Alle berichten van administrator

Geert Onderwater wint de barre strijd

Geert Onderwater wint de barre strijd

Vorige week waren de vluchten afgelast in verband met het slechte weer. Deze week gingen de twee vluchten wel door. De eerste jonge duiven wedstrijd van het jaar stond op het programma. Doordat het afgelopen zaterdag slecht weer was in België werd de vlucht uitgesteld naar zondag. Op zondag was het weer in België wederom niet goed genoeg om de duiven de vrijheid te geven. De jonge duiven werden dus terug naar de lokalen gebracht, de wedstrijd ging dus weer niet door. De oude duiven hadden een vlucht vanuit het Franse Sens. Ondanks het slechte weer in België kregen de oude duiven wel op zaterdag om 12.00 uur de vrijheid.

De wedstrijd werd een barre strijd en de duiven hadden veel moeite om de weg snel naar huis te vinden. De duif die het beste met deze omstandigheden kon omgaan was de twee jarige blauwband doffer (12-516) van Geert Onderwater. Deze duif deed dit met een gemiddelde snelheid van 67 kilometer per uur. Achttien minuten later was het de jaarling doffer(13-571) van v. Seggelen/Wolvers die als tweede arriveerde. De derde plek was voor de drie jaar oude duivin (11-940) van Comb. v. Leeuwen. 

 

Uitslag 12-07                                                                                       Tussenstand

1: G. Onderwater                          10                                                      1: Comb. van Leeuwen    134

2: Seggelen/Wolvers                       9                                                      2: Seggelen/Wolvers       128

3: Comb. v. Leeuwen                      8                                                      3: Hilgersom-Tijssen        126

4: J. van den Bosch                        7                                                      4: W. v. Benten                97

5: Mevr. Luk/Vork                          6                                                       5: J. van den Bosch         91               91                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           6: W. van den Bosch                      5                                                       6: W. van den Bosch        88

7: W. v. Benten                             4                                                       7: G. Onderwater             72

8: Hilgersom-Tijssen                      3                                                       8: Mevr. Luk/Vork            71

 

Emiel Hilgersom

 

Van de redactie

Van de redactie

De feesten volgen elkaar weer op. Een ietwat regenachtig Summerland laten we achter ons en genieten nog wat na. Ondertussen is de voorbereiding van de Stompwijkse paardendagen ook al weer in volle gang. Volgende week horen we weer het gehamer van de opbouw van de tribune. Dit heeft ook gevolgen voor de Dorpsketting. We zijn dan teveel in feeststemming en niet in de stemming om de Dorpsketting te maken. Volgende week dus nog wel, de week erop (21 juli) dus niet. Zorg dat uw kopij dus op tijd binnen is.

Bezorgers zorg dat je wijk gelopen wordt als je zelf op vakantie bent. Val voor elkaar in of vraag iemand uit je eigen wijk om dit voor een paar weken over te nemen.

 

Berichten van de RK Parochiekern H. Laurentius Stompwijk

kerk

Berichten van de RK Parochiekern H. Laurentius – Stompwijk

Onderdeel van de RK Parochie HH Petrus en Paulus

Contact met de Pastores, bij ernstige ziekte, overlijden, of een persoonlijk gesprek.

Centraal meldingsnummer 0622027668

Telefonische bereikbaarheid:

Pastorie Dr. van Noortstraat 88

2266 HA Stompwijk tel. 071-5801604

Pastoor: J. v.d. Bie tel. 071- 5220655

Email adres: pastoor.degoedeherder@yahoo.com

Spreekuur op afspraak.

Openingstijden parochiesecretariaat

Woensdag en vrijdag van 10.00 -12.00 uur.

E-mail: sintlaurentius@hotmail.com

Bijdrage voor misintenties  op rekening nr.NL 36 RABO 0361500947

Donaties t.b.v. de H. Laurentiuskerk rekening nr.NL49RABO 0361502168

Verzorging begrafenissen en crematies

De heer C.G J. Onderwater, tel. 079-3422906/0655976947/info@cuo-zm.nl

Weekvieringen in de RK Parochiekerk  H. Laurentius

Zaterdag    12 juli  19.00 uur    is er geen viering

Zondag      13 juli  11.00 uur    Eucharistie viering met Parochiekoor

                                              Voorganger: Pater L v. Ulden

Misintenties 

Zondag 13 juli . 11.00 uur voor de overleden armen en weldoeners v.d. parochie, Leen en Josien Olsthoorn – Laurens, overleden ouders Vreeswijk- v. Leeuwen, Gerardus v. Santen, Anna v. Santen – Arkesteijn,  Jan Kerkvliet,  Nel Janson – v. Cassel, Cees v d Geest, Gijs en Marie Onderwater, Riet v Lochem –Bennis, Nico Verhagen, Ger Groeneweg – Luk, Pastoor v.d. Plas, Rie Luiten, Surat “Kaew” Knijnenburg – Pesol, Jopie Lexmond – v. Santen, Elly Bennis – v. Marwijk, Jan v.d. Helm, Corrie v. Geijlswijk – v. Santen, Jan Vogelaar, Janus Verhagen.

Kerkhulpen                        Kosters          Lectoren              Misdienaars

Zaterdag 12 juli 19.00 uur    R.O.               geen                      geen

Zondag   13 juli 11.00 uur    R.O.               Dhr. J. v. Rijn         geen

 

Mededelingen vanuit het secretariaat

In de vakantie periode zijn wij, tot nader bericht, op maandag gesloten.

Intenties vrijdag voor 12 uur gemeld, komen in Dorpsketting.

 

Het secretariaat

 

 

 

4e Stompwijkse Oldtimerrit zondag 31 augustus

oldtimer 2oldtimer 1

4e  Stompwijkse oldtimmerrit zondag 31 augustus

We hebben wederom een prachtige rit uitgezet in het hart van Zuid Holland en omgeving. Heeft u een auto van 20 jaar of ouder dan mag u meerijden.

Deelname is gratis en geheel voor eigen risico!

Verzamelen bij het BLESSE PAARD vanaf 9.00 uur.

Vertrek zal om ongeveer 10.00-10.15 uur plaats vinden.

U kunt zich vanaf nu aanmelden voor deze prachtige rit, de organisatie draait op volle toeren. Dus haal je oude auto uit de schuur en stof hem af en ga mee.

 

Aanmelden kan via email  :

A.bennis15@casema.nl  of  marion_janson@hotmail.com

Voor  tel. info:  06-40886913     

 

“Alleen is maar alleen”

leo en joke

“Alleen is maar alleen”

Leo van den Brink is met zijn 81 jaar nog heel actief en sportief bezig. Met fietsen en lopen houdt hij zich fit. Hij doet onder andere ook ieder jaar mee met de Meerhorstloop. Op zijn zestiende ging hij bij zijn vader aan het werk. Anton van den Brink; de bekende botenbouwer. Zoals dat vroeger zo vaak ging. Leo leerde het vak van hem. Én schreef er een boek over. En nu heeft hij in zijn zoon Pim weer een opvolger. Door de crisis is er weinig vraag naar nieuwe boten. Maar Pim is een vakman in renovatie en in bijzondere interieurbouw in huizen en bedrijfspanden. Hij maakte onder andere de nieuwe bar-balie in de sporthal van Stompwijk ’92.

Hobby’s

Leo is ook een actieve medewerker in de Kringloopwinkel De Stal. Kleine reparaties zijn hem wel toevertrouwd. Een laatje dat klemt, een ledikantje waar een spijltje uit is; het is een kolfje naar zijn hand. Hij is ook creatief. Tijdens de restauratie van onze kerk maakte hij een film van de werkzaamheden. Een volledig verslag van begin tot eind! Ook zat hij in de Stompwijkse filmclub bij het maken van de film over Stompwijk.  En sinds hij weet dat zijn vriendin Joke bij hem wil intrekken is hij het hele huis aan het opknappen. Geen achterstallig onderhoud, maar alles lekker licht maken.

Waar De Nestor al niet goed voor is…

Toen zijn vrouw Will overleed, na lang veel verzorging nodig te hebben gehad, viel wel even de vraag: “wat nu?” Vervelen was er niet bij, maar zoals boven al staat: “alleen is maar alleen.” zei hij. Tot zijn oog viel op de contactadvertenties in het blad van de KBO: De Nestor. Na enige aarzeling plaatste hij zelf een oproep en ontving tot zijn verbazing een heel aantal brieven uit het hele land. Na een aantal afspraakjes bleek Joke de juiste snaar te raken. Het bleef niet bij een kopje koffie en een wandelingetje…… Ze gingen samen uit, samen op vakantie. Niet te lang; Joke is graag thuis. En van lieverlede kwam het idee om te gaan samen wonen.

Even voorstellen….

Joke van der Horst- Bos. 78 lentes maar dat geef je haar niet. Joke woont in Rijswijk. Ze is weduwe en heeft drie kinderen en vijf kleinkinderen. Voor haar trouwen werkte zij in een winkel en deed verpleegwerk, erna het huishouden. Ze kookt graag en is dol op organiseren van feesten en andere dingen. In Rijswijk deed ze veel vrijwilligerswerk. Zo regelde ze dertig jaar dat de koffieclub in de kerk draaide. Een groep vrouwen die om beurten koffie schonken.  Daar kreeg ze ook een spetterend afscheid. Ze zullen haar daar wel gaan missen maar ze gunnen het haar graag. Ze heeft er nog een eetclubje en ze blijft er nog op de leesclub. Hier in Stompwijk is een middagje met vriendinnen  ook geen probleem. Het huis van Leo is groot genoeg.  Een eigen hoekje kan er wel af.

Samen

Voor borduren, schilderen en andere creatieve uitingen moet je niet bij Joke zijn. Maar lezen en wandelen doen ze allebei graag. En beiden zijn er van overtuigd dat je ook iets alleen moet kunnen doen. Zo blijft er weer wat te vertellen als je thuiskomt.

18 juli zal de verhuiswagen voorrijden

Stompwijk krijgt er een inwoonster bij.  Met dank aan De Nestor………..;-)

 

Agnes van Boheemen- Vollebregt

 

PS het boek Antoon van den Brink 1904-1987 schrijvers L.J.H. en A.A.M. van den Brink is te leen in alle bibliotheken van Bibliotheek aan de Vliet.

 

 

 

Stompwijkse Paardendagen 18 tm 21 juli

stompwijkse paardendagen

Stompwijkse Paardendagen 18 t/m 21 juli 2014

Al weer voor de 105e keer gaan ook dit jaar de Stompwijkse Paardendagen van start. Van oudsher is het een feest voor jong en oud midden in de polder van het groene hart. Sinds jaar en dag zetten Stompwijkers zich in om in deze regio een apart en vooral een gezellig samenzijn te creëren rondom de paardensport.

Een punt dat zeker het vermelden waard is dat de vereniging Nooit Gedacht sinds 12 juni 2014 op de inventarisatielijst van Unesco staat. Ter bescherming van het cultureel immaterieel Erfgoed.

Van Unesco en de wereldranglijst van materiaal erfgoed heeft iedereen wel eens gehoord, de meest mooie locaties en wereldwonderen staan hierop vermeld. Dat dit ook voor immaterieel erfgoed bestaat is niet bij veel mensen bekend.

Het is lastig om levend erfgoed te bewaren. Het is niet te bevatten of te beheren, want het is iets dat in de harten van mensen leeft en bewaard wordt. Het beste lukt dit als een traditie door een grote groep gedragen wordt en dan vele generaties lang. Nooit Gedacht is hier een goed voorbeeld van.

De functies binnen het huidige bestuur worden veel gevuld door de kinderen van de oudere bestuursleden en wordt zo van de ene generatie aan de volgende doorgegeven.

Nooit Gedacht is dan ook terecht trots op het feit dat zij na meer als een eeuw van kortebaan draverijen wordt erkend en beschermd door deze organisatie! Dit jaar vallen de dagen op 18 t/m 21 juli a.s.  Wij hopen op een lekker weertje want met goed weer is het dubbel genieten! Lekker bij kletsen met familie en vrienden en ondertussen de mooie takken van paardensport aanschouwen.

Ook liefhebbers van andere bezigheden zullen ruimschoots aan hun trekken komen want het programma biedt genoeg ruimte. Kinderen kunnen zich naar harte lust uitleven op de kermis. Er zijn genoeg attracties waar de kleintjes onder ons zich uitstekend vermaken. Ook is er de mogelijkheid om zich alvast voor te bereiden op een carrière in de ponyrennen want tijdens deze race mogen zij gratis een ezel bestijgen. Jong geleerd is oud gedaan niet waar?!

Voor diegene die 1 paardenkracht niet genoeg vinden wordt er zaterdagmiddag een hindernisspel met bromfietsen georganiseerd. Zeker een spektakel omdat er een sloot moet worden getrotseerd.

Zondag blijft de dag van de populaire ponyrennen. Deze prachtige tak van paardensport is al jaren een grote reünie van familie vrienden en paardensportliefhebbers. Dit willen we dan ook zeker in stand houden en is de entree gratis!

Tussen de omlopen van de ponyrace is er natuurlijk ruimte voor een show. Dit jaar zal dit een demonstratie zijn van ruiters waar de liefde voor de paardensport is geboren in de allereerste jaren van de ponyrennen. Deze hebben hun beroep kunnen maken  van hun passie. Gijsbert Lagerberg is een Grand prix dressuurruiter en instructeur. Jeroen Heymans is een springruiter en heeft een handelsstal in Woubrugge. Tevens is hij actief in de Stichting Eventing Zuid Holland. Een paardensportevenement waar een combinatie van dressuur, springen en cross country wordt gerealiseerd.

Voor de feestgangers is na de ponyrennen de band ’Trots ’aangetrokken. Trots heeft een uitgebreid repertoire van meezingers en weten er een feest van te maken!

Het hoogtepunt van de dagen is toch wel de kortebaan draverij. De Stompwijkse kortebaan is geliefd bij eigenaren, pikeurs, en toeschouwers.

Het is de enig kortebaan op gras in Nederland en -waar je ook zit of staat- je kan alles overzien. We verwachten dan ook inschrijvingen van de top van kortebaan dravers. Zoals altijd worden de paardendagen afgesloten met een prachtig vuurwerk. Wij hopen net als andere jaren er een mooi feest van te maken!!!

 

Voor meer informatie kunt u de website www.stompwijksepaardendagen.nl bezoeken of een e-mail sturen aan info@stompwijksepaardendagen.nl.

 

 

 

Collecte handicap.nl

Collecte handicap.nl

Handicap.nl hield in de week van 23 t/m 28 juni haar jaarlijkse nationale collecte, voor mensen met een handicap of chronische ziekte. De opbrengst van de collecte in Stompwijk was € 478,37. Bedankt aan iedereen die hier aan bij gedragen heeft. Dankzij deze bijdrage is de organisatie in staat mensen te helpen die buiten de financiële regelingen vallen. Mocht u de collectant gemist hebben dan kunt u altijd nog geld overmaken op rek.nr. NL54 RABO 0382 2820 00 t.n.v. Ango.

Dit bedrag hebben wij te danken aan alle kinderen van groep 8 van de Maerten van de Veldeschool en meester Richard.

Bedankt voor jullie geweldige inzet!

 

Namens de collecte organisatie,

Corine Schouten

 

Toerclub Stompwijk

toerclub 2tourclub 1

Toerclub Stompwijk

Deze keer een bewolkte zondagmorgen, maar een goede temperatuur. Gelukkig was het droog en kwam er een aardig aantal fietsers naar de parkeerplaats bij de sporthal, in totaal zo’n 37.

Voor ons stond er een gewilde locatie op de kalender, Camping de Wippert in Roelofarendsveen. Na de 2 nieuwe fietsen bewonderd te hebben (ook bij onze C1 nu de eerste E-bike) reden wij met zijn 11en en Fried met zijn vijven op weg naar Zoeterwoude. Lekker voor de wind hadden we nu nog en ging het via het Cronesteinpark, Roomburg, Leiderdorp naar het altijd weer mooie paadje van de Ruigekade en Mattekade. De zon kwam er langzaam aan bij toen we langs de Wijde Aa reden. Altijd weer een mooi gezicht zo`n slinger fietsers met Toerclub kleding. Bij Woubrugge wachten op het pontje en kon Fried gelijk aansluiten. We hadden nagenoeg voor dezelfde route gekozen. Aan de overkant kozen wij voor naar links en zij naar rechts. Jos stond ons al op te wachten en maakte foto`s. De toerclubvlag wapperde en de C2 zat al in de partytent. Binnen korte tijd kregen wij van Nel de koffie met zelfgebakken appeltaart met slagroom. Ook daarna werden we weer verwend met het verse fruit van meloen, ananas, kersen en druiven. Ondanks dat we hier al bijna voor de 10e keer komen is het nog steeds genieten van dit unieke plekje. Na de traditionele groepsfoto vertrokken we weer en ging het achter Fried aan langs de A4 naar Leiderdorp en Zoeterwoude. Nu een tandje zachter vanwege de behoorlijke wind tegen. Bij het industriegebied van Heineken begon het iets te spetteren en bij de benzinepomp dit even afgewacht en na 5 minuten konden we alweer verder. Via het Molenpad en het dorp, waar Ria thuisgebracht werd en ik even later om 12.30 uur afhaakte. De kilometerteller stond toen op 50. We waren allemaal net op tijd thuis want een 45 minuten later viel er een behoorlijke regenbui!

Annie van Rijn

De B vertrok met z’n 5-en (5 mannen) naar Reeuwijk-Brug in plaats van de geplande tocht naar Snelrewaard. Het was zondagochtend namelijk niet bepaald weer voor in de Theetuin: bewolkt en een vrij harde wind. Ook had iedereen tot zeer laat voor de TV gezeten voor de thriller Nederland – Costa Rica, dus waren we nog lichtelijk slaperig. We hebben op de heenweg een fantastisch mooi rondje om de Reeuwijkse Plassen gereden. Ter plaatse van

de Plassen brak, als bonus, af en toe de zon door. Hierdoor kwamen ook de vogels weer te voorschijn. Aan hun vrolijke gekwetter te horen waren ze ook blij met de overwinning van Nederland op Costa Rica, hoewel ook zij de keeperswisseling van Tim Krul toch wel riskant gevonden hadden. Na ca. 35 km, arriveerden we bij de koffiestop ‘t Wapen van Reeuwijk. We namen plaats op het beschutte buiten terras met uitzicht op, inderdaad, de Reeuwijkse Plassen. Ook nu weer heerlijke koffie en appelgebak. De terugweg naar Stompwijk ging via de standaard mooie route. Voor het grootste deel van de terugweg wist Jaap “voordewindweggetjes” te vinden. Om 12.15 uur thuis in Leiden met 75 km op de teller.

Hans Heemskerk

De A-groepen gingen allen naar Haarzuilens. De groepen waren wat kleiner dan normaal, waarschijnlijk vanwege diverse festiviteiten op zaterdagavond. De A1 vertrok met 5 man en maakte er een mooie rit van via o.a. Nieuwkoop en de polderwegen rond Kockengen. We kwamen zelfs even langs de A2 (de snelweg dus) te rijden en dat is wel zo’n beetje het uiterste punt voor een reguliere zondagsrit. Na bijna 60 km kwamen we bij het terras van het Wapen van Haarzuilens waar even later ook de A2 (4 man) en de A3 (7 man/vrouw) aanschoven. Het was er heerlijk rustig aan het rustieke pleintje en voor we het wisten konden we na een half uurtje alweer op pad voor de terugweg. Ook nu hadden we wind vooral van opzij, dus dat viel ons niet tegen. Na precies 100 km waren we weer terug in Stompwijk en met onderweg slechts een enkele spetter regen hadden we heerlijk gefietst.

Arno van Rijn

Aanstaande zondag 13 juli gaan de A (100 km) en B (90 km) naar Schoonhoven. De C gaat naar het Delftse Hout voor een rit van 50 km. Vertrek is weer om 8.30 uur vanaf de sporthal.

Ook staat de extra lange toertocht naar de Biesbosch op het programma. Voor deze rit van ±175 km is het vertrek om 8.00 uur, ook vanaf de sporthal.

Komende week verwachten we natuurlijk ook weer veel leden en dorpsgenoten bij de Avondvierdaagse. Kom gezellig 1 of meer avonden meefietsen en genieten van de prachtige routes rondom Stompwijk. Je kunt van dinsdag t/m vrijdag starten tussen 18.30 uur en 19.30 uur voor een rit van 15 km of 25 km. We zien jullie bij de sporthal!