De provincie Zuid-Holland verkoopt natuur- en recreatiegebied Vlietland aan het Recreatiecentrum Vlietland b.v. (RVC). Dat hebben de gedeputeerden Floor Vermeulen en Han Weber B&W van Voorschoten op 1 september tijdens een onderhoud over Vlietland laten weten.
De toekomst van Vlietland werd vorige week in een vergadering van de gemeenteraad besproken. Over de voorgenomen verkoop werd toen niet gerept, ook niet door verantwoordelijk wethouder Floor Kist. Inzet van het debat was de komst van een geluidscherm langs de A4 ter hoogte van Vlietland. Aan de orde kwam wel een akkoord tussen de provincie Zuid Holland en het RCV. Inhoudelijk werd daar echter niet op ingegaan. Het zou gaan om een raamakkoord. Het moet nog uitgewerkt en ingevuld worden, om volgens door een notaris te laten bekrachtigen. De hoofdlijnen van het akkoord zijn gelijk aan de inhoud van een brief die gedeputeerde Han Weber medio maart aan provinciale staten zond. Destijds was al duidelijk dat er geen geluid- en zichtscherm langs de A4 ter hoogte van Vlietland zou komen Weber liet in zijn brief weten dat er een aarden geluidwal langs de A4 kwam tussen het strand in Vlietland en het klimeiland. De provincie legt die aan.
Andere hoofdpunten zijn:
-De bomen die langs de A4 zijn gekapt ten behoeve van de aanleg van een gasleiding worden binnen drie jaar herplant. Dat geldt alleen voor de bomen waarvoor een herinplantplicht bestaat (89 stuks).;
-De nieuwe bomen komen zo dicht mogelijk bij de plek van de oude;
-De provincie legt een nieuwe ontsluitingsweg aan;
-De erfpacht die RCV al op 12 hectare grond had wordt nu, na elf jaar, formeel gevestigd;
-De provincie ziet af van een verdere reservering van 44 hectare grond in het noordwestelijke deel van Vlietland. Daardoor worden nieuwe ontwikkelingen in Vlietland mogelijk;
-De provincie draagt nog drie jaar de kosten van beheer;
-De Meeslouwerplas krijgt eufotische zones (zones waar veel zonlicht in het water doordringt) en kreken en worden de eilanden duurzaam ingericht, Vlietland krijgt nieuwe bebording;
-Een overdracht van Vlietland is in de maak.
Vlietland is met 290 hectare het grootste natuur- en recreatiegebied van Zuid-Holland. Er komen jaarlijks zo’n 1 miljoen mensen. Het wordt nu beheerd door Staatsbosbeheer. De gemeenteraad heeft in een brief aan provinciale staten geëist dat de provincie het eerder toegezegde geluidscherm langs de A4 toch neer zet. Begin deze maand is een bord in Vlietland waarop stond dat de provincie en aannemer BAM het scherm gingen bouwen, weggehaald. De provincie claimt nu dat eenieder die het scherm wil, dat maar via de rechter gedaan moet zien te krijgen. Bovendien vindt de provincie dat andere partijen, inclusief milieu- en actiegroepen die zich bezighouden met Vlietland, er aan mee moeten betalen. In een akkoord uit 2009 tussen de provincie en de BAM stond een geheime bepaling. Die hield in dat beide partijen de overeenkomst konden aanpassen. Dat is inzake het geluidscherm gedaan zonder dat andere betrokken partijen daar kennis van hadden.
Bron: Vlietnieuws
De gemeenteraad is woedend op Gedeputeerde Staten (GS) van Zuid-Holland. Dat blijkt uit een brief van de raad aan Provinciale Staten. Aanleiding vormt de besluitvorming rond natuur- en recreatiegebied Vlietland. En met name de weigering van GS een geluidscherm van 3 kilometer neer te zetten langs de A4 ter hoogte van Vlietland. Uit de brief blijkt overduidelijk dat de gemeenteraad GS niet meer vertrouwen. Zo beweren GS dat zij een alomvattend akkoord over Vlietland hebben met het Recreatiecentrum Vlietland b.v. (RCV) dat ook het geluidscherm zou betreffen. De gemeenteraad wil dat akkoord zien net als de juridische onderbouwing. De gemeenteraad vraagt zich bovendien af waarom een akkoord met een b.v. verder strekt dan eerder toezeggingen van GS aan Leidschendam-Voorburg. Ook wil de raad van GS weten wat de stelling betekent dat het akkoord met RCV de zaken ‘in een ander daglicht stelt’. Ook hiervan wil de gemeenteraad een juridische onderbouwing zien. Dat GS beweren dat Leidschendam-Voorburg akkoord is gegaan met een zogenoemd ‘snelwegpanorama’ waardoor het geluidscherm verviel, is de gemeenteraad ook in het verkeerde keelgat geschoten. De raad wil weten wanneer Leidschendam-Voorburg dan wel akkoord zou zijn gegaan. De stelling van GS dat het geluidscherm niet past in het bestemmingsplan van Leidschendam-Voorburg is een volgende steen des aanstoots voor de gemeenteraad. Men wil weten waaruit dat dan wel zou blijken. De gemeenteraad wil voorts opheldering over een ‘geheime clausule’ in het akkoord van GS en RCV. De gemeenteraad geeft aan zelf geluidmetingen en –berekeningen te willen gaan laten maken langs de A4 om zo de geluidhinder in beeld te brengen. Daarnaast wil men zelf onderzoek laten doen naar de noodzaak van een geluidscherm. GS zouden een en ander mee moeten nemen in de definitieve besluitvorming.
Januari:
Bart Pardon 12e tijdens nk schoolslag
Schaatsjeugd Leiden vraagt aandacht voor nieuwe ijsbaan
Menroute Leidschendam-Stompwijk geopend
Onderlinge wedstrijden Blesruiters
Bart en Jelsie naar het NJJK
oë en Indy van Velzen allebei 1e in het meisjesklassement Junior Cycling Tour Assen
Toerclub Stompwijk rijdt Mergellandroute
Bart 3e bij NK estafette in Eindhoven
Badgasten hebben zich geplaatst voor het NK
E2 handbal winterkampioen
namens VV/ZZ-KZ Martijn Oudshoorn
Ook zal er voor het eerst in de geschiedenis van het ‘’ZZ-toernooi’’ een vrouwelijke scheidsrechter actief zijn: Lizzy van der Helm (foto), een groot talent, KNVB-scheidsrechter en onderdeel van een opleidingstraject onder leiding van Eredivisie-scheidrechter Kevin Blom. Maar het absolute hoogtepunt zal plaatsvinden op de finaleavond 17 februari 2018, ook rond de klok van 20.00 uur. Schrijf deze datum dus alvast dikgedrukt in uw agenda. Meer informatie hierover volgt later.
Boerderij Akkerlust
Leef dit leven wat je is gegeven,
Ik in ieder geval wel en met mij nog vele, vele anderen. Wat was het mooi overal. Sneeuwpoppen, sneeuwballen, sleeënde kinderen, overal waar ik maar keek. Schoongeveegde straatjes, dat ook. Maar…………., wat mij ook opviel (tja, ik ben nou eenmaal postbezorger), is dat de stoepen in een vreselijke toestand verkeerden. Nee, lang niet overal, maar er waren vele onbegaanbare stukken. Niet alleen voor mij, maar ook voor de kranten-, Dorpsketting– reclamebezorgers, mensen met kinderwagens, kinderen, ouden van dagen, mensen die moeilijk ter been zijn, etc., etc. Voor de mensen, die ook hun stoepje schoon hadden geveegd: een hele dikke pluim! Voor degene, die het niet hadden gedaan: wilt u de volgende sneeuwperiode eens aan ons denken? Als iedereen nou een smal paadje maakt in de sneeuw op de stoep, dan wordt het voor alle gebruikers een stuk makkelijker om hun weg te vervolgen over álle stoepen.
Geef inbrekers geen kans met deze preventietips
Ik wil graag iedereen weer erg bedanken voor het doneren van een bijdrage en oude mobieltjes te geven voor Stichting Opkikker van dit afgelopen jaar! Zieke kinderen uit het hele land zijn daar ook weer erg blij mee!
Heel erg bedankt!