Alle berichten van administrator

Pas op voor de madenziekte!!!

maden2maden

Pas op voor de madenziekte!

Met warm en broeierig weer, moet men oppassen. Alle dieren met een vacht zoals konijnen, honden, katten, kippen, pony’s en schapen, die in de winter geschoren zijn, lammeren; ze hoeven niet aan de diarree te zijn!! Koeien met haren zoals Hooglanders, ze kunnen het allemaal krijgen.

Zijn ze onrustig, kijken ze veel achterom, likken ze en happen ze en zwaaien ze hevig met hun staart, stinken ze en zit er een vochtige plek in hun vacht, kijk dan goed want een niet ontdekte besmetting kan dodelijk zijn.

Verwijder de maden, knip de vacht er omheen weg, ontsmet de wond en doe er wondspray op. Wassen met een insecten dodend middel is ook goed.

Ook zijn er voor schapen en koeien en lammeren middelen te krijgen die de vliegen weren: Pour On geheten.

Zorg goed voor de dieren, want zij zijn afhankelijk van U!!

Groeten van Marjolein Steenstra

 

Parochieberichten

Berichten- RK  Parochie Kern  H. Laurentius – Stompwijk-

Onderdeel van de RK Parochie HH Petrus en Paulus

Contact met de Pastores, bij ernstige ziekte,

Overlijden, of een persoonlijk gesprek.

Centraal meldingsnummer 0622027668

Telefonische bereikbaarheid:

Pastorie Dr. van Noortstraat 88

2266 HA Stompwijk tel. 071-5801604

Pastoor: J. v.d. Bie tel. Via het centrale nummer. 

Email adres: pastoor.degoedeherder@yahoo.com

Spreekuur op afspraak.

 

Openingstijden parochiesecretariaat

Maandag, woensdag en vrijdag van 10.00 -12.00 uur.

E-mail: sintlaurentius@hotmail.com

Bijdrage voor misintenties  op rekening nr.NL 36 RABO 0361500947

Donaties t.b.v. de H. Laurentiuskerk rekening nr. NL49RABO0361502168

Verzorging begrafenissen en crematies

De heer C.G J. Onderwater, tel. 079-3422906/0655976947/info@cuo-zm.nl

 

Geboren: Isabel Léonore, dochter /zusje van Patrick, Ingrid en Daphne Luk

Hartelijk gefeliciteerd namens de parochiegemeenschap.

 

Weekvieringen in de RK Parochiekerk  H. Laurentius

Zaterdag 23 aug. 19.00 uur  Geen viering

Zondag   24 aug. 11.00 uur  Eucharistieviering met samenzang.

                                          Voorganger pastoor v.d. Bie

Misintenties 

Zondag 24 aug. 11.00 uur voor de overleden armen en weldoeners v.d. parochie, Gerard van Rijn, overleden ouders v. Santen – Onderwater, Toos v. Boheemen –Warmenhoven, overleden ouders v. Boheemen –v. d. Krogt, Jan Kerkvliet, Bea v. Bemmelen – Turnhout, Surat “Kaew” Knijnenburg – Pesol, Riet v. Logchem – Bennis, Elly Bennis v. Marwijk, Jan v. d. Helm, Corrie v Geijlswijk -v. Santen, Jan Vogelaar, Janus Verhagen, Toon van Veen, Piet Hilgersom, Elisabeth Luiten – Stijnman.

 

Kerkhulpen                         Kosters     Lectoren       Misdienaars

Zaterdag 23 aug.  19.00 uur  Adriaan H.   geen            geen

Zondag   24 aug.  11.00 uur  Adriaan H.   Jan Havik     geen

 

Kerkschoonmaak

Woensdag 27 augustus gaan wij vanaf 09.00 uur de kerk schoonmaken, iedereen is van harte uitgenodigd om een handje uit te steken, de koffie met….. staat klaar. U bent van harte welkom.

Doopvieringen, worden in overleg met de betrokken personen vast gesteld.

Aanmelden via het secretariaat.

Hebt u financiële problemen? De Parochiële Charitatieve Instelling van onze Parochie kan u waarschijnlijk helpen. Uw aanvraag wordt vertrouwelijk behandeld. Contact via het secretariaat.

Het secretariaat

 

Na de zomer: viering op zondag om 11.15 uur 

Het zal u niet altijd opvallen, maar de voorgangers die naar Stompwijk komen zijn een behoorlijk eind onderweg. Het dorp ligt nogal excentrisch in de parochie. Maar dat niet alleen. Meestal hebben ze ’s morgens om 9.30 uur al een viering gehad in een van de andere kernen van de parochie. Als je eerst voorgaat in de Stevenshof of in de Petrus, en daarna in de Laurentius, dat is inderdaad een eind weg. Maar het is ook vervelend voor degenen die de priester in de viering van 9.30 uur direct na de zegen zien weggaan en in de auto springen. Geen handje schudden of tijd hebben voor een praatje met de kerkgangers! Bovendien, een viering elders hoeft niet binnen een uur afgelopen zijn. Wat extra koorzang, een bijzondere gebeurtenis, het is dan al gauw zo krap dat de pastores zich niet kunnen houden aan de maximum snelheid. Een extra kwartiertje later beginnen geeft ook wat rust aan de priester en is beter voor de bloeddruk en het hart. Dat geldt niet alleen voor mij, maar ook voor de collega’s die regelmatig voorgaan in de Laurentius.  

Niet iedereen is blij met een kwartiertje later. Dat realiseren we ons maar al te goed. De tijd is echter voorbij dat we het allemaal op onszelf waren. In 2014 zijn we onderdeel van een groter geheel. Een liturgisch rooster is heel ingewikkeld met elf kerklocaties. Dat dient op elkaar afgestemd te worden, om te komen tot een eerlijke verdeling over de verschillende plekken.

Met ingang van 1 oktober zal pastor Banning zijn werkzaamheden in de parochie afbouwen. Dat heeft onder meer te maken met zijn gezondheid. Een van de consequenties is dat hij dan niet meer zal voorgaan in Stompwijk. Ook dat heeft een grote invloed op het rooster, juist vanwege de evenredigheid. ‘’Zijn viering’’ kan dus niet zonder meer worden overgenomen door een andere priester. 

Hoe we hier mee moeten omgaan is nog niet helder. Gezamenlijkheid en samenwerking zijn wel de woorden die centraal dienen te staan en uitgangspunt zijn. ‘’Niet alleen meer voor ons eigen’’, maar samenwerkingsverbanden. Met enige regelmaat een viering met andere kernen in de buurt is een optie. Uiteraard willen parochieteam en parochiebestuur dit niet eenzijdig doorvoeren, we doen dat in overleg met de pastoraatgroep en beheercommissie, maar we staan wel met de rug tegen de muur. Ook van de huidige (emeriti) priesters kan niet het onmogelijke worden gevraagd. Wij hopen op uw begrip. 

 

Pastoor Jaap van der Bie  

 

 

 

 

 

Toerclub Stompwijk

Toernieuws Toerclub Stompwijk

De zondagtocht kende deze keer vele wegblijvers. Enerzijds omdat er voor de A-groepen op zaterdag al de Mergellandroute op het programma had gestaan en anderzijds vanwege de sombere weersvoorspelling. Ook lopen de vakanties natuurlijk nog even door. De A1 was met z’n 5-en (4 man/1 vrouw), de A2 met z’n 6-en en de A3/B vormden, met z’n 7-en (5 mannen/ 2 vrouwen) één groep. De C-groepen waren (ongeveer) met z’n 13-en.

De Ronde Venentocht kende op de heenreis naar de koffiestop het voordeel van de harde voordewind. We wilden ook weer vroeg thuis zijn, dus kozen we voor een korte, maar mooie, route. Met de hulp van de wind hebben we waarschijnlijk de hoogste gemiddelde snelheid ever voor de B behaald. Zodoende stapten wij al om kwart voor 10 (na 33 km) het gezellige café bij de sluisjes binnen. In het café staat een uit de jaren 60 daterende jukebox, mechanisch werkend met vinyl singles. Op onze vraag “doet hij het nog?” werd hij ingeschakeld en koos Mieke een aantal mooie nummers. De koffie met de traditionele speculaasjes pasten precies bij de nostalgische muziek. Na ons arriveerden de A-groepen zodat het nog volle bak werd. Na de pauze was het op de terugreis stoempen tegen de elementen in. De harde tegenwind beproefde ons, echter de regen bleef behoudens een paar spetters weg. Al met al, met dank aan de A3-rijd(st)ers, een prima fietszondag die alles in zich had. Ja, was u nou maar meegegaan! Om 11.50 uur weer thuis in Leiden met 75 km op de teller.

Hans Heemskerk

2x de aarde rondgereden

In de clubrit van vorige zondag heeft Nico Fakkel (van de A3) voor de tweede maal de aarde rondgereden. Dus (cumulatief) in totaal 80.150 clubkilometers. De eerste maal was op zaterdag 23 september 2007. Cees van der Werf (A3) en mijn persoon staan op 62.000 km, dus op 1,5 ronde. Ik houd, sinds 1995, de ritten op de computer bij.

Hans Heemskerk

Afgelopen zaterdag maakte een 6-tal leden weer het jaarlijkse uitstapje naar Limburg voor de Mergellandroute. De groep bestond deze keer louter uit rijders van de A1. Jammer dat er niet ook een groepje A3/A2 was, want ook voor hen is het een erg leuke tocht en een klein beetje uitdaging op z’n tijd mag toch best? We verzamelden in Urmond bij het Van der Valk hotel en omdat er nog een buitje viel begonnen we eerst maar met een bakkie koffie. In het hotel waren ook 4 profploegen uit de Eneco-tour gehuisvest. O.a. Garmin en Astana waren duidelijk te herkennen aan hun teambussen en -auto’s op de parkeerplaats. Het ontbijt stond al voor hen gereed en in onze fietskleding hadden we zo aan kunnen schuiven. Toen het droog werd stapten we om 9.00u alsnog op de fiets richting de route. Al snel brak ook de zon door en konden de jasjes uit.

De eerste klimmetjes zoals de Kuitenbergweg en de Bemelerberg zijn nog niet zo steil en gelden als lekker opwarmertje richting de koffie in Mheer. Daar smaakte de Limburgse vlaai weer zo uitstekend als je alleen in Limburg kunt krijgen. Speciaal daarvoor al zou je een keer zo’n rit moeten rijden. Daarna volgden de bekendere klimmen als de Camerig, Eyserbosweg en Keutenberg. Op de Camerig passeerde ook net de etappe van de Eneco-tour en moesten we even wachten voor de profs. Op het terras in Sibbe genoten we van de soep met een broodje terwijl een buitje neerkletterde op het zonnescherm boven ons. Dat was zeer goed getimed, want toen we weer vertrokken was het al weer droog. Er restte nog een paar klimmetjes rond Valkenburg, waarna we weer noordwaarts gingen en rond 5u terug bij de auto kwamen. Het was weer een zeer geslaagde dag. Het weer viel erg mee en de omgeving was zoals altijd prachtig. Volgend jaar gaan we dus weer!

Arno van Rijn

Zondagochtend: het was wat twijfelachtig, ga ik wel, of ga ik niet? Nu net 3 weken vakantie achter de rug, dus ik ga wél! We stonden met 11 man/vrouw aan de start, een mix van de C1 (8)en C2 (3). Onder de bezielende leiding van Fried (Annie had een snipperzondag), vertrokken we om 8.30 uur richting Oude Wetering. We hadden vóór de wind. Heerlijk, we vlogen laag met z’n allen. We reden zo snel, dat we om 10 min. voor 10 al bij de koffietent, de Gekroonde Braasem aankwamen. Te vroeg, zo bleek, want hij was nog gesloten. Goede raad was in dit geval niet zo duur, want we reden gewoon door naar IJs de Jong, waar we een heerlijk bakkie, voor weinig, dronken. Tijdens deze pauze lekker bij gekletst met iedereen, dus we zijn weer op de hoogte van een ieders wel en wee. Ja, en toen de terugweg…… Het héle eind tegenwind. Fried besloot om de kortste weg naar huis te nemen en natuurlijk was iedereen het daar mee eens. Zo gezegd, zo gedaan, maar wat was het heerlijk, als we even in de luwte van bomen, geluidswallen etc. konden fietsen. Gepraat werd er onderweg niet, we hadden onze energie allemaal harder nodig. Maar: wij zijn geweest, jij niet, jammer hoor..! Uiteindelijk was het toch weer een prachtige rit en met 59,6 km. Op de teller, was ik om 12.15 uur weer thuis.

Trees van Velzen

Aanstaande zondag staat voor alle groepen de Wiekentocht op het programma. Voor de A (105km) en de B (85km) gaat de rit dan naar Kinderdijk. De C gaat de Rottemeren rond voor 55km. We vertrekken weer om 8.30u vanaf de sporthal.

 


 


Dieren Centrale Nederland

Dieren Centrale Nederland

Vermist:

Poes, cypers, witte voeten, bef en wit stipje op neus, Oosteinde, Stompwijk

Konijn, beige-zwart, 2 stuks, Doctor van Noortstraat, Stompwijk


Gevonden:

Kat, cypers met rood door de vacht, witte kin, bef en tenen, Tuinenlaan, Leidschendam

Kater, zwart, de Star, Leidschendam

Konijn, Vlaamse reus, wildkleur, Trompstraat, Leidschendam


Voor gratis registratie en informatie kunt u bellen 0186-601199
Kijk voor meer gegevens op
www.dierencentrale.nl

 

4e Stompwijkse Oldtimerrit zondag 31 augustus

oldtimer2oldtimer 1

4e Stompwijkse Oldtimerrit zondag 31 augustus

We hebben wederom een prachtige rit uitgezet in het hart van Zuid Holland en omgeving. Heeft u een auto van 20 jaar of ouder dan mag u meerijden.

Deelname is gratis en geheel voor eigen risico! Verzamelen bij Het Blesse Paard vanaf 9.00 uur, vertrek zal om ongeveer 10.00-10.15 uur plaats vinden. U kunt zich aanmelden voor deze mooie rit, we hebben weer een prachtige route uitgezet door polders, over dijken en schilderachtige dorpjes.

Aanmelden kan via email : A.bennis15@casema.nl

                                                           of marion_janson@hotmail.com

                                                           Voor telefonische informatie 06.408.86.913     

 

Staat uw fiets goed op slot????

Staat uw fiets goed op slot?

Nog steeds worden relatief veel fietsen gestolen. Daarom besteedt de politie samen met een aantal andere partijen van 1 tot en met 5 september extra aandacht aan fietsdiefstalpreventie.

In deze week letten politieagenten tijdens de surveillance en bij controles extra op fietsen waaraan te zien is dat ze mogelijk gestolen zijn. Zo geeft bijvoorbeeld een fiets zonder vast slot aanleiding om deze te controleren. Onder andere politiebikers worden speciaal belast met de opsporing van gestolen fietsen. Fietsdiefstal is echter niet alleen een zaak van de politie. Fietseigenaren kunnen zelf veel doen om te voorkomen dat hun eigendom wordt gestolen. In de diverse winkelcentra en in gebieden met veel fietsdiefstallen kunnen fietsers hierover tips op papier én in persoon krijgen. Bij de acties werkt de politie samen met andere partijen, zoals het Stadsgewest Haaglanden, gemeenten, leerlingen van middelbare scholen, buurtpreventieteams, fietsenstallinghouders en studenten van de opleiding Veiligheid van het Mondriaan College. Ook de stichting Biesieklette neemt deel aan de preventieweek door in alle fietsenstallingen preventieposters op te hangen en fietsregistratiekaarten beschikbaar te stellen.

Graveer uw fiets

Een speciaal graveerteam van het Fietsdepot Haaglanden graveert op diverse locaties gratis een uniek framenummer in fietsen. Uiteraard moet men wel met een aankoopbon of anderszins kunnen aantonen de rechtmatige eigenaar van de fiets te zijn. Fietsen die al een uniek framenummer of een chip hebben, worden niet gegraveerd.

Tips

Een promoteam van het Centrum Fietsdiefstal geeft vijf dagen lang preventietips op plekken waar veel fietsen worden gestolen en in de buurt van fietsenstallingen. Ook worden registratiekaarten uitgedeeld. Deze zijn ook via politie.nl te downloaden bij onderwerpen > fietsdiefstal.

Zet uw fiets altijd op slot. Gebruik het liefst twee sloten.

Maak uw fiets met één van de sloten ergens aan vast.

Gebruik goede sloten.

Zet uw fiets als het kan in een bewaakte fietsenstalling.

Waar en wanneer vindt u het promoteam en het graveerteam?

Dinsdag, 2 september 09.30 – 11.30 uur: Leidschendam-Voorburg, parkeerterrein winkelcentrum Leidsenhage, nabij Xenos

 

Katholieke Bond van Ouderen te Stompwijk

Katholieke Bond van Ouderen te Stompwijk

Nieuwsbrief augustus 2014 no. 1

Start van de ouderen soos

Dinsdag 2 september gaan wij weer starten met de soos. Wij zijn weer heerlijk uitgerust dus Maria gaat beginnen met uw spieren los te maken. Elk lid kan zich hierbij aansluiten en meedoen onder haar deskundige leiding. Zij start om 13.15 uur met bewegen voor ouderen. Om 14.00 uur gaan wij starten met klaverjassen en rummikub spelen, ook kunt u uw creativiteit kwijt met het maken van prachtige wenskaarten. Komt u gerust eens kijken, u voelt u gelijk thuis bij deze club actieve mensen.  

Boottocht met de Groene Hartcruises 4 september

U kunt zich nog steeds opgeven voor de boottocht naar Gouda met KBO – Zoeterwoude. Vanaf 08.30 uur gaan wij inschepen aan de Zijldijk, waarna wij om 09.00 vertrekken, omstreeks 17.30 zijn wij weer terug in Leiderdorp. Deze dag is geheel verzorgd, na vertrek vanaf de Zijldijk krijgt u koffie/ thee met gebak en een drankje. Om 12.00 uur wordt er een heerlijke lunch geserveerd. De genoemde prijs is dus incl. tweemaal koffie/thee, een lunch met koffie/thee, of melk. En ‘s middags twee drankjes. Hiervoor worden consumptiebonnen verstrekt. Als we de stad bekeken hebben wordt er de traditionele loterij gehouden waarbij u leuke prijzen kan winnen.

Opgave voor deze dag 071 -5804342 tot uiterlijk 26 augustus.

De prijs van deze leuke dag bedraagt € 43,50, graag contant te voldoen op de soos bij Antoon van Santen of aan huis dr. v. Noortstraat 97 in Stompwijk.

Rabosponsor fietstocht

Zondag 21 september kunt u weer verschillende afstanden fietsen om de kas van de KBO te ondersteunen. Wij hopen dat no. 5 uw favoriete club wordt/is waar u voor gaat fietsen. Van harte bij uw aanbevolen.

Het bestuur van KBO – Stompwijk wenst u een fijne start van het nieuwe soos seizoen

Namens het bestuur,

Secretaris Antoon van Santen