Alle berichten van trees van velzen

Collecte Hartstichting

Deze week wordt er weer gecollecteerd voor de Hartstichting! Ook in Stompwijk!

“De Hartstichting werkt aan oplossingen om hart- en vaatziekten eerder op te sporen en beter en sneller te behandelen. We financieren onderzoek, geven steun en voorlichting aan patiënten en zetten ons in om extra levens te redden bij een hartstilstand.”

www.hartstichting.nl

 

Klaverjassen—Rummikuppen Zoeterwoude—Stompwijk

Vorige week donderdag, 5 april, gingen wij met onze leden uit spelen tegen Zoeterwoude. Er waren 10 klaverjastafels bezet in de kantine van de Klaverhal, hoeveel rummikub spelers er waren, vermeldt het verhaal niet. Het was reuze gezellig, en de uitslag is als volgt:

Klaverjassen:

1e Marijke v. Klink             5411 punten

2e H. Verhoeven                 5274

3e Cisca v. Bohemen         5218

4e Lia v.d. Zon                      5207

5e Riet Lelieveld                5185

6e Lyda Loos                        5136

7e Kees Kerkvliet              5037

8e Ria v. Dijk                         4977

9e Nel Ammerlaan            4956

10e Koos v. Rijn                  4873

11e Th. Heemskerk           4863

12e Martien Berg               4816

13e J. v.d. Poel                      4784

De prijs voor de gemiddelde winnaar ging naar Gijs v. Rooien, met 4219 punten. De poedelprijs ging naar Margot v.d. Krogt met 3014 punten.

Rummikuppen:

1e Tiny Ammerlaan             17 punten

2e Nel Hoogervorst            27

De poedelprijs ging naar Corry Hoogendam met 245 punten.

Wij feliciteren alle prijswinnaars en danken KBO-PCOB Zoeterwoude voor hun gastvrijheid.

Trees van Velzen

125 Jaar “Meerkamp IJsclub Stompwijk” 125 jaar

11 Dorpentocht, wandeltocht rondom Stompwijk en de Poldercross. De komende maanden kunt u deelnemen aan al deze sportieve klassiekers. Omdat IJsclub Nut en Vermaak dit jaar 125 jaar bestaat, is er gelegenheid om je in te schrijven voor deze 3 recreatieve activiteiten.

De 11 dorpentocht is op zondag 6 mei. U fietst zelf een afstand tussen 25 en 160 km, de routes zijn voor u uitgezet.

Op 20 mei, 1ste Pinksterdag, kunt u weer wandelen rondom Stompwijk. Ook hier bepaalt u een afstand tussen de 7,5 en 30 km.

Tijdens de Stompwijkse Paardendagen is er op zaterdag 21 juli sinds jaren weer een Poldercross. U loopt een parcours dwars door de Stompwijkse polder. Kortom ziet u deze 3 activiteiten als een uitdaging en vervult u deze recreatieve Meerkamp, dan ontvangt u een leuk aandenken. Voor de kosten hoeft u het zeker niet te laten, voor deze Meerkamp betaalt u € 10,00 en kinderen (t/m 12 jaar) € 7,50. Schrijft u in bij de stand van IJsclub Nut en Vermaak, tijdens de 11 dorpentocht op zondag 6 mei, start bij De Bles.

Voor meer informatie info@ijsclubstompwijk.nl

Commissie 125 jaar IJsclub

Koningsdag in De Bles

Wegens gebrek aan opvolging houdt Stichting Oranjefeesten Stompwijk (S.O.S.) op te bestaan. Zo komt er een einde aan vele jaren leuke activiteiten en veel inspanning en vrijwilligerswerk. Onlangs vroeg S.O.S. aan De Bles of wij de activiteiten voor onze rekening wilden nemen, want in een actief dorp als Stompwijk moet natuurlijk iets te doen zijn met Koningsdag. En dat wilden we natuurlijk. We hebben in zeer korte tijd een leuk programma in elkaar gezet waarmee we vol vertrouwen dit eerste jaar kunnen aanvangen.

Het programma op Koningsdag is als volgt:

10:00 uur De Bles open. Koffie en gebak in De Bar en opbouwen/inrichten van de vrijmarkt door de gelegenheids marktkooplui.

10:30 uur Inleveren vaandel voor de lange Stompwijkse koningsvlag (ieder kind kan een vlaggetje kleuren, tekenen, knutselen en deze hang en we aan een lange slinger door de hele Bles. De mooiste crea- ties worden uiteraard beloond, want we koesteren talent en crea- tiviteit.

11:00 uur Start (kinder)vrijmarkt in de brasserie – inschrijven voor een ver kooptafel via koningsdag@debleshoreca.nl

11:00 uur Vanaf de start kunt u een leuke gratis wandelpuzzeltocht ophalen van verschillende afstanden om gezellig met het gezin in en om Stompwijk te wandelen en te ontdekken wat er allemaal in het dorp te vinden is. De routes kunnen tot 15:00 uur gelopen wor- den.

11:00 uur Tijdens de vrijmarkt staat er ook een springkussen in de tuin en kan er volop geknutseld worden in het knutsellokaal (de Sportsbar).

12:00 uur Kinderbingo voor alle aanwezige kinderen die daar zin in hebben.

13:00 uur Kinderbingo voor alle aanwezige kinderen die daar zin in hebben.

14:00 uur Kinderbingo voor alle aanwezige kinderen die daar zin in hebben.

14:30 uur Mario kart toernooi op groot videoscherm – inschrijven ter plekke.

Vanaf 16:00 uur Koningsborrel

Vanaf 17:30 uur Diner met Koningsmenu (handige schotels voor de lekkere trek)

Dus reden genoeg om op Koningsdag een bezoekje aan De Bles te brengen.

Gezellig samen eten

Vrijdag 13 april wordt in het Dorpshuis een driegangen-menu geserveerd:

Voorgerecht: Champignonsoep

Hoofdgerecht: Pannenkoeken

Nagerecht: Advocaatpudding met vanille ijs en slagroom

U bent van harte welkom vanaf 11.30 uur.

Om 12.00 uur gaan we aan tafel.

Kosten € 4,—. Vooraf aanmelden i.v.m. de boodschappen uiterlijk donderdag 12 april

Tel. : 5801853 Wea Manders

Het duivenseizoen is weer begonnen!

Afgelopen zaterdag stond de eerste vlucht op het programma vanuit Asse-Zellik, een plaatsje vlak bij Brussel, op zo’n 135 kilometer van Stompwijk. Om 10.30 uur werden de duiven gelost en konden ze met een zuidoostenwind beginnen aan hun weg naar huis.

Om 11.45uur arriveerde de eerste duif in Stompwijk. Het was de 17-466 van Hilgersom-Tijssen die met bijna 108 km/uur naar huis was komen vliegen. Een kleine minuut later landde de 16-358 van Comb. v. Leeuwen die bijna 106 km/uur vloog. En 15 seconden later pakte de 4 jaar oude 14-156 van G. Luk-Vork de derde plaats.

Uitslag 8-4-2018/Tussenstand

1 Hilgersom-Tijssen           10

2 Comb. v. Leeuwen             9

3 G. Luk-Vork                           8

4 Seggelen/Wolvers             7

5 J. v.d. Bosch                           6

6 W. v.d. Bosch                        5

7 W. van Benten                     0

8 Hilgersom-Salm                  0

Cheyenne v.d. Bosch

 

VrouwActief april ….. jaarvergadering en genealogie

Dinsdagavond 10 april beginnen wij om 20.00 uur met de jaarvergadering, zorg dat je op tijd aanwezig bent, we wachten niet want er is een vol programma op deze avond. Na de jaarvergadering komt Truus Knijnenburg ons namens Stichting Oud Stompwijk verrassen met een korte cursus genealogie. Zij heeft hier zelf al veel ervaring mee en zoals jullie je vast nog wel van vorig jaar kunnen herinneren vertelt zij met veel enthousiasme. Al met al een heel interessante avond.

Voor het kaasje maken bij het Geertje op 8 mei kun je jezelf opgeven. De trotse mamma Marleen en pappa Richard van zoontje Pim verzorgen voor ons deze avond. Wij wensen hun heel veel geluk met deze kleine stoere jongen.

Namens Bestuur VrouwActief,

Ria Luiten

Toerclub Stompwijk

Buienradar negerend toog ik op tweede paasdag naar de start. Het miezerde slechts en de hoop was er bij mij op gevestigd dat dit miezertje zou ophouden. Ik had ook gewoon zin om te fietsen, weer of geen weer. Gelukkig stonden er bij de start nog een paar mannen van de A1 te wachten die er ook min of meer zo over dachten, zodat we met 6 man vertrokken richting Haastrecht. Arno was er echter niet en ook Ronald, die bij afwezigheid van Arno meestal captain is, was niet aanwezig. Gelukkig wilde Richard Bennis ons wel naar Haastrecht leiden. Hij was daar de dag ervoor toch ook al heen gefietst zei hij, dus hij kende de weg nog. Het werd een memorabele rit. Het miezertje stopte niet, het was best koud, bij de koffiestop in Haastrecht lagen de plassen onder onze stoelen, de zoete appelpuntjes smaakten weer prima, maar het meest herinneringswaardige van deze rit zal toch wel het feit zijn dat Richard de gehele rit in een strak tempo op kop heeft gereden. In het begin vaak nog met iemand naast zich, maar al gauw in een slingertje met vijf mannen in zijn wiel. Niemand had zin/kon naast hem blijven rijden. Hij bleef maar gaan, zonder een krimp te geven, in die mooie stijl van hem, 80 kilometer lang. En ook de route die hij ons voorschotelde was erg leuk, dus Richard, dubbel bedankt namens de aanwezigen!

Patrick Delanghe

De C1- groep De Paasrit

De voor mij en Aad 1e clubrit zag er niet echt goed uit, een echt twijfelgeval! Buienradar gaf veel miezer/regen, ook de komende uren. Toch maar de knoop doorgehakt en we troffen er bij de sporthal nog 3 van onze groep en Fried. Die ging uiteindelijk weer naar huis. In totaal gingen er 25 ieder zijn, of haar, koffietent opzoeken. Wij reden een mooie route naar Wassenaar. Met Jan en Aad op kop ging het via de Horsten naar Meyendel en door de duinen. Ik had er nog best een beetje moeite mee en merkte dat de conditie nog ver te zoeken was! Gelukkig ging het laatste stukje lekker en kwam Paviljoen “de Klip” in zicht. Hier kwam de C1 voor het eerst. Het was maar goed dat we er niet met zijn allen waren, want de ruimte binnen viel ons een beetje tegen. De koffie was heerlijk en leuk om weer even bij te kletsen met elkaar. Voor de terugweg, nog steeds miezerig en tegenwind, richting het Valkenburgse meer, waar heel toevallig net een stoomtreintje aan kwam rijden. Dan blijf je toch even kijken. Langs de Korte Vliet naar Zoeterwoude en werden we rond 12.00 uur thuis gebracht door Jan, Peter en Trees. Met een goed gevoel dat we toch waren gaan fietsen stonden de eerste 40 kilometers er weer op.

Annie van Rijn

De omstandigheden op 8 april waren een stuk beter. We hadden op zaterdag al een eerste mooie lentedag gehad en ook voor zondag waren de voorspellingen prima. Dit was voor zo’n 73 fietsers het sein om bij de sporthal te verzamelen voor weer een mooie clubrit.

Voor de A-groepen stond Honselersdijk op het programma. Een rit naar het Westland dus, waar met een beetje puzzelen best wat leuks van de maken valt. Met Parijs-Roubaix in het achterhoofd begon 11 man van de A1 met een paar kilometer stuiteren over de Dr. v. Noortstraat. Sommigen waren bang dat we nu alle klinkerweggetje tussen Stompwijk en Honselersdijk gingen opzoeken, maar dat viel gelukkig mee. Het waren er nog geen handvol. Het vervolg over de Stompwijkseweg ligt er nu zelfs zo strak bij dat het wel bijna asfalt lijkt. Het is nog wel een stukje opgebroken, dus zijn we deze keer nog maar langs de Vogelplas gegaan. Na zo’n 45 km waren we bij de koffiestop in de Wollebrand, dat een aardige metamorfose heeft ondergaan. Een groot nieuw gebouw erbij voor de waterskiërs en ook van binnen was het restaurant helemaal verbouwd. Maar wij gingen bij de A2 op het terras zitten, net als even later de A3. Daar voelden we toch af en toe een paar regenspetters en ook op de terugweg bleef het niet helemaal droog. Verder richting huis werd het wel weer zonniger en zo kwamen we na zo’n 90km weer tevreden terug in Stompwijk.

Arno van Rijn

De C1-groep

Wat een fantastische dag om te fietsen! En wat een verschil met vorige week. Nu stond bijna de halve parkeerplaats vol met enthousiaste fietsers! Ook weer “nieuwe” gezichten bij onze groep. Pia was weer present na een off-jaar, Corry, helemaal bruin na een zon-vakantie en ook Jolanda, na een afwezigheid van ruim 1,5 jaar, wilde weer gezellig met ons mee. Met nog 9 dames en heren kon het gebeuren dat we met zijn 12en naar Het Delftse Hout gingen. Via de Zoetermeerse polders naar het Westerpark en wisten de captains ons daar doorheen te maneuvreren naar de brug over de A12. Door het Balijbos, langs de Dobbeplas en gezien de kilometers een extra rondje via Pijnacker. Dan ruiken we de koffie die heel vlot voor ons neergezet wordt bij restaurant Het Rieten Dak. De C2 zaten er ook net. Ook het 2e kopje koffie stond er in no-time en als we dan de prijs vragen, horen we dat wij het vandaag allemaal voor €2,- per kopje krijgen. Wat een service! Als we net willen vertrekken horen we een hoop kabaal net buiten het terrein, wat bleek, 2 honden waren in gevecht en de eigenaressen konden ze niet uit elkaar krijgen. Een omstander lukte het wel. Een van de dames had een grote wond aan haar vinger en bloedde flink. Aad heeft haar toen gekalmeerd en eerste hulp verleend en de eigenaar belde 112. Na enige tijd konden we dus weer vertrekken. Nu weer een hele mooie route over de Brasserskade, Nootdorp, Leidschenveen en over het Duinwaterpad naar huis. Door het mooie weer lokte het heel veel mensen uit huis en werd het al aardig druk op de wegen. Thuis aangekomen stond de teller op ruim 45 km. en wat hebben we lekker gefietst op deze mooie dag!

Annie van Rijn

Met de verwelkoming van een nieuwe toerfietser zijn de mannen bij de C2 duidelijk in de meerderheid. We vertrokken met 7 fietsers naar de koffiestop in het Delftse Hout. Vanaf de start eerst via de Meer en Geerweg naar het Westerpark en toen naar Pijnacker. We kwamen in Delfgauw en reden ‘n rondje om vervolgens bij het Rieten Dak met 21 km aan te komen. Het was heerlijk op het terras en we werden snel geholpen. Ook heerlijk waren de gevulde koeken en gebak. Terug reden we naar het Virulypad richting Nootdorp naar de Veenweg. Na het viaduct onder de A12 gingen we gelijk linksaf het Nieuweveensepad op en kwamen bij de Vliet uit. Het laatste stukje ging weer terug parallel aan het Forepark om wederom op de Veenweg uit te komen. Toen door het Wilsveen en de Voorweg, waar ’n wegomlegging was vanwege de werkzaamheden in deze polder. Vervolgens zochten we het Stompwijksepad op voor het laatste stukje. We klokten om kwart vóór 12 af met 43 km op de teller. Kernwoorden van deze ochtend waren: super fietsweer en weinig wind.

Groetjes, Lia de Jong-Zwetsloot

Aanstaande zondag 15 april staat voor de A en B de rit naar Hekendorp op het programma. De C gaat naar Wateringen. Vertrek is weer om 9.00u vanaf het Klaverblad.

Indringer

Weer heb ik last van een indringende kat, wat woensdagavond 20.50 uur escaleerde tussen mijn katten (en de hond), toen de ‘indringer’ zelfs op de 3e verdieping tot in mijn slaapkamer kwam. Twee van mijn katten lagen daar te slapen toen de ‘vreemdeling’ daar binnenkwam en voer wilde pakken. Het eindigde in een bloederige toestand, waar ik erg van schrok. Een gekrijs en 1 van mijn katten was gewond, die net een aantal dagen tevoren bij de dierenarts ter behandeling was geweest, (welliswaar voor iets anders) en die ik vorig jaar uit het asiel heb gehaald/gekocht in Z’meer. (kosten € 81,—) Oké, eigen beslissing, maar ze moeten zich wel bij mij thuis, ‘veilig en prettig’ kunnen voelen, toch? Dat er ‘andere’ diertjes rondlopen hier: geen probleem!, maar liever niet een vechtpartij boven in mijn slaapkamer!

Signalement van de (indringende) kat:

Goed uitziende kat, cypers met wit, niet mager en heeft een klein wit puntje aan de staart.

Wie bezit aan de Dr. van Noortstraat nummers 12/of overkant/of daar in de buurt zo’n kat?? Mocht er geen eigenaar gevonden worden, dan zal ik genoodzaakt zijn een vangkooi neer te zetten en hem/haar tijdelijk aan de Dierenbescherming te geven, tot duidelijk is, wie de eigenaar is. Ik kan zo niet een avond weg, zonder bang te zijn, dat deze kat weer door mijn huis gaat lopen en mijn katten de rust niet meer kunnen hebben op hun ‘eigen stekkie’ te zijn. Ook de dierenartskosten die ik weer krijg hierdoor, zijn niet prettig.

Ik woon hier nu 18 jaar en mijn diertjes zijn gewend al die jaren dat ik ze heb, de tuin en het weiland achter in te kunnen. Als de vreemde kat geen problemen zou geven met mijn eigen huisdieren, dan zou ik het niet eens erg vinden… dan kan elk diertje hier rustig rondlopen….

Voor info/vragen kunt u mij mailen (mariannemoes@hotmail.com)

Helaas is het mij nog niet gelukt een foto te maken. Laatste keer gezien in mijn tuin: zaterdagavond 23.15 uur.

Misschien kunt u meehelpen?

Marianne Moes