Afgelopen zaterdag om half 9 zaten er 8 teams startklaar in café de Gouden Leeuw om mee te doen aan de Stompwijkse Popquiz Voorjaarseditie 2018. Wat de deelnemers vooraf niet wisten was dat alle nummers in deze popquiz afgelopen jaar in de Top2000 stonden. In de eerste ronde gingen we op steden trip over de hele wereld met nummers als “Belfast Child” (Simple Minds), “Liefs uit Londen” (Bløf) en “Kingston Town” (UB40), daarna op stedentrip door de USA met nummers als “Dust in the wind” (Kansas), “LA Woman” ( The Doors) en “If you leave me now” (Chicago) en we eindigden met de Boys & Girls van de popmuziek met onder andere “Boys don’t cry” (The Cure), “West End girls” (Pet Shop Boys) en “It’s raining men” (The Weather Girls). Na de eerste ronde ging team Neill, de Kluizenaar, de Indiaan en het Ontzettende Varken aan de leiding met 57 van de in deze ronde te halen 62 punten, gevolgd door De Beestenpolitie (54 punten) en We love PeeWee (48 punten). De 2e ronde bestond uit Hardlopers Zijn Doodlopers (de snelle ronde) waarin in iets meer dan 2 minuten fragmenten van 10 nummers voorbij kwamen, waaronder “Going tot he run” (Golden Earring), “Walk this way” (RUN DMC) en “Fox on the run” (The Sweet). Hierna was het tijd voor de hersenbrekers in Cryptohits met bijvoorbeeld “Tijdens het dansen draaide de koningin zonder problemen om” (ABBA met Dancing Queen) en “Van dit kansspel kan een heel continent rijk worden” (Toto met Africa). De 2e ronde werd afgesloten met Pop Uit Je Moerstaal waarin onder andere de teksten van “Brabant” van Guus Meeuwis, “Het regent zonnestralen” van Acda & de Munnik en “Papa” van Stef Bos door google translate waren gehaald. Na deze ronde had De Beestenpolitie de leiding overgenomen met 113 punten voor Neill, de Kluizenaar, de Indiaan en het Ontzettende Varken (111 punten) en We Love PeeWee (107 punten). In deze ronde misten De Beestenpolitie en We Love PeeWee slechts 1 punt van alle te behalen 60 punten.
De beslissing moest dus overduidelijk vallen in de laatste ronde, die dus heel spannend beloofde te worden. In deze ronde ging het van de soms geniale covers in de Kofferbak met onder andere “Thunderstruck” (AC/DC), “In the end” (Linkin Park) en “Killing in the name of” (Rage Against The Machine), via Rickrolled waarin clips van onder meer “Purple Rain” (Prince), “Single lady’s” (Beyoncé) en “The Final Countdown” (Europe) langskwamen naar het slotstuk 2in1 waarin deze keer telkens 2 nummers van dezelfde band of met dezelfde titel (en tekst) door elkaar gemixt waren.
Dit leverde uiteindelijk de volgende eindstand op: 8e The Sunny Rivers met 130 punten, 7e De Rembrandts met 131 punten, 6e De Elpees met 134 punten, 5e De Beesten met 158 punten, 4e De Godinnen met 163 punten en op de 3e plek We Love PeeWee met 180 punten. Tussen de winnaar en de nummer 2 zat uiteindelijk (ook na hertelling van de formulieren) slechts 1 punt verschil (189 tegen 188 punten) en daarmee bleek Neill, de Kluizenaar, de Indiaan en het Ontzettende Varken de winst net voor de neus van De Beestenpolitie weg te kapen.
Komend najaar, eind oktober of begin november, zal de volgende popquiz zijn. Meer nieuws over de Stompwijkse Popquiz kun je vinden op www.facebook.com/stompwijksepopquiz
Vandaag gaan we naar de bollen, die mooie bollen.. En wat hebben we een mooie, zonnige dag uitgekozen. Met een groep van 7, voor het eerst in korte broeken, gaan we allemaal naar de koffietent in Lisse. Via Zoeterwoude, Leiden naar de singels. Door wegopbrekingen even via een omweg, leuk hoor dat je dan in straatjes rijdt waar je normaal niet komt. Verder de geijkte weg naar Warmond, is makkelijk en nog steeds mooi. Bij Sassenheim zien we dan de eerste hyacinten, weliswaar bijna uitgebloeid maar ze ruiken nog zo heerlijk! Daarna volgen we de weg naar de Engel en via de Heereweg naar de wielerclub. Nog vele kleurrijke bloemen spottend. Net voor de A1 komen wij aan en zoeken snel ons plekje op. Maar we zijn nog vroeg, het is nog rustig en dus plek zat. Petra wil de meneer achter de bar even helpen want zijn hulp kwam niet opdagen, maar er kwam al andere assistentie. Daarna komen de andere groepen er ook aan, behalve de groep van Fried. Cock van Santen was er voor het eerst weer bij en daarom kozen ze liever voor een kortere rit. Na de lekkere en voordelige koffie gaan we
weer op pad. Nu de route langs de Keukenhof. Het is behoorlijk druk en wij rijden rustig langs de file van auto`s, links en rechts kijkend naar de prachtige bloemen. Wat een mooie kleuren. Ook al komen we er elk jaar, het blijft een mooi schouwspel. Met dit mooie weer moet je goed gebruik maken van je bidon, wat komt dat toch goed uit als we geregeld stoppen en dan even gauw een foto kunnen maken! Langs de Leidse Vaart rijden we verder, naar Voorhout en Rijnsburg en Leiden. We proberen de drukte een beetje te vermijden. We hebben al heel wat tegenwind gehad en het tempo wordt wat minder. Met zo`n 60 km. zetten we dan rond 13.00 uur de fiets in de schuur. Wat hebben we toch weer heerlijk gefietst!
Het is al weer bijna zover. Op zondag 6 mei 2018 wordt voor de 27e keer de Elfdorpentocht verreden. Ook dit jaar hebben we weer gevarieerde routes van 25, 45, 75, 80, 125 en 160 km. Zo is er voor iedereen de mogelijkheid om mee te doen. Jaarlijks mogen we meer dan 1.000 deelnemers verwelkomen.
Wie met regelmaat het afgelopen jaar via het Wilsveen of de Zoetermeerse Rijweg langs de Nieuwe Driemanspolder is gereden heeft kunnen ervaren dat, in hoog tempo, deze polder van een agrarisch gebied naar waterberging en recreatiefgebied wordt omgetoverd. Zo’n ruim 30 eenheden t.w. kranen, grondkarren, vrachtwagens, shovels en bulldozers enz. verzetten en verplaatsen vele tienduizenden kubieke meters grond. Op een aantal plaatsen zijn dan ook de contouren van de nieuwe inrichting duidelijk zichtbaar.
Omdat het a.s. vrijdag Koningsdag is, is er géén inloopochtend in het Dorpshuis. Op vrijdag 4 mei bent U weer van harte welkom vanaf 9.30 uur- 11.30 uur voor een bakkie koffie, een praatje en een spelletje.
Foto gemaakt door Petra van Es- Oliehoek