Alle berichten van trees van velzen

“Als de kat van huis is”

Deze week zijn de kaarten verkrijgbaar bij: Bloemsierkunst “de Passie”, Andrea’s Haarstudio en De Bles.

Uitvoeringen:          donderdagmiddag    22 maart (try out) 13.30 uur

donderdagavond        22 maart 20.00 uur

vrijdagavond                23 maart 20.00 uur

zaterdagavond            24 maart:20.00 uur in “De Bles” te Stompwijk. Voor donderdagmiddag de try out betaalt u maar € 7,50 voor een toegangskaart. Voor alle avonden is de prijs van een toegangskaart € 10,00. Een gratis consumptie is hierbij inbegrepen. Wilt u zeker zijn van een plaats koop dan snel een kaart of reserveer door geld over te maken naar: De Stompwijkse Toneelvereniging te Stompwijk Nr. NL05RABO0361505094 onder vermelding van naam, aantal personen en de datum van uitvoering. Graag ook uw telefoonnummer vermelden. De kaarten worden dan voor u gereserveerd bij de ingang.

LET OP! Vanaf 12 maart kunt u geen kaarten meer reserveren door geld over te maken, na 12 maart zijn de kaarten alleen verkrijgbaar via onze verkooppunten. Dit om overboeking tegen te gaan.

P.R. De Stompwijkse Toneelvereniging

D66 wil actie voor Stompwijks fietspad

Het fietspad langs de N206 tussen Zoeterwoude en Zoetermeer is ter hoogte van Stompwijk onveilig. Het is veel smaller dan de rest van het fietspad. De provincie moet maatregelen nemen om de toestand te verbeteren.

Dat stelt Paul Breitbarth, lid van Provinciale Staten voor D66. Hij heeft vragen aan Gedeputeerde Staten over het fietspad gesteld. Volgens het Statenlid wordt het fietspad veel gebruikt voor woon-school- en woon- werkverkeer.

Breitbarth vraagt Gedeputeerde Staten of men bekend is met de toestand en of met get met D66 eens is dat de verkeersveiligheid op het genoemde stuk fietspad, mede gelet op de hoeveelheid autoverkeer op de N206, onvoldoende is.

Het Statenlid wil van het provinciaal bestuur horen welke mogelijkheden er zijn om, in samenwerking met de betrokken gemeenten en de Adviesraad Stompwijk, de verkeersveiligheid van het genoemde fietspad te verbeteren. Hij wijst erop dat in de provinciale plannen groot onderhoud aan het fietspad pas voor na 2020 is voorzien.

Bron: Vlietnieuws

NL- Doet in het Dorpshuis

Op vrijdag 9 maart is het weer de dag van NL-Doet.

NL-Doet wordt gesubsidieerd door het Oranje Fonds. Het Oranje Fonds wil het vrijwilligerswerk onder de aandacht brengen. Het Dorpshuis organiseert dit jaar een open eettafel. Maandelijks is er al “het gezellig samen eten”, en wellicht kunnen we dit in de toekomst uitbreiden. Bent U altijd al benieuwd geweest naar “het gezellig samen eten”? Als wellicht aankomend vrijwilliger of bezoeker nodigen we U uit om eens een kijkje te komen nemen. Zo kunt U zelf meemaken hoe het allemaal in z’n werk gaat. De vrijwilligers koken ook dit keer een heerlijk drie-gangen diner. En met elkaar wordt de maaltijd gegeten. We hopen op een grote opkomst! Er zijn deze keer geen kosten aan “het samen eten” verbonden.

Opgeven hiervoor kan bij Wea Manders Tel. 5801853 (samen eten). Doe dit wel uiterlijk dinsdag 6 maart in verband met de boodschappen.

Oók het vervoer van naar het Dorpshuis en weer terug kan gratis geregeld worden. Hiervoor kunt u contact opnemen met Theo van Velzen. Tel. 06- 21853661 (vervoer)

Brievenbussen aan de Meerlaan weg??

Naar aanleiding van veel ongeruste berichten van Stompwijkse bewoners, kan ik u melden, dat, in tegenstelling tot wat er op de brievenbussen vermeld staat, de brievenbussen aan de Meerlaan NIET verwijderd zullen worden. Deze stickers zijn er per abuis opgeplakt! Ik heb vandaag een berichtje gestuurd naar mijn teamcoach, met het verzoek deze stickers te verwijderen. Dit zal ook gaan gebeuren. Ik kan u niet zeggen wanneer: U weet, ambtelijke molens draaien langzaam………….

Uw postbezorger, Trees van Velzen

Potgrondactie Fanfare Juliana, zaterdag 17 maart!

Na het koude winterse weer van de afgelopen weken, lijkt de lente nu toch echt in aantocht. Tijd om weer lekker naar buiten te gaan en uw tuin op te knappen! Tijd ook weer voor de jaarlijkse potgrondactie van Fanfare Juliana.

Op zaterdag 17 maart komen wij vanaf 09:30 uur bij u langs de deuren om u te voorzien van verse potgrond en tuinaarde! Gewoon bij u thuis bezorgd, gemak dient de mens!

De prijzen voor de zakken potgrond en tuinaarde (40L) zijn als volgt:

1 zak €   3,50, 3 zakken € 10,00, 5 zakken € 15,00

Naast het gemak van de bezorging sponsort u met uw aankoop natuurlijk ook de fanfare, wat er voor zorgt dat we ook in 2018 weer volop te beluisteren zullen zijn. Wilt u zeker zijn van verse potgrond of tuinaarde, doe dan vooraf een bestelling. Dit kan door uw bestelling te e-mailen naar: julianastompwijk@gmail.com of per telefoon, tel: 06-45944495

Hopelijk wordt ook deze potgrondactie weer een groot succes.

Alvast bedankt!

Muzikale groeten, Fanfare Juliana

Zaterdag 17 maart: gratis compost scheppen

Gratis compost als beloning voor scheiden gft- en groenafval

Inwoners van Leidschendam-Voorburg kunnen op zaterdag 17 maart gratis compost scheppen op de milieustraat. Met deze actie bedanken de gemeente en Avalex alle inwoners voor hun inspanningen om groente-, fruit- en tuinafval en ander groenafval gescheiden aan te leveren. Inwoners krijgen hun ingezamelde afval terug in de vorm van compost!

Inwoners kunnen gedurende de dag tussen 8.00 en 17.00 uur zelf compost scheppen. Avalex raadt aan om een stevige zak of een emmer en schep mee te nemen om de compost in te vervoeren. Op de milieustraat aan de Nieuwe Havenstraat schept wethouder Floor Kist symbolisch de eerste zak compost vol. Het afgelopen jaar is zo’n 20.000 ton groente-, fruit- en tuinafval ingezameld in het verzorgingsgebied van Avalex. Dit levert ongeveer 6.000 ton compost op. Voor veel mensen is het scheiden van gft-afval en groenafval (snoeihout, takken, gras) de gewoonste zaak van de wereld. De gemeente Leidschendam-Voorburg en Avalex willen inwoners bedanken voor hun inzet: het scheiden van organisch afval levert namelijk een positieve bijdrage aan het milieu. Op vertoon van de Avalexpas kunnen inwoners gratis compost komen scheppen. Geadviseerd wordt er op tijd bij te zijn, want op is op. Ook inwoners van een wijk, straat of flat waar organisch afval niet gescheiden wordt ingezameld, kunnen compost scheppen.

Goed voor milieu én portemonnee!

Het hergebruik van organisch afval heeft een positief effect op het milieu. Zo legt compost CO2 vast in de bodem, waardoor het niet vrijkomt in de lucht. Compost helpt dus in de strijd tegen de opwarming van de aarde. Daarnaast bespaart composteren geld, omdat het een goedkope manier van afvalverwerking is.

Laatste keer in Voorburg Let op, vanaf maandag 4 juni 2018 is de milieustraat in Voorburg gesloten. De Compostdag op 17 maart is dus de laatste editie die op deze locatie gehouden wordt.

Samen met U ook in Stompwijk

Op 22 februari gaf geboren en getogen Stompwijker Coert Bregman de nummer 4 van de ChristenUnie-SGP een inkijkje wat de partij voor Stompwijk wil betekenen. De ChristenUnie heeft 7 speerpunten waar zij de komende jaren aan willen werken.

  1. Samen Wonen

De ChristenUnie-SGP vindt het belangrijk dat er betaalbare woningen komen voor jongeren en ouderen (levensbestendig) in Stompwijk. Het is jammer dat er al meer dan 10 jaar niet is gebouwd Stompwijk en daardoor jongeren en ouderen niet langer in hun geliefde dorp kunnen blijven wonen.

  1. Samen zorgen voor de schepping

Voor de ChristenUnie-SGP is goed met de schepping omgaan belangrijk. Dat betekent dat de partij wil inzetten op duurzaamheid maar ook inzetten op de beleving van natuur. Stompwijk is het begin van het Groene Hart. De ChristenUnie-SGP wil daarom fiets/wandelpaden richting de Vlietlanden met een gebouw voor natuureducatie realiseren om meer de natuur te beleven. Sluipverkeer past hier niet bij.

  1. Samen met iedereen

Het is in om op te komen voor “de gewone hardwerkende Nederlander”. Maar laten we ook aandacht blijven houden voor mensen die in verband met hun leeftijd niet meer (kunnen) werken, die beperkt zijn in hun mogelijkheden om deel te nemen aan het arbeidsproces of die om andere reden niet zomaar aansluiting vinden. De ChristenUnie-SGP wil digitale vaardigheden stimuleren zodat bijvoorbeeld voor mensen die slecht ter been zijn meedoen mogelijk is.

  1. Samen oog voor elkaar

Met de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) is de overheid een groter beroep gaan doen op de zorg van burgers voor elkaar. De gemeente heeft echter een belangrijke ondersteunende en faciliterende rol. Dat mensen hulp bieden aan hun naasten is goed. Maar ze moeten niet overvraagd worden. De gemeente kan helpen dit te voorkomen door bijvoorbeeld  een goede regeling voor respijtzorg (waarbij een mantelzorger tijdelijk wordt vervangen).

  1. Samen initiatieven nemen

De overheid kan niet alles zelf en hoeft dat ook niet. Aan burgers die bijvoorbeeld een plantsoen adopteren of anderszins maatschappelijk actief willen zijn moet ruimte worden geboden. Dat bevordert de sociale cohesie. Samenwerken leidt tot elkaar leren kennen en vergroot zo ons sociaal kapitaal. De gemeente kan het opzetten van initiatieven wel stimuleren zoals gastheerschap voor het Kulturhus zodat er ruimte is om initiatieven te laten bloeien.

  1. Samen zorgen voor veilige gezinnen, scholen en buurten

Kinderen zijn kwetsbaar en afhankelijk van hun omgeving. Dus moeten we er voor zorgen dat die omgeving veilig is. De ChristenUnie-SGP pleit voor een goed aanbod aan ouderschapscursussen en relatieondersteuning.

  1. Slimmer samenwerken

ChristenUnie-SGP wil de politek objectief benaderen met een zo breed mogelijke inbreng van de adviesraad en bevolking Wel met een eigen verantwoordelijkheid en zo het goede doen voor de samenleving .

Coert Bregman draait al meer dan 3 jaar mee met de fractie en heeft direct inbreng om Stompwijkse zaken aan te kaarten. Samen met U de juiste keuzes maken, ook voor Stompwijk.

Internetcriminaliteit is een groeiend probleem

Het ministerie van Justitie en Veiligheid geeft Nederlanders tips zich beter te wapenen tegen online gevaren.

Internetcriminelen worden steeds slimmer. Ze doen er alles aan om toegang tot je computer, smartphone of tablet te krijgen. Hoewel het voor veel mensen logisch is om de buitendeur op slot te draaien, geldt dat niet voor onze digitale deuren. Gelukkig kun je met enkele acties je digitale veiligheid makkelijk vergroten. Met de volgende vier tips verklein je de kans dat internetcriminelen bij jouw persoonlijke gegevens kunnen, zoals foto’s, wachtwoorden en bankgegevens.

  1. Installeer direct updates
  2. Leer foute links herkennen
  3. Maak regelmatig een back-up
  4. Gebruik sterke wachtwoorden

 Kijk op www.maakhetzeniettemakkelijk.nl voor meer tips ter bescherming tegen online gevaren.

Op de koffie bij Geert en Riet Ham

Prima koffie! Daar niet van. Maar de echte reden: Geert is 60 jaar drager bij de dragers vereniging St. Barbara! Hij is op zijn 19e begonnen. Ze kwamen één man te kort. En toen is hij gebleven. Het is ook geen dagelijks werk. Het is gewoon een heel mooi vrijwilligerswerk waar hij probeert het beste van te maken. Het is echt voor Stompwijk. Ergens anders gaan ze niet heen. Een heel enkele keer als ze iemand te kort komen vragen ze wel eens versterking uit Zoeterwoude. Maar omgekeerd is niet aan de orde.

Hij is al een jaartje ouder, 80, en dat kan hij wel merken. Maar er wordt niet zoveel meer getild als vroeger. Toen werden overledenen ook nog aan de dorpsgrens, bij de Kniplaan, of bij de Hoge Brug, opgehaald. Nu wordt nog wel eens een overledene thuis opgehaald. Maar het meeste werk is rondom onze kerk. Boekjes uitdelen bij een avondwake. Mensen een plaats wijzen, collecteren, en na afloop assisteren bij het condoleren. Bij de uitvaart zelf begeleiden ze de kist naar het kerkhof, en reiken bloempjes uit als die er zijn. De kleine vergoeding die ze krijgen wordt besteed aan mooie zwarte kleding. En dan blijft er nog wel iets over voor een bescheiden jaarvergadering. Met wat lekkers en een drankje. “Dan komen ook oude herinneringen boven,” zegt zijn vrouw Riet.

Geert is altijd boer geweest, dus dan was het nog: vroeg het bed uit, koeien melken en haasten om op tijd in de kerk te zijn. Soms moest Riet het werk afmaken. Maar dat hoort bij vrijwilligerswerk. Daar moet je samen achter staan. En zo vaak is het eigenlijk “gelukkig” ook niet. Tussen de vijftien en twintig keer per jaar. Maar Geert doet nog wel meer. Hij is er ook altijd bij als de kerk wordt schoongemaakt. Of bij onderhoud aan het kerkhof.

Ja, het mooiste cadeau zou zijn als er wat dragers bij zouden komen. Hoe meer er zijn, hoe minder vaak je ook aan de beurt bent. En eens kan afzeggen. Na afloop komen mensen soms bedanken. Je kunt echt iets betekenen voor ze.

Wie voelt zich aangesproken?? Het mag ook korter.

60 jaar! Geert heeft er geen spijt van!

 Agnes van Boheemen- Vollebregt

Politiek in het Dorpshuis

Stompwijk had afgelopen donderdag zijn eigen verkiezingsmarkt. Alle politieke partijen die meedoen aan de raadsverkiezingen van 21 maart waren aanwezig. Er was eerst gelegenheid om de kraampjes te bezoeken. Aansluitend kreeg elke partij 10 minuten gelegenheid om hun standpunten uit te leggen, onder begeleiding van Petra Oliehoek

Op alfabet, dus eerst het CDA. Volgens Juliette Bouw is Stompwijk uniek en willen ze vooral dat het zo blijft. Kermis, paardendagen, carnaval enz. En vooral ook groen. Veel plannen hebben lang geduurd: De Weg, de voorzieningen en de nieuwbouw van huizen. Maar het wordt nu voortvarend opgepakt. Stompwijk vergrijst en de bereikbaarheid moet beter.

Voor de Christen Unie/SGP kwam Coert Bregman met een PowerPoint presentatie. Ook daar veel aandacht voor bouwen voor Stompwijkers. Volgens hen is er 10 jaar geen woningbouw gepleegd. Volgens de meeste toehoorders wel langer, dus daar kwam discussie. Ook wil CU/SGP vuurwerkvrije zones. (Dat kwamen we in andere partijprogramma’s ook wel tegen)

D66 Vond ook dat Kulturhus en de Stompwijkseweg veel te laat zijn aangepakt. (toch wel handig zo’n verkiezingsmarkt! De organisator de Adviesraad kreeg applaus) Communicatie met de gemeente kan beter. En oppassen dat de Stompwijkseweg geen racebaan wordt. (Welnee, daar hebben we straks de Rondweg toch voor. Heeft die trouwens al een naam?)

Nu kreeg Gemeente Belangen het woord. Volgens Rozenberg staat luisteren naar de mensen bij hen voorop. Hier had hij nog een aantal voorbeelden van. Tevens heeft GB/LV veel gedaan voor Stompwijk de afgelopen jaren. Koos van Wissen vertelde dat het Kulturhus een idee was/is van de Adviesraad. Maar het huidige college heeft gezorgd dat het er komt. En als het goed is wordt nog voor de zomer begonnen met het tracé belasten voor de rondweg. (welke zomer?)

Waarna Petra een pauze aankondigde met één drankje van de Gemeente.

Groen Links mocht na de pauze het spits afbijten. Wethouder Kist deed zijn partij eer aan door te vertellen dat ze de Meeslouwerpolder, en meer plaatsen, groen met veel natuur willen houden. Maar ook Welzijn, Wonen en Wegen staan hoog op hun verlanglijstje. (wat was die vierde W ook al weer?) Er moet ook gebouwd worden waar nu oude huizen staan. Daar kon niemand op tegen zijn natuurlijk.

Wethouder Stemerdink van de PVDA bedankte voor de uitnodiging. Ze had Stompwijk vooral leren kennen bij het ontwerpen van de speeltuintjes door de kinderen in de van Santhorststraat en de van Merodestraat. En de opening ervan in januari vorig jaar. ( bij min 3°) Leuke dingen voor de mensen. “Hier ben ik wethouder voor geworden” zei ze. Die komen we bij meer openingen tegen.

Hekkensluiter was de VVD. Louise Kortman: “Super dat we hier zijn.” Bereikbaarheid en wonen op de eerste plaats. Heel belangrijk ook dat we kunnen blijven ondernemen. Voor “de winkel” moeten wel klanten blijven. Dus huizen bouwen om te kunnen doorstromen. Ook aangepast aan ouderen. Astrid van Eekelen kreeg de vraag voorgelegd: “Wat wil Leidschendam doen tegen de verkrotting?” Iedereen was het er wel over eens dat het bij onze buurgemeenten, o.a. Zoeterwoude, beter geregeld is.

Ook de Adviesraad in de persoon van Ank van de Poel kreeg het woord. Zij had het vooral over het fietspad naast het Oosteinde. Naar Zoeterwoude. Het is veel te smal en te gevaarlijk. Eén scheve tegel en je ligt met je fiets op de rijweg. Dat is werk voor de provincie. Hoe krijgen we de provincie zover dat er iets gebeurt? De verschillende fracties blijken toch ook gezamenlijk hun partijgenoten bij de Provincie hier op te kunnen aanspreken, samen met de Adviesraad. (wordt vervolgd)

Hierna kreeg een ieder nog gelegenheid om vragen te stellen. Enkele losse problemen die naar voren kwamen: Stompwijk is een diervriendelijk dorp. Zie de vele paarden en honden die er rondlopen. Kan er niet ergens een losloopplaats voor honden komen? Zodat ze samen kunnen rennen en spelen? Weer kwam de verkrotting aan de beurt. Sommige boerderijen staan al zeker 20 jaar leeg. Ook veel schuren staan leeg. Waarvan moet men ze dan onderhouden. Dat werkt verkrotting in de hand. In Zoeterwoude (alweer..) mogen wel caravans staan. Volgens sommigen is het al 25 jaar geleden dat er sociale woningbouw is gepleegd! Waarvan akte.

Iedereen kon ook nog zijn vragen aan de verschillende tafeltjes kwijt. Waar druk gebruik van werd gemaakt. Als uitsmijter mocht Arie Hooymans zijn probleem op tafel leggen bij alle partijen. ‘Als bij hem aan de overkant gebouwd gaat worden, zoals de bedoeling is, moet zijn benzinepomp weg.’ Welke partij gaat er voor?

Conclusie: interessante avond. Er kon nog wel wat meet publiek bij. Hopelijk is over vier jaar het Dorpshuis te klein. Of we zien elkaar dan terug in het Kulturhus.

Agnes van Boheemen- Vollebregt

PS: Voor meer informatie: lees de partijprogramma’s op internet.

Foto’s van Henk Knoester.

Nieuwsgierig naar alle foto’s van deze avond?https://myalbum.com/album/OBiRQpfqA2