Alle berichten van trees van velzen

Uitslag kaartavond Blesruiters

De uitslag van de kaartavond van vrijdag 16 februari is als volgt:

  1. Hans Nieuwland                    5461
  2. Frans Hendriks                      5371
  3. Jaap de Jong                            5264
  4. Aad Luiten                                 5185
  5. Vera Ammerlaan 5159 en Charel v. Bohemen  5159

Troost prijs ging naar Peter v. Viegen.

De volgende kaartavond is vrijdag 9 maart.

Tot dan, Ton Zuidgeest

Marathonschaatsen

Afgelopen zaterdag werd op de Ireen Wüst IJsbaan in Tilburg de 15e wedstrijd om de KPN cup verreden. Deze week vertrekt het peloton naar het Zweedse Lulea om daar de laatste drie wedstrijden om de KPN Grand Prix te rijden. De Grand Prix bestaat uit vijf wedstrijden op natuurijs. Twee worden verreden op de Oostenrijkse Weissensee, waar de laatste helaas niet kon doorgaan. Thans staat Lulea op de kalender voor 3 wedstrijden. De klassementen zijn redelijk geschut. Bij de beloften kan Jan Korenberg nauwelijks nog verliezen. Bij de dames is Iris van der Stelt al zeker van haar cup zege. Bij de Topdivisie kan Crispijn Ariens nog de cup winnen van Sjoerd den Hertog. Zaterdag in Tilburg viel het rijden van Maarten van der Salm uit Zoeterwoude op doordat hij wegreed uit het even tot rust gekomen peloton. Twee man sloten bij hem aan en wisten uit handen te blijven van het jagende peloton. Ronden lang jakkerden ze voort. Uiteindelijk pakten ze geen ronden voor, maar wisten toch ruim voor het peloton te blijven. Winnaar werd Henrik van Millingen voor Luuk Loohuis en 3e Maarten van der Salm. Bij de dames won Lisa van der Geest de massa sprint voor Jessica Merkens en Imke Vormeer. Good old Arjan Stroetinga is het sprinten nog niet verleerd, mede dankzij olympiër Bob de Vries won hij voor Sjoerd den Hertog en Simon Schouten. Ploegleider Joost Juffermans was redelijk tevreden, 3 man bij de eerste 20 is niet slecht. Tjilde Bennis is goed in vorm. Zij was goed zichtbaar in de kopgroep, welke helaas geen ronde kon pakken maar toch. Ze werd 13e in de wedstrijd. Christiaan Hoekstra wist niet te finishen. De reden is mij onbekend.

Aanstaande week op het ijs van het Zweedse Lulea 3 wedstrijden. Te beginnen op donderdag aanstaande voor de dames 80 km en heren 100 km dan zaterdag 40 km voor de dames en 50 km voor de heren. Zondag de finale voor de dames 100 en heren 150 km. Dan zaterdag 3 maart op de Jaap Eden baan in Amsterdam de finale van de KPN cup. Start om 17.45 uur beloften, 10.15 uur de dames en 20.30 uur de Topdivisie.

Aad de Haas

Proef met sensoren voor meten luchtkwaliteit en geluid

Op tien plekken is de gemeente gestart met een proef met sensoren om de luchtkwaliteit en geluidsniveau te meten. Wethouder Floor Kist plaatste de eerste sensorkast op 15 februari.

In Leidschendam-Voorburg voldoet de luchtkwaliteit bij alle woningen aan de wettelijke luchtkwaliteitseisen. De test wordt in samenwerking met het RIVM uitgevoerd om te onderzoeken of sensoren een goede aanvulling kunnen zijn op het landelijk meetnet luchtkwaliteit. Met deze proef onderzoekt de gemeente of sensoren helpen om scherper beeld te krijgen van de invloed van drukke (snel)wegen en van lokale bronnen (zoals houtkachels en openhaarden) op de luchtkwaliteit in woonwijken. Daarom plaatst de gemeente sensoren nabij een snelweg (de A4) en op ruime afstand daarvan, in laagbouwwijken en hoogbouwwijken en nabij drukke kruispunten en tunnelmonden van de N14. Daarnaast gaat het om meer inzicht in het effect van geluidsschermen langs snelwegen op de luchtkwaliteit en het geluidsniveau. De sensoren worden ook ingezet om geluid langs RandstadRail te meten. De direct omwonenden zijn per brief geïnformeerd. De gegevens van de sensoren zijn te vinden op de website www.lv.nl/sensoren.

De proef is onderdeel van het programma Nationaal Smart City Living Lab waaraan gemeente Leidschendam-Voorburg met zes andere gemeenten deelneemt. Het programma is een samenwerking van lokale, regionale en landelijke overheden en organisaties, bedrijven en het onderwijs om het nut van moderne (sensor)technologie te onderzoeken bij het streven naar een gezondere leefomgeving.

Meer informatie over de proef met sensoren, het Actieplan Luchtkwaliteit of het programma Nationaal Smart City Living Lab vindt u via onze website www.lv.nl/sensoren.

Freek verbetert zich 1000 meter

IJSCLUB ‘NUT EN VERMAAK’

Na het succesvolle uitstapje naar Thialf, kwamen 3 Stompwijkse schaatsters afgelopen weekend weer in actie op het Haagse ijs van de Uithof. Hoewel het redelijk koud was, waren de omstandigheden vrij goed. Op de 500 meter bleven de Thialf p.r.’s staan en werden ook de beste Uithof tijden niet verbeterd. Op de 1000 meter echter was het wel raak. Freek Bennis scoorde met 1.30.73 een nieuw persoonlijk record. Hij was bijna 2 seconden sneller dan zijn oude p.r. Erben van der Lans (1.27.35) en Myrthe Turk (1.45.74) wisten weliswaar hun Thialf tijden niet aan te scherpen, maar scoorden wel hun beste seizoenstijd op Uithof ijs.

 

Uithof 17 feb 500m 1000m
Myrthe Turk 51.84 1.45.74
Freek Bennis 45.18 1.30.73 pr
Erben v.d. Lans 43.70 1.27.35

Tom de Haas

Hallo allemaal, wat fijn dat u er was !!!

Het feestgedruis van carnavallend Nederland is weer tot stilstand gekomen, zo ook in ons Gaandriaanse dorp. Vier dagen lang hossen, springen en gek doen, iedereen die uit z`n dak wilde gaan kon dat en mocht dat ook. Dit jaar ook wéér een super prins en page en de opper natuurlijk niet te vergeten. Samen met de Raad van Elf en allen die de vereniging bijstaan hebben jullie er weer een fantastisch seizoen van weten te maken. De aftrap in het gemeentehuis was mooi en leuk gespeecht door prins Ronald en prins Stroopie van Zwabberdam. Was het bij aankomst in het gemeentehuis nog slecht weer, maar hoe later het werd, hoe zonniger, met als gevolg super mooi weer voor de optochten. Hele mooie optocht zowel in Zwabberdam als in Gaandrië met leuke karren en loopgroepen. Om 13.00 uur was de Zwabberoptocht bij de kerk aan de sluis aangekomen met als jaarlijks ritueel de doop van de prins en page in de ijskoude Vliet, altijd weer leuk om te aanschouwen, ze gingen kopje onder en hebben het geweten!!! Daarna prijsuitreiking aan de Damlaan en ‘s avonds groot feest bij R.K.A.V.V. Om 14.30 uur ging de stoet van Gaandrië door het dorp, veel mensen langs de kant met als eindstation De Bles, waar het straatcarnaval losbarstte. ‘s Avonds ook groot feest in de Bles. Die barstte bijna uit zijn voegen. De volgende dag was het de beurt aan De Old Princes In Harmony met een schitterend optreden, Klassewerk!!! Op een paar bankjes na was de Laurentiuskerk gevuld, net als kerstnacht toen was die ook zo vol!!

Ook met diverse avondwakes de laatste tijd een bomvolle kerk, wat natuurlijk hartstikke goed is, maar wat mij dan een beetje steekt is dat er op een ‘gewone zondag’ vaak zo weinig mensen zijn terwijl iedereen dan ook van harte welkom is!!!

Een vereniging wil graag véél leden en volle zalen, zo moet u het ook een beetje zien met de kerken in ons land. Een pastoor preekt naar mijn idee ook graag voor een volle kerk in plaats van voor een klein clubje. Aan de pastoor kan het mijn inziens niet liggen want die heeft het toch netjes gedaan?

Misschien zie ik u Aswoensdag om het kruisje na 4 dagen feesten in ontvangst te nemen of zijn er dan weer zo weinig mensen die wat uit `de pas` hebben gelopen?

Het volgende citaat heb ik overgenomen uit de schitterende Gaanderskrant, de laatste alinea op pagina 38. Alleen de woorden carnavalsviering en carnavalsvereniging en minstens zijn aangepast.

Voor iedereen die nog nooit een `gewone zondagviering’ heeft bijgewoond of altijd heeft getwijfeld om eens te komen kijken. Ik zeg gewoon doen!!!!

Het is de moeite waard om  deze viering samen met God, de pastoor, vrijwilligers en kerkgenoten mee te vieren. De warmte, de saamhorigheid en de verbintenis is zeer de moeite waard om minimaal één keer te hebben meegemaakt (vaker mag natuurlijk ook).

Na de zondagmorgendienst zijn verschillende vrijwilligers in touw om een heerlijk kopje koffie te serveren met natuurlijk koek erbij als er niet gevast wordt.

We zijn de 40 dagen tijd ingegaan dus tijd voor bezinning.

Denkt u er eens over na !!!???

Het is geen verwijt wat ik u aanpraat en ik ben ook niet kwaad maar ik vind het alleen jammer, dat er kerken moeten sluiten omdat er nog maar zo weinig mensen gezamenlijk aan de Eucharistie deelnemen. Misschien kunnen we ook voor onze H. Laurentiuskerk laten zien waar een klein dorp groot in kan zijn. Ik dank u voor het lezen en wens u een bezinnende 40 dagen toe !!!

Naam en adres bij redactie opvraagbaar.

P.S.: Afgelopen Aswoensdag waren er in totaal 14 mensen waarvan 4 vrijwilligers die hun uiterste best hebben gedaan om dit weer te organiseren, dank daarvoor!!

Tip : Misschien kunnen de Gaanders deze traditie, welke ook bij carnaval hoort, samen met `De Old Princes in Harmony‘ oppakken.

 

Federer wint voor 3de keer ABN Amro World Tennis Tournament

Tussen de Olympische spelen door, werd er op de tv aandacht geschonken aan het ABN-Amro tennis toernooi, dat voor de 45 keer werd gespeeld. Mannen als Tom Okker, Richard Krajicek en Jan Siemerink werden hier kampioen. En dit jaar was het Roger Federer die hier opnieuw winnaar werd.

Terwijl ik dit zit te kijken denk ik: “Zou deze vloer door Ton de Rooij uit Zoeterwoude aangelegd zijn? Dat zou toch fantastisch zijn.

Een mailtje geeft het juiste antwoord. “Ja” bevestigt Mathieu de Rooij (Think. Feel. Tennis) ze doen dit al voor de 10e keer en zij blijven zich verbeteren door nieuwe materialen en inzichten. Er wordt gebruik gemaakt van de spuittechniek, het grote voordeel hiervan is dat er geen strepen zichtbaar zijn. Dit komt dan weer de kwaliteit van foto’s en camerabeelden ten goede. Bij de aanleg worden aan allerlei factoren gedacht zoals de stuitersnelheid, de vering ter vermindering van blessures zodat de gewrichten minder belast worden.

Ze bouwen het geheel in 4 dagen op om dit na het toernooi weer in 2 dagen af te bouwen. Wil je zien hoe dit werkt, kijk dan naar dit filmpje via onderstaande link of op Stompwijk.nl, filmpjes in en rond Stompwijk. Het duurt slechts 3 minuten en geeft een prachtig beeld van de aanleg.

https://youtu.be/uj1a76m8JEY

Petra Oliehoek– van Es

Inschrijving Rabobank Sponsortocht geopend!

Rabobank Groene Hart Noord organiseert zondag 24 juni haar jaarlijkse Sponsorfietstocht. Met de Rabobank Sponsorfietstocht kunnen verenigingen, scholen en stichtingen geld bij elkaar fietsen voor hun clubkas. De inschrijving is geopend voor clubs uit de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem, Nieuwkoop, Zoeterwoude en de kern Stompwijk. Inschrijven is mogelijk tot 1 juni 2018.

Verhoogde bijdrage

De bijdrage per uitgereden afstand is dit jaar verhoogd waardoor er nog meer geld bij elkaar gefietst kan worden. Deelnemers kunnen kiezen uit verschillende afstanden, routes en startpunten. Voor de 20 kilometer ontvangen verenigingen en stichtingen per fietser een bedrag van € 5,-, voor de 40 kilometer € 8,- en voor de 60 kilometer € 10,-De fanatiekelingen die de route van 100 kilometer fietsen kunnen rekenen op een bijdrage van €15,-. Het bedrag wordt rechtstreeks op de Rabobank rekening geboekt van de vereniging of stichting.

Iedereen mag meefietsen

Clubleden, Rabobankklanten en niet-klanten, ouders, opa’s, oma’s, broertjes, zusjes, van jong tot oud, van recreatief tot professional, iedereen mag meefietsen op zondag 24 juni 2018.

Foto Alphoto; Deelnemers tijdens de Rabobank Sponsorfietstocht 2017

Gewijzigde voorwaarden inschrijving

Voor de komende Rabobank Sponsorfietstocht zijn de voorwaarden aangepast. Alleen verenigingen en stichtingen die een rekening aanhouden bij de Rabobank kunnen inschrijven. Daarnaast moet de vereniging of stichting actief zijn in de regio van Rabobank Groene Hart Noord. Deze regio omvat de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem, Nieuwkoop, Zoeterwoude en de kern Stompwijk.

Inschrijven kan via www.rabobank.nl/groenehartnoord Daar vindt u ook alle informatie en de voorwaarden.

 Bijdrage aan de lokale samenleving

Het verenigingsleven in de regio is enorm actief. Rabobank ondersteunt dit graag. Door het organiseren van de Rabobank Sponsorfietstocht levert de Rabobank een bijdrage aan het realiseren van een droom of wens van één van de vele verenigingen. Verenigingen, sportclubs, stichtingen, koren, fanfares, buurtinitiatieven en welzijnsorganisaties: allemaal kunnen zij meedoen aan de Rabobank Sponsorfietstocht.

Theateruitjes met busvervoer met Woej Cultuurmenu 55+

Het Woej Cultuurmenu 55+ voor de maanden april/mei 2018 ligt klaar!

Vier maal per jaar organiseert Woej voor inwoners van Leidschendam-Voorburg een tweemaandelijks leuk en afwisselend cultureel programma voor ouderen die graag naar het theater gaan. Ook voor de komende maanden is er een aantrekkelijk programma: van cabaret tot show/musical en heel veel muziek. Het programma is geheel verzorgd: de activiteiten omvatten vervoer met Woej-busjes (u wordt thuis opgehaald en ook weer teruggebracht), begeleiding, koffie/thee vooraf en een consumptie in de pauze of na afloop. Nieuw is dat u ook kunt inschrijven voor één voorstelling (dit was minimaal twee). Maar wij kunnen uw deelname niet garanderen want het maximum aantal deelnemers aan een activiteit is beperkt tot 16 !

Interesse? De inschrijving sluit 9 maart, dus wacht U niet te lang!

Bel voor toezending van het programmaboekje of voor inlichtingen naar Woej WDC Oranjehoek op werkdagen tijdens kantooruren, tel: 070 – 386 31 13.

Bedankt! Ijole van Santen

Bedankt Gaanders, Bedankt Coop

En vooral: Bedankt Ijole van Santen!

De 1 minuut gratis winkelen, gewonnen door Ijole van Santen, heeft een fantastische opbrengst en daarmee tevens mooie eindbestemming gekregen bij enkele inwoners van Stompwijk. Het PCI kreeg de kans van Ijole, deze houdbare boodschappen te verdelen en aan mensen te geven die dit goed kunnen gebruiken! Bedankt namens deze bewoners! Waar een klein dorp groot in kan zijn.

Het PCI Stompwijk

Buurtschap Drie Molens leert reanimeren

Twintig bewoners in het buurtschap Drie Molens (van begin Stompwijkseweg tot de krom) hebben vorige week een cursus reanimatie gevolgd en het daarbij behorende diploma gehaald.

Uitgangspunt voor deze cursus was het feit dat in geval van een hartstilstand de eerste zes minuten van levensbelang zijn om hulp te bieden. Omdat het buurtschap (evenals Stompwijk) toch enigszins afgelegen ligt voor politie en ambulance, is het prettig te weten dat er ook andere hulp in de directe omgeving is. Na een oproep aan de buurtbewoners meldden zich twintig kandidaten om een cursus reanimatie te volgen.

De cursus werd gegeven door de heer Wouter Verbeek die in Voorburg en Leidschendam de afgelopen jaren met veel succes een organisatie (Stichting RLT Nederland) heeft opgericht en inmiddels tientallen vrijwilligers heeft opgeleid om reanimatie toe te passen. Daarnaast heeft deze stichting ervoor gezorgd dat er in Voorburg en Leidschendam ruim twintig AED’s (Automatische Externe Defibrilators) werden opgehangen. Deze kunnen, bij een hartstilstand, het slachtoffer een elektrische schok geven waarmee het hart wordt gestimuleerd.

Uiteraard zijn vrijwilligers die een cursus reanimatie hebben gevolgd van levensbelang en dat was daarom de reden om, in het atelier van Carina Kaan, twee avond cursussen te organiseren waarbij ook werd geoefend met het omgaan met een AED.

Het is daarna de bedoeling dat iedereen die kan reanimeren zich aansluit bij een landelijk alarmsysteem zodat je direct wordt gewaarschuwd als hulp in jouw omgeving noodzakelijk is. Dit alarmsysteem werkt heel eenvoudig. Op het moment dat 112 de melding krijgt over een hartstilstand stuurt zij, na het inschakelen van politie en ambulance, een oproep uit naar de mensen die in de buurt van het slachtoffer aanwezig zijn met het verzoek om direct hulp te bieden. Omdat meerdere mensen dit bericht krijgen is de kans groot dat er hulp wordt geboden voor de ambulance aanwezig is.

Het is de bedoeling dat iedereen in het Buurtschap Drie Molens , die de reanimatie cursus heeft gevolgd, zich aanmeldt voor dit alarmsysteem.

Een volgende stap is het aanschaffen van een AED. De cursisten waren ervan overtuigd dat zoiets noodzakelijk is zodat er binnenkort een actie wordt gehouden om de benodigde gelden (ca € 1000,-) bijeen te brengen. De vraag waar de AED komt te hangen moet nog worden opgelost.

Voor meer informatie kun je kijken op www.rlt-nederland.nl en op www.hartstichting.nl/burgerhulpverlener