Echter moeten de ouders zelf zorgen voor lesmateriaal, schooluniformen en eten. Nepal is een arm land. Zeker in de afgelegen gebieden komen de kinderen vaak met een lege maag naar school of ze kunnen niet komen omdat de ouders de middelen niet hebben.

Omdat wij al lange tijd in Nepal komen en Nepalese vrienden hebben, zijn wij betrokken geraakt bij drie basisscholen om hen te ondersteunen. Dit doen wij samen met Nepalese vrijwilligers. Een goede opleiding voor kinderen is belangrijk. Niet alleen voor de kinderen zelf maar ook voor Nepal.

Het gaat om de volgende basisscholen:

Saipam Primary School is een school van ongeveer 100 leerlingen, gelegen in de bergen. Door de aardbeving in 2015 en een recente landslide is er geen watertoevoer naar het gebied meer. In de droge periode (meerdere maanden per jaar) is er geen water. Er groeit hierdoor ter plaatse vrijwel niks en er is ook vrijwel geen eten en drinken beschikbaar. Het is een heel arm gebied.

De laatste keer hebben wij er schoolmaterialen voor de leraren gebracht om les mee te geven. De kinderen kregen toen hun eigen schoolmateriaal om mee te werken. Wat wij nastreven is voor iedere leerling materialen om op school mee te kunnen werken en voor de school zelf hulpmiddelen om de kinderen heel gericht onderwijs te kunnen geven.

Een vraagstuk van heel andere orde is de behoefte aan eten en drinken, want deze is op deze school enorm groot. Naast lesgeven op gebied van bijvoorbeeld taal en rekenen is bovendien veel meer onderricht nodig op gebied van hygiëne en koken. Er is weliswaar een keukentje, maar water en voedsel zijn zeer beperkt beschikbaar of helemaal niet. We hebben er de laatste keer voor kunnen zorgen, dat voedzame snacks worden uitgedeeld tijdens de schooldag.

De doelstelling voor ons volgende bezoek (december 2024) is dat elke leerling van deze school minimaal een jaar lang twee keer per dag kan eten en drinken op school. Nu komen de kinderen doorgaans nog met een lege maag op school. Wij willen eraan bijdragen dat ze leren hun eten zelf te bereiden en bovendien les krijgen in hygiëne.

Daarnaast zou het mooi zijn als wij aan dit gebied avocadobomen zouden kunnen doneren om daarmee inkomsten te kunnen generen.De tweede school, Bachhauli Higher Secondary School, is een school van circa 350 leerlingen. Deze school is gelegen in een dorp. De leerlingen van deze school komen van gezinnen met arme ouders. Deze ouders hebben vaak al moeite genoeg om voldoende voedsel op tafel te krijgen. 

De derde school, Chepang Kendra, is een combinatie van een school en een kinderopvangtehuis voor circa 250 kinderen. Hier wonen en leren kinderen, die geen ouders meer hebben of ouders die niet voor hen kunnen zorgen.

Voor deze laatste twee scholen is ons doel om iedere leerling van schoolmaterialen te voorzien en de school weer van lesmaterialen.

De spullen kopen wij zoveel mogelijk in Nepal om zodoende de lokale economie te steunen. We brengen alle spullen zelf naar de betreffende scholen. Als het even kan helpen wij ook graag mee om ter plaatse samen met de zeer gemotiveerde leerkrachten voor de klas te gaan staan. Wij leren zo van hen, zij leren van ons. 

Eten en drinken op school en geschikte en voldoende schoolmaterialen maken echt het verschil. Sterker, het is in hoge mate bepalend of een kind wél of niet naar school gaat.

Wilt u ons meehelpen om de kinderen in Nepal een kans op onderwijs te geven? Iedere gespaarde euro gaat direct naar deze drie projecten. Benieuwd geworden naar Nepal en deze scholen? Wij willen u graag verder informeren.

Namens de Nieuwe Glazen,

In de Lift en alle vrijwilligers,

Sandra den Hollander

Kinderen op 1 in Actieplan Jeugd         

 Wethouder Keus wil een beweging naar een halvering van de jeugdzorg in 2030 en dat het belang van het kind altijd voorop staat in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit is nodig om de jeugdzorg beschikbaar te maken voor de kinderen die het echt nodig hebben, de kosten drastisch te verminderen en de omgeving te versterken waar kinderen opgroeien, ontwikkelen en opgevoed worden. Dit staat in het Actieplan Jeugd dat naar de gemeenteraad is gestuurd.

Waar begin van de eeuw 1 op de 27 kinderen een vorm van jeugdzorg ontving, is dat nu inmiddels 1 op de 7. Als gevolg van deze stijging zijn de wachtlijsten en de druk op professionals toegenomen, maar ook de kosten leggen een steeds groter beslag op de gemeentelijke begroting. Dit gaat ten koste van andere belangrijke voorzieningen.

Symptoombestrijding

Wethouder Keus: “Een groot deel van de jeugdzorg die nu wordt ingezet voor kinderen is gericht op de symptomen van ongezonde omstandigheden waarin zij opgroeien. Denk aan vechtscheidingen, doorgeschoten toetscultuur op scholen, en de druk van social media. In plaats van kinderen en jongeren in hokjes plaatsen en met labels te (be)plakken moeten we fundamenteel anders gaan kijken.”

Met het actieplan wil het college van burgemeester en wethouders een beweging in gang zetten van symptoombestrijding naar het versterken van de zogenaamde pedagogische basis, die de ontwikkeling van kinderen stimuleert en ouders ondersteunt bij het opvoeden. Hiervoor heeft de gemeente het initiatief genomen voor een fundamenteel gesprek met organisaties die betrokken zijn bij opvoeden, opgroeien en ontwikkelen.

Wethouder Keus: “Als vader van 2 jonge kinderen merk ik dat opvoeden een teamsport is. Natuurlijk zijn wij als ouders primair verantwoordelijk. Maar om te zorgen dat onze kinderen veilig, gezond en kansrijk opgroeien, hebben we elkaar – onderwijs, kinderopvang, JGZ, huisartsen, (sport)verenigingen enzovoorts – keihard nodig. Alleen samen kunnen we het verschil maken.”

Kinderen op 1

Een belangrijke pijler waar het actieplan op bouwt is dat iedereen die erbij betrokken is de rechten en de belangen van kinderen op 1 zet. Ondanks ieders goede intenties zijn er te veel kinderen en ouders in de knel geraakt in procedures, wachtlijsten en de hoeveelheid aan hulpverleners. Het is daarom belangrijk dat kinderen en jongeren écht worden gezien én gehoord.

Door gezamenlijk te stoppen met symptoombestrijding wil het college dat de schaarse capaciteit bij jeugdzorg vrijkomt voor de kinderen die hier het meest baat bij hebben. Dat vraagt inzet van ons allemaal waarbij ook andere en nieuwe inzichten en vaardigheden moeten worden betrokken.

Wethouder Keus: “In de jeugdzorg werken fantastische professionals die positief het verschil kunnen maken in het leven van kinderen. Om hun talenten optimaal in te kunnen zetten is het echt noodzakelijk dat we als samenleving bewuste keuzes maken wat voor gemeente we willen zijn voor onze kinderen. Uiteindelijk willen we allemaal het beste voor onze kinderen.”

VrouwActief ….. november

A.s. dinsdag besteden wij aandacht aan iets waar iedereen vroeg of laat mee te maken krijgt, de nalatenschap.

Notaris Rob de Groot komt ons, samen met zijn dochter, op deze avond van alles vertellen over testamenten. En er zijn nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot erfbelasting. Ook geven zij ons informatie over levenstestamenten. Daarna is er de mogelijkheid om hen vragen te stellen. 

Tot de 12e.

Namens bestuur VrouwActief, Ria Luiten

Oorlog, geloof, macht en idealen

Oorlog, geloof en macht is de munitie voor een conflict

Raketten van alle kanten te vaak verkeerd gemikt

Treffen onschuldige personen

Verhogen de haat om thuis te wonen

Schieten alles kort en klein

In Poetins machtstermijn

Het land besturen in Den Haag

Of het lukt blijft de vraag

Leidt tot nachten in het Catshuis

Brengt het kabinet weer onder druk

Kijken redacteuren of het eindelijk lukt

Gezocht naar oplossingen en idealen

Sommige ideeën zijn niet te betalen

Het gebeurt gewoon in Den Haag

Iedereen staat op zijn strepen

Zonder oplossing en te traag

Veel woorden in slechte debatten

En spreken elkaar na in herhaling

Door taalgebruik niet te bevatten

Die niets heeft of iets bezit

De aarde veranderen kan hij niet

Hun best doen om steun te krijgen

De bossen wil redden maar niets kan bereiken

De aarde leegtrekken bespaart geen bossen

Niet de kans krijgt het anders op te lossen

Wie de bomen had laat staan

Weet dat hij langer had kunnen leven

En de natuur had kunnen redden

Of eerder de pijp aan Maarten geven

Wybo Suijten

Dorp van het dorstige hert