Alle berichten van trees van velzen

Gezocht: Vrijwilliger uitleenpunt Stompwijk

Voor de locatie Dorpshuis— Stompwijk, zoeken wij per direct een vrijwilliger.

De Bibliotheek aan de Vliet is een resultaat- en klantgerichte bibliotheek met vijf locaties in de gemeente Leidschendam-Voorburg en in de gemeente Rijswijk. Met een professioneel team en efficiënte bedrijfsvoering levert zij bibliotheekdiensten aan de inwoners van beide gemeenten, scholen en instellingen. Daarbij staat ondernemerschap hoog in het vaandel en wordt ingezet op het verstevigen van samenwerkingsverbanden met culturele-, maatschappelijke- en onderwijsinstellingen.

Wat ga je doen?

Helpen bij het zoeken en reserveren van boeken, boeken uitlenen, innemen en opruimen.

Wat verwachten we van jou?

Een gastvrije houding, enige computerervaring en beschikbaarheid op één van de volgende dagen:

dinsdag van 10:30 – 12:00 uur

vrijdag van 09:30 – 11:30 uur

Wat bieden wij?

De mogelijkheid om je steentje bij te dragen aan de voorzieningen in de gemeente Stompwijk, sociale contacten en een gezellige werksfeer.

Heb je interesse? Meld je dan aan bij Riet Jongejan, teamleider van de locatie Leidschendam:

rjongejan@bibliotheekaandevliet.nl.

Voor vragen kun je bellen met: 070 – 240 0 250.

Bedankt!

In de afgelopen weken hebben de bezorgers de vrijwillige bijdrage voor het lopen van de Dorpsketting bij u opgehaald. Het was weer een mooi bedrag, € 3160,- Namens de bezorgers hartelijk dank hiervoor!

Zoals gebruikelijk werd het tellen van de vrijwillige bijdrage bij iemand thuis gedaan. Deze keer was dat bij Wilma van Es. Haar jonge hond was tijdens het tellen eigenlijk verdacht rustig. Hij lag onder de tafel met een envelop met inhoud en was deze heerlijk aan het wegkluiven. Gelukkig kon het biljet tijdig gered worden en na enig plakwerk kan deze weer gebruikt worden. En van het ene verhaal val je dan in het andere, dat te leuk is om niet te vermelden.

Het was ver in de vorige eeuw dat boeren hun vee handje klappend verkochten en dan liefst in contacten. Het was op zo’n ochtend dat een boer langs de Vliet net zo’n hulphond had als Wilma. Maar deze Fikkie, lag te kluiven op biljetten van duizend gulden! Ik ben er niet bij geweest, maar ik kan de paniek, zelfs jaren later nog, indenken. Het brave hondje werd meegenomen naar de, ik denk de veearts, want een dierenarts was voor watjes, les kleine huisdieren! Hier kreeg Fikkie een braakmiddel. Het braaksel werd opgevangen in een grote rode boeren zakdoek, de natte weke biljetten kwamen er in een balletje uit en werd op de kachel te drogen gelegd en daarna naar de bank gebracht. Daar vroeg men de stukjes zelf zoveel mogelijk aan elkaar te puzzelen. Het hele bedrag is vervolgens netjes vergoed.

Petra Oliehoek- van Es

Kantinedienst

Niet zo lang geleden werd er tijdens de aerobic bij iemand een beroep gedaan om 1 x in de 4 weken een kantinedienst te draaien. Dat zette mij aan het denken en ik wilde het weleens proberen. Zo gezegd, zo gedaan en afgelopen zaterdag was het zover, mijn eerste kantinedienst.

Vroeg uit de zaterdagse veren, wat een bedrijvigheid was het daar. Boodschappen waren al gedaan door nog vroegere vogels. Verse broodjes, eieren, komkommer en tomaten, vleeswaren. Alles vers uit de super. Het grote veld is opgesplitst in kleinere velden. Nu weet ik waar de term spring-in-‘t-veld vandaan komt. Er zijn scheidsrechters, lijnrechters en begeleiders en dat allemaal om de jeugd lekker te kunnen laten voetballen en sporten. In de sporthal wordt gegymd en gejudood. De koffie geurt en de eitjes staan al te koken.

Een deel van de ouders schaart zich in de kantine met zicht op de zaal en wisselen de nieuwtjes uit en ander deel staat langs de lijn en neemt de koffie mee naar buiten. Lijsten liggen klaar met de teams die vandaag thuis spelen, muziekje op de achtergrond. Teams worden ontvangen en wegwijs gemaakt, wie in welke kleedkamer zit en ja daar zijn overal handjes voor nodig. Ik werd er een beetje door overdonderd, wat een hoop werk is dit eigenlijk.

Ieder maakt onderdeel uit van de schakel om het geheel draaiende te houden. Het is een goed geoliede machine die vereniging van ons. Als je ook een schakel wilt zijn en wat wil betekenen voor de club kijk dan eens op de site, kantinemedewerkers kunnen ze altijd gebruiken en volgens mij ook de maandagochtend schoonmaakclub. Ook daar gezelligheid en het motto vele handen maken licht werk. Dat laatste geldt voor elke organisatie, want ook de kerk heeft altijd werk.

Petra

PS nog wat info van de site van de gemeente, die dit financieel toejuicht.

Vrijwilligersvergoeding na pensioen

Heeft u de pensioengerechtigde leeftijd en doet u vrijwilligerswerk? Dan kunt u van de gemeente een vergoeding krijgen van maximaal € 150 per maand. Bel 14 070 voor meer informatie.

Voorwaarden

  • U doet minstens 4 uur per maand vrijwilligerswerk bij een erkende organisatie. Uw inkomen is niet hoger dan 110% van de bijstandsnorm.

Als u van de organisatie ook een vergoeding krijgt, trekt de gemeente dat bedrag af van de gemeentelijke vergoeding.

Iedereen kan komend seizoen eigenaar zijn van een kortebaner

Iedereen die de komende maanden van plan is om een bezoek te brengen aan één of meerdere kortebanen, kan als eigenaar van een paard langs het hek staan. De website Kortebaandraverijen.nl is een uniek project gestart waarbij honderd liefhebbers op een laagdrempelige manier kunnen ervaren hoe het is om met een eigen paard deel te nemen aan de kortebaan. Vanaf nu is het mogelijk om je op te geven. Kortebaandraverijen.nl huurt het komende seizoen het paard Emi van Jip van eigenaar Jan Beemsterboer. Caroline Aalbers, professioneel trainster en pikeur uit Callantsoog, gaat de merrie trainen voor het sprintwerk. Honderd liefhebbers kunnen meedoen met het project. Zij betalen € 100,— exclusief BTW en mogen zich het gehele seizoen (tot en met 31 oktober) mede-eigenaar noemen. Zij beleven extra veel spanning en wellicht mooie momenten langs de baan. Helemaal bijzonder is het wanneer Emi van Jip ook in actie komt op zijn of haar thuiskortebaan!

Progressie

Helemaal nieuw is Emi van Jip niet op de kortebaan. Vorig jaar heeft ze twee keer deelgenomen met Rob de Vlieger op de sulky. In zowel Schagen als Enkhuizen werd ze in de eerste omloop uitgeschakeld. Ze bleek echter trouw en een gemakkelijke starter. Aalbers heeft goede hoop dat de merrie met specifieke kortebaantraining en meer ervaring progressie kan maken. Kortebaandraverijen.nl wil met de huur van Emi van Jip twee vliegen in één klap slaan. De publieke belangstelling voor de kortebaansport is de afgelopen jaren flink toegenomen, het aantal paarden en eigenaren neemt echter af. Met dit project hoopt de redactie honderd liefhebbers op een laagdrempelige manier te laten ervaren hoe het is om eigenaar van een kortebaner te zijn. Bovendien heeft de sport er met Emi van Jip één deelnemer bij.

Aanmelden

Meedoen kan door je op www.kortebaandraverijen.nl aan te melden als Super Vriend. De kosten bedragen 100 euro exclusief BTW. Je maakt dan tevens gebruik van alle voordelen die de Vrienden en Vriend Plusleden van de website krijgen zoals deelname aan de tipcompetitie, video’s van de koersen per mail en een uitnodiging voor de jaarlijkse Vriendendag.

Mathieu Hilgersom

Maatregelenpakket voor verminderen verkeer op Vlietbruggen

Het college van B&W van Leidschendam-Voorburg heeft van de begeleidingsgroep ‘Benutten zoals bedoeld’ een samenhangend pakket aan maatregelen in ontvangst genomen, dat de drie historische bruggen over de Vliet ontlast van doorgaand verkeer en de leefbaarheid en de veiligheid rondom de Vlietbruggen bevordert. Het college dankt alle leden van de begeleidingsgroep hartelijk voor het advies en spreekt waardering uit voor de tijd en energie die zij erin hebben gestoken. Naar aanleiding van dit advies heeft het college zich uitgesproken over de verschillende maatregelen.

Dynamisch systeem

  • Het Damplein krijgt een verkeersplateau; het schetsontwerp wordt in over leg met omwonenden uitgewerkt. Voor de zomer ligt er een voorstel bij de raad.
  • Gelet op de complexiteit van het Kwadrant wordt invoeren van eenrich tingsverkeer op de J.S. Bachlaan en de Oude Trambaan nader onderzocht; eind 2018 krijgt de raad een nader voorstel.
  • Bij de Wijkerbrug wordt de zuidkant van de Wijkerlaan en de Rembrandt laan uitgevoerd als 30 km-weg met aandacht voor de entree van de school. In overleg met omwonenden wordt de uitwerking voortvarend op gepakt; eind 2018 ligt er een eindvoorstel bij de raad.
  • De DRIP’s (dynamische routeinformatiepanelen) die als proef langs de Noordsingel en Veursestraatweg hebben gestaan, hebben een gunstige werking gehad. Het college wil dit dynamisch verkeersinformatiesysteem invoeren voor de zuidelijke Sluisbrug, de Wijkerbrug en de Kerkbrug. Voor de zomer ligt er een uitgewerkt voorstel met de plaatsen waar een DRIP komt te staan.

Onderzoek selectieve toegang

  • In overleg met belanghebbenden wordt nader onderzoek gedaan naar de voor- en nadelen van de verschillende systemen die selectieve toegang regelen; na de zomer rapporteert het college over de voortgang en de eer- ste uitkomsten van dit onderzoek.
  • Voor landbouwverkeer zijn geen alternatieve routes voorhanden. Het colle ge zoekt de oplossing in overleg met vervoerders in andere manieren van vervoer.
  • Het college kijkt per maatregel naar de mogelijkheden om het gedrag van weggebruikers te beïnvloeden.
  • Het volume aan goederen is te klein om alleen voor Leidschendam- Voor burg een alternatieve vorm van distributie op te zetten. Het college onder zoekt met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) of dit op regio naal niveau is te realiseren.

Samenhangend pakket

De begeleidingsgroep ‘Benutten zoals bedoeld’ heeft ruim een jaar lang zeer intensief gewerkt om tot een samenhangend pakket aan maatregelen te komen, waarmee de verkeersdruk op de drie Vlietbruggen vermindert en de

leefbaarheid en de veiligheid verbeteren. De begeleidingsgroep, waaraan betrokken bewoners en ondernemers deelnemen, heeft haar advies aan het college van B&W uitgebracht. De begeleidingsgroep is verdeeld over het toepassen van selectieve toegang; over de overige maatregelen is zij unaniem positief.

Natuurwandeling Vlietland

Het is nu volop lente. De vogels maken er met hun gezang een echt concert van! Samen met IVN gidsen kunt u ontdekken hoe de zang is van roodborstje, winterkoning, tjif tjaf en nog een aantal andere vogels. Ga mee op zondag 22 april. Start om 14.00u vanaf de parkeerplaats aan de Kniplaan (bij de brug over de A4). De wandeling duurt ca. 1 1/2 uur en deelname is gratis.

Info tel. 3271490.

Tot ziens, Corry van Leeuwen

Fonds 1818 investeert in stichtingen die financiële noodhulp bieden

Dit jaar viert Fonds 1818 dat haar rechtsvoorganger, de Nutsspaarbank van ’s-Gravenhage en omgeving, 200 jaar geleden is opgericht. Deze bank maakte het voor mensen met een kleine portemonnee mogelijk om te sparen door een bankrekening te openen. Daarmee wilde de Nutsspaarbank de armoede bestrijden. Financiële zelfredzaamheid en schuldenpreventie zijn nog steeds belangrijke thema’s voor Fonds 1818. Daarom ondersteunt het fonds onder andere aan Stichtingen Urgente Noden, Humanitas, SchuldHulpMaatje en het NIBUD.

Uit de Rode Cijfers

In het kader van het 200-jarig jubileum heeft Fonds 1818 het programma Uit de Rode Cijfers opgezet. Vier verkenners bevorderen in de regio de samenwerking tussen partijen die schulden en armoede proberen te voorkomen. Ze jagen de partijen aan om meer samenwerking te zoeken waardoor mensen in financiële problemen eerder geholpen worden.

Fonds 1818 is jarig en trakteert

Fonds 1818 zet zich in voor een betere maatschappij. Door het geven van geld, advies en begeleiding en door zelf projecten uit te voeren. Fonds 1818 is er voor iedereen in de regio Delft, Den Haag, Zoetermeer, Leiden en de Duin- & Bollenstreek en tussenliggende gemeenten.

Fonds 1818 is jarig en trakteert in de hele regio. Bewoners met goede ideeën kunnen een jaar lang bij het fonds terecht voor advies, begeleiding en financiële ondersteuning. Fonds 1818 pakt ook uit met een festival, tentoonstelling, boek, televisieserie en het programma Uit de Rode Cijfers.

VrouwActief mei…..kaasjes maken

Op 8 mei sluiten we het VrouwActief seizoen niet af in de Bles, waar we dit jaar wel heel leuke, bijzondere avonden hebben beleefd, maar bij geitenboerderij het Geertje waar we zelf, onder leiding van Marleen, kaasjes gaan maken. Tussendoor krijgen we van Richard een rondleiding.

Als er nog meer groepjes gevormd moeten worden vanwege het grote aantal vrouwen, dan kunnen we dit afwisselen met een kopje koffie of een drankje op het terras. Er is van alles te doen en te zien bij het Geertje. Jullie zijn welkom om kwart over zeven en we starten om half acht. Iedereen wordt verzocht met eigen vervoer te komen, de kosten zijn €15,-p.p. en het kaasje mag je na afloop mee naar huis nemen. Je kunt je nog opgeven tot 23 april.

Voor volgend seizoen is de folder inmiddels ook uitgedeeld en hopelijk kunnen we jullie hiermee ook weer activeren om de tweede dinsdag van de maand deel te nemen aan onze VrouwActief avonden in de Bles. Ook nieuwe leden zijn welkom. Data zijn 11 september, 9 oktober, 13 november, 11 december, 8 januari, 12 februari, 12 maart, 9 april en 14 mei.

Bestuur VrouwActief, Ria Luiten

Ga mee de wijk in!

Hoe zien inwoners hun wijk in 2040? En wat moet er gebeuren om daar te komen? Wat is het dat een wijk uniek maakt en kan dat een voorbeeld zijn voor andere plekken in de gemeente? Wat kan er beter of wat moet vooral zo blijven om, ook in de toekomst, prettig te kunnen wonen en werken in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De gemeente wil graag weten hoe inwoners hier over denken. Met de wijkverenigingen organiseert zij daarom in april wandelingen om met inwoners samen te bekijken en te bespreken wat belangrijk is voor de toekomst van de gemeente.

Wanneer? Inwoners kunnen meewandelen op:

Vrijdag 20 april, 15.00 tot 17.00 uur, Dorpshuis Stompwijk

Toekomst

De informatie die de gemeente ophaalt in de wijkwandelingen neemt zij mee in de Omgevingsvisie. Dit is een lange termijnvisie die gaat over de leefomgeving. Over ruimte, water, milieu, natuur, landschap, verkeer

en vervoer, infrastructuur en cultureel erfgoed. Over gezondheid en sociale voorzieningen. En hoe hier samen op de langere termijn mee te gaan.

Werksessies

Naast de wijkwandelingen kunnen inwoners ook deelnemen aan een werksessie op 14, 17 en 23 mei om hun visie te geven op de toekomst van de leefomgeving. Inwoners die hier graag aan willen deelnemen gaan naar www.ingesprekmetLV.nl voor meer informatie of melden zich direct aan via www.lv.nl/doemee.

Toerclub Stompwijk

De A en B gingen deze keer naar Hekendorp. De A1 was dit keer maar met een klein clubje. De meesten van onze groep hadden op zaterdag al de Amstel Gold Race gereden en sloegen nu een dagje over. Met z’n 5en vertrokken we via de Bovenmeer en konden bij het Noord-Aa zo instromen bij de A2 die van links kwamen. We dachten een stukje met ze mee te liften, maar dat was maar van korte duur. Al 200 meter verder werd van achter uit de groep geroepen dat er lek was bij de A1. Het wisselen van de band ging snel, maar bij het oppompen hadden wij onze eigen CO2 problematiek. Het pompje met patronen werkte niet zo goed, dus moest er een andere komen. Uiteindelijk lukte het pas met de 3e en waren er al patronen verspeeld. De route werd vervolgd via Alphen en Bodegraven en na ruim 40km waren we in Hekendorp, waar de A2 ons op het terras zat op te wachten, net als een groep uit Zoeterwoude. Binnen zat de B waar wij ook een plekje vonden. De bediening had het er maar druk mee en liep de benen uit het lijf om iedereen te voorzien. Voor de terugweg maakten we nog een ommetje via Stolwijk en Moordrecht en in strak tempo volgden we het wiel van Mark naar huis. Na zo’n 90km waren we weer terug.

Arno van Rijn

De C1

Als ik het goed gezien heb waren er ook gisteren weer veel (60) fietsliefhebbers. De zon liet nog even op zich wachten, dat was jammer. Bij het tunneltje onder de N206 schrokken we van een loshangende kabel van het lichtnet! Dat vonden we een gevaarlijke situatie, dus werd 112 maar gebeld en die zouden er iemand op af sturen. Onze koffietent stond vandaag in Wateringen. Met ons groepje van 12 reden we richting de Kniplaan, maar nu de Stompwijkseweg klaar is pakken we die voor het eerst in jaren weer mee in onze route! Het rijdt inderdaad weer fantastisch. Daar werd Aad telefonisch op de hoogte gebracht dat het probleem met de loshangende kabel weer verholpen was. Onze route ging verder naar Leidschenveen, over de brug over de A4 en langs de Vliet naar Delft. Aad en Jan kozen een andere weg en wij volgden hun door een vernieuwd stukje Delft en komen ook uit bij de nieuwbouwwijk bij `t Haantje. Daarna een voor ons bekende weg en staan we om 10.15u bij De Bonte Haas. Daar werd ons verzocht om buiten plaats te nemen. Zo`n grote groep konden ze binnen niet meer kwijt! Allemaal in het hoekje gekropen en dat ging wel, maar de jasjes bleven nog aan. Het was soms een beetje fris, maar gelukkig kwam de zon er soms door. Ons al bijna zorgen makend kwam ook de C2 veel later aangefietst met zijn 6en. Ze hadden een lekke band gehad en al een ommetje gemaakt. Ze zagen er verhit uit, dus het tempo was vast wat opgeschroefd! Bij het verlaten van het restaurant was er volgens de bediening nog niet afgerekend, Corry liep even mee om het tegendeel te bewijzen en wees hun op het schoteltje met geld, wat de serveerster door de drukte nog niet in de computer vermeld had! Ook weer opgelost! Terug ging het door Den Hoorn naar Delft, alweer heel veel nieuwe huizen te bewonderen. Jan wist goed de weg en loodste ons langs Delft naar Pijnacker en Nootdorp en kwamen uit bij de Dobbeplas, een heel mooi stukje. Niet alleen maar nieuwbouwwijken, maar ook de natuur volgen we. Broedende zwanen en hier en daar jonge ganzen. Bij Intratuin haken Jan en Peter af en de rest in Stompwijk, waar we ruim 50 km. klokken, om 12.45 uur zijn wij ook thuis, na een heerlijke rit.

Annie van Rijn

De C2 vertrok met 6 fietsers en het was heel goed fietsweer. Het eerste stuk was het zelfde als vorige week en in Pijnacker kreeg een van ons een lekke band. Gelukkig dichtbij “oud” Stompwijkers die daar wonen en dus even ’n grote fietspomp gehaald. De heer des huizes hielp zelf ook even mee. Na zo’n twintig minuten was het klusje geklaard. Toen fietsten we achter Delft langs, de zuidkant richting Schipluiden, Het Woud en toen Wateringen voor de koffiestop bij de Bonte Haas met 32 km op de teller. Hier was het erg druk met lopers en heel veel fietsers. Voordat wij met de terug reis begonnen was het al rond half twaalf. Dus zo kort en snel mogelijk naar huis. De terug route ging richting Rijswijk, het Haantje en daar zochten we de Vliet op. Alsmaar het water volgen en vóór de Hoornbrug de Vliet oversteken en alsmaar volgen tot aan Leidschendam. Via de nieuw bestrate en vorige week geopende Stompwijkseweg, die goed is opgeknapt en lekker fietste, het laatste stukje naar huis en daar werd 52 km afgeklokt.  Het verslag is namens Fried.

Groet, Lia de Jong-Zwetsloot

Aanstaande zondag gaat de clubrit voor alle groepen naar Lisse. Hopelijk kunnen we onderweg weer veel mooie bollenvelden bewonderen. We vertrekken weer om 9.00u vanaf het Klaverblad.