Alzheimer collecte van 3 t/m 9 november  

Zoals velen weten organiseer ik alweer enige tijd de Alzheimer collecte in Stompwijk.

Op dit moment krijgt 1 op de 5 mensen dementie. Bij vrouwen is dat zelfs 1 op de 3. Deze ziekte moet stoppen…….

Wil jíj bijdragen aan een toekomst zonder dementie en óók nog eens lekker in beweging blijven? Dan nodigen wij je hierbij uit mee te lopen tijdens de jaarlijkse collecteweek! Het kost maar een paar uurtjes en we kunnen jouw hulp héél goed gebruiken.

I.v.m. ziekte zoeken we nog collectanten voor de Stompwijkseweg vanaf `De Krom` tot aan het tunneltje in Leidschendam. Tevens zoeken we nog collectanten voor Waterviolier, Pinksterbloem en Klaverblad.

Wil je ook graag collecteren in ons mooie Stompwijk en maakt het je niet uit welke straat, neem contact met me op.

Dus heb je een paar uurtjes tijd, en vind je ook dat Alzheimer moet stoppen, meld je dan aan bij ondergetekende, vóór 2 november a.s., op tel.nr. 06 25 120 644 of mail naar: info@hotelboerderij.nl

Collecteren mag vanaf 14 jaar. Met elkaar hebben we  Stompwijk zo gelopen.

Bedankt alvast voor jullie enthousiaste reacties.

Coördinator Stompwijk, Coby van Boheemen- Heemskerk  

Rozenkrans bidden

Het is weer oktober, dus Mariamaand.

Op donderdagavond om 19.00 uur bidden we de Rozenkrans tot Maria in de kerk. Er zijn in deze tijden vele zaken waarvoor wij Maria om hulp willen vragen. Kijk naar het nieuws en zie alle ellende in de wereld, en privé is er ook vaak wel iets om te vragen of voor te danken.

U bent dan ook van harte welkom om mee te bidden.

Wij gaan, na ruim 100 jaar, sluiten per 1-10-2024!

Vanaf deze datum is het niet meer mogelijk om te tanken aan de Meerlaan.  De overeenkomst met de gemeente wordt niet verlengd.

Er zijn nog pogingen ondernomen om de pompen te behouden en gesprekken gevoerd met de gemeente, maar zonder resultaat. Vanwege de toekomstige woningbouw aan de overkant (locatie: voormalig wit/gele kruis gebouw) kunnen de pompen niet behouden blijven. 

De benzinepompen zullen ontmanteld gaan worden en dat zal na decennia een heel ander beeld geven aan de Meerlaan. Het vertrouwde benzinestation zal er niet meer zijn. 

Velen zullen zich afvragen wat er gebeurt met de voormalig fietsenwinkel, maar daar is nu nog niets over bekend.

Wij willen alle klanten hartelijk danken voor de klandizie en het vertrouwen in de afgelopen jaren. 

Familie Hooijmans

Dag van de pedagogisch medewerkerker

 Afgelopen 19 september was het de dag van de pedagogisch medewerker.

Op deze dag worden wij in het zonnetje gezet door de liefste kinderen met hun leuke ouders. Door onze eigen collega’s en de manager, en natuurlijk ook door de directie! 

Dit jaar werden wij blij verrast toen er voor ons ook nog een taart werd bezorgd namens onze eigen Gemeente Leidschendam-Voorburg!

Heel erg bedankt voor al deze “zonnetjes”, 

Team SKZ , Melissa, Sharonna & Ellen

Corbulo college

Het Corbulo college had een techniek dag.

Verschillende scholen en groepen kwamen.

Ze lieten in het begin een filmpje zien over techniek en wat je allemaal kon doen in het Corbulo college.

Je kon verschillende dingen doen, bijvoorbeeld: fietsen tot je telefoon 3 procent had, je kon solderen, straat maken, je kon lego doen en timmeren.

Het was heel leerzaam en leuk.

Geschreven door Jens en Luuk uit groep 6/7

Kaartavond Stichting Amigos op 26 oktober!

Hij komt er weer aan, de traditionele kaartavond van Stichting Amigos in de kantine van Stompwijk ‘92. Het concept is als volgt. Je kan je inschrijven met een team van 4 deelnemers. Je speelt die avond drie potjes klaverjas met iedere keer iemand anders uit jouw team als maat tegen twee deelnemers uit een ander team. Aan het eind van de avond worden de punten per team opgeteld en gaan de drie hoogst geplaatste teams met een leuk prijsje naar huis.

Na afloop van het kaarten is er een loterij met prijzen van onze sponsors.

De opbrengst van de kaartavond en de loterij gaat geheel naar de goede doelen die Stichting Amigos steunt.

De ervaring leert dat het altijd een gezellig avond is, dus zet 26 oktober in je agenda. Je kan dit jaar ook al voorinschrijven. Dit scheelt wachten bij binnenkomst en helpt de organisatie. We streven er naar om rond 20.00 uur te starten. Heb je geen team, maar wil je wel graag meedoen, laat ons het weten en dan proberen wij een gelegenheidsteam te formeren. Wil je alvast inschrijven of meer informatie, stuur dan een mail naar adriekerkvliet@planet.nl.


Stichting Amigos zet zich in voor lokale initiatieven waarin de kansarme mensen, voornamelijk kinderen, centraal staan. Wij richten ons op de ontwikkeling van arme gebieden door ondersteuning in primaire levensbehoeften, educatie en medische benodigdheden. Stichting Amigos steunt direct. Dat is persoonlijker en daarnaast weten wij precies wat en hoe er gesteund wordt. Tevens zijn er middelen beschikbaar om, na zorgvuldige afweging, aanvragen van direct bekenden te honoreren. Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat zij nauw betrokken zijn bij het project maar ook dat zij weten waaraan het geld besteed wordt en ons goed op de hoogte houden. Lokale mensen dienen zelf actie te ondernemen en met onze steun de capaciteit te verkrijgen om door te gaan.

De afgelopen jaren hebben we op deze manier veel projecten kunnen ondersteunen, voornamelijk in Bolivia (omdat Linda de Jong hier jaren heeft gewoond, het netwerk heeft en de behoeften daar erg groot zijn). Daarnaast hebben we ook projecten gesteund in Nepal en Argentinië.

De opbrengst van de kaartavond op 26 oktober gaat dus naar deze projecten. We hopen op een goede opkomst!


Namens Amigos, Adrie Kerkvliet

Buurtfeest, Trekkertrek en veel agrarisch werk in Wilsveen

Het was een drukte van belang afgelopen weekend in het Wilsveen. Allereerst het Buurtfeest op zaterdag middag/avond en dat was voor de saamhorigheid belangrijk want er is veel veranderd in het Wilsveen.

Toen ik met Sjaan zo’n 60 jaar geleden een oud onbewoonbaar verklaard huisje van, de toen bekende veehandelaar, Jaap Karens kocht waren er 17 actieve melkveebedrijven in het Wilsveen nu zijn dat er nog 2. Er is dus veel veranderd, de herontwikkeling van de Nieuwe Driemanspolder van agrarisch naar waterberging en recreatie heeft daar een extra impuls aan gegeven.

Veel boerderijen kregen een andere, vaak woonbestemming en werden gerenoveerd of vervangen door nieuwbouw.

Dat betekende ook dat er andere bewoners van verschillende ‘pluimage’ zijn komen wonen en om elkaar beter te leren kennen is een buurtbarbeque daar een uitstekend middel voor. De Wilsveense buurtbarbeque is jaren geleden opgezet door de oude garde, nu lag de organisatie bij de nieuwe lichting. Dirk-Jan, Danielle en Marco hadden het prima voor elkaar, bijna 100 bewoners, jong en oud, waren aanwezig en door de vele gesprekken ‘wie-wat-waar’,  leerden veel mensen elkaar beter kennen. De meer dan uitstekende (van der Valk) barbecue was ook in Wilsveense handen. Het was een zeer geslaagd en gezellig buurtfeest, met dank aan de organisatie. Door de financiële bijdrage van Fonds 1818 en Vlietwensen was het mogelijk de bijdrage laag en voor de jeugd gratis te houden.

Dan was er zondag de Trekkertrek wedstrijd op het land van Mart en Barbara van der Kraan op Wilsveen nummer 35. Eerder was de wedstrijd uitgesteld vanwege het weer maar nu liet het weer zich van zijn beste kant zien. Met veel jonge krachten werd zaterdag het wedstrijdterrein voor de trekkers en bezoekers klaargemaakt. Hoewel het laat werd, was alles toch op tijd geregeld en klaar voor de start op zondagmorgen vroeg. En vroeg werd het, rond 07.00 uur brulden de eerste tractoren door het Wilsveen richting nr. 35 en ja als je op het buurtfeest wat bent blijven hangen en wilt uitslapen lukte dat wellicht niet al te best. De tractoren werden bij aankomst gewogen en ingedeeld in gewichtsklasse. Elke deelnemer probeerde de sleepwagen zo ver mogelijk over de baan van 100m te trekken. Een groot scorebord gaf de getrokken lengte aan en tevens de stand in de betreffende klasse. Natuurlijk probeerde iedereen de maximale lengte te halen wat FULL PULL betekende. Velen kwamen naar hun favorieten kijken maar de Trekkertrekdag van de vereniging ‘Op Eigen Kracht’ is ook een ontmoetingsdag voor velen uit de weide omgeving rond Stompwijk. Voor de vroege vogels was er zelfs de mogelijkheid voor een ontbijt, naast natuurlijk een biertje was er een poffertjeskraam en kon men de nodige snacks krijgen, ook de ijskar ontbrak niet. De jeugd kon zich uitleven op het springkussen en genieten van de modelbouw demonstratie.

Mede door het fraaie weer werd het top druk en nog lang reuze gezellig. Uiteindelijk heb ik toch maar de benen genomen naar 31. Vorige week meldde ik over het bordje met het opschrift “half bezopen is een gebrek aan doorzettingsvermogen”, zover wilde ik het niet laten komen.

Maandagmorgen vroeg bij het voeren van de paarden toch even een kijkje naar het land. Alles weg en schoon, Mart was de baan aan het inzaaien en dat alles “Op Eigen Kracht”  klasse jongelui.

Naast het buurtfeest en de Trekkertrek profiteerden de boeren rond Stompwijk van het mooie weer van deze week. Velen probeerden nog een “laatste snee” kuil van het land te halen. Dat betekende wel buffelen voor boer en loonwerker, vaak tot diep in avond/nacht maar ook dit kwam, voor de verwachte regen, op tijd klaar.

Ik, en denk velen met mij, hebben het prima naar de zin gehad!!        

Ab

Inloopbijeenkomst herinrichting Doctor van Noortstraat

Op maandag 30 september van 19.00 tot 21.00 uur vindt er in het Dorpspunt een inloopbijeenkomst plaats over de herinrichting van de Doctor van Noortstraat. U kunt dan binnenlopen en het definitieve ontwerp bekijken.

Definitief ontwerp

De afgelopen maanden hebben de gemeente, het Hoogheemraadschap van Rijnland en de aannemer Van der Ven in een bouwteam het voorlopig wegontwerp nader uitgewerkt. Deze hebben wij u eerder gepresenteerd tijdens een informatieavond op 23 mei van dit jaar. Er zijn op dit ontwerp veel reacties binnengekomen, met name over éénrichtingsverkeer en parkeren. Deze opmerkingen, ideeën en suggesties hebben we binnen de kaders van het ontwerp zoveel als mogelijk verwerkt. Deze punten zijn ook besproken in de verschillende overleggen met de klankbordgroep en Adviesraad. 

Programma

Tijdens de bijeenkomst informeren medewerkers van de gemeente, het Hoogheemraadschap van Rijnland en de aannemer u over de definitieve herinrichting van de Doctor van Noortstraat. Daarbij gaat het concreet over de pilot van het eenrichtingsverkeer, de opgave van het hoogheemraadschap met betrekking tot het ophogen van de dijk, het wegontwerp en de vernieuwing van het rioolstelsel. Ook wordt u geïnformeerd over de planning en aanpak van de werkzaamheden op hoofdlijnen. Vragen over het definitief ontwerp kunt u deze avond aan de aanwezige medewerkers stellen.

Planning

Het definitieve ontwerp wordt door het bouwteam uitgewerkt in een uitvoeringsontwerp. Hiermee wordt de aanbestedingsprocedure opgestart. De verwachting is dat de herinrichting kan starten in het voorjaar van 2025. De uitvoering is ook afhankelijk van de werkzaamheden van Stedin die vooruitlopen op de herinrichting. Als planning en fasering bekend zijn wordt een nieuw contactmoment met de omgeving ingepland. Hierover volgt informatie in de Dorpsketting en op de projectenwebpagina van de gemeente www.lv.nl/dvn.

Meer informatie?

Achtergrondinformatie over de herinrichting van de Doctor van Noortstraat en wat er tot nu toe is gebeurd vindt u op www.lv.nl/dvn. 

Graag tot ziens op 30 september!

Namens het Projectteam Bereikbaar Stompwijk

Cyril Parchomov, omgevingsmanager

Dorp van het dorstige hert