Alle berichten van administrator

Toerclub Stompwijk

Toerclub Stompwijk

Volop zon en een lekkere temperatuur. Beter kun je een nieuw seizoen eigenlijk niet beginnen. Na een winterstop zonder echte winter waren velen weer enthousiast om de zondagochtendritten te beginnen. Het was dan ook een drukte van jewelste bij de sporthal. Wel viel op dat mede door de drukte nog heel wat fietsers op de weg stonden opgesteld. Daarom vragen we de vroege vogels voortaan wat verderop op de parkeerplaats te verzamelen zodat ook de laatkomers er nog bij kunnen.

Om half 10 klonk het startsein zodat de A1 als eerste vertrok en de andere groepen al snel volgden. We reden met een ruime boog via Boskoop en Waddinxveen richting het Rottemerengebied. Over de boulevard van Nesselande en daarna langs de Rotte naar de koffiestop. Tijdens een lekke-banden-stop konden sommigen nog even de nieuwe fiets van Ronald van dichtbij bewonderen en bleken er nog meer soortgelijke  plannen in de groep. Dat is altijd weer goed voor de moraal. Op de terugweg gingen we om de roeibaan heen opnieuw richting Waddinxveen en via het Bentwoud terug naar Stompwijk. Na zo’n 80 km waren we weer terug.

Arno van Rijn

Wat een prachtige fietsdag!

En zo`n 75 andere fietsclub-leden dachten dat waarschijnlijk ook! Ik vermoed dat het een record aantal is voor de eerste clubrit. Met veel animo gingen alle groepen naar restaurant Meerenbos langs de Rotte in Bleiswijk. Via Zoetermeer reden wij met z’n 12en, inclusief Ria uit Zoeterwoude die voor het eerst met ons mee fietst, op de nieuwe brug af over de Zoetermeerse Rijweg. Van een afstand is het een beetje lelijke roestige brug, maar het ziet er van dichtbij best nog wel mooi uit. Zo ook het prachtige uitzicht over de akkers van o.a. de Driemanspolder. Langs de rijksweg naar het kassengebied bij Bleiswijk en kwamen we onverwachts uit op nieuwe wegen daar omheen die weer uitkwamen op de Groendaalseweg. Dan is het nog maar een klein stukje en is het restaurant al in zicht. We waren zeker niet de eerste maar op de terrassen aan het water is plek genoeg. De C2 (9) zaten er al, ook met een introducee uit Voorburg. Al gauw kwam Cees v.d. Meer bij de tafeltjes langs en vertelde hoe het met hem was. Hij was met Mar en Jolanda naar de koffietent gefietst maar het viel hem nog helemaal niet mee. Zijn gezondheid laat nog te wensen over en hij is nog steeds niet de oude. Het personeel liepen het vuur uit hun sloffen voor al die fietsers en andere zonaanbidders. Zodoende moesten we even wachten tot iedereen de koffie gehad had. Onze terugweg liep naar Moerkapelle en daar was het even zoeken naar de weg die naar het Bentwoudpad leidt. Bij de Benthuizerplas haakten de Zoetermeerders af en later bij het Geertje Ria en ik. Half 1 was ik thuis had ik er ruim 40 km op zitten en was de kop van het fietsseizoen er weer af.

Annie van Rijn

De B vertrok met z’n 10-en (8 man/2 vrouw) voor de Bleiswijktocht, de opening van het seizoen. Frans Oliehoek was onze gastrijder. Wat een verschil met de seizoensopening van vorig jaar. Toen stonden er, onder noordpool omstandigheden, 11 TC-bikkels aan de start, elk dik aangekleed en met ijsmutsen op. Dit jaar was er een grote opkomst bij elk van de groepen, waarvan velen al in korte broek!

Voor foto’s, zie het binnenkort te verschijnen clubblad. Jaap reed vanaf de start een nieuwe route, o.a. door een park aan de rand van Zoetermeer en door Oude Leede. Toen we op het fietspad aankwamen waarlangs mega bloempotten staan, kwam ik weer op een beetje bekend terrein. Aangekomen op de Rotte-dijk was het nog een klein stukje. De teller stond op 40 km toen we bij de koffiestop “Meerenbos” arriveerden. Alle groepen kozen voor een plekje op het zonnige terras of op de boten. De familie Van der Meer (Cees, Mar en Jolanda) zat al op het terras op ons te wachten. Gezellig! Het leek wel of de bestelde koffie, kopje voor kopje in Colombia gehaald moest worden, het duurde mega lang. We hadden het tweede bakkie pas rond twaalf uur. De route terug, ging weer via de standaard route. Op de terugweg vertelde Ted de Haas dat hij, met ingang van volgende week, getransfereerd is naar de A3. Om ca. half een reden we weer Stompwijk in. Omdat ik toch al laat was heb ik bij familie, op TV, een stuk Feyenoord-Go Ahead gekeken (einduitslag 5-0, met o.a. een doelpunt van Lexie) Hierna weer thuis in Leiden met 80 km op de teller.

Hans Heemskerk

 

Aanstaande zondag 6 april rijden de A en B naar ‘t Schielicht bij De Zweth. Voor de A is dat 75km en voor de B 65km. De C gaat naar de koffietent in de duinen bij Wassenaar voor een rit van 45km. We vertrekken om 9.00u vanaf de parkeerplaats bij de sporthal.

Arno van Rijn

 


 

Kuilen in maart

Kuilen in maart !

Als het 1 April was geweest zou het een grap kunnen zijn maar het was 31 maart. In maart kuilen is wel heel uitzonderlijk maar het was ook een uitzonderlijke winter.

Eind vorig jaar stond er nog veel gras op het land en het heeft niet gewinterd bovendien was het voorjaar erg zacht.

Op enkele stukken land stond zoveel gras dat de voorjaarsbewerkingen (wallenfrezen, bemesten enz.) eigenlijk niet meer konden plaatsvinden zonder schade aan het gras.

Dat was voor agrariër Arie Breedijk aan de Stompwijkse weg reden om dan maar eerst het gras er af te halen.

En dat geeft dit unieke plaatje, de balenpers op 31 maart aan het werk op een gedeelte weiland tussen de Stompwijkseweg en het Wilsveen.

 

Ab Spaan

 

Let me entertain you

Let Me Entertain You

De voorbereidingen voor Let Me Entertain You, de opener voor de Oranjefeesten van dit jaar, zijn volop in gang. Fanfare Juliana organiseert in navolging van vorig jaar opnieuw een groots Koningsnachfeest, dit keer samen met Het Blesse Paard. Het belooft een geweldige avond te worden. De dansvloer en de bar zijn de hele avond geopend. Het personeel van Het Blesse Paard is bovendien druk in de weer een speciale Oranjecocktail te ontwerpen als toevoeging aan de cocktailbar. Die mag je zeker niet missen!

DJ Rowin Bocxe, van Stompwijkse bodem, en DJ Lucky Star zullen deze avond de muziek verzorgen. Hierbij zal er ook de mogelijkheid zijn om zelf muziek aan te vragen. Kortom, er is voor iedereen wel iets van zijn gading bij.

Tijdens de voorbereidingen wordt steeds duidelijker dat de samenwerking tussen orkest en DJ voor een grote muzikale verrassing zal gaan zorgen. Tijdens het oefenen samen is een bijzondere chemie aan het ontstaan waarbij de moderne techniek en de klassiek georiënteerde instrumenten elkaar naadloos lijken aan te vullen. Kom zelf luisteren naar het eindresultaat! Wij zijn benieuwd wie er stil kan blijven zitten. Schrijf het vast in je agenda!

25 april 2014 – Het Blesse Paard – 20.00u deur open

 

Laantje van Leen

Laantje van Leen

Zaterdag verzamelden zich een groep van zo’n dertig personen op en rond het kerkhofje  aan het Wilsveen.

Zeker een begrafenis! Nee dit keer voor een heel andere gelegenheid.

Zoals ik vorig jaar al eens heb geschreven in de Dorpsketting kent de begraafplaats een enthousiaste groep vrijwilligers. Eén van die vrijwilligers is Leen Visser uit Leidschendam, ruim 20 jaar heeft hij met grote inzet allerhande klussen op en rond het kerkhof verricht.

Een aantal jaren geleden heeft de vrijwilligersgroep geheel in eigen beheer de uitbreiding van de begraafplaats gerealiseerd, Leen heeft hieraan een behoorlijk steentje  bijgedragen, met name het planten van bomen en struiken in het talud en de onderhoudsberm. In deze berm rond de uitbreiding plantte Leen twee rijen bomen met een tussenliggend snipperpaadje. Inmiddels zijn de bomen flink gegroeid en is er een idyllisch paadje zichtbaar.

Leen is een “krasse oude baas” maar is inmiddels 83 jaar en zijn gezondheid laat hem de laatste tijd een beetje in de steek, vrijwilligers werk doen op het kerkhof is er dan ook niet meer bij. Uit dankbaarheid voor zijn inzet zijn de overige vrijwilligers op het idee gekomen dit paadje/laantje naar hem te vernoemen. Leen was met familie en uiteraard de vrijwilligersclub uitgenodigd het naambordje te onthullen.

Nadat de voorzitter van de Stichting Hervormde begraafplaats Wilsveen, Wijnand Wiegeraadt, in een korte toespraak de activiteiten van Leen nog is de revue liet passeren, was het de beurt aan Leen zelf.

Met één hand zich vastklampend aan zijn zelf geplante  boom, met de andere trok hij met een ferme ruk het doek van het naambordje “Laantje van Leen”.

Met het plaatsen van dit naambordje zal Leen nog lang in herinnering blijven en dat mag best na 20 jaar trouwe dienst.

Na de onthulling was het nog even gezellig napraten in de naast het kerkhof gelegen “houtloods”, uiteraard met koffie en een “versnapering”.

Tot slot maakte het schitterende weer het geheel tot een ware gezellige happening.

Ab Spaan

 

Koppelklaverjassen bij Stompwijk92

Koppelklaverjassen bij Stompwijk ‘92

Komende vrijdag is het, voor de laatste keer dit seizoen koppelklaverjassen bij Stompwijk ‘92. Voor de laatste keer dit seizoen, maar het is tevens de laatste keer, dat Theo v.d. Bosch en Ron v.d. Salm dit steeds terugkerend kaartavondje organiseren. En dit houdt dan natuurlijk ook weer in, dat het de laatste keer is, dat Gerda v.d. Bosch voor de prijzen zorgt. De organisatoren hebben deze kaartavonden ongeveer 25 jaar verzorgd, waarvoor hulde en grote dank! Deze dank geldt uiteraard ook voor Gerda!

Vanaf deze plek, wil ik een ieder, die zin heeft om de organisatie van deze kaartavonden in de toekomst op zich te nemen, zich aan te melden bij Theo v.d. Bosch, Dr. V. Noortstraat 12b of bij Ron v.d. Salm, v. Merodestraat 11.

In ieder geval bent u voor komende vrijdag van harte uitgenodigd, er zijn weer prachtige prijzen te verdienen, zowel bij het klaverjassen, als bij de verloting.

 

Tot vrijdag?! Namens Theo en Ron, Trees van Velzen

 

Lopend vuurtje

Lopend vuurtje…..

Het vervolg van de beide bleskopschaapjes (Barach en Michelle) van Sjaak en Marjon.

Vorige week haalden ze de voorpagina in de Dorpsketting, dat was niet ongemerkt gebleven bij de Telegraaf, die op hun beurt woensdag aandacht in hun uitgave aan de schaapjes gaf.

Dat kwam dan weer in beeld bij “Hart van Nederland”, die eveneens op de boerderij kwamen filmen, en dit was op woensdagavond te zien. Zelfs in “De Wereld draait door” werd er in een flits aandacht aan dit feit geschonken.

 

Zo kan een balletje dus rollen…..

 

Petra

 

 

Koningsdag 2014

Koningsdag 2014

Op zaterdag 26 april vieren we voor de eerste keer Koningsdag in plaats van Koninginnedag. Het zal voor iedereen even wennen zijn aan deze nieuwe naam maar we gaan er weer een mooie dag van maken met leuke activiteiten voor jong en oud. Natuurlijk starten we met de optocht onder muzikale begeleiding van de Showbandkids, het thema dit jaar is ‘Stripfiguren’. Laat je fantasie hier dus alvast op los want daar weten alle kinderen vast wel iets origineels van te maken. Voor de mooist versierde kar of fiets zal er een leuke prijs zijn. Na de optocht volgt het spelcircus op het terrein van Stompwijk ’92 met allerlei nieuwe onderdelen en ook vermaak voor de allerkleinste kinderen. Voor hen is er een speciaal spelcircus met spelletjes die juist voor hen heel geschikt zijn, van het versieren van een lekkere eierkoek tot het melken van de Oranjekoe. Vergeet daarbij ook onze ballonnenclown niet, deze weet ieder kind te verwennen met een ballon in een prachtige vorm.

Na de traditionele Oranjelunch zal de bungeejump-trampoline klaar staan zodat alle kinderen naar hartelust salto’s in de lucht kunnen maken.

Het Oranjeterras zal vanaf half 4 geopend zijn om deze dag gezellig af te sluiten, met een lekker zonnetje er bij is het daar altijd goed vertoeven.

De Oranjevereniging is nog op zoek naar vrijwilligers die willen helpen bij het spelcircus, bij Hélène v.d. Bosch (tel. 06-81175018 of 5801992) kunt u zich hiervoor opgeven. Ook zijn we nog op zoek naar creatieve en vooral handige vrijwilligers die ons zou kunnen helpen met het maken van nieuwe spellen voor het spelcircus. Vind jij het leuk om iets moois te maken voor de jeugd van Stompwijk?

Stuur dan een mailtje naar Anja van Boheemen (boheemen@gmail.com).

 

Viering Bevrijdingsdag

Op maandag 5 mei starten we Bevrijdingsdag op 9 uur met een viswedstrijd aan de Waterviolier. Om half tien zal het schilderatelier in de kantine open gaan en kunnen kinderen hun creativiteit kwijt op het schilderdoek. De ochtend zal worden afgesloten met een kinderbingo. In de middag is er om 13.13 uur een rommelmarkt in de sporthal, voor slechts € 3,50 kunt u hiervoor een tafel huren (opgeven wederom bij Hélène)

Stichting Oranjefeesten Stompwijk

 

1e Pinksterdag 8 juni wandeltocht ‘Rondom Stompwijk’

1e Pinksterdag 8 juni Wandeltocht ‘Rondom Stompwijk’

Zondag 8 juni, 1e Pinksterdag, staat Stompwijk weer in het teken van wandelen. IJsclub Nut & Vermaak zal voor de 3e maal een wandeltocht organiseren. Vorig jaar was het evenement met ruim 400 deelnemers al bijzonder geslaagd en verdient daarom zeker een vervolg. Om aan ieders wens te voldoen hebben we dit jaar weer vier routes uitgezet. Voor iedere ongeoefende wandelaar én voor de diehards die trainen voor meerdaagse tochten, is er een afstand die bij hem/haar past.

U kunt kiezen uit een route van 7.5, 15, 20 of 30 km. U wandelt o.a. langs de prachtige plassen in de omgeving van Stompwijk. (Noord Aa, Vlietland en Vogelplas Starrevaart), loopt over dijken en door de polders van het Groene Hart.

De routes worden voorzien van ondersteunende pijlen en linten, maar een ieder krijgt ook een gedetailleerde kaart en routebeschrijving mee. Dat formulier bevat ook een consumptiebon die u onderweg bij de ‘Koek en Zopie’ kunt verzilveren.

De start en finish zijn in Het Blesse Paard en de vertrektijden zijn als volgt:

30 km tussen 8.00 en 9.30 uur

20 km tussen 8.00 en 10.00 uur

15 km tussen 9.00 en 11.00 uur

en de 7.5 km mag starten tussen 9.30 en 12.00 uur.

U zult versteld staan van het mooie Groene Hart waar Stompwijk middenin ligt. De organisatie heeft deze routes uitgezet en hoopt een ieder te verrassen op bijzondere plekjes waar u misschien nog nooit gelopen heeft.

Om mee te lopen betalen volwassenen € 5,–. Ben je tussen de 8 en 15 jaar betaal je slechts € 2,50 en kinderen onder de 8 jaar zijn gratis. Alle kinderen krijgen een herinneringsmedaille.

De organisatie zal z’n uiterste best om iedereen weer een geweldige wandeldag te bezorgen en hoopt op een grote opkomst.

Iedereen; jong, oud, grijs, kaal, dik of dun is van harte welkom.

De opbrengst komt volledig ten goede aan de jeugdleden van de IJsclub. Sinds jaar en dag de kunnen kinderen leren schaatsen bij de IJsclub. Van de opbrengst wordt voor hen onder meer een schaatskamp georganiseerd.

Zie voor meer info: www.ijsclubstompwijk.nl

 

Marga Stijnman