Toernieuws Toerclub

Toernieuws Toerclub Stompwijk

Afgelopen zondag stond voor alle groepen de bollentocht op de kalender. Het was een frisse maar zonnige ochtend, zodat velen aan de start verschenen. Om 9.00 uur gingen ongeveer 67 leden op pad.

De A1 vertrok met 13 man via Voorschoten naar Wassenaar, op zoek naar bloeiende bollenvelden. Bij de Deijl gingen we via de nieuwe fietstunnel, waar je nu veilig en snel onder de Rijksstraatweg door kunt. Niet veel verder kwamen we de eerste hyacintenvelden al tegen en verderop ook veel narcissen. Met name de geur van de hyacinten kwam ons al van ver tegemoet. De tulpen stonden nog nergens in bloei. Vlak bij de Keukenhof stond een vrouw de nog groene tulpenvelden aan de rechterkant te fotograferen, terwijl links een prachtig groot veld narcissen in bloei stond. Rare toeristen heb je toch. Bij de wielerclub van Lisse was het al aardig druk, maar vonden we nog wel een plekje. Helaas hadden ze voor ons geen appelgebak gereserveerd. Wie trek had kon wel een grote roze koek nemen. Op de terugweg gingen we niet meer op zoek naar bollen, maar namen de route via de ringvaart en een stukje Haarlemmermeer. Daar is de brug bij Nieuwe Wetering nog lange tijd buiten gebruik. Dan kun je als alternatief het pontje nemen, maar wij reden door naar Weteringbrug voor de mooie route langs de Braassemermeer. Na precies 90 km waren we weer terug in Stompwijk.

Arno van Rijn

De B vertrok met z’n 10-en (8 mannen/2 vrouwen) voor de Bollentocht naar Lisse.

We hebben een mooie tocht gereden met zonnig weer en weinig wind. Jaap loodste ons langs een aantal bloeiende bollenvelden. Bij het passeren van de velden zongen we flarden van de evergreen “Naar de bollen”. Liever hadden we, met het oog op 30 april, het Koningslied geoefend, maar dat is teruggetrokken vanwege het ontelbare aantal grammaticale fouten. Onderweg moesten we de bouten van Lydia’s nieuwe fiets even natrekken. We zaten na ca. 35 km aan de koffie in de kantine van de Raceclub. Daar trakteerde Jaap ons op koffie met koek vanwege z’n 65e verjaardag. Gefeliciteerd en nog vele jaren gewenst! De terugweg ging eveneens via een mooie route. Er waren louter tevreden gezichten in de groep. In lijn met al z’n mislukte plannen, blunderde Mark Rutte deze week ook met z’n als pep talk bedoelde uitspraak “koop een nieuwe auto”. Fietsen is veel leuker, dat word je pas echt gelukkig van wen het is nog gezonder ook. Om 12.30 uur weer thuis in Leiden met 80 km op de teller.

Hans Heemskerk

 

Met een nog frisse start ging ons C1-groepje van 8 op weg naar de bollenstreek. Maar het beloofde een mooie zonnige dag te worden! Via Zoeterwoude naar het Cronesteinpark, langs het kanaal naar de Leidse singels. Bij de Willem de Zwijgerlaan was het al heel lang een rommeltje vanwege de opbrekingen elke keer, maar nu was het klaar en reden we over mooie geasfalteerde fietspaden en een nieuwe brug. We reden de bekende route naar Warmond en de Engel, waar we ook de eerste bloeiende Narcissen en Hyacinten zagen. Later kwamen we er meer tegen die we ook konden ruiken. Je kan toch wel zien dat ze er minder mooi bij staan door de afgelopen koude weken. Bij de wielerclub in Lisse kwamen we gelijk aan met de A1 groep, maar we konden gelukkig nog op “onze” lounge-banken zitten, een heerlijk plekje. De koffie werd weer vlot geschonken en voor je het weet gaan we al weer op weg naar huis. Ik wilde wel weer eens langs de Keukenhof maar bij een splitsing werd er even getwijfeld welke kant we op moesten. Als we later het stationnetje van Lisse zien weet ik dat we goed zitten en rijden we vervolgens een hele tijd langs de Haarlemmer Trekvaart naar Voorhout. Lekker makkelijk, maar door het mooie weer zijn er ook veel andere weggebruikers en moesten we zelfs even rustig aan doen voor de wedstrijdlopers van de Omloop van Noordwijkerhout. Verder naar Leiden en Leiderdorp en de Besjeslaan. Bij het spoor aangekomen gaan net de bomen omlaag. Als de trein voorbij is gaan de bomen omhoog en is de helft er overheen als de bomen weer omlaag gaan voor een tweede trein. Dus even wachten tot we weer compleet zijn. Via de Weipoort en Kerkepad even langs mijn nieuwe stekje en splitst de groep in tweeën om naar het Oosteinde te gaan. Ik wil even het nieuwe spandoek van de Toerclub, waarop de Elfdorpentocht wordt aangekondigd, laten zien, wat bij de buren staat. Mooi hoor! Om ±12.45 uur zijn we weer thuis met ruim 60 km.

 

Annie van Rijn

 

Aanstaande zondag 28 april staat voor de A (95km) en B (80km) de rit naar Noorden op het programma. De C gaat naar ’t Zeeltje in Bleiswijk voor een route van ongeveer 45 km. Vertrek is weer vanaf het Klaverblad, voor de laatste keer om 9.00u.

 

Dinsdag 30 april is het de laatste Koninginnedag en zoals altijd rijden we dan het bekende rondje Ringvaart. Voor de A is het een route van ongeveer 105km. De B kan een stuk korter naar het Theehuis in Cruquius en heeft maar 80km nodig om van het heerlijke oranjegebak te kunnen genieten. Vertrek is om 8.30uur (!) vanaf de sporthal.

 

 

 

 

 

Even een vraagje

Even een vraagje…………

Waar leest u nu deze Dorpsketting? Thuis aan uw keukentafel, in de tuin, op internet? In Emmaus, Mariënpark, of ergens anders waar ex-Stompwijkers wonen…?

Nog een vraagje……  

Merkt u iets van De crisis? Als u nu ja zegt moet u zeker even doorlezen. In Stompwijk hebben we heel veel verenigingen, commissies, en noem maar op. Eentje is er die u wellicht niet zo goed kent. Dat is het P.C.I.: Parochiële Caritas Instelling. Een mond vol. Maar het staat voor mensen die er zijn voor iedereen die het wel eens moeilijk heeft. Vooral op financieel gebied. En laat dat parochiële dan maar weg. Dit staat open voor iedere Stompwijker.

En soms nog wel daarbuiten. Zij willen de helpende hand rijken als u met financiële problemen zit en niet weet waar u terecht kunt. Zij weten van bureaus bij gemeenten en dergelijke. En als u daar overal buiten valt hebben zij zelf nog wat achter de hand om u weer op weg te helpen. Helemaal anoniem.

Daar praten zij niet over: ze doen het gewoon. Of u hier nu net woont, of al uw hele leven. Of u nu weet hoe de kerk er van binnen uit ziet of niet.

Pastorie

Dan komen we toch weer even op het parochiebureau. In Stompwijk naast ons prachtige monument, de Laurentiuskerk, staat de pastorie. De openingstijden vindt u hier voorin de Dorpsketting. En anders is altijd nog wel de brievenbus open. Een kort briefje is genoeg. Doe het even want zij willen u graag helpen. Gewoon mensen onder elkaar. Anoniem. Maar niet zonder een handreiking. 

En als u nu zegt: “Niet ik, maar iemand die ik ken hoort hierbij.” Dan kan zo’n briefje misschien ook een goede tip zijn.

 

Helpt u de PCI helpen?

Door: hen attent te maken op medemensen in nood?

Door: zelf hulp te vragen?

Of door een bijdrage over te maken op rekening 361 502 540 t.n.v. PCI

H. Laurentius Stompwijk? 

 

Doen hè ?! Bedankt.

 

Agnes van Boheemen -Vollebregt

 

parochieberichten

Overleden: Herman Bennis in de leeftijd van 80 jaar

 Weekvieringen in de RK Parochiekern  H. Laurentius

Dinsdag    23 april  19.00 uur                       Avondwake voor Herman Bennis

Woensdag 24 april  10.30 uur                      Eucharistieviering voor Herman Bennis  waarna begrafenis op het kerkhof naast                                                                               de kerk

                                                                  Voorganger pastoor J.v.d. Bie

Zaterdag 27 april    19.00 uur                       geen viering

Zondag   28 april    11.00 uur                       Eucharistieviering met samenzang.

`                                                    voorganger Pastoor L. Banning.

 Zondag 28 april, 11.00 uur  voor de overleden armen en weldoeners van de parochie, Leen en Josien Olsthoorn – Lourens, Arie, Marie, Kees en To Olsthoorn, Jan Kerkvliet, Magda v. Santen – v. Paassen, Nico v. Boheemen, Theo en Nellie Wortman – v. Beek, Gé Hoogervorst, Gerarda de Jong – van der Poel, Cornelis Caspers, Francisca Overdevest – Nederpelt, Jet Overdevest – Rijneveen, Dora Disseldorp – Luk, Toos en Arend v.d. Voort – in ’t Veen, Cor en Nel Verhagen – Kerkvliet, Miep Mooijman – v. Veen, Wim Suijten.

 

Kerkhulpen                                    Kosters                       Lectoren                     Misdienaars

zaterdag     27 april  19.00 u            John O.                       geen                              geen

Zondag       28 april  11.00 u           John O.                       Paula v. H                       Ramon v. S/ Annika Luk.

 Mededeling uit het secretariaat

 Doopvieringen, deze worden in overleg met de betrokken personen vast gesteld. Contact via het secretariaat.

Huwelijk, wilt u dat bruidsparen genoemd worden in de voorbeden van een viering, stuurt u dan een huwelijksaankondiging naar het secretariaat van de parochie.

Wilt u wijzigingen in gezinssamenstelling door geboorte overlijden of verhuizing melden aan het parochiesecretariaat?

Hebt u financiële problemen? De Parochiële Charitatieve Instelling van onze Parochie kan u waarschijnlijk helpen. Uw aanvraag wordt vertrouwelijk behandeld.

 Het secretariaat

 MEIMAAND MARIAMAAND  

Woensdag over een week. begint de meimaand en volgens traditie bidden wij in die maand weer het rozenkransgebed op de donderdagavonden. De eerste keer dat wij dat zullen doen is op donderdag 2 mei. Het is misschien wel wat vroeg om u er aan te herinneren, maar dan kunt u de datum alvast in uw agenda zetten. Hemelvaartsdag valt altijd in de meimaand dus het volgende rozenkransgebed zullen we bidden op woensdag 8 mei. Noteert u die datum ook alvast. Hopelijk wilt u weer de moeite nemen om een half uurtje naar de kerk te komen om Maria`s hulp en bijstand te vragen. U bent weer van harte welkom.

 Jan van Rijn

 FIETSKRING LET OP WIJZIGING!!!!!  

Wegens omstandigheden is de eerste rit met de fietskring verzet naar donderdag 25 april (dus niet op woensdag). We starten dan met 8e seizoen! Als het weer ons goed gezind is gaan we een leuke koffietent opzoeken! We vertrekken zoals gewoonlijk om 9.30 bij de kerk. 

Tot donderdag.

 Annie van Rijn

 

 

 

 

 

 

Uitslag loterij de Blesruiters + agenda tot en met jubileum

Uitslag Loterij De Blesruiters

ALV – vrijdagavond 19 april 2013

171     Marcel Zuidgeest                                                                1.   Heineken koeler + plant

366     Mevr. Van Wijk                                                                   2.   Plant  x2

56       Willie van der Mespel                                                          3.   Autowaspakket

125     Marja van Elleswijk                                                             4.   Plant  x1

372     Moeder van Willie v.d. Mespel                                              5.   Bioscoopbon

414     Harry Suyten                                                                     6.   Heineken koeler+Set v. 6 limonade glazen

153    Leny van Santen                                                                 7.   Paardenvoer Van der Weijden

88      Nicoline van Velzen                                                             8.   Plant x1

427    Marit Roeling                                                                      9.   Plant  x2

413    Wybo Lelieveld                                                                   10. Plant  x2

332     Ria Luiten                                                                         11. Heineken koeler + 1x Diervoeders Zoetermeer

132    Carmen Olyhoek                                                                 12. Plant   x2

98      Gerda Bocxe                                                                      13. Wijnkoeler aardewerk

426    Marit Roeling                                                                      14. Plant   x2

48      Nico den Haan                                                                    15. Heineken koeler + plant

200    John v.d. Burg                                                                    16. Plant   x1

402    Chantal Martens                                                                  17.  16 delig servies

323    Wim van der Mespel                                                            18. Schrijfset met paarden

228    Ronald Hendriks                                                                 19. Plant  x2

339    Marty Spruyt                                                                     20. Paardenvoer Van der Weijden

77      Jos Stuifzand                                                                     21. Heineken koeler + plant

283    Milenka v.d. Bosch                                                             22. Karaf met wijnglazen

148    Lindsay Landman                                                               23. Heineken koeler + 1x Diervoeders Zoetermeer

264    Helke Voorham                                                                  24. Paardenvoer Van der Weijden

161    Coby van Bohemen                                                            25. Gloria v.d. Bilt in plantenpotje

86     Nicoline van Velzen                                                             26. Plant  x1

32     Iris van der Lubbe                                                               27. Zeep pakket

300   Kees de Jong                                                                      28. Home-decoratieset

361   Stefanie Roeling                                                                 29. Diervoeders Zoetermeer

90    Nicoline van Velzen                                                             30. Bioscoopbon

256   Helke Voorham                                                                  31. Merci bonbon + Diervoeders Zoetermeer

 

 

Agenda Blesruiters (tot en met het jubileum)

 

28       april    Oudewater-rit menners

 

11       mei     1e Outdoor menners    (NB 12 mei Moederdag)

 

25       mei     Dag van het Aangespannen Paard Utrecht

 

26       mei     KNHS Dressuur wedstrijd bij De Blesruiters

 

02       juni     1e onderlinge wedstrijd (bixie/dressuur/springen/vaardigheid)

 

16       juni     40 JAAR BLESRUITERS  programma volgt z.s.m. 

 

 

 

 

 

 

Gert ready to be rocked

Get ready to be rocked!

Oftewel wees er klaar voor en kom aanstaande maandag 29 april allemaal naar de sporthal. Om 20:00 openen de deuren en niet lang daarna zal het muzikale geweld losbarsten. Voor de zekerheid controleren we deze week nog even of het dak nog stevig op de sporthal zit. Het kan niemand zijn ontgaan, het is de laatste “Koninginnenach”. Dus ook een laatste “Koningin-nenach” concert van Fanfare Juliana. Een jarenlange reeks concerten op de avond voorafgaand aan Koninginnedag gaan we op een spectaculaire manier afsluiten. Laat het iedereen duidelijk zijn dat dit een hele gedenkwaardige avond zal gaan worden!

Het mixen van muziekstijlen en bijzondere combinaties van artiesten is iets van deze tijd. Steeds vaker zijn deze experimenten ook zeer succesvol. De combinatie van acts die maandagavond de sporthal zal vullen is in dat opzicht grensverleggend. Twee bands, één orkest en een DJ, dat is wat er op de muzikale menukaart zal staan. Elk vult een deel van het programma in en natuurlijk staan de muzikanten ook deels samen op het podium! We hebben het dan over:

De Hekking B Band * DJ Rowin *

Fanfare Juliana * Fool Speed Ahead

Een muzikale samenwerking van eigen bodem dus succes verzekerd, als we even zo onbescheiden mogen zijn. Bovendien blijkt maar weer dat Stompwijk ook in muzikaal opzicht heel wat te bieden heeft. Met de hulp van onze sponsors Belt Music en Winter Audio Service en in samenwerking met Stompwijk 92 wordt de sporthal tijdens “Koninginnenach” op 29 april omgetoverd tot een echt “Rockpalace”. Alles wijst er op dat het laatste “Koninginnenach” concert de geschiedenis in zal gaan als een legendarische avond. Niet te missen dus!

 

toernieuws

Toernieuws Toerclub Stompwijk

 Dat de weersvoorspellers er ook wel eens naast zitten, zagen we afgelopen zondagmorgen maar weer. Het regende ’s morgens behoorlijk terwijl ze veel zon voorspelden en 20°! Ook het aantal fietsliefhebbers kon je daar aan terugleiden (40).

De C1 Bolletjestrui-rit!

Gelukkig was het droog om 9.00 uur en reden wij met ons vieren, Peter was er ook weer bij, naar de koffietent in de duinen. Via de Ondermeerweg naar Zoeterwoude, Leiden, waar in een tunneltje de regenjasjes aangingen en langs de Korte Vliet richting Valkenburg, waar de regenjasjes weer uit konden en we ze niet meer nodig hadden. Peter wist een andere route door het mooie centrum van Valkenburg waar alles nog in diepe rust leek. Bij Katwijk de duinen in en toevallig reed ook de C2 ons daar achterop. Toen was het even bikkelen want we kregen pal wind tegen(gevoelskracht 10 Beschrijving: Knipogende emoticon!). Het viel voor sommige niet mee om het tempo bij te houden en we waren dan ook opgelucht toen we de bekende vlag in het zicht kregen. De aardige mevrouw van het café had het er maar druk mee om in haar eentje al die dorstige fietsers te voorzien van koffie e.d., maar het ging prima en de koffie was lekker en heet. Terug onze weg vervolgd naar Wassenaar, een gedeelte door het centrum en was ik even later mijn oriëntatie even kwijt. Zo’n GPS-systeem zou wel wat voor mij zijn! Maar we kwamen toch bij Raadhuis de Pauw uit en volgden de landgoederenroute. Het blijft altijd weer een mooi stukje, welk seizoen er je ook bent. Het tempo werd een beetje aangepast, want de wind maakt moe en als je nog niet zoveel gefietst hebt hakt het er wel in. Er werd er al opgemerkt dat we de bolletjestrui wel weer verdiend hadden! Zo kwamen we weer uit op de Kniplaan en brachten we Trees bijna thuis, om 12.00u zijn de Stompwijkers thuis met 45 km.

Annie van Rijn

 

De A2

moest helaas vertrekken zonder wegkapitein Aad Switzar, omdat hij thuisbleef wegens het natte wegdek. Niet alleen Aad, maar waarschijnlijk bleven om die reden vele fietsers thuis. De voorspellingen waren geweldig, maar als de regen dan om half 9 met bakken de lucht uitkomt, dan zou je toch bijna weer je bed in kruipen! Gelukkig viel het allemaal mee. Om 9 uur was het droog, maar op de racefiets wordt je toch onwijs vies van het nog opspattende water. Het was voor ons even puzzelen hoe we naar Haastrecht zouden rijden, want we hadden ineens wel zeven kapiteins! Onvoorbereid is het toch altijd lastig hoe je het beste kan rijden. Ik fiets al ruim 25 jaar, maar we rijden nooit dezelfde route. Daardoor ken ik wel overal de weg, maar mijn topografische kennis en gevoel voor richting is helaas niet zo goed ontwikkeld. Met 45 kilometer op de teller waren we bij koffietent Over de Brug in Haastrecht waar het megadruk met wielrenners was. Het duurde dus wel een poosje voor iedereen voorzien was van koffie. Terug kozen we voor de kortste route via Gouda en verder simpel langs het fietspad van de A12. Arie van Mullem moest op tijd thuis zijn, want hij moest om half 2 klaar staan voor vertrek naar Bathmen. Jan (75) en Cock (70) Overdevest + 45 jaar getrouwd, Van harte gefeliciteerd!

 

Marga Stijnman  

De B vertrok met z’n 8-en (6 mannen/ 2 vrouwen) naar Haastrecht. Jaap de Jong, weer terug in de gelederen, reed gewoon weer op z’n vertrouwde plaats: naast Lydia heen en terug op kop. Wim Overdevest en Wim Wetstijn waren weer terug in de groep, alsmede hadden we een gastrenner uit de A. Dus al met al een aardige koppel. Via Hazerswoude, Boskoop en Gouda arriveerden we na ca. 35 km bij de koffiestop “Over de Brug” in Haastrecht. Ondanks dat zij van tevoren ingelicht waren over de grote TC-toeloop hadden zij hierop geen actie genomen. Slechts een persoon voor de bediening en er waren te weinig kopjes. Dus dat was wachten tot er weer enkele groepen vertrokken waren en er kopjes afgewassen waren. Toen wij eindelijk aan de beurt waren kregen we koffiekopjes waarop met grote rode letters DE (Douwe Egberts) stond aangegeven. Ik moest gelijk aan de mededeling op teletekst van deze week denken “angstcultuur in het bedrijf en voor de directeur een bonus van 10,5 miljoen Euro”. Waar is het gezellige imago van DE gebleven. Je zou bijna een oproep voor een landelijke boycot doen. De terugweg ging met bijna continu voordewind. Complimenten voor de koprijd(st)ers en de terugkomers. Om 13.00 uur weer thuis in Leiden met 85 km op de teller.  

Hans Heemskerk  

De A1 vertrok slechts met 5 man, o.a. doordat 6 mannen nog aan het uitrusten waren van de Amstel Gold Race op zaterdag. Zij die wel aanwezig waren hadden ook aardig wat kilometers van zaterdag in de benen of juist nog heel weinig kilometers dit seizoen. We waren dan ook blij dat we de wind vooral van opzij hadden en niet te veel op kop. Via Alphen en Bodegraven reden we een rustige route naar de koffie, waar aan de bar nog precies plek voor ons was. Op de terugweg deden we nog even een rondje Reeuwijkse Plassen en een extra lusje bij Waddinxveen zodat we na ruim 80km weer terug in Stompwijk waren.  

Arno van Rijn  

C2 Met 6 vaste leden en gastrijder Cok Oudshoorn gingen we van start met hier en daar nog een druppel regen. Cok wilde de zee wel weer eens zien. Jarenlang rijden we voorbij zijn huis langs de Vliet en net nu de startplaats gewijzigd is, komt Cok naar het dorp rijden. Op naar Katwijk, de zee hebben we niet gezien wel die pittige duinen met veel tegenwind. De duinen zijn werkelijk prachtig met al dat waterwingebied. Bij de koffie konden we weer bijkomen. Cok gaf aan te warm gekleed te zijn en ook zijn achterwerk gaf klachten, dus volgende week een ‘peen-en-uien-broek of ‘spons-en-zeembroek’ en een sweatshirt.

Ik dacht dat we toch wel 50 km gefietst hadden, maar dat kan gevoelsmatig zijn. 

Vandaag trof ik Cok opnieuw aan voor de pastorie. Hij vertelde dat onze wegcaptain Cock van Santen vandaag nog even met hem gebeld (nazorg) heeft met de vraag of het wel ging met hem. Het ging best, maar hij denkt er toch aan om volgende week die snelle fiets van zijn vrouw te nemen.

 Petra  

Aanstaande zondag 21 april rijden alle groepen de tulpentocht naar Lisse, maar we zijn benieuwd of er veel bloemen te zien zullen zijn. De A rijdt ± 80km, de B 70km en de C 55km met voor allen de koffiestop in het clubhuis bij de wielerbaan. Vertrek is weer om 9.00u vanaf de sporthal.   

Clubblad “Op De Pedalen”

 

Afgelopen week is het Clubblad weer verspreid. Erratum hierop: aan het einde van de artikelen, GPS pagina 16, en fietsstage in Portugal pagina 19, toevoegen “auteur Hans Heemskerk”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dankbetuiging

 Na 8 maanden in de ziekenboeg te hebben vertoefd, twee zware operaties ondergaan en 2 x 9 chemo’s hebben we deze week van de arts te horen gekregen, dat de chemo kon worden gestopt en dat ik in september pas terug hoefde te komen. Opgelucht en blij kan ik nu eerst 2 maanden bijkomen en mijn energie weer een beetje op peil brengen en daarna voorbereidingen maken voor vakantie.  

Daarom wil ik nu eerst alle lieve mensen bedanken voor  de vele bezoekjes, bloemen, kaarten en e-mails. Ook de dames die mij iedere maandagmorgen een paar uur ontspanning gaven in de vorm van een potje bridge. Ook bedankt voor het kerststukje en de palmpasen. Geweldig, dat doet je goed.  

Ik weet, dat ik nooit helemaal van dit soort kanker kan genezen, maar de waardes laag houden dat is heel belangrijk. Daarom ben ik ook mijn huisarts zo dankbaar, dat hij mij dezelfde dag nog doorgestuurd heeft naar het ziekenhuis, anders had het voor mij wel eens anders  kunnen aflopen. 

Voorlopig gaan wij 5 maanden zonder chemo of ziekenhuis- bezoek genieten van hopelijk een mooie zomer.  

Allemaal heel hartelijk bedankt, Bea van Bemmelen

 

Een bijzondere ontmoeting

defilégyversto

Een bijzondere ontmoeting

Hiervoor ga ik een flink eind terug in de tijd. Het was in de begin jaren 60 dat ik lid was van gymnastiekvereniging Gyversto (gym vereniging Stompwijk). We gymden in de oude gymzaal achter het postkantoor en het huis van de hoofdmeester. Via stenen trapjes kwam je in de achtertuin bij de sportzaal terecht, waar een typisch luchtje hing. Een combinatie van zweterige sportsokken en de boenwas van de houten vloer.

De gymzaal is inmiddels vervangen door een nieuwe en ook die is al weer afgebroken na de komst van de sporthal. Zo wijzigt je leefomgeving steeds weer een beetje. Terug naar de gym. We hadden van die fel blauwe strechpakjes met een embleem van de vereniging op de linkerkant op borsthoogte genaaid (met dank aan Jona, die dit nog in een fotoalbum had zitten). Heel soms droegen we er een wit klokrokje overheen met verstelbare band. Alleen bij bijzondere gelegenheden werden de rokjes gedragen zoals bij een onderlinge wedstrijd waar wankelend op de evenwichtsbalk een danspasje werd gemaakt. Of bij een optocht door het dorp ter gelegenheid van een priesterwijding of zo.

Het was in die tijd, zo rond 1965, dat we mee mochten lopen met het defilé voor de koningin. Nee niet Beatrix, maar haar moeder, Juliana, de oma van Willem Alexander. De volledige koninklijke familie stond op het bordes het defilé af te nemen, zoals dat deftig heet. Dit hield in dat er hordes mensen voorbij kwamen van allerlei uiteenlopende verenigingen, organisaties en instellingen. De volksdansvereniging deed een klompendans, de jachtvereniging een saluut en vele bezoekers boden de koninklijke familie de meest onzinnige cadeautjes aan die dan op de trappen van het bordes gelegd werden. Wat moet het paleis een grote rommelzolder gehad hebben!

Ondertussen zat heel Nederland aan de televisie gekluisterd om dit allemaal te aanschouwen. Dat maakte het extra spannend, misschien kwamen we wel op de televisie.

30 April was een warme dag. Marga herinnert zich dat zij toch van haar moeder een borstrok aan moest. Een borstrok, wat is dat nou?, vroeg iemand van onze eigen oranje-vereniging. Anja, dat is een stevig gebreid hemd, met brede schouderbanden en een hoog kriebelgehalte. Het kan gezien worden als de voorloper van de hemdjes. De borstrok was bedoeld als extra beschermlaagje voor koude winterdagen. In de streng katholieke gezinnen werd er een blauw Maria medaillonnetje opgespeld om de hele week nog meer bescherming te bieden.

Beretrots waren we op de uitnodiging, hoe we er gekomen zijn weet ik niet meer. Dat weet Trees, ook zij was erbij,  dan weer wel, we gingen met de bus richting Soestdijk. We hebben er uren en uren gewacht.

Tijdens het wachten werden onze blazen op de proef gesteld. Even achter een boom was niet zo makkelijk, het weinige struikgewas was nog flink doorzichtig. Het gympakje moest over de schouders uitgetrokken worden schoven worden, zodat je hele lijf bloot was en dan moesten de billetjes nog bloot.

Toen we het echt niet meer konden houden is er een paardenbaas benaderd en in zijn paardentrailer mochten we om beurten even plassen. Pfffffttt……

 

Eindelijk waren we aan de beurt en moesten we net als een Russisch leger voorbij marcheren. De gezichten recht vooruit, want we mochten niet naar de familie zelf kijken. Terwijl we daar juist voor gekomen waren. We mochten zelfs niet met onze ogen draaien. Ook Trees en Jona weten dit nog. Alleen had Trees juist op dat moment het gevoel dat iemand haar hoofd optilde en draaide. Ze is misschien wel als enige die koningin Juliana in de ogen heeft gekeken. En heel Stompwijk kon dat zien wat juist zij was op de televisie.

Het niet kunnen plassen en niet mogen kijken hebben er aan bijgedragen dat het een onvergetelijke dag was.

 

Over een bijzondere ontmoeting is dan ook geen sprake, wel was het bijzonder.

 

Petra Oliehoek – van Es

 

 

 

 

 

 

Uitslag kaartavond Stichting Pater Ted Bandsma

Uitslag kaartavond vrijdag 12 april voor

Stichting Pater Ted Bandsma

 

in de kantine van Stompwijk ’92.

Zoals ieder jaar is er afgelopen vrijdag weer gezellig gekaart voor onze Stichting. De totale opbrengst van deze avond was € 445,00.

Alle sponsoren bedankt voor de gift en alle medewerkers bedankt voor jullie inzet.

1e  prijs Mark en Riet Olijhoek                                                       5565 pnt

2e  prijs Kees en Riny Schrader                                                     5541 pnt

3e  prijs Bertus Rijgersberg en Lenie van Ruijven                            5188 pnt

4e  Prijs Ria v.d. Helm en Nel Turkenburg                                      5096 pnt

5e  prijs Frans en Leo Oliehoek                                                     5070 pnt

6e  prijs Anneke v.d. Bosch en Jacintha Janson                              4955 pnt

7e  prijs Ron v.d. Salm en Theo v.d. Bosch                                    4772 pnt

8e  prijs Roelie v.d. Vegt en Lenie Overdevest                               4730 pnt

9e  prijs Frank van Rijn en Leo van Marwijk                                  4715 pnt

Troostprijs: Lydia Luiten en Mieke v.d. Salm                                 4384 pnt

 

Tot volgend jaar,

Groetjes Jos & Jacqueline de Groot

 

Dorp van het dorstige hert