Op dit moment, leest u de laatste ‘gewone’ Dorpsketting van het jaar 2022.
Dit houdt in, dat volgende week de Kerstketting uit gaat komen. Zoals u weet, maken wij daar altijd extra werk van.
Het thema van deze Ketting zal zijn:
Wat is het beste wat u dit jaar is overkomen
Wij horen dat heel graag van u, het hoeft heus geen groot stuk te zijn, mag natuurlijk wel. Bijvoorbeeld een mooie reis gemaakt? En nieuw kleinkind gekregen? Heeft jouw kindje haar/zijn eerste stapjes gedaan? Heeft jouw kat een kunstje geleerd? Als U en U en jij en jij dat aan ons zou willen laten weten, dan kunnen wij een mooie dikke Ketting maken.
Wij hebben de kopij graag zo snel mogelijk, maar uiterlijk zaterdag 10.00 uur binnen.
Dit geldt natuurlijk ook voor onze adverteerders.
Bij voorbaat bedankt voor de medewerking, wij verheugen ons op jouw bijdrage.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar volgende week is het 12 december en de week erna maken we het kerstnummer al en is er weer een jaar voorbij gevlogen. Dat is tevens het laatste nummer van dit jaar. Een jaar met zovele momenten waarin we het zwaar en ook goed gehad hebben. Onze vraag van dit jaar is:
Wat is het beste wat u het afgelopen jaar is overkomen?
Denk breed, is het die promotie voetbalwedstrijd, de wereld kampioenschappen voetbal en was je erbij? Of was je bij een grand prix van Max Verstappen? Heb je je baan opgezegd en heb je nu wel je draai gevonden, heb je een baby gekregen of ben je tante geworden?
Heb je voor het eerst gevlogen en heb je letterlijk je grenzen verlegd? Ben je verhuisd naar Stompwijk en ben je blij verrast? Is je film in première gegaan en draait deze in de bioscoop? Heb je een workshop kerststukjes gedaan? Ben je van groot naar klein verhuisd, de zon in de zee zien zakken?
Zand tussen je tenen en de zon op je huid gevoeld? Heb je een verre reis gemaakt? Was u onder de indruk van dat mooie boek, die spreuk, die prachtige film? Heeft het u aan denken gezet, gaf het een draai aan uw leven, een ander inzicht? Zat je in de organisatie van Summerland of Winter wonderland, wat heeft het je gebracht?
Heeft u afscheid moeten nemen en valt het u zwaar, niet het beste wel het heftigste in uw leven? Ook dat mag benoemd worden. Die donkere tunnel die maar donker blijft en waar er nog geen licht gloort.
Heeft u eindelijk de stap gezet waarvan u al jaren droomt? LAAT HET ONS WETEN en doe er een eigen foto bij. En ja, ook uw advertentie is eveneens weer van harte welkom bij redactie@dorpsketting.nl
DEN HAAG – Het keyboard wordt weer ingeladen, de stemmen worden warmgedraaid en de wagen wordt opgepoetst: operazangeres Francis van Broekhuizen en pianist Gregor Bak trekken binnenkort weer de regio door om mensen te verrassen met een mooi en persoonlijk lied in het Omroep West-programma Een Liedje Voor Jou. Vanaf maandag kun jij iemand opgeven die zo’n hartverwarmend en muzikaal optreden verdient.
‘We hebben altijd lol met z’n tweeën’, vertelt Francis van Broekhuizen aan Radio West tijdens Menno in de Middag. De operazangeres en pianist hebben er weer zin in, maar hebben ook veel mooie en ontroerende herinneringen van vorige edities. Eén inzending is Francis in het bijzonder bijgebleven. Het optreden voor Ans uit Rijswijk. Haar man Ron had de verrassing georganiseerd, omdat Ans ondanks haar ziekte voor drie kinderen zorgde.
Vorig jaar waren Francis en Gregor vooral een lichtpuntje voor mensen die door de coronamaatregelen veel alleen binnen zaten. ‘Mensen konden daar dan weer weken op teren en wij eigenlijk ook’, vertelt Francis. Dit jaar bieden Francis en Gregor positiviteit in tijden van oorlog en de gascrisis. ‘Dus ken je iemand die een liedje verdient, meldt ze dan aan!’, aldus Francis. Weet jij gelijk iemand die je zou willen verrassen met zo’n bijzonder optreden? Dan kun je via deze link een bericht sturen aan Francis en Gregor.
Bovenstaand bericht kwam begin oktober bij de redactie voorbij. Er gingen direct raderen draaien om te zien wie daar voor konden voordragen. Daar hoefden we niet lang over na te denken. De ouders van Yvon van den Bosch!
Na een selectieprocedure (denk ik) is er het nodige heen en weeg gemaild en gebeld en vorige week maandag stonden ze voor de deur. Vanwege het prachtige weer kon er in de speeltuin bij de Appelboom het een en ander opgesteld worden. Hierna kon er aangebeld worden. Ze waren compleet verrast. Het aangevraagde lied houden we nog even geheim. De serie wordt half december uitgezonden, dus nog even geduld.
Ook wij als Dorpsketting hebben een nieuwtje te melden, want met de opening van de winkel, zullen voortaan in 4 pagina’s alle aanbiedingen uit de folder in de Dorpsketting geplaatst worden. De Dorpsketting is vooral de laatste jaren bezig met de afweging papier<->digitaal. Digitaal is niet meer weg te denken, maar de opmars gaat langzamer dan gedacht.
Papier is 1, 2, 3 niet weg en zeker niet in Stompwijk. Met een teruglopend advertentie aanbod, is de stap naar een betaald abonnement inclusief bezorging enkele jaren geleden al gezet. Vooral voor verenigingen, stichtingen etc. willen we het graag goedkoper en gemakkelijker maken, zodat zij hun activiteiten niet alleen via eigen ‘digitale’ kanalen maar juist ook breed in het dorp kunnen verspreiden.
Doelstelling is dat we stapsgewijs voor de verenigingen de kosten afbouwen. Met de folder in de Dorpsketting hoopt het bestuur dit versneld te doen. Enerzijds hopen we dat weer meer mensen hierdoor een abonnement nemen en anderzijds levert Robert hierdoor indirect weer een bijdrage aan het Stompwijkse verenigingsleven. Allemaal blij!
Afgelopen dinsdag 8 november gingen de deuren van de supermarkt weer voor iedereen open. Wat is er de afgelopen weken hard gewerkt aan de metamorfose, alles is gestript en op sommige dagen waren er wel 40 man aan het werk om alles op tijd klaar te krijgen.
Eigenaar Willem Overdevest is er trots op dat we dit met elkaar bereikt hebben. Stompwijk mag blij zijn met Robert die zijn nek hiervoor uitgestoken heeft. Er is onderhandeld met verschillende partijen maar de formule van Boon, die sprak het meeste aan.
De aanleiding was dat Supermarkt ketens Plus en Coop mochten fuseren als zij twaalf supermarkten zouden afstoten. Die eis stelde toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Even zag het er naar uit dat de supermarkt in Stompwijk hierdoor dreigde te verdwijnen.
Robert Pruyssers heeft toen samen met zijn familie, de eigenaar van het pand Willem Overdevest en met de Boon food group de handen in elkaar geslagen en gezamenlijk gekozen voor Boon’s dagmarkt. Met dit als fantastisch resultaat.
Boon is in 1888 gestart door een vrouw, dat is al bijzonder, zeker voor die tijd en brengt dus meer dan 130 jaar aan ervaring mee. Het komt de leefbaarheid in het dorp enorm ten goede. Een droom komt uit! Een uitgebreider en breed assortiment. Vooral omdat de supermarkt in kleinere hoeveelheden kan afnemen en dat is een enorme verbetering, want dan kunnen meer verschillende soorten in de schappen en daar hebben we weer veel meer plezier van.
De supermarkt in Stompwijk heeft sinds de opening in 1980 meerdere veranderingen ondergaan, vooral in wijziging van opstelling, maar ook uitbreiding met nieuwe koelkasten en inbouw slijterij. Nu zijn plafonds en vloeren en de achter-opslag eveneens meegepakt. En de voormalige kapsalon is omgebouwd tot goederenontvangst, kantine, kantoor en slijterij. Het ziet er allemaal fonkelnieuw uit.
Vlnr: Jessie, Nathalie, Tesse, Alyssia, Cathaleya Pruyssers met Robert en prins Ruud en page Marianne. Foto: fotografie Carmen
Vanaf vandaag gaan we weer in Stompwijk winkelen en houden we de supermarkt in leven. Aan Robert en zijn familie zal het niet liggen. Vrouw, moeder en schoonmoeder zijn regelmatig in de winkel te vinden om een helpende hand uit te steken. Een echt familiebedrijf dus. Ook de sociale functie als ontmoetingsplaats mogen we niet vergeten. Dit is voor een klein dorp van vitaal belang. De receptie dinsdagavond, werd enorm drukbezocht en Robert was verbluft en sprakeloos over de opkomst. Een lange rij mensen stond buiten te wachten om de winkel te bewonderen. De Gaanders waren uiteraard ook van de partij en maakten in polonaise menig rondje langs de schappen.
Woensdagmorgen was de echte opening, ware het niet dat alle kleuters van de Maerten van den Veldeschool een bezoek mochten brengen aan de supermarkt. Iedereen ging met een lekkere traktatie naar school. Jong geleerd oud gedaan. Met recht de felicitaties aan ‘onze supermarkt!’.
Donderdag hebben we met een clubje lekker buiten gespeeld. Jeu des boules en kuppen bij de Appelboom. Eerder stond dit in de Week van de Eenzaamheid op het programma om een keer uit te proberen. Corona gooide toen opnieuw roet in het eten. In deze prachtige herfstvakantie kwam de herkansing. De zon scheen, de koffie en wat lekkers erbij. Ys had het kupveldje uitgezet, we waren er klaar voor. Maar waar zijn die sportieve buren?
Na wat (aan)bellen bleek dat de een alleen aan de koffie zat, de ander had andere plannen, die direct omgegooid werden. De derde stond nog onder de douche en vierde liep nog in pyjama, afdrogen en aankleden en aan de slag. Een eigen tuinstoel werd meegenomen en vijfde en zesde sloten spontaan aan. Ook voorbijgangers.
Er werd gestart met koffie en langzaam maar zeker werd het drukker en kon het kuppen en jeu de boules beginnen. Deze spelletjes worden veelvuldig op campings gespeeld. De mannen streden tegen de vrouwen. Een leuk en spannend spel waarbij je bij elkaar de houten paaltjes om moest werpen en waar steeds fanatieker gespeeld werd. De mannen werden wel tweemaal de winnaar en ja, willen erg graag in de Dorpsketting staan!
Penchi Harteveld, de gebiedsregisseur, bracht nog even een flitsbezoek want de gemeente ziet ouderen graag in actie.
Jeu de boules werd in tweetallen gespeeld. En zelfs de trainingstoestellen werden uitgeprobeerd. Verder werden er nieuwtjes uitgewisseld en de conclusie was dat het toch wel erg gezellig was om zo met elkaar in contact te komen. Moeten we vaker doen!
Vrijdag is er voorde eerste keer weer de inloopochtend in het Dorpspunt. Kom erbij.
Zaterdag was de herkansing om de workshop van Burendag uitvoering te geven. In de grasstrook naast het atelier van Elly de Waal had een viertal persoenen het aangedurfd om met de verfkwasten aan de slag te gaan.
Het was een prachtige zonnige dag, de warmste oktoberdag ooit. Samenwerken met Elly is een feestje, ze heeft een gigantische voorraad aan voorbeelden. Eerst tekenen op papier en dan natekenen op de container. Ze doet het voor en dan wordt het vanzelf makkelijker. Ik viel met mijn neus in de boter, toen Joke mijn groene container wel wilde beschilderen, die van haar staat altijd binnen. Annita heeft de container van buurvrouw Greet voorzien van een prachtige ijsvogel. Zo wordt het steeds kleurrijker langs de weg.
Heb je spijt dat je niet geweest bent, meld je dan aan bij Elly.
Zodra zij een clubje bij elkaar heeft en de weersverwachting goed is, wordt een afspraak gepland. Bel El: 06 5348 6665
Wat in 2010 door twee moeders is gestart als een inzameling van nieuw en ‘zo goed als nieuw’ speelgoed voor kinderen voor wie een pakjesavond niet vanzelfsprekend is, is inmiddels uitgegroeid tot een stichting die kinderen (en hun ouders!) verspreid over Nederland blij maakt op 5 december. En de ambitie is groot, de komende jaren zal het aantal aanvragen voor een Sinterklaascadeaupakket blijven groeien en daarmee de activiteiten en samenwerkingen van Stichting Sintvoorieder1
Sintvoorieder1 onderscheidt zich door nieuwe en ‘zo goed als nieuwe’ cadeaus in te zamelen en te doneren. Kinderen ontvangen soms dezelfde cadeaus dubbel, of hebben speelgoed dat bijna niet is gebruikt en als nieuw is. Ook veel bedrijven hebben voorraden die wij kunnen gebruiken als cadeau: zoals relatiegeschenken of goede producten met een kleine, vrijwel onzichtbare, beschadiging. Zo draagt Sintvoorieder1 bij aan een circulaire economie en om onnodige verspilling te voorkomen.
Dat is het verhaal van de stichting zelf.
Ik wil mijn adres graag gebruiken als inzamelingspunt, zodat cadeautjes een tweede kans krijgen. Er is van alles nodig zoals snoepgoed, boeken goed speelgoed, maar ook financiële steun is welkom dat kan via de QR code. Heeft u restjes wol liggen, dan kunt u daar misschien wat leuks van breien of haken. Dat wordt bijzonder op prijs gesteld.
Hiernaast staan de voorwaarden waaraan het speelgoed moet voldoen. Zodra mijn wagen is volgeladen breng ik het naar het inpakadres. Samen kunnen we immers veel betekenen voor anderen.