Wij zijn verhuisd! Ons nieuwe adres is:
Van Merodestraat 1,
2266 JX Stompwijk
Jan en Ria Berg- Onderwater
Wij zijn verhuisd! Ons nieuwe adres is:
Van Merodestraat 1,
2266 JX Stompwijk
Jan en Ria Berg- Onderwater
Een regenpak, op de Knipbrug.
Voor info: 06—46 49 51 91, Ankie v.d. Helm
Op donderdag 12 oktober vierden Jan en Sjaan Dogterom hun 50-jarig huwelijksfeest. Samen met hun twee zonen en dochter, hun partners en de 4 kleinkinderen, veel familie, vrienden en buurtjes werd er uitgebreid “getafeld” in partyboerderij Hijdra.
Maar naast hun 50-jarig huwelijk, werd ook nog eens het feit gevierd dat dit stel al 50 jaar woonachtig is aan de Stompwijkseweg 38 a en door de buren werden benoemd als Beste Buurtjes voor alles wat zij doen:
Tja, wat een kanjers, daarom was een feestboog en feestje wel dik verdiend!
Complimenten hoor Jan en Sjaan en nog vele jaren samen in goede gezondheid, namens de buurtjes!
Dinsdag 10 oktober stond de workshop fotografie onder leiding van Carmen op het programma. Er hadden zich veel vrouwen opgegeven, dus hoe ging zij dit in goede banen leiden? Tijdens de koffie en thee werd ons het een en ander uitgelegd over diafragma, sluitertijd en ISO. Als de camera op de M staat van Manual (handmatig) dan moet dit allemaal goed afgestemd zijn om de juiste lichtinval in de camera te krijgen om een duidelijk beeld te vangen. Na de koffie konden wij ons uitleven op de 3 camera’s die op verschillende plekken in de Brasserie lagen. Nou ben ik zelf van de makkelijke kleine camera waarop je alleen maar een knopje hoeft in te drukken om mooie foto’s te schieten, dus het was wel een uitdaging om de goede instellingen te vinden. Uiteindelijk kwamen er toch mooie foto’s tevoorschijn. Bij een groep vooraan in de zaal lukte het niet zoals zij het wilden, de foto’s waren te licht of juist veel te donker. Sommigen waren heel geduldig en moesten steeds weer poseren, maar uiteindelijk gingen ook zij met een prachtige ingelijste foto naar huis. De lijstjes zelf opgepimpt, sommige met lieve kinderfiguurtjes, andere maakten een stoere lijst en ook een aantal zeer romantisch met pareltjes. Het was gezellig dat er een aantal leden gewoon langs kwamen voor een praatje, daar is de avond tenslotte ook voor bedoeld. Rond half elf konden we afsluiten en ging iedereen tevreden naar huis. Het was een leuke avond, voor herhaling vatbaar, maar dan moeten wij volgens Carmen met bewolkt weer naar buiten om het beste resultaat te krijgen. Wie weet gaat dat nog eens gebeuren. Voor nu bedankt Carmen.
Volgende maand op 14 november komt Helen Boetekees ons vertellen over keuzes die we allemaal weleens moeten maken. Haar motto is Liefdevol Bewust Kiezen.
Namens Bestuur VrouwActief,
Ria Luiten
1 Nico Bolleboom 5561 pt.
2 Joop Hilgersom 5315
3 Roelie v.d. Vegt 5311
4 Frans Hendriks 5235
5 Nicole 5171
6 Jan Groenewegen 5147
7 Charrel van Bohemen 5054, poedelprijs ging naar Adriana
Volgende kaartavond is vrijdag 3 november.
Ton Zuidgeest
Gezinnen met een laag inkomen met schoolgaande kinderen hebben het financieel zwaar, zo blijkt uit onderzoek. Wethouder Nadine Stemerdink: “Iedereen moet mee kunnen doen, ook als je ouders een laag inkomen hebben. Een keer naar de bioscoop, lid worden van een sportclub of een computer om je huiswerk te maken, allemaal belangrijk om erbij te horen.” Het Rijk heeft extra middelen beschikbaar gesteld om mensen met een laag inkomen financieel te ondersteunen, de Klijnsma gelden. Op voorstel van de gemeenteraad is een deel van dat geld uitgegeven aan de schoolspullenpas. Het college stelt nu aan de gemeenteraad voor om het resterende deel van dit geld in te zetten om gezinnen met een laag inkomen met schoolgaande kinderen extra te ondersteunen. Het college stelt voor om de minimaregelingen uit het kindpakket beschikbaar te maken voor een grotere groep mensen. Stemerdink: “Door de regeling te verruimen kunnen we nog meer kinderen helpen.”
De voorgestelde regelingen
Sociale conferentie
De ideeën voor de besteding van de Klijnsma gelden komen voort uit de sociale conferentie waar gemeente en maatschappelijke partners zoals de voedselbank, stichting leergeld en schuldhulpmaatjes, met elkaar hebben gesproken over het minimabeleid. Het huidige minimabeleid loopt van 2015 tot en met 2018. Tijdens de conferentie zijn ook ideeën opgehaald voor het nieuwe minimabeleid, dat ingaat in 2019. Een van de voorstellen is bijvoorbeeld het opzetten van een platform waar maatschappelijke partners elkaar gemakkelijk kunnen vinden en ideeën kunnen delen. In 2018 praten de partijen verder over het nieuwe minimabeleid.
Raad akkoord
Wanneer de gemeenteraad akkoord gaat wordt het voorstel voor de inzet van de Klijnsma gelden ingevoerd.
Neem voor meer informatie contact op met Team communicatie,
Marthe Mooijekind, 070 300 9060 of m.mooijekind@lv.nl
Stompwijkers voelen zich ‘het stiefkindje’ van de gemeente. Leidschendam-Voorburg voelt als ‘ver weg’; zoiets als Den Haag. Er is geen openbaar vervoer met de rest van de gemeente en om te winkelen trekken de Stompwijkers naar Zoetermeer.
Dat blijkt uit het verslag van een beraad tussen Stompwijkers en ambtenaren van de gemeente inzake de Strategische visie die B&W hebben uitgebracht. De inwoners van Stompwijk maken zich vooral druk om de woningbouw. Er zijn te weinig woningen voor starters en ouderen en te weinig sociale huurwoningen. In Stompwijk moeten er minstens 100 woningen bij komen.
De positie van de ouderen zit de Stompwijkers ook dwars. Nu zijn de ouderen geïntegreerd, en dat moet ook zo blijven. Daartoe zijn echter faciliteiten nodig zoals aanleunwoningen, een verzorgingstehuis en een goed welzijnsaanbod. Voor dat laatste zorgt nu alleen de kerk.
De inwoners van Stompwijk beklagen zich ook over de slechte verlichting in hun dorp, de gebrekkige onderhoudstoestand van wegen en fietspaden, het sluipverkeer en de luchtvervuiling door de grote wegen in de buurt. Aan recreatie kan meer gedaan worden door activiteiten in Vlietland, bredere vaarten en meer fietspaden.
Bron: Vlietnieuws
We begonnen (ondanks haar verkoudheid) met een mooie viering, onder leiding van Marianne Turk. Na de dienst naar de overkant voor koffie met gebak. De borrel kwam op tafel en Marian sprak ons bij, over haar nieuwe project. Over nabestaande hulp bij het overlijden van onze naaste. Financieel en kerkelijk. Zij heeft daar een mooie duidelijke flyer voor ontworpen. Wij wensen Marian heel veel succes bij het uitvoeren hiervan.
Na de lunch, uiteraard met een kroket, kwam Michel ons vermaken met leuke liedjes, die hij met een verhaaltje tussendoor aan elkaar verbond. Er kwamen veel namen in voor, o.a. Anny hou jij mijn tassie effe vast, of rozen voor Coby. Iedere naam, die in een liedje voorkwam werd vereerd met een foto van Michel. Goed voor zijn reclame.
Na het dankwoordje van Joop Schrader kregen we nog een borrel, en gingen we na de griepspuit van Dr. Barendse weer tevreden naar huis.
Hiermee wil ik iedereen bedanken voor de goede verzorging van deze dag. Het was geweldig. Ook wil ik Arnold v. Marwijk (namens ons allen) van harte beterschap wensen en hoop dat je eerdaags weer loopt als een kievit.
Groetjes, Ria van Dijk

Op vrijdag 6 oktober, was er een kledinginzameling voor Mensen in Nood (Sam’s Kledingactie). Deze inzameling heeft maar liefst 82 volle zakken met kleding opgeleverd.
Namens de organisatoren, héél hartelijk bedankt
Aanstaande zaterdag start op de Amsterdamse Jaap Edenbaan het marathon schaatsen om de KPN cup. Het telecombedrijf is dit jaar wederom hoofdsponsor van het marathonschaatsen. Op het programma staan 14 cupwedstrijden, 4 wedstrijden op de Oostenrijkse Weissensee waaronder 200 km alternatieve Elfstedentocht, 3 wedstrijden in Zweden en nieuw is de KPN vierdaagse van 15 t/m 18 december. Daarnaast natuurlijk nog het NK kunstijs op 1 januari 2018. Verder hopen we natuurlijk op een echte Friese Elfstedentocht. Zoals u ziet een goed gevulde agenda voor de mannen met de lange adem. Aan de start natuurlijk Cristiaan Hoekstra en dan nu bij AB vakwerk in de topdivisie. Dit na zijn uitstekende opstreden bij de beloften vorig seizoen, waarbij hij de cup won. Succes toegewenst. Verder is Tjilde Bennis gepromoveerd van de regiorijders naar het landelijke dames peloton bij ploeg VakantiePlaya.NL/Nedflix. Ze gaat met Loesanne van der Geest (Warmond), Eline Verhagen (Oud Ade) en Michele de Bruin onder leiding van Johan Bakker haar debuut maken. Het GroeneHartSport team leverde de afgelopen drie seizoen de winnaar van de cup bij de beloften af. Volgens ploegleider Joost Juffermans zijn er dit jaar wederom kansen om de cup te winnen. Na een week trainingskamp op de super baan in Erfurt komt het team gemotiveerd aan de start. De ploeg bestaat thans uit 5 rijders met Rik Qualm (Wassenaar) Mark van der Hulst (Voorhout) Niels Overvoorde (Delfgauw) Sjors van der Meer (Boskoop) en nieuw komer Tom van Vliet uit Oudewater. We gaan het allemaal meemaken. Start a.s. zaterdag dames om 19.00 uur, topdivisie 20.00 uur en de beloften om 21.30.
De wedstrijd voor 29 oktober gepland in Groningen wordt verplaatst naar Leeuwarden.
Aad de Haas