Alle berichten van administrator

Uitslagen 2e onderlinge wedstrijd 13 en 15 juni

Uitslagen 2e onderlinge wedstrijd 13 en 15 juni

Op vrijdagavond werd er door 18 ruiters meegedaan aan de springwedstrijd. Het parcours was zoals gewoonlijk weer bedacht door Piet v.d. Mespel, dit keer lange lijnen en niet heel moeilijke sprongen, waardoor bijna iedereen foutloos was.

Dat is ook weer goed voor het zelfvertrouwen en leuk voor degenen die het nog niet zolang doen en het nog wel spannend vinden.

Zondag was het, net als vrijdag trouwens, schitterend weer voor een wedstrijd dressuur.

We hebben leuke proeven gezien: Bo ging dit keer helemaal alleen haar proefje doen, super gedaan Bo! En bij Daphne ging het springen alweer een stuk beter dan de vorige keer, goed gedaan hoor!!

De ijslanders met berijders Marja en Wendy hebben dit keer van stuivertje gewisseld, dus geen twijfel meer of zij een mooie proef kunnen rijden!!

Dat wordt spannend de laatste wedstrijd!

Dan de uitslagen:

Bixie springen Pony’s laag

1. Daphne van Dijk op Max                                                                    1. Anouk Glijnis op Aragon

2. Bo van Santen op Diesel

 

Bixie dressuur Pony’s hoog

1. Daphne van Dijk op Max                                                                    1. Emma v.d. Helm op Spirit

2. Bo van Santen op Diesel                                                                    2. Nina v.d. Lubbe op Rhyfedd Friesian Duke

 

Junioren Paarden

1. Anouk Glijnis op Aragon                                                                    1. Lucienne Muyen op Boy

2. Sterre van Wissen op Sjors

3. Marit Roeling op Roxy

4. Miranda van Dijk op Pony Macaroni

5. Stefanie Roeling op Popey

 

Pony’s niet federatie

1.  Sabine Helderman op Sudarah

 

Paarden niet federatie

1. Marja van Elleswijk op Stormur

2. Wendy van Sloten op Oskar

 

Pony’s federatie

1. Anne de Langen op Sudarah

 

Paarden federatie

1. Yoshi Feijnenbuik op Lykke

 

Rina v.d. Bosch

 

Blesruiters bouwen in Braziliaanse sferen aan SGW Vlietland

sgw vlietland

Blesruiters bouwen in Braziliaanse sferen aan SGW Vlietland

Op zaterdag 28 en zondag 29 juni 2014 vindt alweer voor de 11e keer SGW Vlietland plaats. Met de 2de onderlinge wedstrijd van vorig weekend nog in de paardenbenen, kijken ruiters, menners en de organisatie alweer vooruit naar een druk paardenweekend met ruim 450 ruiters en 50 menners aan de start. Een team enthousiaste vrijwilligers van de Blesruiters en zustervereniging Koningin Emma uit Wassenaar is sinds maandag neergestreken in het schitterende recreatiegebied Vlietland om de ‘samengestelde wedstrijden’ voor te bereiden.

Ervaren bezoekers weten het: de beste manier om de wedstrijden van dichtbij te volgen is een rondwandeling over parcours van de cross en marathon. De parcoursbouwers zijn afgelopen tijd al druk aan het zagen en timmeren geweest, nu komt al het moois uit de opslag en wordt neergezet.

Ruiters én menners

Dit jaar komen niet alleen de ruiters maar gelukkig ook weer de menners in actie tijdens de samengestelde wedstrijden. Meer dan 50 aanspanningen doen mee. Zij rijden op zaterdag dressuur en vaardigheid, en op zondag moeten ze tijdens de menmarathon de poortjes van 6 menhindernissen goed en snel zien te passeren.

WK inspiratie

Voor de ruiters en amazones hebben de parcoursbouwers zo’n 25 hindernissen in petto: boomstammen, rietsprong, haag, strobalen. Nieuw dit jaar zijn “de Ophaalbrug” en “de Kruiwagens”.

De parcoursbouwers hebben zich dit jaar door 2 wereldkampioenschappen laten inspireren: het WK voetbal in Brazilië en de Wereldruiterspelen in Normandië. Aan beide is een hindernis gewijd: de Brasilia (foto 1). Ook de altijd spannende waterhindernis “het Piratenschip” (terug van weggeweest, zie foto 2) ontbreekt natuurlijk niet.

Daarnaast is er zoals altijd een gezellig strodorp waar de catering de inwendige mens goed voorziet en diverse paardenwinkeltjes staan. Daar is ook Fotografie Carmen te vinden die alle deelnemers op de foto zet.

We rekenen op mooi weer én veel bezoekers en supporters. Meer informatie en het programma zijn te vinden op:

www.eventingzuidholland.nl.

 

Lisette Muyen, tel: 06–53 61.9795, of: info@nvmhaaglanden.nl

Nooit Gedacht historie vervolg 3

harddraverij oud

Nooit Gedacht historie vervolg 3

Hoewel in het jaar 1920 nog geen Nederlandse bond voor Kortebaan draverijen bestond, moest er door de vereniging, voor wat deelnemers betreft, wel de reglementen van de Koninklijke Nederlandse Harddraverij en Renvereniging geëerbiedigd worden. Omdat er in de ochtenddraverij veelal paarden meeliepen die niet in het harddraversstamboek waren geregistreerd kreeg Nooit Gedacht geen toestemming meer om een dergelijke koers te organiseren.

Dit was de aanleiding om daar voor in de plaats andere takken van paardensport te organiseren zoals ringsteken, springen en het sinds 1969 het immens populaire pony rennen.

Grasbanen kwamen steeds meer in zwang en in 1922 verhuisde de baan van de Meerlaan naar het weiland van het bestuurslid, de heer Jan van den Bosch.

Techniek zorgde ervoor dat de harddraverijen veel sneller kon verlopen. 1927 een grandioze vooruitgang vond men de telefoon langs de baan, permanent contact tussen starter en rechter van aankomst.

Aan het eind van de jaren 20 is er nog al eens een verschil van mening in het bestuur over hoe de paarden gestart moeten worden. Met de vlag of met het schot was de vraag. Volgens de notulen van die jaren kwam men er niet goed uit en het wisselde dan ook eens. Als er met het schot gestart werd gebruikte de starter de revolver van de heer Fleuren, want die was naast zijn taak als schoolmeester ook nog de directeur van de Boerenleenbank en uit hoofde van zijn ambt gemachtigd een vuurwapen te bezitten. In deze notulen is niet terug te vinden of hij de revolver ook gebruikte om de schooljeugd in bedwang te houden?!

In 1933 eindelijk, de harddraverijverenigingen in Nederland besluiten de Bond van Korte banen op te richten. Gelijk luidende reglementen worden centraal geregeld en dat is een grote stap voorwaarts!

Radio Ferree uit Bussum doet zijn intrede in 1934 en nu nog steeds verzorgt de firma het geluid en bedient de startapparatuur. Zij zijn langzamerhand een begrip op de Nederlandse Korte banen.

In 1935 worden bij het starten de vlag en het pistool voorgoed opgeborgen. Door de Bond is verplicht gesteld dat het starten geschiedt met behulp van het lint en de grammofoonplaat. Wie kent het niet?!: Klaarmaken op u plaatsen 1, 2, 3, af!!!

10 mei 1940, weer maakt de mens geen gebruik van zijn verstand. Voor de tweede maal een grote wereldbrand. In verband met de oorlog worden er in 1940 en 41 geen draverijen en feestdagen gehouden.

Al 2 jaar wordt Nederland door de Duitsers bezet en kunnen er geen draverijen plaatsvinden. Op 11 augustus 1942 kan er na veel moeilijkheden van organisatorische aard toch gestart gaan worden. De Duitsers eisten wel dat hun militairen voor de halve prijs toegang kregen.

Dit werd toegestaan, wat moest men anders?

Buiten het harddraven waren er in 1942 geen feestelijkheden. Erevoorzitter burgemeester Banning was in de oorlogsjaren niet in staat om de evenementen te bezoeken, als verzetsman was hij steeds voor de vijand op de vlucht.

In 1943 is de toeloop naar de Stompwijkse draverij zo overweldigend dat men spreekt over 7000 betalende bezoekers. Door gebrek aan benzine is er geen openbaar vervoer. Op allerlei manieren komt men naar Stompwijk: op fietsen met surrogaat banden, te voet of paard en wagen. Aardappelhandelaar Dorus Schrader reed die dag in plaats van aardappelen, mensen vanaf het pontje aan de Vliet (voor een vergoeding uiteraard) naar de baan.

Pikeur Jan de Vlieger werd met misschien wel de beroemdste kortebaandraver aller tijden: Allouez wasde winnaar !

Bijna 40 jaar vertoefde “Nooit Gedacht” op het gezellige feestterrein van bestuurslid Jan van den Bosch tot de familie besloot in de jaren 50 hun land te verkopen aan de gemeente en in 1961 werd er aanstalten gemaakt om er huizen op te gaan bouwen.

Met weemoed werd afscheid genomen. Veertig jaar was er gedraafd en kermis gevierd, waarbij Het Blesse Paard dat, op een steenworp afstand gelegen, door het heen en weer geloop van het terrein naar het café prachtig in het plaatje paste.

Er waren mensen die toen dachten dat door de veranderingen, de sfeer die het Stompwijkse feest zo eigen was, zou verdwijnen .Maar men had geen keus en dat de heer Arie Spruit zijn land, prachtig gelegen midden in het dorp wilde afstaan kwam als een geschenk uit de hemel.

Er is in dat jaar hard gewerkt, de baan moest geëgaliseerd en er moesten twee brede dammen aangelegd worden. Het één en ander had tot gevolg dat er grote uitgaven werden gedaan, maar alles kwam prima voor elkaar.

En tot op de dag van vandaag kan “Nooit Gedacht” de Paardendagen op deze fantastische locatie plaats laten vinden. Het unieke is dat in heel Nederland maar één kortebaandraverij op gras is en dat is in Stompwijk!!

                Conny Oliehoek

 Met dank aan mijn vader Piet Oliehoek, van wie ik de achterhaalde historie door hem bijna letterlijk kon pikken.

Summerland

Laatste kans!

Geachte Dorpskettinglezer,

Ben jij al Vriend van Summerland? Als je nog geen vriend bent van Summerland en dit wel wilt worden moet je jezelf snel opgeven op de site www.stompwijksummerland.nl. Klik op het logo’tje ‘vrienden worden’ en vul het formulier in.

Het maximum is al bijna bereikt van 100 Summerland vrienden. Wil jij ons steunen en daarvoor ook iets leuks voor terug krijgen? Twijfel dan niet en wordt vrienden met ons!

  The countdown has begun!

Het is bijna zover! Stompwijk Summerland 2014! Over iets minder dan 2 weken is het alweer tijd voor een zomers festival in Stompwijk. Het parkeerterrein van sportpark Meerhorst wordt dan omgetoverd tot festivalterrein gedurende het eerste weekend van juli. Met het weer van afgelopen weekend wordt het feestgevoel alleen maar sterker.

Afgelopen weekend is het Summerland Magazine verschenen en bij de meeste Stompwijkers op de deurmat beland. Hierin kunt u informatie over de artiesten vinden en leuke weetjes over Summerland lezen. Heeft u geen boekje gekregen maar wilt u er wel een hebben dan kunt u deze afhalen bij onder andere Café de Gouden Leeuw in Stompwijk of De Meester in Zoeterwoude.

Heeft u nog geen kaarten voor Stompwijk Summerland? Bestel deze dan snel op de site www.stompwijksummerland.nl. Het aftellen is begonnen! Volgende week beginnen we met opbouwen met Stompwijk Summerland. Dit is ook live te volgen op de site via een webcam.

Wij hebben er in ieder geval al super veel zin in!

Hopelijk zien wij u op 4, 5 en 6 juli verschijnen.

Blijf op de hoogte van Stompwijk Summerland via Twitter, Facebook of Instagram!

www.twitter.com/_summerland_

www.facebook.com/stompwijksummerland

www.instagram.com/stompwijksummerland

Tafeltje-dek-je

Sinds 1980 bezorgt Tafeltje-dek-je maaltijden aan huis voor ouderen of mensen die niet in staat zijn zelf te koken. Het is ook mogelijk om tijdelijk maaltijden aan te vragen, na bijvoorbeeld ziekenhuisopname of vakantie van mantelzorgers.

De maaltijden worden verzorgd door de koks van Huize Emmaus en worden door vrijwillige chauffeurs tussen 12.00 uur  en 13.00 uur afgeleverd.

 Wilt U gebruik maken van deze service, dan kunt U zich melden bij:

Mw. C. v. Boheemen, tel. 071-5801726 of Mw. C. Luk, tel. 5802787.

 

Kaartje concert at sea

Wie wil er naar Concert at Sea Brouwersdam

Wie wil er voor de vrijdag 27 juni ons kaartje voor Concert at Sea overnemen?

Wegens omstandigheden kan er 1 persoon niet mee. Wij gaan met 7 personen, je kan eventueel met ons meerijden.

Het festival begint om 12.00 en we blijven tot het einde van de avond!

Marjolein Janson

Zomerpret in Stompwijk

ZomerPret in Stompwijk

In de laatste week van de zomervakantie, 25 t/m 28 augustus, is het weer ZomerPret.

Er worden er dan weer leuke activiteiten georganiseerd, o.a. de huttenbouw, in en om het Dorpshuis. Deze activiteiten zijn speciaal voor kinderen van de basisschool vanaf 5 jaar.

Het thema is dit jaar “Cowboys en Indianen”

Wil je als vrijwilliger of voor stage meehelpen met ZomerPret of heb je een leuk idee, laat het even weten.

           Anneke van Bemmelen bemmelen73@casema.nl

 

Toerclub Stompwijk

toerclub c1

Toerclub Stompwijk

Afgelopen zondag was het weer prima fietsweer, zodat het bij de sporthal weer lekker druk was. Om half 9 was het vertreksein te horen voor de 53 fietsers die zich verzameld hadden. Om 8 uur was al een groepje van 4 vertrokken voor de extra lange clubrit naar Het Gooi.

Bij de A en B stond er een nieuwe bestemming op de kalender. Voor het eerst gingen we naar De Loet bij Lekkerkerk, al zullen velen er al wel eens in de buurt gefietst hebben. Voor de captains die er voor het eerst kwamen was het vooraf even puzzelen hoe een mooie route in elkaar gezet kon worden. De A3 (13 man/vrouw) loste dit handig op door vooraf een route op de Garmin te zetten en deze te volgen. Via o.a. de prachtige omgeving van Berkenwoude was dat goed gelukt. Met 9 man van de A1 reden wij via Nieuwerkerk naar de IJssel en daarlangs tot de brug bij Capelle. Aan de overkant eens niet via de Lekdijk, maar door de polder en het mooie natuurgebied De Loet. Halverwege het slingerende fietspad vonden we de koffietent waar we plaats namen in de serre in aanbouw.

De A2 ging wel via de Lekdijk en zagen wij vanaf de overkant ook arriveren. Op de terugweg gingen we nog een stuk verder door De Loet en daarna ook door Berkenwoude. Omdat het zulk mooi weer was deden ook nog een lusje via Stolwijk en Haastrecht. Bij Gouda stonden we netjes voor de geopende sluisbrug te wachten tot we erachter kwamen dat het nog wel een tijdje kon duren voor het containerschip uitgevaren was. Toen zijn we toch maar terug naar de andere brug gereden. Daarna de snelste weg langs de A12, zodat we na zo’n 105 km weer terug in Stompwijk waren. Al waren de meesten al veel eerder afgeslagen richting Leidschenveen.

Arno van Rijn

De B vertrok met z’n 6-en (5 mannen/1 vrouw) naar de nieuwe bestemming in Lekkerkerk.

De Groene Hartroute was gedeeltelijk die naar de Vlist. Zodoende zag ik onderweg ook weer mijn favoriete huis achter de dijk genaamd “Rust-Hoeve”, een indrukwekkend gerestaureerd pand. We arriveerden na ca. 40 km als eerste bij de koffiestop, restaurant “De Loet”. Het management van De Loet loodste ons naar de tafels op het hoofdterras. Die waren speciaal voor de TC gereserveerd. Alleen was daar nog geen zon, dus zochten we een plekje aan de zijkant. Vlak na ons arriveerden de A-groepen die ook een zonnige plek opzochten. Onder de koffie hebben we nog even over de moestuin van staatsecretaris Klijnsma gesproken. Die gaat er voor de B-groep niet komen (en neem ik aan ook voor niemand van de TC) wij gaan op zondagochtend lekker fietsen en niet schoffelen. De terugweg, eveneens Groene Hart, was met de inmiddels sterker geworden zij- en tegenwind, pittig. Maar ja, je rijdt tenslotte in Holland. In De Geer splitste ik af voor de thuisreis. Om 12.15 uur weer thuis in Leiden met 100 km op de teller.

Hans Heemskerk

Hoewel het nog een beetje fris was, reden wij met een stralend zonnetje op weg naar “De Sfeerstal” in Nieuwveen. Wij met 8 dames van de C1 en de C2 met zijn 6en. Via Zoeterwoude naar het fietspad langs de N11 naar Alphen. Bij een stop om wat te drinken kwam Fried met zijn groepje ons voorbij en even later volgden wij hun het hele eind naar Nieuwveen langs het kanaal. Daar aangekomen kozen we een plaatsje op het mooie zonnige terras. De vorige keer dat we daar waren moesten we binnen zitten vanwege het weer, maar nu was het volop genieten van het prachtige plekje (zie bijgevoegde foto). Helaas moesten we toch weer naar huis en na nog een rondje door de tuinen reden we via Langeraar naar Alphen, waar we even verdwaalden in een industriegebied. Langs Koudekerk naar Zoeterwoude en was ik om 12.30 u weer thuis met 60 km op de teller. Een prachtige rit en heerlijk gefietst.

Annie van Rijn

Aanstaande zondag staat voor de A een rit van zo’n 100 km naar het Kopje van Bloemendaal op het programma. De B (80km) en de C (65km) gaan naar De Meije. Vertrek is weer om 8.30 u vanaf het Klaverblad.

Op zaterdag vertrekt al een groep van 8 mannen van de A1 voor een weekje fietsen over de bergen rondom Bormio. We wensen hen veel plezier met mooie ritten en goed weer.

GBLV

gemeentebelangen GBLV/gemeentebelangen op werkbezoek in Stompwijk

De fractie van GBLV/Gemeentebelangen heeft afgelopen zaterdag een werkbezoek gebracht aan het tuinbouwgebied en diverse bedrijven in Stompwijk. Vroeg in de ochtend is de fractie op de fiets gestapt om via de bekende Stompwijkseweg naar Stompwijk te rijden. Dit was voor de meesten al een lastige hobbel!! In het tuinbouwgebied aangekomen zijn, onder begeleiding van Aad van Swieten van het gelijknamige tuin- en loonwerkbedrijf, diverse bezoeken gedaan bij bedrijven aan de Tuinbouwweg en de Huyssitterweg om een goede indruk te krijgen. Ook de infra- structuur is niet vergeten. Hierna volgde een bezoek aan het melkveebedrijf van Gert-Jan de Jong. De fractie heeft gehoord en gezien waar deze boeren bedrijven tegen aanlopen en aan moeten voldoen. Na een rondleiding en een hoop informatie rijker vervolgde het GBLV team hun weg richting kip- en kalkoenverwerker Scheria. Dit bedrijf is de laatste jaren uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de wereld van kip- en kalkoen leveranties. Het bedrijf wordt gerund door drie neven van de fam. van Santen. Sjoerd van Santen heeft een interessante rondleiding gegeven en is dieper ingegaan op de problemen waar zij als onderneming op deze locatie tegen aan lopen. Toen een bezoek aan het Blesse Paard, waar Desiree Onderwater-Luiten de fractie een geweldige lunch voorschotelde en zeer enthousiast haar verhaal deed over de stap die zij genomen heeft om op jonge leeftijd het Blesse Paard in 2010 over te nemen. Tot slot is er een bezoek gebracht aan een monumentale boerderij aan de Oostvlietweg. Hier hebben de heer en mevrouw van Puffelen plannen om deze vervallen boerderij compleet te restaureren. De fractie was onder de indruk van de plannen. Het doel van deze dag was meer GBLV op straat en zien en horen wat er in onze gemeente leeft. In deze opzet is de fractie zeker geslaagd zei wethouder Frank Rozenberg van GBLV als een van de deelnemers.