Toerclub Stompwijk start nieuw seizoen

Toerclub Stompwijk start nieuw seizoen

Aanstaande zondag 24 maart staat voor Toerclub Stompwijk weer de eerste clubrit van het nieuwe seizoen gepland. We vertrekken om 9.30u vanaf sportpark de Meerhorst aan het Klaverblad en dan rijden alle groepen hun eigen route naar restaurant Meerenbos langs de Rottemeren.

Velen zullen nog even aan het idee moeten wennen om weer wekelijks op de fiets te stappen. Tot nu toe hebben we immers nog weinig van het voorjaar gezien en ook deze week verandert dat nog niet veel. Hopelijk kunnen we de eerste clubrit toch met goed weer en veel fietsers rijden. Tot die tijd heb je dus nog een paar dagen om zo nodig je fiets van zolder of uit de schuur te halen en banden, remmen en dergelijke na te kijken. Dan hopen we zondag weer velen aan de start te zien.

Die start is dus bij de sporthal aan het Klaverblad. Sinds het ontstaan van de Toerclub konden we vele jaren bij Theo van der Meer op het erf terecht. We zijn Theo daar zeer dankbaar voor. Vanwege de veiligheid en de centrale ligging in Stompwijk zullen we echter voortaan op het parkeerterrein van De Meerhorst verzamelen.

Ook nieuwe leden zijn daar natuurlijk van harte welkom.

We rijden iedere zondagochtend een leuke clubrit via de mooiste routes in de omgeving. Meestal rijden we in 6 of 7 verschillende groepen met ieder hun eigen snelheid. Voor iedereen is er wel een gezellige groep om bij aan te sluiten, zowel op de racefiets als de toerfiets. Ter introductie kun je natuurlijk eerst meerijden om de sfeer te proeven, daarna kun je lid worden van de toerclub. Wacht niet te lang, want het gaat de eerste weken nog rustig aan en dat went dus makkelijker.

We hebben voor het komend seizoen weer een gevarieerde toerkalender opgesteld met op iedere zondagochtend een toertocht. Daarnaast natuurlijk weer de Elfdorpentocht op 5 mei en de avondvierdaagse is dit jaar van 9 t/m 12 juli. Verder hebben we voor de liefhebbers nog diverse andere tochten opgenomen. Zo kan eenieder dit seizoen weer lekker op de fiets genieten van de omgeving en tegelijkertijd natuurlijk sportief en gezond bezig zijn. De gehele toerkalender voor 2013 vind je ook in deze Dorpsketting.

De groepsindeling is dit jaar als volgt:

* De A1 onder leiding van Arno van Rijn

* De A2 met Arie v. Mullem en Aad Switzar

* De A3 met Nico Fakkel en Martien van Veen

* De B waarbij Jaap de Jong de kar zal trekken

* De C1 met Annie van Rijn als captain

* De C2 met Cock van Santen en Fried de Jong

Verder nog wat huishoudelijke mededelingen:

Bij de start vertrekken de groepen 1 voor 1. De A1 vertrekt als eerste, daarna de A2, enz.;

In groepsverband rijden betekent dat je je moet aanpassen aan de snelheid van de groep, waarbij het streven is dat iedereen het bij kan houden. “Samen uit, samen thuis” is het motto;

Waarschuw elkaar bij tegenliggers, obstakels e.d..

Heel belangrijk: geef de waarschuwingen ook door naar achter in de groep!

Zorg voor een fiets die in goede conditie is, met de daarbij behorende reserveonderdelen (binnenband, plakspullen enz.);

Neem wat te eten, drinken en geld mee voor onderweg;

Het dragen van een fietshelm wordt sterk aanbevolen;

Hou je aan de aanwijzingen die de wegcaptain geeft. Inspraak kan, maar wel ruim vooraf;

De groepen worden liever niet groter dan ±16 personen, daarboven wordt er gesplitst;

Wekelijks worden de fietstochten in de Dorpsketting en op onze website aangekondigd.

Wij hopen op een grote opkomst en laten wij er met z’n allen een fijn en sportief seizoen van maken met veel goed fietsweer!

Verdere informatie over onze Toerclub kun je vinden op onze website. www.toerclubstompwijk.nl

Arno van Rijn

 

Begin oktober: 19.00 uur Feestavond TC Barbecue in het Blesse Paard (de datum wordt na overleg met het  Blesse Paard, vastgesteld en daarna bekendgemaakt).

Na 29 sept. 2013 worden er ook nog clubtochten gefietst.

Bestemming:           Wordt voor vertrek bepaald.

Vertrektijden:          oktober, november en in maart om 09.00 uur;

                               december t/m februari om 09.30 uur.

Afstanden:               65 á 75 km afhankelijk van de weersomstandigheid.

                                De C ± 45 km.

 

*):  Avondvierdaagse; inschrijving, start en finish in de kantine van Sporthal “Meerhorst”. Indien deze vanwege verbouwing niet beschikbaar is, wordt naar een alternatief uitgeweken.

!!!:  Alle aangekondigde tochten en evenementen onder voorbehoud van wijzigingen in het seizoen.

Wekelijks worden de fietstochten aangekondigd in zowel de Dorpsketting als op onze website.

 

 

 

Katholieke Bond van Ouderen te Stompwijk

Katholieke Bond van Ouderen te Stompwijk

Uitslag, uitnodiging, klaverjassen en rummicub spelen

Donderdag 7 maart is de KBO – Zoeterwoude op bezoek geweest in het Dorpshuis voor een middag klaverjassen en rummicub te spelen.

Het bestuur kon met 9 tafels tevreden zijn over de opkomst van de leden.

De rummicub spelers waren met zijn tweeën, zodat iedereen prijs had.

Dat er zo weinig deelnemers waren, kwam door het feit, dat er in Leidschendam ook diverse activiteiten waren.

De uitslag van de klaverjassers is als volgt:

1e   A. v.d. Voort                                   5523 pnt                  2e  Riet Lelieveld                5196 pnt

3e   Wim Kalkers                                   5179                        4e  Hetty de Wit                  5175

5e   A. v.d. Post                                    5150                        6e  Daan v. Kempen             5115

7e   Koos v. Rijn                                   5060                         8e  Riet v. Diemen               5040

9e   Mw. A. v.d. Hoeven                       5020                       10e Jan Turk                         4939

11e gemidd. A. v.d Poel                       4552                        poedelpr Mw. R v. Rijn          3610

De twee rummicubspelers waren Mw. v. Santen en Mw. Berg.

Allemaal  hartelijk gefeliciteerd en dank voor deze gezellige middag, tot ziens op 11 april in Zoeterwoude.

Bedevaart naar Den Bosch

Dinsdag 14 mei gaat KBO Stompwijk – Zoeterwoude voor de 24ste keer met bedevaart naar de Lieve Vrouwe van Den Bosch.

De dagindeling is als volgt: 

10.15 uur aankomst in het v.d. Valk restaurant te Vught voor de koffie met wat lekkers

12.00 uur aanvang van een plechtige Eucharistie in de St. Jan

13.30 uur tot 15.30 uur bent u vrij voor stadsbezichtiging en lunch

15.30 uur plechtig lof in de St. Jan

16.30 uur vertrek vanaf de parade naar v.d. Valk restaurant te Vught voor diner. Na afloop vertrekken we weer naar de    opstapplaats.

De kosten bedragen € 42,– per persoon, te voldoen voor 10 april op RABO – rekening Nr. 375349243 t.n.v. KBO- Stompwijk, onder vermelding Den Bosch.

De opstapplaats wordt nog bekend gemaakt.

Het bestuur

 

Stompwijkse badgasten in aktie

Badgasten in actie

Zondag 17 maart stonden weer diverse wedstrijden op het programma. Eline van Ruijven moest in Leiden aantreden voor de 200 meter wisselslag tijdens een lokale wedstrijd. Eline liet wederom zien dat het wel goed zit met haar vorm. Ze won deze afstand overtuigend met een dik persoonlijk record waarmee ze weer bij de beste 10 leeftijdsgenoten van Nederland behoort.bart

Bart Pardon, Jelsie en Sanne van Ruijven plonsten in het Voorschotense water (ik had nog zo gezegd geen bommetje). Bart moest eerst de vrije slag zwemmen. Een mager PR (persoonlijk record) bracht hem naar een plek bij de eerste 10. Daarna moest hij laten zien dat de rugslag meer tot zijn favoriete afstanden behoort (helaas voor Bart dit keer geen schoolslag wat hij echt leuk vindt en goed kan). Zijn start was op de rugslag was bijzonder goed, maar bij het eerste keerpunt was Bart tijdens de draai de onder- en bovenkant even kwijt waardoor hij ineens op zijn buik lag. Helaas was zijn supersnelle correctie niet voldoende voor de waarnemers zodat hij een ‘dis’ (diskwalificatie) achter zijn naam kreeg. Hopelijk lukt het Bart de volgende keer wel om zijn PR verder aan te scherpen.jelsie

Jelsie had als eerste de schoolslag. Maar al snel was duidelijk dat ze niet in het juiste ritme kwam. Dit betekende een tijd ruim boven haar PR (snel vergeten dus). Als tweede afstand had Jelsie de zeer lastige vlinderslag. Met een PR tikte ze netjes als twee aan. Maar toen later bleek dat het snelste meisje een ‘dis’ had vanwege een technische fout, mocht Jelsie toch de gouden medaille ophalen. En voor zover de eerdere schoolslag nog niet vergeten was, was dat hiermee in ieder geval wel gebeurd.sanne

Sanne had ook als eerste de schoolslag. Ondanks de intensieve trainingen op deze slag van de laatste tijd zwom ze slechts een fractie onder haar PR, maar wel goed voor een zilveren medaille. Daarna stond Sanne op de startblokken voor de 100 meter vrije slag. Dit was een zeer spannende strijd. Bij het keerpunt kwam haar kontje als tweede naar boven. Voordat Sanne van vermoeidheid naar haar coach strompelde wist ze toch als eerste aan te tikken. Het was duidelijk dat ze alles had gegeven. Als laatste zwom Sanne de 100 meter rugslag; de minst favoriete slag van Sanne. Al snel was duidelijk dat ze niet kon strijden voor een gouden plak. Maar ze kon dik tevreden zijn met een nieuw PR en een zilveren medaille.

Ilona van Ruijven

 

Beatz

beatzAprès Ski Feest

Vorige week hielden we het altijd gezellige en uitverkochte Apres Ski Feest! De kaartjes gingen al vroeg dit jaar in het verkoop, en mensen haalden ze snel toen ze in de verkoop gingen! Op de avond zelf bleek iedereen wel zin in een feestje te hebben. De kelder liep al snel vol en nadat dj Kicken zijn plek achter de draaitafels innam, werd het al snel een feest dat menig mens niet snel zal vergeten!

Mix XXL

Aankomende vrijdag 22 maart is er weer Mix XXL! Hier zullen wij een aantal speciale mixjes aanbieden. Wil je een keer iets anders? Kom dan langs en probeer onze mixjes!

Paasfeest

De kaarten zijn onderhand al in de verkoop, maar het Paasfeest komt er ook weer aan! Zondag 31 maart, op 1e Paasdag, zullen onze deuren om 21.00 opengaan voor al het publiek dat er een leuk feestje van wil maken! De kaartjes zijn maar € 5,- en zijn aankomende vrijdag en zondag nog te halen! Wees er snel bij want op is ook echt op!

De agenda voor de komende periode

Vrijdag 22 maart                      Mix XXL

Zondag 31 maart                     Paasfeest (Kaartje € 5,-)

Vrijdag 12 april                        Footloose

Zaterdag 18 april                     Heineken 18+

Wil je meer weten over ons?

Kijk dan op www.beat-z.nl voor de agenda, foto’s van al onze feesten en de openingstijden! Wij wensen jullie een fijne school- en of werkweek en we zien jullie allemaal binnenkort weer!

 

Het Beatz bestuur

 

Parochieberichten

ParochieKern -berichten H. Laurentius Stompwijk

Contact met de Pastores, bij ernstige ziekte,

Overlijden, of een persoonlijk gesprek.

Centraal meldingsnummer 0622027668

Telefonische bereikbaarheid:

Pastorie Dr. van Noortstraat 88

2266 HA Stompwijk tel. 071-5801604

Pastoor: J. v.d. Bie tel. 071- 5220655

Emailadres: pastoor.degoedeherder@yahoo.com

Spreekuur elke 2e woensdag van de maand 10.30 tot 11.30 uur 

Openingstijden parochiesecretariaat

Maandag, woensdag en vrijdag van 10.00 -12.00 uur.

E-mail: sintlaurentius@hotmail.com

Betaling  kerkbijdrage Rabobank rek. nr. 361502168

Bijdrage voor misintenties  op Raborekening 361500947

Donaties t.b.v. het Restauratie fonds rekeningnr. Rabo 1433.26.430

Verzorging begrafenissen en crematies

De heer C.G J. Onderwater, tel. 079-3422906/0655976947/info@cuo-zm.nl

Weekvieringen in de RK Parochiekern  H. Laurentius

Woensdag 13 maart 09.30 uur Eucharistieviering met samenzang

                                                 Voorganger Pastoor v.d. Bie

Zaterdag   16 maart 19.00 uur  Gebedsviering met samenzang

                                                  Voorganger Mw. Marianne Turk

Zondag     17 maart 11.00 uur  Gebedsviering met samenzang

`                                    Voorganger Mw. Marianne Turk

Misintenties

Zaterdag 16 maart 19.00 uur voor de overleden armen en weldoeners van de parochie, Nico v. Boheemen, Antoon de Winter, Wim Suijten.

Zondag 17 maart 11.00 uur voor de overleden armen en weldoeners van de parochie, To Olsthoorn jaargetijde, Adrianus Knijnenburg, Johanna Knijnenburg – v.d. Lubbe, Riet Knijnenburg – v. Vliet, Gé Hoogervorst, Magda v. Santen – v. Paassen, Wim Suijten, Jet Overdevest – Rijneveen, Francisca Overdevest – Nederpelt, Cor Casper, Dora Disseldorp –Luk, Gijs en Rie Onderwater, Cor en Nel Verhagen – Kerkvliet, Miep Mooijman – v. Veen, Frans Groen in ’t Woud, Wim Suijten, Gerarda Knijnenburg-van der Lubbe

Kerkhulpen                                  Kosters        Lectoren             Misdienaars

Zaterdag 16 mrt.  19.00 uur        A.v.S             Paula v. H                   geen

Zondag   18 mrt.  11.00 uur        Adriaan H.     Cees B.                       geen

Mededeling van uit het secretariaat

Vastenactie voor Ghana !

De komende weken worden de vastenzakjes (enveloppen) die bijgevoegd waren in de Dorpsketting door de wijkcontactpersonen en vrijwilligers, bij u opgehaald. In de kerk vindt u tevens een collectebus om hier eventueel uw zakjes of bijdrage te deponeren.

Deze actie wordt door Cordaid vastenactie ondersteund, dit betekent dat de opbrengst geheel ten goede komt aan het project scholenbouw Ghana 

Stille Omgang 2013

Vanuit de  parochie H. Petrus en Paulus bestaat de mogelijkheid om deel te nemen aan de bedevaart naar de ´Stille Omgang` in Amsterdam.

Deze vindt plaats in de avond/nacht van zaterdag op zondag 16 en 17 maart.

De bedevaart begint 20.45 uur met een gebedsviering in de H. Lodewijkkerk, Steenschuur 19 te Leiden. Hierna vertrekt de bus naar Amsterdam, de kosten bedragen €10,00 te voldoen in de bus. Om 02.30 uur zijn we weer terug op de plaats van vertrek. Voor opgave e-mail stilleomgangleiden.nl of

telefoonummer 071-5120901, J.W.A.Bakermans.  MOV – Stompwijk.

Aanmelden voor de voorbereiding op het H. Vormsel vóór 17 maart!

Ook dit jaar kunnen jongelui zich weer voorbereiden op het H. Vormsel. De leerlingen van groep 8 hebben hierover een brief ontvangen. Leerlingen die niet op de Maerten van de Veldeschool in groep 8 zitten, maar toch graag mee willen doen kunnen zich aanmelden door een briefje met hun naam, adres en e-mailadres in de brievenbus van de pastorie te doen of een e-mail te sturen naar ondergetekende. Omdat we met de voorbereiding willen beginnen de aanmelding graag indienen vóór 17 maart. Een e-mail naar ondergetekende is ook voldoende.

Het vormsel wordt dit jaar door de bisschop toegediend op zaterdag 8 juni.

Marianne Turk

Marianne.turk@casema.nl  

 

 

Kom Palmpasen stokken maken bij de hobbyclub

Kom Palmpasen stokken maken bij de hobbyclub

Dinsdagavond 19 maart tussen 18.30 uur en 19.45 uur zijn bij de Hobbyclub (boven in het Dorpshuis) alle kinderen uit Stompwijk en omgeving welkom om een Palmpasen stok te maken.

Wij hebben stokken en papier om de Palmpasen stok te versieren. Als dit klaar is mag je hem meenemen en thuis afmaken door er nog wat snoepgoed en fruit aan te hangen.

De kosten van dit alles zijn € 1,00. Hiervoor wordt ook een broodhaantje voor op de Palmpasenstok besteld.

Het broodhaantje kun je ophalen op het kerkplein op zondagochtend 24 maart tussen 10.35 uur en 10.55 uur zodat ze lekker vers zijn. Om 11.00 uur is de gezinsviering van Palmpasen. Het zou leuk zijn als alle kinderen meelopen in de processie in de kerk. Na deze gezinsviering mag je de Palmpasenstok zelf wegbrengen naar iemand die wel een opkikkertje kan gebruiken. Je kunt iemand uitkiezen van de lijst van parochianen (bij de Hobbyclub op dinsdagavond) of iemand uit je eigen kennissen kring. Wil je dan wel graag even nakijken of diegene op de lijst staat om te voorkomen dat er mensen zijn die 2 of meer stokken krijgen en een ander niets.

Groetjes en hopelijk tot ziens,

De werkgroep Eerste Heilige Communie en de Hobbyclubleiding

 

Dankbetuiging

 

Dankbetuiging

Ik wil familie, vrienden, kennissen, buren en bekenden hartelijk bedanken voor uw warme belangstelling rond het overlijden van mijn man

 

Wim Suijten

 

Uw komst naar de avondwake en uitvaart, de prachtige bloemen, lieve kaarten, aandacht enz. zijn voor ons een grote troost geweest.

Hiervoor hartelijk dank.

 

                                            Wil Suijten en kinderen

 

Theatervoorstelling ‘Stompwijk door de jaren heen’

Theatervoorstelling ‘Stompwijk door de jaren heen’

Zoals u vorige week in de Dorpsketting hebt kunnen lezen hebben Stompwijkers van alle leeftijden hard gewerkt aan een fantastische theatervoorstelling. Graag nemen zij u ook u mee door de geschiedenis van ons dorp. De prachtige decors zijn gemaakt door de jongeren van de hobbyclub. U hoort prachtige verhalen en u kunt genieten van sketches, liedjes, dans en fotografie. Bovendien is er in het tweede gedeelte een adembenemende circusvoorstelling te zien. 

Datum en tijd

Komt allen op donderdag 21 maart tussen 16.00 en 18.00 uur naar de uitvoering van deze theatervoorstelling in het Dorpshuis.

Entreeprijs
Kaarten kosten € 1,— per stuk en zijn verkrijgbaar bij:

– Peuteropvang ’t Peuterparadijs/buitenschoolse opvang de Huifkar aan de Van Santhorststraat 1

– Coop supermarkt

– Maerten van den Veldeschool

– Bloemsierkunst ‘De Passie’

– Jetty Noordzij in het Dorpshuis (woensdagmiddag en vrijdagochtend)

U kunt ook op 21 maart kaarten kopen bij de kassa. Graag gepast betalen bij de verkooppunten.

Graag tot ziens op 21 maart!

Organisatie Theatervoorstelling ‘Stompwijk door de jaren heen’

 

De Begraafplaats Wilsveen: een kleine oase met een ultieme serene rust

De Begraafplaats Wilsveen: een kleine oase met een ultieme serene rust

Over het ontstaan van het Wilsveen en de begraafplaats is al veel geschreven, ook door Stompwijkers bovendien is er genoeg literatuur over, maar toch. Een kleine begraafplaats verwacht je niet in zo’n Buurtschap als Wilsveen. Als je er niets te zoeken hebt ben je ook niet zo snel geneigd op de begraafplaats aan het Wilsveen  te gaan kijken. Toch is het best de moeite waard omdat deze meerdere geschiedenissen kent.

Allereerst toch even in het kort die van de begraafplaats zelf. Reeds in 1200 is in stukken sprake van het Buurtschap Wilsveen en rond de veertiende eeuw werd er een kapel en later een kerkje gebouwd. Het Wilsveen werd één van de meest bezochte bedevaart plaatsen van Holland. Katholieken en protestanten betwisten en vaak niet zachtzinnig, het recht op deze plek.

In de kerk werd ook begraven. Toen de kerk in 1820 werd afgebroken bleef alleen de begraafplaats over. De oude muren en funderingen van de kerk diende als wanden van de oude, nu nog aanwezige grafkelders.

De begraafplaats is eigendom van de Nederlands Hervormde Kerk (“peper-bus”) aan de sluis in Leidschendam. Er is inmiddels een splitsing aangebracht door de begraafplaats los te koppelen van de kerk en onder te brengen in een aparte stichting onder de naam ‘Nederlands Hervormde begraafplaats Wilsveen’. Op de gemeentelijke informatie zuil langs het Wilsveen  bij de begraafplaats staat ook de geschiedenis vermeld.

De tweede geschiedenis is die van de graven en de daarop liggende grafstenen. Al ronddwalend over de begraafplaats en zeker het oude gedeelte kom je veel namen tegen van mensen uit het Wilsveen maar ook uit oud Leidschendam. Van der Akker, Van Wijk, Olieman enz. ik noem er maar een paar. Je ervaart dan; er ligt ook een ware geschiedenis.

Als je er wel wat te zoeken hebt en er regelmatig komt ervaar je ook dat je echt niet de enige bent, velen komen er regelmatig om op het graf van hun overleden familielid  een bloemetje te plaatsen of een kaarsje aan te steken.

Maar nu waarvoor ik dit stukje eigenlijk schrijf.

Vele jaren geleden zei een oude Wilsveense agrariër/boer tegen mij: “ik wil als ik dood ga niet op de begraafplaats in het Wilsveen begraven worden, het is er rommelig”. Hij had wel een beetje gelijk. Het geheel zag er onverzorgd uit. Een groep vrijwilligers uit de Hervormde kerk sloegen de handen ineen en namen het onderhoud ter hand en in korte tijd kreeg de begraafplaats een heel ander aanzien. De Wilsveense boer heeft na het zien hiervan besloten toch op zijn “geboorte grond” begraven te willen worden en ligt inmiddels op een mooi plekje.

De groep vrijwilligers, onder de bezielende leiding van Wijnand Wiegeraadt, is iedere woensdagmorgen, zomer en winter, weer of geen weer, op de begraafplaats te vinden voor het plegen van onderhoud. Ze hebben hun domicilie in de naast gelegen, niet meer in gebruik zijnde, melkschuur van de buren, waar ze ook nog grote hoeveelheden openhaard hout (nevenactiviteit) zagen en kloven wat vervolgens tegen een redelijk tarief wordt verkocht om de kosten van het onderhoud te dekken.

Op de foto de groep vrijwilligers tijdens een koude winter woensdagmorgen bij een vuur korf met eigen gekloofd hout als opwarmertje. En na gedane arbeid van deze 60+ers wordt er uiteraard nog een lekker 12 uurtje/versna-pering of hoe je het ook maar noemen wilt genomen en “het zij ze gegund”. Veel fietsers die langs komen en de gemeentelijke informatie paal zien stoppen even en na het lezen van de geschiedenis van het kerkhof nemen ze ook vaak een kijkje op de begraafplaats zelf en ervaren niet alleen de intimiteit van het kerkhofje maar ook het mooie weidse uitzicht over het polderlandschap. Zowaar  “Een Kleine oase met een ultieme serene rust”          

                                            Ab Spaan

 

 

Dorp van het dorstige hert