verslag fietstocht KBO

Donderdag 13 juni, vandaag zou het dan toch doorgaan, de jaarlijkse fietstocht van het KBO. De weersverwachting was wat wisselvallig. Vol goede moed vertrokken we om 9 uur richting Nootdorp. Piet had gekozen voor een wat wind luwe weg, via de Vogelplas. Omstreeks koffietijd waren we bij de molen. Na een lekker bakkie met een stuk appeltaart zijn we op weg gegaan richting Berkel. Boven verwachting werd het zelfs wat zonnig en was de temperatuur prima. In Berkel bij een wat Oostenrijks aandoend restaurantje, Edelweiss geheten, hebben we heerlijk gegeten. Hierna zijn we richting Zoetermeer gereden. Het was de bedoeling van Piet om in de Dorpsstraat nog wat te nuttigen ter afsluiting van een geslaagde fietstocht, maar het gros van de fietsers gingen liever verder richting huis. Dat omdat het op dat moment ging regenen en we de regen graag voor wilde blijven, hetgeen uiteindelijk ook lukte. Toen we thuis aankwamen was de regen bijna geheel opgehouden.  

Piet, het was een lange, ongeveer 48 km, tocht maar erg leuk en voor velen met nieuwe plekjes die ze nog niet eerder hadden gezien. Petje af. 

Nel van der Zwan

 

Winnaar ballonnenwedstrijd is bekend

2013.foto winnaar ballonnenwedstrijd

Op 30 april werden er tijdens de festiviteiten in Stompwijk zo’n 250 oranje ballonnen opgelaten. Al snel kwamen de eerste kaartjes terug met daarop felicitaties van onze oosterburen voor onze nieuwe koning Willem-Alexander en koningin Maxima. Tot voor kort geleden druppelden er nog steeds kaartjes binnen die in sommige gevallen zelfs hebben geleid tot een heuse brief wisseling. Zo kreeg Davy van der Meer een lange brief uit Duitsland van de veertienjarige Pia die uit haar slaapkamerraam ’s morgens vroeg zijn kaartje meteen in de tuin zag liggen. Zelf had ze ook wel eens meegedaan aan zo’n wedstrijd maar helaas was haar kaartje nooit teruggestuurd en vandaar dat zij het juist zo leuk vond om Davy een brief terug te schrijven met foto’s van haarzelf erbij.

 Ook de winnaar van dit jaar kreeg niet alleen zijn kaartje terug maar daarnaast een speciaal briefje er bij van degene die het kaartje gevonden had, dit briefje begon met de vriendelijke woorden ‘Lieber Paul’. Zijn ballon was nog voorbij de stad Hamburg in Duitsland gevonden en had ruim 541 kilometer (!!) afgelegd. Afgelopen vrijdag hebben wij Paul Rotteveel daarom verrast met een heerlijke slagroomtaart met een afbeelding daarop van de reis die zijn ballon had afgelegd. De Stichting Oranjefeesten feliciteert deze winnaar van harte met het winnen van de ballonnenwedstrijd.

Wilt u nog even nagenieten en de foto’s van Koninginnedag terug zien? Op de site van www.stompwijk.nl onder het kopje instellingen vindt u de SOS met daarbij alle foto’s van het afgelopen jaar.

Kunt u me de weg naar Stompwijk vertellen, meneer?

 
In de Dorpsketting van vorige week lijkt de sprookjestijd te zijn aangebroken onder aanvoering van de huidige coalitie.

De VVD geeft aan dat op de Stompwijkseweg meerdere wegafzettingen zijn geplaatst en dat het onduidelijk is waarom deze zijn aangebracht (hoe onwetend kun je zijn!). Vervolgens worden wij “bijgepraat” over een intentieovereenkomst met het Hoogheemraadschap. Geen nieuws, hiervan waren wij al op de hoogte. Wat niet verteld wordt is dat de uitvoering gepland staat voor 2015!

Het CDA oppert serieus dat voor sommige bedrijven langs de Stompwijkseweg een passende her locatie gezocht moet worden (wie gaat dat betalen?) en pleit voor de aanleg van de rondweg en het structureel aanpakken van de Stompwijkseweg. Belangrijke zaken die aandacht verdienen en moeten worden meegenomen in het gemeentelijk CDA verkiezingsprogramma.

Twee stukjes die een oppositiepartij niet zouden misstaan, worden geplaatst vanuit de zittende coalitie, snapt u het nog?

Om te durven hopen dat er na de gemeenteraadverkiezingen een andere wind gaat waaien als de nu zittende coalitie in de huidige vorm door regeert, moet je over een bijzonder groot sprookjesgeloof beschikken.

 

Annet Bregman

 

Zomerconcert Fanfare Juliana, zondag 23 juni!

zomer 2013 form A4

 

Nog één keer heeft u dit seizoen de kans om van het zomerse geluid van de Fanfare te genieten!  Na een druk repetitie seizoen met een aantal erg leuke en goede concerten is het ook voor de Fanfare bijna tijd voor vakantie. Maar natuurlijk niet voor het geven van het zomerconcert op zondag 23 juni aanstaande! Het belooft een swingend geheel te worden, met hele zomerse stukken en ook zeker een aantal hele bekende melodieën, die u wie weet wel uitnodigen tot een dansje! Bij mooi weer zitten we buiten voor het Dorpshuis, het concert begint om 14.00 uur.

Tot dan! Muzikale Groeten,

Fanfare Juliana

Toerclub Stompwijk

Afgelopen zondag reden de A en B de rit naar De Zilk. De C reed de verrassingstocht naar Bleiswijk. Op deze mooie dag namen 55 fietsers hun kans waar en reden met zonnig weer een mooie rit.  

Ondanks Vaderdag (of dankzij?), de Burgerronde in Zoeterwoude en de harde wind, stonden er toch nog 11 man van de A1 (inclusief de twee gastrijders, Theo en Rudo) te trappelen om de rit naar de Zilk aan te vangen. Nadat Annie ons het sein had gegeven mochten we van acquit. De reservecaptain Ronald stippelde dit keer de route uit. Eerst een lusje in de omgeving, door Wilsveen en via Meijendel noordwaarts door de duinen. Daar ging het, met de wind in de rug, af en toe lekker hard. Wel verloren we hier onze eerste gastrijder (met zijn permissie overigens). Vlak voordat we bij de ‘Ruigenhoek’ aankwamen zagen we de verschillende TC Stompwijk groepen van alle kanten komen. Ook stonden er een paar stil langs de kant van het fietspad. Bij de koffiepauze bleek dat ze net met een valpartij te maken hadden gehad. Toen we net zaten werd Pascal dan ook gevraagd of hij een aanlopend achterwiel even een “klapje” kon geven, zodat-ie niet meer aanliep. Het was uiteraard wel even buffelen op de terugweg. Met name op het fietspad langs de Leidse Vaart, waar de wind vrij spel heeft, was het flink aanpoten. Maar eenmaal thuis, met zo’n 85 km op de teller en een gemiddelde van boven de 31,5 km/h, konden we allemaal terugblikken op een toch wel enerverende rit.  

Nu ik toch dit stukje schrijf wil ik iedereen van de A groepen  nog eens vragen goed te waarschuwen bij tegen- en voorliggers, paaltjes en overige obstakels en duidelijk aan te geven waar we heen gaan (zeker met gastrijders erbij). Vandaag ging het weer een paar keer net goed en hebben we (vooral bij het tunneltje onder de A4) geluk gehad. En van geluk willen we het toch niet laten afhangen of we zonder valpartijen thuiskomen of niet!!!

Patrick Delanghe

 

De B vertrok met z’n 8-en (6 mannen/ 2 vrouwen) naar De Zilk. Voor de start stond Cees van der Meer nog bij onze groep, maar hij verkoos om met de C-groep mee te rijden. Omdat ik vanuit Leiden naar de start in Stompwijk de wind het meeste van de zijkant dan wel tegen had, zou je logischerwijs verwachten dat je, van Stompwijk af rijdende naar De Zilk meer voordewind zou hebben. In werkelijkheid hadden we hem nu ook het meeste van de zijkant dan wel schuin tegen. De weinige stukken dat we 100% voordewind hadden werd dit dan ook uitgebuit: snelheden ver boven de B-limiet. Na ca. 35 km arriveerden we bij het café “De Ruigenhoek” voor de koffiestop. Als je het gepland zou hebben was het nooit gelukt, echter we arriveerden gelijktijdig met drie A-groepen. Het café is berekend op een grote schare bezoekers dus zaten we toch snel aan de koffie. Omdat we verwachtten op de terugweg ook tegenwind te zullen krijgen, koos Jaap voor een slimme route: o.a. aan de luwe kant van de A44, tussenweggetjes enz. Alles met behoud van een mooie route. Aan de buitenkant van de Merenwijk (Leiden) werd, door de harde wind, het water van de Zijl opgezweept; een pracht gezicht. Na de Merenwijk splitste ik van de groep en was zodoende al om 11.42 uur thuis met 75 km op de teller. Conclusie: de route stond vandaag haaks op de windrichting, dan heb je hem het meest vanuit de zijkant.

                                                                                         Hans Heemskerk

   

Met zijn achten reed de C1, incl. Frans die na zijn knieoperatie’s weer zachtjes aan mee gaat fietsen, naar Restaurant Meerenbos. Daar zijn we op 24 maart niet geweest, omdat het toen heel erg koud was. Nu was het goed weer, maar veel wind. Via een mooie route naar Zoetermeer, langs het Balijbos naar Pijnacker, Berkel en Bergschenhoek. Langs het traject van de TGV, wat een mooi stukje is. Met nog een laatste stukje langs de Rotte kwamen we bij de koffietent aan. Eindelijk konden we weer eens buiten zitten en genieten van de ‘vers’ gezette koffie! Voor de terugweg een nieuw stukje onderaan de dijk, waar een recreatieterrein gemaakt is, naar de tunnel en aan de andere kant van de Rotte verder. Via de Molenweg naar Zevenhuizen, Moerkapelle en uitkomend op het fietspad van het Bentwoud. Het viel ons tegen dat we ook op de terugweg nog veel wind tegen hadden. Mooi op tijd voor de eventuele Vaderdag verplichtingen, was iedereen weer thuis 12.00 uur en stond er 50 km. op de teller.  

Annie van Rijn

 Aanstaande zondag 23 juni staat voor alle groepen de rit naar Nieuwkoop op het programma. De A rijdt 90 km, de B 75 km en de C 65 km. Het vertrek is om 8.30 uur vanaf de sporthal.  

Ook staat zondag de eerste lange clubrit naar Het Gooi op de kalender. Voor de liefhebbers is dit een erg mooie route van ongeveer 150 km. Deze tocht vertrekt om 8.00 uur eveneens vanaf de sporthal.

 

 

 

 

 

aanmelden nieuwe leerlingen

Aanmelden nieuwe leerlingen voor de Maerten van den Veldeschool

 In Stompwijk verkeren ouders van schoolgaande kinderen in de luxe positie dat er geen wachtlijsten zijn. Immers: de Maerten van den Velde School is de enige school en wil daarom altijd plaats bieden aan alle kinderen uit Stompwijk. Nadeel is dat ouders hun kind(eren) vaak laat aanmelden. Voor de school is dit lastig omdat de besprekingen met het schoolbestuur over de begroting van het nieuwe schooljaar nu al plaats vinden. Het is daarbij van belang goed te weten hoeveel leerlingen er in dat schooljaar zijn. Dat maakt onze positie bij de besprekingen een stuk steviger. Heeft u een zoon of dochter die binnen een jaar 4 wordt, en wilt u hem of haar inschrijven op de Maerten van den Veldeschool, dan vragen wij u om dit zo spoedig mogelijk te doen.

 

Hartelijk dank, Peter Witteman

 

fietskring

FIETSKRING   

       

Woensdag gaan we weer een mooie route met elkaar fietsen.

Het zal misschien wel warm worden, maar al fietsend valt het vast mee.

We vertrekken zoals gewoonlijk om 9.30 bij de kerk.

Tot woensdag.

 

Annie van Rijn     

 

parochieberichten

 

Overleden:

Gerda Groeneweg – Luk in de leeftijd van 79 jaar.

Diaken Hennie Peters in de leeftijd van 76 jaar

 

Weekvieringen in de RK Parochiekern H. Laurentius

Dinsdag               18 juni 12.00 uur gebedsviering voor Gerda Groeneweg – Luk  met parochiekoor,

                                                   waarna crematie in de Meerbloemhof   te Zoetermeer. Voorganger Pastoor J. Smith

Donderdag          20 juni 20.00 uur bijeenkomst van de pastoraatsgroep

Zaterdag            22 juni 19.00 uur geen viering

Zondag               23 juni 11.00 uur woord en communieviering met samenzang.

                                        voorganger Mw. Marianne Turk

Misintenties:

Zondag 23 juni, 11.00 uur voor de overleden armen en weldoeners van de parochie, uit dankbaarheid bij gelegenheid van de 100 ste verjaardag van Mw. Oudshoorn – Alkemade, Gerarda de Jong -van der Poel, Cor en Nel  Verhagen – Kerkvliet, Miep Mooijman—v. Veen, Frans Groen in’ t Woud, Wim Suijten, Herman Bennis, Rie Granneman, Theo van Geijlswijk, Cock v. Geijlswijk, Ger Groeneweg – Luk.

Kerkhulpen                     Kosters           Lectoren                         Misdienaars

dinsdag  18  juni 12.00 uur  Adriaan           geen                             geen

zaterdag 22 juni 19.00 uur  Adriaan H.       geen                             geen

Zondag   23 juni 11.00 uur  Adriaan H.       Nel Klijn                        Ramon v. S/Annika L.

 

Dorp van het dorstige hert