Alle berichten van administrator

Zondag 1 juni is het feest

Zondag 1 juni is het feest

Ruud en José zitten dan 25 jaar in De Gouden Leeuw. Dat waarschijnlijk al meer dan 100 jaar oud is. Heel vroeger was het een kruidenierswinkel, waarna de familie van Geylswijk er een café begon. Joop van Geylswijk zat er ook 25 jaar. Daarna Bob en nog later Sandra en René. Als timmerman had Ruud zelf nog de garage verbouwd tot snackbar. Hij draaide in die tijd disco en bardiensten in het Dorpshuis, werkte bij de Drie Hooybargen in Zoetermeer maar had altijd al zin in De Gouden Leeuw. José komt uit Zoeterwoude en werkte in de groentewinkel van van Rijn. En ook zij was heel enthousiast. Gewoon een leuk café dat was wat ze wilden.

Lange dagen

In het begin waren ze elke dag van 12 uur ’s middags tot 1 uur ’s nachts open. Hoewel sommige klanten zo lang bleven plakken dat ze maar weer ontbijt gingen maken….

Ze organiseren van alles. Eens per maand is er bingo en ze hebben nog steeds dezelfde biljartclub in huis. Drie avonden is er een kaartclub en twee avonden een dart club. Ook al weer 12 jaar organiseren ze samen met anderen het Dart Toernooi Stompwijk Zoeterwoude. In 1992 haalden ze het “bar zitten” in het café. 13 vaste klanten probeerden wie het langst kon blijven zitten. Het werd 96 uur!

Muziek

Wie De Gouden Leeuw zegt, zegt muziek. Karaoke; alles kon. Geregeld waren er leuke optredens. De Kast trad er al op toen ze nog amper bekend waren. En Henk Wijngaard kwam er elk jaar over de vloer. 11 jaar lang gingen ze ook met een volle bus gasten naar zijn fanclub dag in Someren. Van het begin af aan was er een geweldige samenwerking met alle andere horecagelegenheden in het dorp. Samen met De Bles, Café de Nieuwe Vaart en de jongerensoos  organiseerden ze Stompwijk Jazz. Een hele avond een dweilband over straat en in elke gelegenheid een band. En natuurlijk de jamsessies niet te vergeten met onder anderen Bas Paardekooper. José mocht haar toneeltalenten laten zien als bekende Stompwijker in de musical Jackpot in 1999. En in 1997 had hun café ook al een prominente rol in de film ‘Buy or Die’ van Tim Oliehoek. Waarbij het een en ander aan glaswerk aan diggelen ging.

Eten en drinken

Kijkend in een hele rij fotoboeken komen we allerhande partijen en partijtjes tegen. Kinderfeestjes maar ook hele bruiloften. Feesten waarvoor de hele tent wordt afgehuurd. Buffetten die er uitnodigend uitzien. Dat is ook een hele nieuwe tak geworden. Cateren op locatie met alles er op en eraan. Maar ook eten afhalen komt steeds meer in. Door de snackbar hadden ze al veel ervaring. Van een sateetje aan de bar naar complete maaltijden was dus niet meer zo ver. Met biefstuk, schnitzels, varkenshaas; noem maar op.

Verbouw

Een oud café vraagt veel onderhoud. Gelukkig is Ruud handig en kan hij veel zelf. Een nieuwe vloer, een nieuwe bar, nieuwe toiletten; er is al heel wat veranderd in al die jaren. Ook de loodgieter en de elektricien hadden een goede klant aan hen. Het ziet er nu piekfijn uit, maar de knusse sfeer is gebleven. Vandaar dat de tent straks ook weer vol zal zitten bij het WK voetbal. Al moet het middernacht worden als Nederland speelt. Hun motto: gewoon doorgaan. Op naar het volgende lustrum. Ruud en José gefeliciteerd!

 

Agnes van Boheemen Vollebregt

 

KBO 50 jarig jubileum

KBO 50 jarig jubileum

Zondag was het zover, we vierden ons 50 jarig jubileum. Het begon met een Eucharistieviering in de H. Laurentiuskerk met als voorganger pastoor Gerard de Gilde.

Na deze viering vertrokken wij met 3 bussen naar Avifauna, dit ging iets anders dan gepland, maar we zijn er toch gekomen.

We werden verwelkomd met koffie en gebak, gevolg door een drankje. Eerst werden de gebruikelijke speeches gehouden, waarin centraal stond het afscheid van de voorzitter en de penningmeester. De voorzitter kreeg van mevrouw Wierinx,  bestuurslid van de Unie KBO Zuid Holland, de Zilveren Speld uitgereikt.

Na alle plichtplegingen kwam de cabaretgroep “Het Zwabbercabaret” ons verrassen met veel verschillende muziekstijlen. De mensen waren erg enthousiast hierover en menig voetje van de vloer.

Al met al een heel geslaagde dag.

 

Nel van der Zwan, namens het bestuur

 

 

W.K. Pool 2014

W.K. pool 2014

 

Voor de liefhebbers die geen internet hebben, en toch mee willen doen met de W.K. pool u kunt ook een formulier ophalen bij Ruud en José. Deze kunt u ingevuld weer inleveren bij Ruud en José, Adrie, Mark, Ruud, Kevin of Ank.

 

Veel succes Adrie, Mark, Kevin, Ruud en Ank

 

Adviesraad voortvarend aan het werk!

Adviesraad voortvarend aan het werk!

We hebben het er maar druk mee; de oude Adviesraad heeft het stokje doorgegeven, wij zijn hiermee snel van start gegaan. 

We hebben reeds de koppen bij elkaar gestoken om onze agenda te bespreken en onze acties te bepalen. Onze nieuwe voorzitter, Yvonne van Boheemen, sprak duidelijke taal met het bespreken van het coalitie akkoord in de gemeenteraad aangaande de Verbindingsweg; “het nieuwe college neemt ons inziens afstand van een reeds door de raad unaniem genomen besluit, hoe is dat mogelijk?” De Verbindingsweg moet er komen!

Donderdag 5 juni staat er een openbare informatieavond bestemmingsplan Kulturhus op de agenda. Op deze avond zal er onder andere uitleg gegeven worden over de bestemmingsplankaart. Tevens zal een aantal deelnemers vertellen wat voor positieve bijdrage het Kulturhus zal gaan geven voor hen en het dorp.

Wij discussiëren mee in de klankbordgroep met betrekking tot de variantenstudie. Met bewoners, ondernemers, onderzoekbureau’s Decisio en GoudAppel Coffeng en de Gemeente bekijken wij de mogelijkheden die er zijn betreffende de duurzame reconstructie Stompwijkseweg en Dr.v. Noortstraat en het aanleggen van de Verbindingsweg. Een gedegen studie waar veel stemmen gehoord worden.

Maar er staat nog veel meer op stapel; bestemmingsplan kern Stompwijk, riolering Meerlaan, aanleg rotonde…….genoeg plannen voor Stompwijk dus.

Wij hebben er zin in, zetten ons in voor een vitale kern in het Groene Hart en staan voor u klaar!

 

Kunnen wij iets voor u betekenen? Laat het ons horen via adviesraad-stompwijk@ziggo.nl

 

29e Weekendkamp Bonte Beestenboerderij gaat van start

29e Weekendkamp Bonte Beestenboerderij gaat van start

Eindelijk gaan we beginnen, na de vele voorbereidingen die we getroffen hebben. Het 29e weekendkamp belooft een spektakel te worden voor de kinderen. Alle teams worden verzocht om een leuke toepasselijke openingsact te bedenken. Originaliteit en creativiteit zal worden beoordeeld door een vakjury. Als je wilt, kun je ook wat lekkers meenemen voor de jury, om ze te overtuigen van jullie inbreng. Om extra punten te verdienen moeten jullie ook een mascotte maken met de leiders, die bij een spel kunt inzetten.

De officiële openingsceremonie van het weekendkamp zal om 19 uur plaatsvinden, waarna de eerste teams hun act zullen presenteren.

Komt allen kijken naar de opening om 19 uur, iedereen is welkom. Kinderen neem niet alleen je ouders mee maar ook broers en zussen maar ook opa en oma en iedereen die je kent. Het weekendkamp staat geheel in het teken van de ‘bonte beestenboerderij’.Dit houdt o.a. in dat we zaterdagmiddag op locatie de beestenboerderij gaan bezoeken. Door de beperkte parkeergelegenheid bij de boerderij, verzoeken we vriendelijk om niet te komen. De kinderen komen om 15.30 uur terug op het sportpark waar rond 16 uur de officiele prijsuitreiking zal plaatsvinden.

Wat heb je nodig voor het weekend?

Slaapzak, luchtbed of slaapmatje (geen stretcher), tandenborstel, tandpasta, zeep, handdoek, washandje, kleding en schoenen die vies en nat mogen worden, sportkleding, sportschoenen, sportsokken, ondergoed, pyjama, bord, beker en mes, warme kleding voor ’s avonds, evt. regenkleding, zwemkleding, zaklantaarn, aantal pakjes/flesjes drinken en maximaal € 5,— zakgeld.

We verwachten je vrijdagavond 30 mei om 18.00 uur op het sportpark. Je hebt dan al goed gegeten. Zaterdag begint het programma om 7.45 uur. Het kamp is zaterdagmiddag om ongeveer 16.00 uur afgelopen. Voor meer info raadpleeg ook onze website www.weekendkampstompwijk.nl

 

Groetjes van de weekendkampstaf,

Sanne, Margreet, Jeroen, Sjors, Wendy, Jokelien, Monique, Rachelle, Peter

 

Toerclub Stompwijk

Toerclub Stompwijk

Afgelopen zondag stond voor alle groepen de clubrit naar Leimuiden op de kalender. Dankzij het mooie weer stonden er ong. 65 clubleden met veel enthousiasme klaar om naar Leimuiden te fietsen. De C1 vertrok met een groep van 11, de C2 met “maar” 5, de rest vierden het feest van de 50 jarige KBO. Op het Oosteinde zwaaide Lia ons nog even uit, die traint voor de 4-daagse van Nijmegen. Verder volgden we de route via het Cronesteinpark, Roomburg naar de Leiderdorpse brug. Vlak voor ons reed Fried met zijn groepje, die naar later bleek, bijna exact dezelfde route in gedachten had.

Wij volgden hen naar Oud Ade en Rijpwetering en namen eindelijk weer de mooie nieuwe brug bij Nieuwe Wetering. Toen dachten een paar dat we daar al bij de koffietent aangekomen waren, maar we moesten nog één brug verder! Die stond net open en wij sloten aan bij de enorme fietsers-file die stond te wachten. Om 10.00 uur kwamen we bij de Keyzer aan. De plaatsen in de zon waren al bezet, maar geen probleem, met vereende krachten werd de picknick-tafel alsnog in de zon gezet! Vlot werden we van koffie voorzien en was het een gezellige drukte op het terras. De terugweg voerde ons naar Rijnsaterwoude en Woubrugge. Hadden we op de heenweg nog lekker de wind in de rug, nu met windje tegen deden we het iets rustiger aan. Langs de Heimanswetering naar de Lagewaard en bij Hazerswoude haakte Jolanda af richting huis. Dan is het nog een klein stukje via de Burmadeweg en Weipoort, bij de Nieuweweg ging Ria haar kant op, waarna ik afhaakte bij de Zonnegaarde. Met 55 km zette ik de fiets om 12.00 uur in de schuur. Weer een fijne fietstocht achter de rug, over mooie paden. Het is altijd weer verrassend als blijkt dat sommige er nog nooit geweest zijn.

Annie van Rijn

Ook de A1 vertrok met 11 man. Dat hadden er 12 kunnen zijn, maar één daarvan was al zo lang niet meer mee geweest dat hij rond half 9 netjes langs de Vliet stond. Hij wist nog wel dat we naar Leimuiden zouden gaan en terwijl hij daar op eigen houtje naartoe ging kwam hij een A2 groep tegen waar hij bij aansloot. Bij de koffie werd hij natuurlijk met gelach ontvangen en hij zag er zelf ook de humor wel van in. Zo zaten we dus met 12 man knus aan 1 picknicktafel. Dat paste precies. De route ging eerst naar Boskoop waar ze een rondweg hebben aangelegd die wel op een racebaan lijkt. Die sluit aan op de Voshol en dan ben je zo in Zwammerdam. Vanaf daar door Aarlanderveen en Korteraar kwamen we steeds groepen fietsers tegen en ook vele oude MG’s. Zij reden hun eigen toertocht en toevallig precies op onze route. Na de koffie reden we op speciaal verzoek nog een rondje Westeinderplassen. Daarna alsnog via de Ringvaart en omdat in Hoogmade de brug omhoog was, aldaar afgeslagen richting Leiderdorp. Na zo’n 90 km waren we mooi op tijd weer terug in Stompwijk.

Arno van Rijn

De B vertrok met z’n 11-en (8 mannen/3 vrouwen) naar Leimuiden. De heenweg was een fantastische Groene Hartroute. In Hazerswoude werden we ingehaald door een A2-groep waarbij één van de vrouwen (Marga) zich aansloot. Na ca. 37 km arriveerden we dus, met z’n 10-en, bij het café “De Keijzer” voor de koffiestop. Omdat wij als eerste aankwamen, konden we de mooiste plek uitkiezen op het zonnige buitenterras. Vlak na ons arriveerden de overige A- en de C-groepen. De jeugdige bediening serveerde in recordtijd de heerlijke koffie met appelgebak. De route terug ging langs de Ringvaart en vanaf Oude Wetering langs de boorden van de altijd schitterende Braassemermeer. Roelofarendsveen bracht ons echter dit jaar geen geluk: twee valpartijen binnen 3 km. Bij de eerste kon de renner, na een pauze, de tocht vervolgen. De tweede leverde een renner een schouderblessure op. Een man die het vanuit zijn huis zag gebeuren kwam direct aanlopen “ik heb EHBO, dus ik kijk er wel even naar”. De tocht vervolgen zat er voor Frans niet in, dus bood de man spontaan aan om hem met zijn auto (fiets achterin) naar het ziekenhuis te brengen! Beterschap gewenst. Er zijn ook in 2014 nog fantastische hulpzame mensen. Hierna vervolgden we, inmiddels met z’n 9-en, de thuisreis. Om 12.45 uur weer thuis in Leiden met 80 km op de teller.

Hans Heemskerk

Aanstaande donderdag, Hemelvaartsdag, staat de Tunneltocht op het programma met bij de koffiestop de appelgebak die vorig jaar met stip op nr. 1 stond in de gezaghebbende Appelgebaktest. De A (120km) en B (95km)-groepen rijden deze fantastische klassieker! Vertrek om 8.30 uur vanaf het Klaverblad.

Op zondag 1 juni is er dan weer een reguliere clubtocht. Voor de A (90 km) en B (85 km) staat dan Vlist op de kalender en voor de C Haastrecht voor (65 km). Vertrek opnieuw om 8.30 uur vanaf de sporthal.

 

 

 

Viering 50 jaar K.B.O.

Viering 50 jaar K.B.O.

Zondag hebben wij het 50 jarig bestaan van de K.B.O. gevierd. Om 10 uur begonnen we met een H. Mis. De voorganger was Pastoor de Gilde. We zongen met versterking van het koor uit Zoeterwoude.

Na de H. Mis met 3 bussen naar Avifauna, waar we begonnen met koffie en gebak. Daarna kwam de borrel op tafel.

Sjaak ging ons de laatste keer voor, maar werd dus zelf in de bloemetjes gezet. Er was een af gevaardigde van de K.B.O. provincie Zuid Holland. Sjaak werd geëerd met een zilveren medaille. Ook Aad v.d.Ham werd bedankt voor het vele werk als penningmeester van de K.B.O.

Ondertussen werd het tijd voor het buffet. Warm en koud, te veel om op te noemen. Het was een heel gezellig samen zijn, dat werd op geluisterd door de Dam Zwabbers. Ondertussen kon er ook gedanst worden.

En na het bekende (eerste) schaap over de dam, werd daar goed gebruik van gemaakt. Na het toetjes buffet en het bekende afscheid woordje van Jan v.d. Bos gingen we weer op huis aan.

 

Hiermee wil ik bestuur vrijwilligers(sters) en sponsoren bedanken voor deze gezellige dag. Ik hoop dat de K.B.O. tot in lengte van dagen zo door mag gaan. Ik zou zeggen kom eens kijken op de dinsdagmiddag, er kunnen best nog wat leden bij. 

Groetjes, Ria van Dijk                                                                 

 

1e Onderlinge wedstrijd PV de Blesruiters

1e Onderlinge wedstrijd PV de Blesruiters

Onder perfecte weersomstandigheden werd zondag de 1e onderlinge wedstrijd gehouden. Helaas niet heel veel deelnemers, zodat we in 1 dagdeel de dressuurwedstrijd af konden werken.

Daarna het springparcours opgezet o.l.v. Piet v.d. Mespel zodat daarna de springwedstrijd plaats kon vinden.

We begonnen met de bixie ruitertjes: Bo, Daphe en Lemoni, eerst een springparcourtje en daarna dressuur.  Het was hun eerste wedstrijd en ze deden het geweldig!! Bo kwam voor het begon met haar hoofd hard in aanraking met het hoofd van Diesel, haar shetje, maar ging toch heel stoer haar proefjes doen, toppie! Daphne en Lemoni deden het helemaal alleen, super meiden!

Nog 1 vermelding: Zoë was ziek, maar wilde zo graag meedoen dat ze toch is gekomen en niet voor niets! En de 1e en 2e prijs bij de Paarden niet fed. zijn 2 dames met een IJslander die eigenlijk voor de lol meedoen en denken dat het toch niks wordt. Nou meiden, het tegendeel is bewezen!!

Iedereen die meegeholpen heeft en meegedaan: bedankt!

Dan de uitslagen:

DRESSUUR SPRINGEN

Bixie springen                                                                                Pony’s laag

1. Lemoni Bestman op Sjors                                                             1. Miranda van Dijk op Macaroni

2. Bo van Santen op Diesel

3. Daphne van Dijk op Max

Bixie dressuur                                                                               Pony’s hoog

1. Daphne van Dijk op Max

2. Lemoni Bestman op Sjors                                                              1. Nina v.d. Lubbe op Rhyfedd Friesian Duke

3. Bo van Santen op Diesel                                                               2. Anne de Langen op Sudarah

Junioren                                                                                        Paarden

1. Sterre van Wissen op Sjors

2. Marit Roeling op Roxy                                                                  1. Roos Fledderus op Vicenza

3. Anouk Glijnis op Aragon                                                              2. Kim Hijdra op Valentino

4. Miranda van Dijk op Macaroni

5. Evy Granneman op Sylvester

6. Stefanie Roeling op Popey

Pony’s niet federatie

1. Zoë Granneman op Sjors

Paarden niet federatie

1. Wendy van Sloten op Oskar

2. Marja van Elleswijk op Stormur

Pony’s federatie

1. Anne de Langen op Sudarah

Paarden federatie

1. Lucienne Muyen op Boy

 

Rina v.d. Bosch– Luk

 

Cadeautip jubileum Kraan en Spaan B.V.

“Cadeautip”  jubileum Kraan en Spaan B.V.  

voor Sophia-kinderziekenhuis en ULMC- Leiden

 

Langs deze weg willen wij iedereen bedanken voor de fantastische feestavond ter ere van het 25 jarig jubileum van M. v.d. Kraan BV en Mark Spaan BV en het samengaan naar V.d. Kraan en Spaan BV.

Inmiddels hebben wij, zoals beloofd, een bezoekje gebracht aan het Sophia kinderziekenhuis te Rotterdam. De stichting vrienden van Sophia doen er alles aan om het verblijf van de kinderen zo aangenaam mogelijk te maken. Ze organiseren voorstellingen, optredens, hebben een eigen radio en tv zender voor de kinderen waarin zij ook een actieve rol in kunnen spelen, tot het inrichten van speel en wachtkamers. Wij zijn ervan overtuigd dat de tablets goed terecht zijn gekomen en hopen dat de kinderen er veel plezier mee hebben.

Door de vele giften die wij op onze feestavond mochten ontvangen, konden wij op zoek gaan naar nog een goed doel.

Per toeval kwam ik bij het LUMC kankerfonds terecht.

Het LUMC in Leiden is bezig met het ontwikkelen van “het levend geneesmiddel”. Onder andere onderzoek bij T-cellen speelt hierin een belangrijke rol. T-cellen zijn lichaamseigen cellen die zeg maar alle verkeerde cellen in je lichaam vernietigen. Bij de behandeling van leukemie, lymfklierkanker en de ziekte van Kahler, is vaak een stamceltransplantatie van een donor noodzakelijk en enige tijd later worden dan ook de T-cellen van de donor toegediend bij de zieke patiënt, om de T-cellen in een ander lichaam ook precies dat te laten doen waar ze goed in zijn namelijk foute cellen vernietigen, is er nog veel onderzoek nodig.

Het LUMC Leiden, is zeer actief met de ontwikkeling van “het levend geneesmiddel” bezig en maakt op dit gebied al veel progressie!

Het LUMC kankerfonds is dus opgericht om dit onderzoek te ondersteunen. Dit fonds sprak ons zeer aan mede doordat Mark Spaan en Jan Ammerlaan beiden deze behandeling hebben ondergaan, en wat zou het fantastisch zijn als er in de toekomst, een toekomst is voor deze patiënten!

Kijk voor meer informatie op www.vriendensophia.nl en www.lumckankerfonds.nl

 

Mart en Barbara v/d Kraan

www.kraanspaan.nl

 

Wim van Benten en Hilgersom-Tijssen winnen

Wim van Benten en Hilgersom-Tijssen winnen

Voor de 7e week van het duivenseizoen stonden er 2 wedstrijden op het programma. De eerste wedstrijd was een zo genoemde vitesse vlucht (sprint) en was vanuit het Franse Peronne (264 kilometer). De tweede wedstrijd van de dag was een dagfond vlucht en dat was vanuit het Franse Bourges (575 kilometer). De duiven hadden de wind op de staart en er konden dus weer hoge snelheden bereikt worden.

De duiven die deelnamen aan de sprintafstand werden om vijf voor negen gelost. De eerste duif van Stompwijk werd 11:21:15 geconstateerd. Deze duif(13-020) van W. v. Benten deed dit met een gemiddelde snelheid van 108 kilometer per uur. De tweede duif (13-300) die slechts 1 seconde meer nodig had om thuis te komen was van Hilgersom-Tijssen. De nummer 3 van deze vlucht was een duif (13-580) van Comb. v. Leeuwen.

Om 7 uur hadden de duiven van de lange afstand de vrijheid gekregen. De eerste duif (13-041), die na 5 uur en 36 minuten arriveerde, was van Hilgersom-Tijssen. Deze jaarling doffer (man) deed dit met een gemiddelde snelheid van ruim 102 kilometer per uur. Eén minuut later arriveerde de duif (11-006) van Seggelen/Wolvers die daarmee 2e werd. De derde plaats werd opgeëist door de jaarling duivin (13-825) Jan van den Bosch.   

Uitslag 11-05                                                                                                                       Tussenstand

1: Hilgersom-Tijssen                    9 +10=              19                                                           1: Comb. van Leeuwen                  68

2: Seggelen/Wolvers                    7 +9 =               16                                                           2: Hilgersom-Tijssen                     67

3: W. v. Benten                          10+5 =               15                                                           3: Seggelen/Wolvers                     59

3: Comb. van Leeuwen                 8 +7 =              15                                                           4: W. v. Benten                            58

5: J. van den Bosch                      5 +8 =              13                                                           5: W. van den Bosch                     45

6: W. van den Bosch                    6 +4 =              10                                                           6: G. Onderwater                          39

7: Mevr. Luk/Vork                       3 +6  =               9                                                            6: J. van den Bosch                      39

8: G. Onderwater                        4 +0  =               4                                                           8: Mevr. Luk/Vork                         38

 

Emiel Hilgersom