Alle berichten van administrator

Toerclub Stompwijk

Toerclub Stompwijk

De Tunneltocht op Hemelvaartsdag

Er stonden donderdag, om half negen, 18 TC-leden aan de start bij de sporthal. De weersomstandigheden waren jammer genoeg matig: slechts 11,5 ºC en een lichte miezer. Gestart werd in 2 verschillende groepen: de A1 (5-man, voor de lange variant) en de B/A2/A3 (13 man/vrouw, voor de kortere variant). Onderweg splitsten 5 A2-renners zich af omdat zij de lange variant gingen rijden. Via een mooie route reden we naar de Beneluxtunnel in Rotterdam (lengte 713 m ondergronds onder de Nieuwe Maas door). Hierna op naar de koffiestop in het Pannenkoekenhuis “Oude Maas” in Barendrecht. Daar aangekomen stond er 51 km op de teller. Gelijktijdig met ons kwam de bedenker van de Tunneltocht, Cees van de Meer met zijn vrouw Mar, binnen. Zij waren per auto gekomen; gezellig. Iedereen, ook de dames, kozen voor de fantastische appelgebak bij de koffie. Aan het raam zittende hadden we een mooi uitzicht op de Oude Maas met de vele soorten boten. Na ons arriveerden de A1 met 71 km en de A2 met 77 km op de teller. De terugreis was dit jaar niet dóór de Maastunnel maar óver de Van Brienenoordbrug (lengte 1020 m over de Nieuwe Maas). Vanuit het zuiden is deze iets minder steil dan vanuit het noorden (respectievelijk 3,5% en 3,9%. Dit stelt niets voor in vergelijking met wat de renners op zaterdag in de Giro-etappe voor de wielen kregen: hellingen van 17,5%. Ik kan daar dus beter niet gaan fietsen! Terug in Stompwijk stond de km-teller op 98 km, weer thuis in Leiden op 125 km.

Hans Heemskerk

De lange variant van de A1 en de A2 ging op de heenweg al over de Brienenoordbrug. Daarna volgden we de A16 naar Dordrecht om bij de Kiltunnel uit te komen. Via ’s Gravendeel en Puttershoek reden we door de Hoekse Waard. Veelal tussen de weilanden fietsend was het opvallend hoe weids en rustig het was. Maar dat laatste kan ook aan de druilerige omstandigheden gelegen hebben. Aan de overkant van de Oude Maas konden we de koffietent al bijna zien liggen, maar daarvoor moesten we eerst door de Heinenoordtunnel. Tijdens de koffie overhandigde Loek de uitslag van de appelpuntentest van vorig jaar, waarin De Oude Maas als 1e was geëindigd, aan de trotse bedrijfsleider. Onder luid applaus nam hij deze erkenning in ontvangst. De terugweg ging via een vlotte route door Rotterdam naar de Maastunnel en daarna langs de Schie richting Delfland. Hoewel het een tijdje droog was geweest ging het toch weer miezeren en kwamen we na ongeveer 120km enigszins nat weer in Stompwijk terug.

Arno van Rijn

Op zondag begonnen we de maand juni met veel beter weer. Het was zonnig met een zwakke noordelijke wind. Dat leverde bij de start een opkomst van zo’n 64 fietsers op. De A en B vertrokken om 8.30u voor de bij velen favoriete rit naar Vlist. De C ging naar Haastrecht.

Bij de A1 een groep van maar liefst 14 man, waaronder een introducee. We reden een door allen zeer gewaardeerde route via Montfoort en Polsbroek. Het is daar heerlijk fietsen over langgerekte wegen door uitgestrekte polders. Het was ondanks het goede weer toch opvallend rustig op de route. Ook de terugweg was zeer mooi en landelijk, via Bergambacht en Berkenwoude. Na ruim 100km kwamen we voldaan weer terug in Stompwijk.

Arno van Rijn

De B vertrok met z’n 9-en (6 mannen/ 3 vrouwen) naar Vlist. We hadden 2 gastrijdsters (Mieke en Ria) vanuit de A3 in de gelederen. Op de fantastische route wisselden landelijkheid en riviergezichten elkaar meerdere malen af. Tussen Gouda en Stolwijk stond er, met grote letters, op een brug geschreven: “Jezus Vergeeft en Geneest”. Ik moest gelijk aan de geblesseerden van de Toerclub en aan de slachtoffers van de vele oorlogen in de wereld denken. Hopelijk heeft het geholpen. We arriveerden na ca. 40 km bij de koffiestop, café “De Vlist”. Buiten op het terras genoten we, in de zon, van de welverdiende koffie en (een aantal) ook van de appelgebak met slagroom. Vlak na ons arriveerden de A1 en A2 die ook op het terras plaatsnamen. De A3 van Nico hebben we niet gezien, maar arriveerde vlak na ons vertrek. De terugweg, o.a. langs de rivier De Vlist en de Reeuwijkse plassen, was zo mogelijk nog mooier dan de heenreis. In Stompwijk aangekomen (78 km) splitste ik af voor de thuisreis. Om 13.00 uur weer thuis in Leiden met 100 km op mijn nieuwe km-teller. Deze berekent ook de CO2-besparing van de fiets ten opzichte van de auto. Door de route naar Vlist v.v. niet per auto af te leggen heb ik 14 kg CO2 uitstoot bespaard. De hele TC bespaart per jaar dus vele duizenden kg aan CO2-uitstoot ten opzichte van bijvoorbeeld een autorally-club. Kijk, dan kunnen wij ongestraft door de week ’n keer de auto nemen …….

Hans Heemskerk

Beterschapskaart voor Frans Oliehoek

Vóór de start hebben de rijd(st)ers van de C-groepen en de aanwezigen van de A3 de kaart getekend. Tijdens de koffiepauze in café “De Vlist” tekenden ook alle overige aanwezige rijd(st)ers van de A- en B-groepen. Na afloop van de tocht heb ik de beterschapskaart bij Frans thuis aan hem overhandigd. Hij was blij verrast. Hij bedankt iedereen en een groet aan allen. Gelukkig wordt de pijn inmiddels iets minder.

Hans Heemskerk

Vandaag ging de route voor de C naar Haastrecht. Voor mij persoonlijk niet mijn favoriete route, maar het was mooi weer en ik was vrij, daarom had ik weinig keus. Bij de start was het lekker druk. Wij waren met zijn 10en.

Helaas was onze captain verhinderd, dus heeft de C2 zich over ons ontfermd. (Zij waren maar met zijn 4en). Onder leiding van Fried fietsten wij gezellig langs de vele mooie tuinen van Boskoop en Reeuwijk op weg naar de koffie. In Haastrecht was een supersnelle bediening met koffie en lekkere stroopwafeltjes. Al gauw werd de terugreis ingezet. Net voor ons reed de B groep vooruit, die in de Vlist geweest waren. Langs Gouda en door Waddinxveen kwamen we weer in Zoetermeer en daar ben ik afgehaakt naar Hazerswoude. Bij thuiskomst had ik er ruim 80 op de teller staan, maar voor de meeste Stompwijkers zal dit inderdaad rond de 65 geweest zijn. Het was een heerlijke tocht en volgens mij weer paden waar ik nog nooit ben geweest.

Groetjes, Jolanda Berg

 

Aanstaand weekend is het Pinksteren en dan rijden we op maandag de clubritten. De A (85km) en B (80km) gaan naar Noorden. De C gaat naar ’t Zeeltje voor een rit van 45km. Vertrek is weer om 8.30u vanaf het Klaverblad.

 


 

 

 

Daar bij die molen

Daar bij die molen……

Jan van Rijn en Ina van Rijn. Allebei van Rijn, geboren en getogen Stompwijkers en toch helemaal geen familie van elkaar. Ze zijn 2 juni 60 jaar getrouwd, maar of dat nu in de Dorpsketting moet….?

Jan werd 86 jaar geleden geboren op de molen aan de Meeslouwerweg en werkte bij zijn vader. Zoals bekend brandde de molen in 1947 af. Er kwam een nieuw huis voor terug in dezelfde vorm. Toen ze een paar maanden verkering hadden moest hij, ook in 1947, naar Indonesië als militair. Drie jaar en een heel aantal brieven later kwam hij terug. In 1954 trouwden ze en gingen in het gezellige Molenhuisje naast de “molen” wonen. Ze kregen er vijf kinderen. Die gingen lopend over de dijk naar school. Er was geen water en geen gas. Maar de luiers kon je nog in de sloot uitspoelen. 

Naar de molen

Toen Jan ’s vader overleed gingen ze in het ouderlijk huis wonen. Het werd een drukke tijd. Voor Ina en voor Jan. Vijf kinderen opvoeden, huis schoon houden en ondertussen een terras, botenverhuur en een camping runnen. Af en toe ’s morgens om vier uur uit bed om broodjes en koffie te maken voor de vissers die een boot kwamen huren. En als het mooi weer was soep en koffie en broodjes maken voor het terras. Maar ze deden het graag. Het gaf ook veel gezelligheid. Jan gaat nu nog vaak naar hun zoon Gerard. En spreekt dan nog oude klanten van ‘toen.’

Naar het dorp

Toen Jan 70 werd wilden ze het wat rustiger aan gaan doen en kwamen op het Hoefblad wonen. Voor Ina is de supermarkt lekker dichtbij. Jan was eerder al voorzitter geweest van de LTJ, lid van de Parochieraad en regisseur van de toneelvereniging. Voor dat alles kreeg hij ook een lintje. Ook is hij al zo’n 20 jaar lector in de kerk en leidt hij het Rozenkransgebed. Maar nu kunnen ze makkelijker samen naar de Soos van de KBO. En ook op vrijdag bij de inloopochtend in het Dorpshuis zijn zij trouwe klanten. Ina houdt het verder bij het huishouden. “Alles gaat toch een beetje moeilijker als je ouder wordt.” zegt ze.

8 juni vieren ze het met hun hele familie. Ze hebben ook nog 13 kleinkinderen gekregen en dan alle aanhang nog! De molen voor het huis draait nog rustig door. Als er wind is tenminste. 

 

Jan en Ina: Nog veel mee- wind toegewenst.

 

Agnes van Boheemen Vollebregt

 

In de schijnwerpers staan is geen droom

In de schijnwerpers staan, is geen droom

Wie heeft zichzelf weleens afgevraagd hoe het is om op dat podium te staan. Naar mijn mening iedereen weleens. Het blijft een uitdaging die niet voor iedereen is weggelegd. Wij bieden u deze kans om alles eens van dichtbij mee te maken. U kunt alles achter de schermen meemaken, de kleedruimtes, coulissen, geluids- en beeldopnames etc.. Houdt u van zingen, dansen of toneelspelen, dan kunt u bij ons terecht. Tijdens de repetities worden we begeleid door een professionele dirigent en een productieleider zet de hele operette in elkaar. Het geheel wordt begeleid door een heuse regisseuse die met een assistent het geheel goed laat verlopen. Achter de schermen verzorgt een decorploeg de decorwisselingen, zodat de verschillende aktes geruisloos verlopen. Kortom, de hele productie wordt op een zeer professionele manier neergezet.

Operette op een eigentijdse manier

Cantiamo zet in juni 2015 weer een operette op de planken in het Stadstheater Zoetermeer. Dit doen wij op een zeer eigentijdse manier in samenwerking met Dance Studio Ricardo Sibelo. Operette is in de ogen van de meeste mensen een oubollig toneelstuk met klassieke muziek. Ook wordt vaak gewezen naar opera, waar de zang veel zwaarder klinkt dan in een operette. Wij herschrijven de originele teksten naar hedendaags taalgebruik en voegen daar ballet en dans aan toe. Het geheel krijgt dan een luchtige en komische uitstraling. De uitvoeringen  zijn compleet met een orkest dat vanuit de orkestbak de muzikale begeleiding verzorgt.

De hele regio

De bezoekers die naar de operette komen kijken komen uit heel de regio, het is echt een avondje uit naar het theater. Wij hebben veel donateurs, niet alleen uit de regio, maar ook van daarbuiten. Als amateurvereniging zetten we een grote uitvoering neer, waarbij we in de afgelopen jaren twee keer een uitverkocht theater wisten te bewerkstelligen. Onze leden komen niet alleen uit Zoetermeer, maar uit de hele regio.

Meedoen op projectbasis

Het is voor veel mensen een struikelblok om als je eens iets bij een vereniging wilt proberen, dat je dan direct weer aan een lidmaatschap en eventueel daarna weer aan een opzegtermijn vast zit. Om deze drempel weg te nemen, is het bij Cantiamo mogelijk om in te tekenen voor één uitvoering. Voor een vast bedrag doe je dan het hele jaar mee, met het oefenen voor de operette die opgevoerd wordt in de grote zaal van het Stadstheater in Zoetermeer. Een ervaring apart. Daarvoor krijgt u muziek, tekstboek, alle repetities ( ook eventuele extra repetities voor rollenspel en dans) huur van de kostuums, etc. Voor meer informatie verwijs ik u graag naar de website van Cantiamo: www.cantiamo.nl  of stuur een mail naar info@cantiamo.nl. Telefonisch zijn wij te bereiken op nr. 06-12366630. Dit is het nummer van onze Ambassadeur John van Santen. Wij hopen u te mogen verwelkomen om mee te doen aan een spetterend optreden.

 

Blesruiters en Koningin Emma organiseren Regiokampioenschap Zuid-Holland

Blesruiters en Koningin Emma organiseren Regiokampioenschap Zuid-Holland

Spectaculaire paardensport in recreatiegebied Vlietland

Op zaterdag 28 en zondag 29 juni 2014 vindt voor de 11e keer een groot paardenevenement plaats in recreatiegebied Vlietland in Leidschendam. Ruim 450 ruiters, amazones en menners verschijnen aan de start van de samengestelde wedstrijden. Op het programma van dit veelzijdige evenement staan: dressuur, springen en een spannende crosscountry voor de ruiters, en een vaardigheidsparcours en spectaculaire marathon voor de menners. De wedstrijd wordt gezamenlijk georganiseerd door rijverenigingen ‘de Blesruiters’ uit Stompwijk en ‘Koningin Emma’ uit Wassenaar.

De crosscountry is een speciaal aangelegd parcours van ca. 3 kilometer. Op zondag komen daarop zowel de ruiters als de menners in actie een unieke combinatie! Paard en ruiter overwinnen circa 25 (natuurlijke) hindernissen: boomstammen, rietsprong, haag, en zelfs een echte boerenwagen waaroverheen gesprongen moet worden. Voor de menners hebben de parcoursbouwers 6 marathonhindernissen in petto. Ook de altijd spectaculaire waterhindernis met het Piratenschip ontbreekt natuurlijk niet. Een rondwandeling over het parcours biedt bezoekers de gelegenheid om de wedstrijd van dichtbij te volgen. Daarnaast is er een gezellig stro dorp.

Jong en oud komt aan de start: van beginnende ruiters die hun eerste crosscountry rijden, tot ervaren combinaties die strijden om de eer in het regiokampioenschap van Zuid-Holland. Voor de ponyruiters is de wedstrijd dit jaar extra speciaal: zij strijden om de landelijke Ponykampioenschappen én de wedstrijd is de laatste selectie voor de Europese kampioenschappen.

Op beide dagen begint het programma vanaf ongeveer 9.00 uur. De toegang en het parkeren zijn het hele weekend gratis. Meer informatie en een routebeschrijving zijn te vinden op: www.eventingzuidholland.nl

 

2 boeiende avonden over GELOOFSOPVOEDING

2 boeiende avonden over GELOOFSOPVOEDING

 

Hoe kun je je geloof doorgeven aan je (klein)kinderen? Hoe kunnen we samen bidden en bijbel lezen? Hoe kunnen we ons geloof handen en voeten geven in ons gezin?

 

Deze en meer vragen gaan we met elkaar bespreken op 2 avonden in juni. Aan de hand van praktische voorbeelden en inspirerende teksten en filmbeelden leren we met en van elkaar.

 

Welkom op woensdag 4 en 11 juni in de pastorie van de Laurentiuskerk, van 20.00-21.30 uur.

 

Met vriendelijke groet

Bas van Pampus, pastoraal werker 

 

Berichten van de RK Parochiekern H. Laurentius Stompwijk

Berichten van de RK Parochiekern H. Laurentius – Stompwijk

Een kern van de parochie H. Petrus en Paulus te Leiden

 

Contact met de Pastores, bij ernstige ziekte,

Overlijden, of een persoonlijk gesprek.

Centraal meldingsnummer 0622027668

Telefonische bereikbaarheid:

Pastorie Dr. van Noortstraat 88

2266 HA Stompwijk tel. 071-5801604

Pastoor: J. v.d. Bie tel. 071- 5220655

Email adres: pastoor.degoedeherder@yahoo.com

Spreekuur op afspraak.

Openingstijden parochiesecretariaat

Maandag, woensdag en vrijdag van 10.00 -12.00 uur.

E-mail: sintlaurentius@hotmail.com

Bijdrage voor misintenties  op rekening nr.NL 36 RABO 0361500947

Donaties t.b.v. het Restauratie fonds rekening nr.NL 62 RABO 01433.26.430

Verzorging begrafenissen en crematies

De heer C.G J. Onderwater, tel. 079-3422906/0655976947/info@cuo-zm.nl

Weekvieringen  in de RK Parochiekern  H.Laurentius

Woensdag 28 mei              19.00 uur                Rozenkransgebed

                                                                     Gebedsleider Jan v. Rijn

Donderdag 29 mei             11.00 uur               Hemelvaart, eucharistieviering met Parochiekoor. Toedienen van het H. Vormsel

                                                                    Bart v. Santen

                                                                     Voorganger pastoor v.d. Bie

Zaterdag    31  mei            19.00 uur               Is er geen viering

Zondag      01  juni            11.00 uur               Eucharistie viering met samenzang

                                                                     Voorganger: Pastoor L. Banning

 

Misintenties

Donderdag 29 mei 11.00 uur Hemelvaart, voor de overleden armen en weldoeners v.d. parochie, Kees v. Dijk, Leen en Josien Olsthoorn – Lourens, levende en overleden leden van het parochiekoor, Jan Nico Verhagen, Cok v. Geijlswijk, Ger Groeneweg – Luk, Jan Vogelaar, Janus Verhagen, Bea v. Bemmelen –Turnhout, Riet v. Logchem – Bennis, Surat Kaew Knijnenburg Pesol.

Zondag 1 juni 11.00 uur voor de overleden armen en weldoeners v.d. parochie, Gerarda de Jong – v.d. Poel, Jan Kerkvliet, Adrianus en Wilhelmina v. Wijk – Ham, Cor en Nel Verhagen – Kerkvliet, Corrie v.d. Zijden – v. Leeuwen, overleden ouders Turkenburg – van der Kroft, Hennie Peters, Pastoor v.d. Plas,

Cock van Geijlswijk, Ger Groeneweg – Luk, Rie Luiten, Bea v. Bemmelen –Turnhout, Riet v. Logchem – Bennis, Surat Kaew Knijnenburg Pesol, Jopie Lexmond – v. Santen, Elly Bennis – v. Marwijk, Jan v.d. Helm, Corrie v.Geijlswijk – v. Santen, Jan Vogelaar, Janus Verhagen.

 

Kerkhulpen                                                Kosters            Lectoren         Misdienaars

woensdag  28 mei 19.00 u                           Adriaan H.         geen                geen

donderdag 29 mei 11.00 u                            A.v.S               Jan Havik          Annika L/ Joost v.B

zaterdag    31 mei 19.00 u                           A.v.S                geen                geen   

Zondag      01 juni 11.00 u                           A.v.S               Cees Bergen      Kim Am/Annika Luk

 

Mededelingen :

Vasten actie 2014

De vrijwilligers die bij u langs zijn geweest voor het ophalen van de vastenactiezakjes, hebben samen €2057, 84 opgehaald, een prachtig resultaat voor de Sierra Leone waar. De bijdrage van de vastenactie spaardoosjes door de kinderen van de Maerten v.d. Veldenschool bijeen gespaard, hebben het prachtige bedrag van € 286,04 opgebracht, hartelijk dank daar voor.

Zowel de vrijwilligers als de kinderen hartelijk dank voor uw bijdrage aan dit goede doel.

 

Doopvieringen, worden in overleg met de betrokken personen vast gesteld.

Aanmelden via het secretariaat.

 

Hebt u financiële problemen? De Parochiële Charitatieve Instelling van onze Parochie kan u waarschijnlijk helpen. Uw aanvraag wordt vertrouwelijk behandeld.

 

Het secretariaat

 

 

Meimaand Mariamaand

MEIMAAND MARIAMAAND

Donderdag a.s is het Hemelvaartsdag. Daarom komen wij  woensdag a.s  om 19.00 uur in onze kerk bijeen om gezamenlijk het rozenkransgebed te bidden. We willen  dan weer Maria`s hulp en voorspraak vragen.

Als u nog nooit geweest bent neemt u dan eens de moeite om naar de kerk te komen. Het is maar een half uurtje en u bent ruim voor koffietijd weer thuis. Probeer eens een half uurtje vrij te maken.

Om 19.00 uur bent u, jong of oud, van harte welkom.           

 

Jan van Rijn