Alle berichten van administrator

Poppentheater enSenior Web

Poppentheater Dubbele Jan speelt ‘Zoektocht naar de totempaal’

In augustus treedt het populaire Poppentheater Dubbele Jan twee keer op bij de Bibliotheek aan de Vliet met de voorstelling ‘Zoektocht naar de totempaal’. Zaterdag 23 augustus is Dubbele Jan in de bibliotheek in Leidschendam en woensdag 27 augustus in de bibliotheek in Rijswijk. Beide voorstellingen zijn van 10.00 – 11.00 uur.

‘Zoektocht naar de totempaal’ is een poppenkastvoorstelling met veel interactie met het publiek en is geschikt voor kinderen van 4 – 10 jaar.

Kaarten voor deze bijzondere voorstelling kunt u kopen via www.bibliotheekaandevliet.nl, aan de balie in de bibliotheek of aan de zaal, zolang de voorraad strekt.

Informatiemiddagen SeniorWeb

In september start er weer een serie computercursussen van SeniorWeb in de locaties van de Bibliotheek aan de Vliet. Om u te informeren over het uitgebreide cursusaanbod, zijn er in augustus twee informatiemiddagen. Op dinsdag 19 augustus (14.00 – 16.00 uur) in de bibliotheek in Leidschendam en op donderdag 21 augustus (14.00 – 16.00 uur) in de bibliotheek in Rijswijk.

De docenten van SeniorWeb geven informatie over het nieuwe cursusaanbod en verzorgen een presentatie over de internet-muziekdienst ‘Spotify’. U kunt u op de informatiemiddagen direct aanmelden voor de cursussen van SeniorWeb. Het complete cursusprogramma van SeniorWeb kunt u bekijken op www.bibliotheekaandevliet.nl en in de folder ‘SeniorWeb’ die u kunt afhalen in de bibliotheek.

 

Toernieuws Toerclub Stompwijk

Ondanks de weersvoorspellingen was het droog vanmorgen, dus op naar de sporthal! De koffietenten van vandaag staan voor de A in Vinkeveen en voor de B en C in Reeuwijk, “Het Wapen van Reeuwijk”. Rond half 9 stonden zo’n 42 enthousiaste fietsers aan het vertrek.

 Wij waren met 6 dames en de C2 met 2 dames en 4 heren! Via Zoetermeer, Bentwoud naar Boskoop gefietst en daar een andere route dan gebruikelijk. De wind was soms behoorlijk tegen en het tempo pasten we aan. We kwamen nu via Tempel Reeuwijk binnen en toen werd er gedacht dat we gelijk naar de koffie zouden gaan, maar ik had nog een mooi ommetje in petto. Al gauw kwamen we op het smalle paadje uit, maar door de soms laaghangende takken er maar weer vanaf geweken en het pad ernaast afgereden. Onderwijl genoten we van het mooie uitzicht links en rechts in het stiltegebied. Bij de koffietent aangekomen zat de C2 al aan de koffie, zo ook de kleine groep van de B. De bediening was vlot en we zaten zo aan de koffie. Terug richting Waddinxveen, waar we een paar knooppunten volgden en langs Moerkapelle. Het ging nu lekker voor de wind. Zo zou je nog wel uren door kunnen rijden! Ook nu kwamen we weer uit op het Bentwoudpad. Ria haakte af bij het schapenpad en de rest reed mee naar de Geerweg. Om 12.15u was ik thuis, met ruim 55 km. We waren het er over eens dat we het heel erg getroffen hebben want de eerste spetters vielen net, later in de middag gevolgd door hevige regenbuien met forse windvlagen.

Annie van Rijn

De B stond met z’n 4-en (4 mannen) aan de start voor de rit naar Reeuwijk-Brug. Maar eerst staan we stil bij het droevige nieuws wat ons afgelopen week bereikte. Wij condoleren Jan Luiten met het verlies van Bep, zijn vrouw. Wij wensen Jan, zijn gezin en verdere familie heel veel sterkte om dit zware verlies te dragen. Ook condoleren wij Nico van Vliet met het verlies van zijn broer. Wij wensen Nico en verdere familie ook heel veel sterkte. In weerwil van deze gebeurtenissen was ook de weersvoorspelling voor zondag somber, echter men vond het “boven” kennelijk al erg genoeg. Zodoende heen en terug droog weer met af en toe zelfs de zon. Omdat Jaap de Jong nog afwezig was loodste Leo van Santen ons via een mooie route, met o.a. een rondje Reeuwijkse Plassen, naar de koffiestop. Na ca. 35 km arriveerden we bij ‘t Wapen van Reeuwijk. Het was goed terrasweer, de C2 zat er al en vlak na ons sloot de C1 zich aan. Terug meest voor de wind, zodoende al om 12.15 uur thuis in Leiden met 80 km op de teller.

Hans Heemskerk


De A-groepen gingen deze zondag naar Vinkeveen. De A1 vertrok uiteraard als eerste, met eindelijk weer eens een dame in de groep. We pikten nog een verlaatte feestganger op en vervolgden met z’n 11en de route richting Zoeterwoude. Grote delen van de route waren bij de meesten wel bekend, maar eenmaal voorbij Nieuwveen kwamen we in een gebied dat we niet zo vaak aandoen. Eerst een stuk langs de Kromme Mijdrecht en de Amstel naar Uithoorn. Daarna door de polder en een stukje langs de Waver. Slingerend tussen de rietkragen genoten we onderwijl, net iets meer dan anders, van het uitzicht. Net als een stuk verderop toen we de Vinkeveense plassen in het zicht kregen. Hoewel deze bestemming al weer een tijdje door ons aangedaan wordt reden wij vrijwel nooit eerder ook langs de plassen. Een gemis dat nu dus enigszins goedgemaakt werd. Dwars door het nog rustige Vinkeveen kwamen we bij de koffietent aan. Als eerste aanwezige groep namen we plaats op de relaxte loungebanken op het terras waar het uitzicht opnieuw prima was. Even later kwam ook de opnieuw kleine A2 groep (5 pers.) aanschuiven. De A3 met z’n 10en volgde ook al snel. Omdat het er zo gezellig was duurde de koffiestop iets langer dan gepland, maar daar maalde niemand om. Tot we doorkregen dat we ons toch wel wat moesten haasten om voor een eventuele bui thuis te zijn. Via Wilnis en de Meije hadden we weer een mooie terug route gevonden en na een eindsprint tegenwind door Gelderswoude kwamen we met 105 km op de teller weer terug in Stompwijk. Er vielen toen net een paar spetters, maar daar werden we dus niet echt nat meer van. De dame die als enige terug naar Leiden moest had pech en moest bij thuiskomst toch nog de fiets poetsen.

Arno van Rijn 

Aanstaande zaterdag 16 augustus rijden we weer de Mergellandroute. Jaarlijks staat deze rit door het prachtige Limburgse landschap op de kalender en is er weer een groep enthousiaste fietsers present. Ook nu zijn de eerste aanmeldingen al binnen. We hopen ook nu weer op goed weer, dus we verwachten een flinke groep. We verzamelen om 6.00 u bij de Meerlaan en vertrekken dan met de auto naar Limburg. Vanaf hotel Stein/Urmond pikken we de route op van in totaal ongeveer 140 km. Als de animo groot genoeg is zullen we de groep wel splitsen. Voor het inventariseren van beschikbare auto’s is het fijn als je ruim op tijd even bij Arno (06-45488919) meldt als je mee wilt. 

Op zondag staat voor de A (100km) en B (80km) de Ronde Venentocht naar Nieuwveen op het programma. De C gaat dan naar Oude Wetering voor een rit van 55 km. We vertrekken om 8.30 uur van het Klaverblad.

 

 

Stompwijkse oldtimerrit

4e  STOMPWIJKSE OLDTIMERRIT

ZONDAG 31 augustus

 

We hebben wederom een prachtige rit uitgezet in het hart van Zuid Holland en omgeving. Heeft u een auto van 20 jaar of ouder dan mag u meerijden. Deelname is gratis en geheel voor eigen risico!

Verzamelen bij het BLESSE PAARD vanaf 9.00 uur, vertrek zal om ongeveer 10.00-10.15 uur plaats vinden.

U kunt zich vanaf nu aanmelden voor deze prachtige rit, de organisatie draait op volle toeren. Dus haal je oude auto uit de schuur en stof hem af en ga mee.

Aanmelden kan via email: A.bennis15@casema.nl  of  marion_janson@hotmail.com Tel. info:  06.408.86.913     

 

Woejbusje

Donderdag 14 augustus vertrekt er weer een Woejbusje naar Leidsenhage. Er kunnen 8 pers mee .

Iedereen mag mee, groot of klein. Ook boodschappenkar en/of rollator.

Vertrek: 10.00 u Pinksterbloem.

             10.05 u Meerlaan bushalte tegenover de Coop.

Retour Stompwijk om 14.00 uur

 

opgeven bij Coby vd Geest, tel 5801561

 

Wim van Benten en Comb. van Leeuwen winnen

Afgelopen weekend stonden er twee wedstrijden gepland. De eerste was vanuit het Belgische Duffel (111 kilometer) en de tweede was vanuit het Franse Peronne(264 kilometer). Voor de wedstrijd vanuit Duffel konden er zowel jonge als oude duiven ingekorfd  worden (natour). Voor de vlucht vanuit Peronne mochten er alleen jonge duiven meedoen. Beide wedstrijden werden om 09:45u gelost met een harde westzuidwesten wind.

De eerste duiven die thuis kwamen waren van de korte vlucht vanuit Duffel. De snelste duif die arriveerde was de blauwband doffer(13-144) van Wim van Benten. Deze duif deed dit met een gemiddelde snelheid van 92,7 kilometer per uur. De tweede duif die enkele seconde te kort kwam om de winst te grijpen was de jonge duif (14-774) van Dick van Seggelen en Ton Wolvers. De nummer drie was de blauwband doffer (13-138) van Hilgersom-Tijssen.

Met de tweede vlucht was het de duif (14-704) van Comb. v. Leeuwen die de winst wist te grijpen. Deze duif deed dit met een gemiddelde snelheid van 103 kilometer per uur. Dit was beduidend sneller dan de korte vlucht. Dit is onder andere te danken aan de ligging van de losplaatsen. Peronne ligt veel westelijker dan Duffel en als de duiven dan een westzuidwesten wind hebben en dus de wind op de staart, kunnen ze makkelijker hoge snelheden bereiken. De nummer twee van de wedstrijd was de duif (14-665) van Hilgersom-Tijssen. De nummer drie (14-954) was van Seggelen/Wolvers.

 

Uitslag 09-08                                                         Tussenstand

1: Seggelen/Wolvers                9+8=17                   1: Seggelen/Wolvers       189

1: Hilgersom-Tijssen                8+9=17                   2: Hilgersom-Tijssen       188

3: Comb. v. Leeuwen              5+10=15                  3: Comb. v. Leeuwen      184

4: W. van den Bosch               6+6=12                   4: W. van den Bosch        133

5: W. v. Benten                    10+0=10                    5: J. van den Bosch         122

6: Mevr. Luk/Vork                   4+5= 9                     5: W. v. Benten              122

6: Hilgersom-Salm                  2+7= 9                      7: Mevr. Luk/Vork         114

8: G. Onderwater                    7+0= 7                      8: G. Onderwater           88

8: J. van den Bosch                3+4 =7                       9: Hilgersom-Salm         26

 

Emiel Hilgersom

 

Opnieuw winst voor Seggelen/Wolvers en Hilgersom-Tijssen

Door privé omstandigheden was het stukje van vorige week niet in de Dorpsketting te lezen en deze had u dus nog tegoed.

Op zaterdag 02-08-14 werd de tweede jonge duivenvlucht vervlogen vanuit het Belgische Quiévrain (195 kilometer). De jonge duiven werden  gelost om half acht met een zuidoostenwind. Voor de oude duiven stond de laatste dagfond vlucht op de planning dit was vanuit het Franse Ruffec (744 kilometer). De duiven voor langste vlucht van het seizoen werden om 7 uur los gelaten met een zuidoostenwind.

De eerste jonge duif die arriveerde vanuit Quiévrain was het blauwband duivinnetje (14-535) van Hilgersom-Tijssen. Zij deed dit met een gemiddelde snelheid van 89 kilometer per uur. Een kleine 3 minuten later arriveerde de nummer twee. Deze duif (14-156) was van Mevr. Luk/Vork. De derde plek werd gewonnen door de duif (14-686) die vorige week nummer 2 was van Hilgersom-Salm.

De tweede wedstrijd van de dag was de langste vlucht van het jaar, deze werd gewonnen door Seggelen/Wolvers. De doffer (13-619) die 2 weken geleden ook al won op de lange afstand deed dit met een gemiddelde snelheid van ruim 91 kilometer per uur. De nummer twee, die 25 minuten achterstand had, was de duivin(13-591) van comb. v. Leeuwen. De derde was de doffer (13-041) van Hilgersom-Tijssen. 

 

Uitslag 02-08                                                                          Tussenstand

1: Hilgersom-Tijssen                 10+8= 18                                                1: Seggelen/Wolvers               172

2: Seggelen/Wolvers                 6+10= 16                                                2: Hilgersom-Tijssen                171

3: Comb. v. Leeuwen                5+9  = 14                                                3: Comb. v. Leeuwen               169

4: W. van den Bosch                7+6  = 13                                                4: W. van den Bosch                 121

5: J. van den Bosch                 3+7  = 10                                                 5: J. van den Bosch                  115

6: Mevr. Luk/Vork                  9+0  =     9                                                6: W. v. Benten                       112

7: Hilgersom-Salm                  8+0  =   8                                                 7: Mevr. Luk/Vork                      95

8: G. Onderwater                    4+0  =   4                                                 8: G. Onderwater                       81

9: W. v. Benten                       2+0  =   2                                                9: Hilgersom-Salm                     17

 

Emiel Hilgersom

 

Parochieberichten

Berichten- RK  Parochie Kern  H. Laurentius – Stompwijk-

Onderdeel van de RK Parochie HH Petrus en Paulus

Contact met de Pastores, bij ernstige ziekte,

Overlijden, of een persoonlijk gesprek.

Centraal meldingsnummer 0622027668

 Telefonische bereikbaarheid:

Pastorie Dr. van Noortstraat 88

2266 HA Stompwijk tel. 071-5801604

Pastoor: J. v.d. Bie tel. Via het centrale nummer. 

Email adres: pastoor.degoedeherder@yahoo.com

Spreekuur op afspraak.

 

Openingstijden parochiesecretariaat

Maandag, woensdag en vrijdag van 10.00 -12.00 uur.

E-mail: sintlaurentius@hotmail.com

Bijdrage voor misintenties  op rekening nr.NL 36 RABO 0361500947

Donaties t.b.v. de H.Laurentiuskerk rekening nr. NL49RABO0361502168

 

Verzorging begrafenissen en crematies

De heer C.G J. Onderwater, tel. 079-3422906/0655976947/info@cuo-zm.nl

 Overleden:  Elisabeth Luiten – Stijnman in de leeftijd 66 jaar 

 Weekvieringen in de RK Parochiekerk  H. Laurentius

Zaterdag   16 aug. 19.00 uur   Geen viering

Zondag     17 aug. 11.00 uur Gebedsviering met samenzang.

Voorganger :Mw. Marianne Turk.

Misintenties 

Zondag 17 aug 11.00 uur voor de overleden armen en weldoeners v.d. parochie.Niek v. Schie, overleden ouders Turkenburg v.d. Kroft, Gé Hoogervorst, Magda v. Santen v. Paassen, Piet v.d. Arend, Jaap Warmerdam, Annie v.d. Burg – v. Veen, Rie Luiten, Surat “Kaew” Knijnenburg – Pesol, Riet v. Loghem– Bennis, Elly Bennis – v. Marwijk, Jan v. d. Helm, Corrie v Geijlswijk – v Santen, Jan Vogelaar, Janus Verhagen, Toon van Veen, Piet Hilgersom.

 

Kerkhulpen                                                 Kosters           Lectoren            Misdienaars

Zaterdag 16 aug. 19.00 u                             T. v. S.            geen                       geen

Zondag   17 aug. 11.00 u                             T. v. S             Cees Bergen            geen

 

ZomerPret 2014

In de laatste week  van de zomervakantie, maandag 25 t/m donderdag 28 augustus, is er voor het 5e jaar weer ZomerPret.

In en om het Dorpshuis worden er leuke activiteiten georganiseerd, Deze activiteiten zijn speciaal voor kinderen van de basisschool, vanaf 5 jaar.

Het thema is dit jaar “Cowboys en Indianen”.

Om deel te nemen aan ZomerPret hoef je van te voren niet in te schrijven. Je bent altijd welkom en er zitten geen verplichtingen aan.

Het leuke van ZomerPret is dat je je vriendjes en vriendinnetjes weer na een lange vakantie ziet en gezellig samen kunt knutselen, bouwen en spelen.

Het fijne van ZomerPret is dat kinderen weer in een ritme komen voor school, die de week erna weer begint.

Vele vrijwilligers helpen om de kinderen een leuke afsluiting van de zomervakantie te geven. Deelname is voor eigen risico.

De kosten zijn €1,50 per dagdeel.

Het Dorpshuis is op Dr. van Noortstraat 89 tegenover de kerk.

Wilt U meer informatie mail dan Anneke van Bemmelen  (bemmelen73@casema.nl)