Toernieuws Toerclub Stompwijk

Toernieuws Toerclub Stompwijk

Na de eerste 2 clubritten met kou en flinke wind begonnen we afgelopen zondag met kou en mist. Maar met de voorspelling van zonnig weer gingen we vol goede moed van start.

De A1 vertrok uiteraard als eerste met 11 man en 1 vrouw. De bestemming is een beetje in dezelfde richting als vorige week, zodat het voor de captain wat puzzelen was om niet dezelfde wegen te pakken. Langs de A13, de Gaag en de Maasdijk lukte dat aardig. In de Lier reden we een weggetje voorbij dat van een afstandje afgesloten leek, maar via een alternatieve route door Naaldwijk en Honselersdijk wisten we alsnog de wielerkantine te vinden. Daar was echter geen mens te bekennen, afgezien van de ook net gearriveerde B-groep. Met in ons achterhoofd de wetenschap dat De Bonte Haas als alternatief niet ver weg was gingen we eerst maar eens kijken of bij de naastgelegen waterskibaan het restaurant geopend was. Ondanks dat ze niet op ons gerekend hadden en ze eigenlijk pas om 11.00 uur open gingen werden we daar vlot voorzien van een lekker bakkie koffie. Ook de loungehoek bij de open haard viel erg in de smaak. Er gingen zelfs al stemmen op dat we de wielerkantine voortaan altijd wel voorbij konden rijden.

Na een probleemloze terugweg waren we na bijna 90 km weer terug in Stompwijk.

Arno van Rijn

De A2 ging met 10 personen vanaf het parkeerterrein van Stompwijk’92 richting Meer en Geerweg. Waar is onze wegkapitein Aad Switzar nu toch gebleven? Die bleek al met de A1 groep mee te zijn gegaan en door het slechte zicht wegens de mist, zagen wij hem niet rijden. Gelukkig stond hij op het bruggetje aan het begin van het Huib van Santen fietspad op ons te wachten.

Vandaag was het bij de start nog aan de frisse kant (slechts 4 graden), maar gelukkig hield de wind zich een beetje rustig, waardoor het al een heel stuk prettiger aanvoelde. Via Meijendel reden we naar Scheveningen, waar langs de boulevard nu een schitterend fietspad is aangelegd. De koffiepauze stond in de kantine van de wielerbaan van Westland gepland. Ondanks dat Jaap de Jong op zaterdag onze komst had aangemeld, bleek de kantine gesloten. Gelukkig was, nog geen 200 meter verderop, Restaurant Wollebrand wel open. Compleet met open haard en loungebanken!

Op de terugweg sloot Peter Bregman bij ons aan. Hij was te laat bij de start en was op de heenweg de B groep tegengekomen en met hen naar het Westland gereden. De zon had op terugrit de mist inmiddels geheel laten verdwijnen en daardoor was het zeer aangenaam fietsen. Met 80 km op de teller zat het er weer op en kon ik heerlijk uitrusten in het zonnetje. Wat een verademing na al die kou.

Marga Stijnman

De B

vertrok met z’n 5-en (3 mannen/ 2 vrouwen) naar Honselersdijk. Jaap (in revalidatie) fietst nog bij de C1. Gelukkig hebben we nog een navigator in de groep: Cees van der Meer. Cees heeft voor de route-coördinaten geen signalen vanuit de GPS-satellieten op 20.000 km hoogte nodig, hij heeft ze allemaal in z’n hoofd zitten. Dat was op de heen route extra gecompliceerd: er was een kleine wereld door de dichte mist. Dikke kleding was trouwens niet overbodig: de temperatuur was 2,9 °C. Vandaag kan om meer redenen de boeken in: heen en terug nagenoeg geen wind. En passant repareerde Cees ook nog de gebroken ketting van Nico’s fiets. Via een mooie route arriveerden we na ca. 40 km, gelijktijdig met de A1 bij de kantine van de wielervereniging WWV; helaas het toegangshek zat nog potdicht. Gelukkig is er dicht in de buurt nog een restaurant: “Wollebrand fun, food en events”. Wij beperkten ons tot de koffie, die heerlijk smaakte. Alle groepen kwamen hiernaar toe, dus werd het een gezellige drukte. De terugweg deed meer aan het voorjaar denken: de mist was compleet verdwenen door de al aardig sterk wordende zon. Iedereen wilde inmiddels naar buiten, het was knap druk op de fietspaden; er moest vaak “tegen, voor, achter” geroepen worden. Om 12.45 uur weer thuis in Leiden met 75 km op de teller. Volgende week zondag weer een grote B-groep?

 

Hans Heemskerk

 

De C1 De Bonte Haas-rit

 

Ik zal het maar niet teveel over het weer hebben, maar Jeetje Mina wat was het koud!!! En zo mistig dat je niet verder kon kijken dan ± 25 meter! En toch stonden er al weer meer leden te wachten om even voor negenen (56).

 

Als laatste groep vertrokken wij met zijn zessen met Jaap en Elly op kop en ik in de achterhoede voor de verandering. Langs het sprinter-spoor ging het naar Pijnacker en langs de Dobbeplas naar het Virulypad en langs het Delftse Hout, waar we een fietspad in gingen en de captain steeds rechtsaf ging, dus kwamen we weer uit op het zelfde pad! Een extra rondje dus! Het nog eens geprobeerd en nu kwamen we in Delft uit. Via ’t Haantje en een weg linksaf, de Tiendweg op dat leidde naar en door een mooi park, het Wilhelminapark. Sommige van ons hadden zowat geen gevoel meer in vingers of tenen en waren ook blij dat we bij de koffie in de buurt waren. Daar waren ze aan het werk aan een nieuwe brug die dus afgesloten was voor auto verkeer, maar voor de fietsers en voetgangers lag er een noodbrug. Bij de koffietent nog wat hindernissen genomen en kwamen in het gedeeltelijk nieuwe restaurant, wat er erg mooi uitzag. Wij waren de eerste klanten maar algauw liep het aardig vol, ook de C2 (7) kwam even later binnen. We lieten ons de warme chocomelk met slagroom heerlijk smaken en ook de diverse ledematen gingen zachtjes aan gloeien! Het zonnetje scheen inmiddels en we namen voor de terugweg weer het mooie stuk door het park, langs de Vliet aan de overkant en via het Forepark, Veenweg, Wilsveen naar Stompwijk. Om 12.15 uur kwamen we daar met weer een mooie route erbij en genietend van het steeds warmere zonnetje. Weer 50 km erbij op de teller.

 

Annie van Rijn

 

C2

 

Een rit naar Wateringen op ons programma, pakweg 50 km. te gaan. Het was weer ontzettend koud, wanten en vele laagjes over elkaar heen getrokken. De batterij barstens vol met energie, nog even op advies van iemand zelfs op kamertemperatuur om de accu zo vol mogelijk mee te kunnen nemen. Eenmaal op pad ging alles voor de wind, totdat ik na vele kilometers er achter kwam dat ik de batterij bijna voluit had gezet in plaats van zuinig aan. (Ik heb het apparaat een keer laten stuiteren en nu is de display van slag en staat alles er net andersom op!) Dat werd dus extra hard trappen, Zoetermeer, langs het Westerpark richting Pijnacker waar eveneens een prachtig aangelegd natuurgebied ligt. Het leek wel of we van natuurgebied (Dobbeplas) naar natuurgebied (Delftse Hout) fietsten en langs het prachtige dorpje ’t Woudt. Wat waren er veel fietsers onderweg. Voor de pauze denk wel 7 á 8 verschillende groepen geteld. Koffie bij de Bonte Haas in Wateringen of liever gezegd bij de Zus van de Haas. Een nieuwe aanbouw voor feestjes en partijen. Het was er nog een flinke bouwput en nog maar één dag open om ons ontvangst te kunnen bieden. Wel lang gezocht naar een stopcontact om op te kunnen laden. Na twee bakkies en hier en daar een appeltaart waren er weer 2 extra streepjes in mijn display en konden mijn fiets en ik er weer tegen aan. Op de terugweg nog meer gasten op de weg, wandelaars, mensen met honden, hardlopers, 3 eenden, fietsers en skeelers en soms willen ze elkaar allemaal tegelijk passeren, dus opletten geblazen. De zon heeft inmiddels aan kracht gewonnen, de mist is weg en we fietsen door Rijswijk (Wilhelminapark) richting huiswaarts. Nog een kleine stop onderweg om de pap uit de benen te krijgen. Na wat druivensuiker kan de rest van de tocht afgemaakt worden. Tot volgende week.

 

Petra Oliehoek—van Es

 

Aanstaande zondag 14 april gaan de A (75 km) en B (70 km) naar Haastrecht. De C (45 km) gaat naar de duinen, en drinkt koffie bij de gelijknamige koffietent tussen Wassenaar en Katwijk. Vertrek is weer om 9.00 uur vanaf het Klaverblad.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

parochieberichten

Weekvieringen in de RK Parochiekern H. Laurentius

 

Zaterdag 13 april   19.00 uur        geen viering

Zondag   14 april    11.00 uur        1e  H. Communie,        eucharistieviering met kinderkoor

                                              voorganger pastoor J.v.d. Bie

                  10.30 uur      1e communiekanten in de pastorie

Misintenties:

Zondag 14 april 11.00 uur: Voor de overleden armen en weldoeners van de parochie, Hillegonda Adriana Scholtes – Knijnenburg, Jaargetijde Rie Onderwater, Jaargetijde Cornelis en Piet Olijhoek, Piet Disseldorp, Arie en Rika v. Santen – Verhagen, Opa Tinus van Leeuwen, Opa Gerard Lelieveld, Oma Lelieveld – Noordover, Johannes Emanuel van der Salm, Barry van Bohemen, Jan v.d. Krogt, Overleden ouders Vreeswijk v. Leeuwen, Jan Kerkvliet, Magda v. Santen-v. Paassen, Gerardus van Steen, Dora Disseldorp – Luk, Jacobus Vurens, Antonius Lelieveld, Gerarda de Jong-van der Poel, Gijs Onderwater, Cornelis Caspers, Francine Overdevest – Nederpelt, Frans Groen in ’t Woud, Jet Overdevest – Rijneveen, Cor en Nel Verhagen – Kerkvliet, Miep Mooijman v. Veen, Gerrit van Santen, Wim Suijten en Hans de Winter.  

 

                                                               Kerkhulpen                 Kosters                    Lectoren                    Misdienaars

Zaterdag 13 april 19.00 uur                                                         Adriaan H.               geen                             geen

Zondag 14 april 11.00 uur                                                           Adriaan H.             geen                            Bart S. en Simon

 

Mededeling uit het secretariaat:  

Er kan zondag 14 april na de eucharistieviering geen koffie gedronken worden in de pastorie. !

 

 

De opbrengst van de Paascollectie voor Syrië heeft het mooie bedrag van € 435,- opgebracht. 

Heel hartelijk bedankt voor uw bijdrage

 

 

 

 

Vrienden van Summerland

Vrienden van Summerland!

Word nu Vriend van Summerland!


Waarom?

Door de teruglopende economie en de maatregelen die overheden en instanties nemen zijn de kosten voor het festival de afgelopen tijd fors gestegen. Om Summerland te blijven organiseren hebben we jullie steun hard nodig, dus vind je Stompwijk Summerland een fantastisch festival en wil je zeker niet dat het verdwijnt, word dan nu Vriend van Summerland. Door Vriend van Summerland te worden zorg je ervoor dat de organisatie het festival kan blijven organiseren.

Wat houdt het in?

Als vriend help je niet alleen Summerland, maar je maakt ook gebruik van een aantal voordelen/extra’s. Als vriend van Summerland heb je de volgende voordelen:

Pas die toegang geeft voor het gehele weekend

Toegang tot de VIP stage in Starbeatz

Toegang tot de bar op de VIP stage in Starbeatz

Zowel vrijdag als zaterdag één uur gratis drank op de VIP stage

(21.00-22.00 uur)

Maaltijd bij de eettent

Vermelding op het LED-scherm

Wat kost het?
Om vriend van Summerland te worden en gebruik te maken van bovenstaande extra’s betaal je slechts  € 50,-!

Hoe word ik vriend?

Ga naar www.stompwijksummerland.nl en klik op de button: ‘’Vrienden van Summerland.’’ Vul hier je gegevens in waarna je van ons een bevestiging ontvangt.

Aarzel niet en help ons zodat Summerland ook in de toekomst plaats kan vinden!

 

kledingsactie

 

Inzamelactie Sam’s Kledingactie in Stompwijk voor Cordaid Mensen in Nood!

 

Op vrijdag 12 april 2013 vindt in Stompwijk de kledinginzamelingsactie van Sam’s Kledingactie voor Mensen in Nood plaats. U kunt dan van 13.30 tot 16.00 uw gebruikte kleding, schoeisel en huishoudtextiel in gesloten plastic zakken afgeven bij de auto van Sam’s.

 Kerkplein, Dr. van Noortstraat 88  13.30-16.00

 

Verzorgster pony gevraagd

haflinger

Verzorgster gevraagd

Onze lieve Haflinger pony Anne wil graag wat meer aandacht. Wie wil haar dat geven en kan haar verzorgen?

Ze is alleen geschikt voor recreatief rijden.

Graag wel iemand met ervaring. Ze staat in Stompwijk.

Tel.nr. 06-51282871 (Janet)

Tel.nr. 06-28303464 (Annie)

 

Oud Stompwijkse Boys 1 – Oud SJZ 1

Oud Stompwijkse Boys 1     Oud SJZ 1

 

Zondag 14 april 12.30

 

De ‘cracks van weleer’ halen de voetbalschoenen uit de wilgen en zullen deze weer eens onder binden voor een wedstrijd tussen Oud Stompwijk-1 tegen Oud SJZ-1. (Dit als voorwedstrijd voor de derby tussen de huidige 1e elftallen).

 

Op het Stompwijkse kunstgras zijn onze gasten uit Zoeterwoude van harte welkom en zullen 2 teams (leeftijd 35+ en 45+) om de eer strijden!

Om het publiek optimaal te laten genieten van de nog steeds aanwezige talenten worden de 2 wedstrijden (7 tegen 7) tegelijkertijd gespeeld in de breedte van het hoofdveld.

 

Stompwijk ‘92 zal zorgen voor een leuke entourage, muziek, buitenterras en mooi weer. De (nacht-) burgermeesters van Stompwijk, zelf zeer verdienstelijke voetballers, zullen de wedstrijden openen.

U bent van harte welkom.

 

Deze voorwedstrijd begint om 12.30 uur en is om 13.30 u afgelopen.

 

Onder andere de volgende Oud Stompwijkse Boys-1 spelers zullen ‘acte-de-presence’ geven:

 

Gerard van Rijn (k), Ed Knijnenburg (k), Peter van Viegen, Wim Luiten, Frans Luiten, Leon Janson, Rob van Benten, Ronald van Santen, Ronald Meurs, Dirk de Bruin, Jeroen Ramekers, Martijn Ramekers, Marco Olyhoek, Sjaak van der Salm, Marcel van Es, Edwin Vurens, Edwin Develing, Hans van Rhijn (coach) en Mat Keereweer (coach).

 

Disclaimer: de trainers kunnen op het laatste moment nog wijzigingen in hun selectie aanbrengen.

 

Alle spelers worden om 11.45 uur verwacht.

De wedstrijd begint stipt om 12.30 uur.

 

Stompwijk 92 weekendkamp

Stompwijk ’92 weekendkamp inschrijving van start gegaan

Onlangs werd het startsein voor de inschrijving voor het 28e weekendkamp gegeven. Deze wordt weer gehouden op de gebruikelijke vrijdag en zaterdag na Hemelvaartsdag, 10 en 11 mei. De eerste voorbereidingen zijn gestart.  Het motto is vastgelegd, natuurlijk verklappen we hierover niets, maar het belooft origineel en leuk te worden. Het  gaat erom spannen, want we weten hoe nieuwsgierig de kinderen zijn.

Wie mogen aan dit weekendkamp deelnemen?

De leden van Stompwijk’92, die op 1 mei 2013 6 jaar oud zijn t/m de leden die op de basisschool in groep 6 zitten. Dus geen kinderen uit groep 7 en 8.

Dit jaar zijn de inschrijfkosten € 7,50. Dit kan je overmaken op rekeningnummer: 10.55.74.074 ten name van M.E.M. Luiten en onder vermelding van volledige voor- en achternaam.

Mocht het inschrijven via de website niet lukken dan kan je dit inschrijfformulier invullen en inleveren bij Wendy Gehrmann, v. Santhorststraat 36 in Stompwijk. De betaling van het inschrijfgeld graag wel via het genoemde rekeningnummer voldoen.

Schrijf je snel in via de site www.weekendkampstompwijk.nl want vol is vol. Vergeet niet de financiële verplichting af te handelen want alleen dan is de inschrijving geldig. Let op: de inschrijving sluit op 20 april.

 

28e Weekendkamp

Stompwijk ‘92

 

Het weekendkamp zoekt voor een spel oude of nieuwe schoenen

Heeft u nog oude of nieuwe schoenen, die u niet meer nodig heeft, dan vragen wij vriendelijk deze in een plastic tas neer te zetten bij A. Janson, Dr. van Noortstraat 62B in Stompwijk.

De schoenen krijgt u niet meer terug maar worden na het weekendkamp aan een goed doel gegeven. Het hoeven geen complete paren te zijn. We zoeken minimaal 100 paar schoenen.

Bij voorbaat dank,

 

Groetjes van de

weekendkampstaf

 

Kulturhus

witteman

“Met het Kulturhus profiteren we van elkaars ruimten en mogelijkheden.”

Het Kulturhus gaat definitief door. Vanaf 2014 verrijst het multifunctionele gebouw op de plek waar nu de Maerten van den Veldeschool staat. Directeur van de school Peter Witteman vindt het ‘geweldig’ dat dit bijzondere project nu echt van de grond komt.

Witteman heeft sinds zijn komst naar Stompwijk, acht jaar geleden, de mogelijkheden verkend voor een nieuw gebouw. “Het was voor mij snel duidelijk dat het huidige schoolgebouw niet meer van deze tijd is. Je ziet door het hele land dat juist die na-oorlogse gebouwen worden vervangen.” Witteman nam daarom vrijwel direct deel aan de overleggen over het Kulturhus. Met diverse partijen kwam hij samen om de wensen van een ieder te bespreken: “Steeds hebben we met elkaar afgewogen wat realistisch is en wat niet. Met het gevolg dat uiteindelijk vorig jaar een praatstuk met een voorbeeldschets op tafel kwam. Toen we dit zagen, vroegen we ons echter af of dit nu wel was wat we werkelijk wilden. Dit was immers voortborduren op het oude gebouw met slechts gedeeltelijke nieuwbouw.” 

Complete nieuwbouw

Op dat moment hebben Koos van Wissen als voorzitter van de Adviesraad Stompwijk en Ad van Bavel als bestuursvoorzitter van Panta Rhei hun nek uitgestoken, onderstreept Witteman. “Na overleg met de gemeente zijn zij erin gedoken en hebben zij hun ervaring en contacten ingezet. Met als resultaat dat met dezelfde begroting een nieuw gebouw kan worden neergezet. Zij hebben een ander pad bewandeld waarmee complete nieuwbouw mogelijk is. Ze hebben vooral gezocht naar efficiëntie, een gebouw niet groter maken dan nodig is en tegelijk voldoende ruimte creëren voor elk van de gebruikers.”

Leerpleinen

Het stuk dat er nu ligt, is vrijwel niet meer te vergelijken met dat van vorig jaar. “We hebben nu een programma van eisen dat helemaal is toegesneden op nieuwbouw. Dat is uiteraard vele malen beter dan de voorstellen met het oude schoolgebouw er nog in. Het huidige gebouw is onderwijskundig simpelweg niet geschikt. Het is ingericht op het geven van klassikaal onderwijs, terwijl leerlingen tegenwoordig veel individueel of in groepjes werken. In het programma van eisen is daar rekening mee gehouden. Er komen leerpleinen waar kinderen in groepjes kunnen werken. Vanuit de leslokalen heeft de leerkracht zicht op deze leerpleinen.”

Vrij en veilig door het gebouw

Peter Witteman vindt het bijzonder hoe de kinderen in Stompwijk onderling met elkaar omgaan. “Daarin neemt dit dorp een bijzondere positie is. Wat je hier ziet, is dat de grote en de kleine kinderen elkaar kennen en in elkaar

geïnteresseerd zijn. Ik ervaar dat als heel positief. In het programma van eisen nemen we daarom op dat de lokalen van de kinderen dicht bij elkaar moeten liggen. Wij vinden het belangrijk dat ieder kind van onze school vrij én veilig door het gebouw moet kunnen wandelen. Zodat ook de kinderen onderling goed contact kunnen houden met elkaar.”

Leerlijn 2 tot 12 jaar

Een ander belangrijk voordeel van het Kulturhus vindt Witteman dat SKZ (Stichting Kinderopvang Zoeterwoude) dichtbij komt: “Kinderen ontwikkelen zich vanaf jonge leeftijd. Het is prettig dat we nu nog meer zaken goed met elkaar af kunnen stemmen. Zo kennen de leerkrachten de kinderen straks al nog voordat ze bij ons op school komen. Door een intensievere samenwerking krijgen wij een leerlijn van 2 tot 12 jaar. Dat is fijn voor de taalontwikkeling van kinderen, een punt dat in Stompwijk relatief gezien meer aandacht nodig heeft.”

Bibliotheek en theater

De meeste kracht vloeit voort uit de samenwerking met andere partijen. Witteman: “We profiteren van elkaar. Normaal gesproken zijn de ruimten die je krijgt als school vrij beperkt. Je krijgt eigenlijk alleen leslokalen en een personeelsruimte. Nu profiteren we van de multifunctionaliteit van ruimten. Als school kunnen we bijvoorbeeld zelf nooit zo’n grote bibliotheek inrichten. En door de komst van een atelier hebben wij een ruimte waar we toch handenarbeid kunnen geven. Daarnaast komt er een theaterachtige ruimte die weer professioneler is dan ons huidige speellokaal. Daardoor kun je toch wat regelmatiger cultuuractiviteiten ondernemen.”

 

Moed en energie

De schooldirecteur geeft aan dat het een traject van een lange adem was. “Het bijzondere is dat we er met elkaar toch de moed in hebben gehouden. Ook de mensen van het Dorpshuis hebben hier veel energie in gestoken. Het is geweldig voor ons allemaal dat het nu uiteindelijk gelukt is. Nu kunnen we met degenen die het gebouw gaan gebruiken, zoals leerkrachten, verenigingen en pedagogisch medewerkers, het helemaal gaan inrichten zoals we dat willen.”

 

 

 

 

 

Jaarvergadering VrouwActief 9 april

Dinsdagavond 9 april jaarvergadering bij VrouwActief

Nog even ter herinnering, dinsdagavond 9 april jaarvergadering bij VrouwActief.

KOM ALLEN!!

Tevens kan je, je deze avond ook opgeven voor onze laatste avond op 14 mei.

Waar en wat we gaan doen hoor je op deze avond.

 

Het bestuur

 

Concert in de Laurentiuskerk 14 april

willy caron

Concert in de Laurentiuskerk 14 april

Het Willy Caron Muziektheater treedt 14 april a.s op in de Laurentiuskerk in Stompwijk. U krijgt een wervelende show van bekende melodieën door koor en solisten, onder begeleiding van pianist Wim van der Geest. Veel volksliederen uit binnen- en buitenland. En ook musical en enkele geestelijke liederen staan op het repertoire. Door medewerking van enkele Stompwijkse leden kunt u dit concert komen bekijken en beluisteren. De functie van dit concert is dubbel: mensen kennis laten maken met mooie muziek en met mooie kerkgebouwen. Er is een pauze met koffie en thee, en een vrije gift na afloop. Dit alles staat onder de bezielende leiding van dirigent Loes van Croonenburg.

Iedereen is van harte welkom om 14.30 uur in de H. Laurentiuskerk.

 

Dorp van het dorstige hert