Gevonden
Kater, rood, met witte aftekeningen, kitten,
Waterviolier Stompwijk
Voor gratis registratie en informatie kunt u bellen
0186-601199, kijk voor meer gegevens op www.dierencentrale.nl
Gevonden
Kater, rood, met witte aftekeningen, kitten,
Waterviolier Stompwijk
Voor gratis registratie en informatie kunt u bellen
0186-601199, kijk voor meer gegevens op www.dierencentrale.nl
Katholieke Bond van Ouderen Stompwijk
Op donderdag 19 juni hadden we het uitje van onze KBO.
De rit ging naar Hilvarenbeek, waar we naar het kermismuseum gingen. Het werd een hele leuke ochtend, waarin we verrast werden door spelletjes, een heerlijke Brusselse wafel met slagroom, een suikerspin, poffertjes en popcorn. Het geheel werd aan elkaar gepraat door de heren en de dames zorgden voor de lekkernijen. Het geheel was prima verzorgd en we werden aangenaam bezig gehouden. Opa Bos won zelfs de prijs van de beste danser en won een hond “geen echte hoor”.
Hierna gingen we naar boven, waar de lunch werd geserveerd, hierbij bevonden we ons in het draaiorgelmuseum. Schitterende draaiorgels stonden er. De lunch was trouwens prima verzorgd. Er was klein winkeltje waar je nog oude sunlight zeep kon kopen “goed voor kramp in de benen” en kaneelstokken, lolly’s e.d.
Na dit alles reden we naar het chocolade atelier Van Noppen in Ridderkerk. Wij keken eerst naar een film waarin wij konden zien hoe de oorsprong van de cacao was. Zeer arbeidsintensief en voor velen van ons een hele nieuwe wereld.
De heer van Noppen heeft ons allerlei chocolade nieuwtjes verteld en ons laten zien hoe je een bonbon maakt. Er was uiteraard ook een winkel met allerlei chocolade artikelen, w.o. ook een chocolade likeur en die was lekker.
En toen kregen we ook nog een prima diner in het partycentrum “Jaap de Graaf” , waarna we voldaan en moe weer terug naar huis gingen.
Al met al een hele gezellige dag.
Nel van der Zwan (namens het bestuur)
Uitje Misdienaars
Afgelopen vrijdag zijn de misdienaars weggeweest voor het misdienaaruitje.
Het was een leuke wedstrijd boerengolf in een heerlijk zonnetje. De blauwe groep is glorieus derde geworden, de rode groep tweede en de witte groep eerste.
We hebben heerlijk gegolfd een slootje gesprongen en een schaap gered.
Het is afgesloten met een pannenkoek of een patatje en een ijsje als toetje.
Daarna weer naar huis, om ons in het oranje te hijsen voor de voetbalwedstrijd.
Tot de volgende keer, Marjolein Janson
Berichten van de RK Parochie H. Laurentius – Stompwijk
Contact met de Pastores, bij ernstige ziekte,
Overlijden, of een persoonlijk gesprek.
Centraal meldingsnummer 0622027668
Telefonische bereikbaarheid:
Pastorie Dr. van Noortstraat 88
2266 HA Stompwijk tel. 071-5801604
Pastoor: J. v.d. Bie tel. 071- 5220655
Email adres: pastoor.degoedeherder@yahoo.com
Spreekuur op afspraak.
Openingstijden parochiesecretariaat
Maandag, woensdag en vrijdag van 10.00 -12.00 uur.
E-mail: sintlaurentius@hotmail.com
Bijdrage voor misintenties op rekening nr.NL 36 RABO 0361500947
Donaties t.b.v. de H.Laurentiuskerk rekening nr.NL49RABO 0361502168
Verzorging begrafenissen en crematies
De heer C.G J. Onderwater, tel. 079-3422906/0655976947/info@cuo-zm.nl
Weekvieringen in de RK Parochiekerk H. Laurentius
Donderdag 19 juni 19.30 uur Bijeenkomst van de Pastorraadgroep
Zaterdag 21 juni 19.00 uur Geen viering
Zondag 22 juni 11.00 uur Eucharistie viering met Parochiekoor
Voorganger Pastoor J. v.d. Bie
Zondag 22 juni 12.30 uur Doopviering
Voorganger Pastoor J. v.d. Bie
Misintenties
Zondag 22 juni . 11.00 uur voor de overleden armen en weldoeners v.d. parochie, Fran Overdevest, Aad Luiten, Martha Luiten – v d Zwaan, Toos Mooyman, Henk Luiten, Ria Bayens – Luiten, Leo Luiten, Nico v. Boheemen, Annie v.d. Burg – v. Veen, Magda v Santen -v Paassen, Toos van Boheemen -Warmenhoven, overleden ouders v Boheemen – v.d. Krogt, Gerrit v Santen, Riet v Lochem – Bennis, Nico Verhagen, Ger Groeneweg – Luk, Pastoor v.d. Plas Jaargetijde, Rie Luiten, Surat “Kaew” Knijnenburg – Pesol, Jopie Lexmond – v. Santen, Elly Bennis – v. Marwijk, Jan v.d. Helm, Corrie v.Geijlswijk v. Santen, Jan Vogelaar, Janus Verhagen.
Kerkhulpen Kosters Lectoren Misdienaars
zaterdag 21 juni 19.00 u A.H. geen geen
Zondag 22 juni 11.00 u A.H. Jan Havik Ashley J. Annika L
Mededelingen vanuit het secretariaat
Zondag 22 juni is er een viering waarbij gedoopt worden in onze kerk:
Nick Vurens, Luuk Gareman, Sam Gareman, Zara Wennekers
Waarom luiden die kerkklokken nu ineens?
Een paar keer per jaar, luiden de klokken zodra er kindjes zijn gedoopt.
Dat betekent dat de klokken niet rond het heel en half luiden, maar “zomaar” ineens tussen door. Sommige dorpsbewoners denken dat de klok defect is, of erger….maar niets is minder waar.
Het is gewoon feest en iedereen mag weten dat er gedoopt is!
Extra informatie misintenties parochiesecretariaat H. Laurentiuskerk
Ons secretariaat is geopend van 10 uur tot 12 uur op maandag, woensdag en vrijdagochtend. Voor misintenties kunt u bij voorkeur op deze tijden terecht op ons secretariaat. Ook kunt u deze per mail op geven via sintlaurentius@hotmail.com of telefonisch op 071 5801604. De bijdrage kunt u dan overmaken op NL36 RABO 0361 5009 47
De misintenties die voor vrijdagochtend 12.00 uur bij het secretariaat binnen zijn, worden vermeld in de rubriek Misintenties van de Parochieberichten in de Dorpsketting van de komende week.
Voor alle kerkzaken en vragen en mededelingen inzake de parochiekern kunt u op bovengenoemde tijden terecht op ons secretariaat.
Het secretariaat
Helpers in de kerk
Wij zoeken helpers in de kerk
In onze parochie hebben we een groep misdienaars die bij een Eucharistieviering meehelpen in de viering.
Dit jaar nemen er een groot aantal afscheid omdat zij naar het voortgezet onderwijs gaan. In de klas op school hebben de huidige misdienaars een verhaaltje gedaan over de misdienaars en gevraagd welke kinderen het van hun willen overnemen.
Het komt hier op neer dat de misdienaars in groepjes van twee werken.
In de praktijk bij ongeveer 4 á 5 teams zijn ze eens in de 4 á 6 weken aan de beurt in de periode van september tot en met juni. De viering begint om 11 uur en deze is rond 12.00 u afgelopen, dan kunnen de misdienaars weer naar huis.
Graag willen wij vragen aan de ouders om hierover na te denken. Het wordt door de parochie zeer gewaardeerd, dit blijkt elk jaar weer wanneer de misdienaars bij de deurcollecte geld ophalen voor het jaarlijks uitje van de misdienaars. Dit is ter afsluiting van het jaar.
Nu gaat het tot op heden vaak over de kinderen van groep 4 tot en met groep 8, maar wat we nu toch ook vaker zien is de oudere jongeren meegaan in de Eucharistie. Pastoor de Gilde neemt deze acolieten (ander woord voor misdienaar of altaar dienaar) regelmatig mee om hem te helpen in de Eucharistieviering. Ook deze groep jongeren zouden wij graag willen benaderen om ons team te komen versterken.
De groep kosters die wij hebben zouden we ook graag uitbreiden met één persoon, zodat deze langzamerhand in kan groeien in de werkzaamheden van de kosters in en om de kerk.
Ook zal deze extra ingezet kunnen worden tijdens ziekte of vakantie van de huidige kosters.
Een nieuwe aangetrokken koster zal een cursus kunnen volgen voor het kosterschap, want er komt best veel bij kijken.
Maar is desalniettemin ook erg interessant en goed om te doen.
Voor informatie of aanmelding kunt u terecht bij ons Parochie secretariaat of via de mail sintlaurentius@hotmail.com
Adviesraad ontmoet nieuwe wethouder Rozenberg
In navolging van de inspreekbeurt van de Adviesraad in de gemeenteraad met betrekking tot het coalitieakkoord, heeft de Adviesraad wethouder Rozenberg uitgenodigd voor een nadere kennismaking. Infrastructuur stond bij deze kennismaking hoog op de agenda.
De Adviesraad is momenteel vertegenwoordigd in de klankbordgroep die de variantenstudie renovatie Stompwijkseweg/Dr.v.Noortstraat en aanleg Verbindingsweg bestudeert. In de klankbordgroep zitten bewoners van de Stompwijkseweg, Dr.v. Noortstraat, Zustersdijk, Laantje van van Kampen en Westeinderweg. Verkeersingenieursbureau GoudAppel Coffeng heeft inmiddels diverse gesprekken met de klankbordgroep gehad. Hierbij zijn verschillende inrichtingsvarianten voor de Stompwijkseweg en Dr.v.Noortstraat besproken zoals onder andere; eenrichtingsverkeer, tweerichtingsverkeer, fietsstrook en voetpad. Onderzoekbureau Decisio verdiept zich in het economische toekomstperspectief van de Meeslouwerpolder.
Voor de zomervakantie zal, naar verwachting, de variantenstudie gereed zijn. De projectgroep maakt dan een voorstel richting College, Burgemeester en Wethouders. Na de zomervakantie zal er een voorstel van het College liggen. Dit voorstel presenteert het College aan de gemeenteraad.
Als Adviesraad willen wij u graag op de hoogte houden aangaande dit voorstel want de renovatie Stompwijkseweg/Dr.v.Noortstraat en de aanleg van de Verbindingsweg gaat u allemaal aan! Zodra er meer duidelijkheid is, beleggen wij voor u een openbare Adviesraadvergadering. Deze zal hoogstwaarschijnlijk na de zomervakantie plaatsvinden, de datum hiervan zullen wij via de Dorpsketting communiceren. Dus houd de Dorpsketting in de gaten.
Nooit gedacht en nooit verwacht
Een dag met een gouden randje voor Harddraverijvereniging Nooit Gedacht. Sinds 12 juni 2014 staat deze vereniging op de inventarisatielijst van Unesco ter bescherming van het immaterieel Erfgoed. Van Unesco en de wereldranglijst van materieel erfgoed heeft iedereen wel eens van gehoord, de meest mooie locaties en wereldwonderen staan hierop vermeld. Dat dit ook voor immaterieel erfgoed bestaat is bij niet veel mensen bekend. Slechts een klein berichtje in een Gelderse krant trok de aandacht van Frans Jansen, waarbij hij op het idee kwam om de harddraverijvereniging hiervoor voor te dragen. Ruim 100 jaar traditie als dat niet bij het cultureel erfgoed hoort. Hij is de procedure opgestart met uiteindelijk dit resultaat, een plaats op de lijst.
Donderdag was de Bles gevuld met bestuur en oud-bestuursleden, pers en vele genodigden. Ineke Strouken, directeur bij het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed kwam hoogst persoonlijk hiervan gewag maken. Ze vertelde dat Nederland sinds 2012 jaar hieraan meewerkt. De voorbereiding hiertoe nam slechts 9 jaar in beslag, want 50 jaar is niets bij dergelijke aangelegenheden! Het is lastig om levend erfgoed te bewaren. Het is niet te vatten of te beheren, want het is iets dat in de harten van de mensen leeft en bewaard wordt. Het beste lukt dit als een traditie door een grote groep gedragen wordt en dan generaties lang. Onze draverijvereniging is hier een goed voorbeeld van. De functies binnen het huidige bestuur worden veel gevuld door de kinderen van de oudere bestuursleden en wordt zo van de ene generatie aan de volgende generatie doorgegeven.
Er dient een erfgoedzorgplan worden opgesteld om het voortbestaan hiervan te waarborgen. Ineke deed ook een beroep op locoburgemeester Frank Rozenberg om dit vanuit gemeente wegen te ondersteunen en mee te werken. Bij deze opmerking zag ik vele personen knikken omdat vooral de wirwar van vergunningen en voorwaarden soms een flinke hindernis zijn bij de jaarlijkse organisatie.
Vele mooie woorden volgden vanuit de Draf- en rensport, ere-voorzitter van ‘Nooit Gedacht” en oud burgemeester De Vreeze die de gemeenschapszin van ons dorp nog maar eens benadrukte en natuurlijk van de trotse de voorzitter zelf. Theo verhaalt over vroeger toen hij samen met zijn vader de lengte van de baan uitzette nadat eerst de koeien verwijderd waren. Bij de eerste sloot nam vader Cors 30 flinke stappen; zo dat was de finish nog 80 stappen dat was de start. De drie locaties die de kortebaan geschiedenis rijk is, de smalle Meerlaan dat destijds een verhard zandpad was, de grasbaan bij de grasdrogerij en nu sinds de begin jaren zestig op de land van de familie Spruit. Een hoogtepunt in 1942 toen de draverij met toestemming van de Duitsers 7.000 bezoekers trok. Een dieptepunt was het busongeluk…. het blijft even stil en ieder heeft hier zijn eigen gedachten over.
En die keer dat de kortebaan nog maar een paar jaar geleden (2011) vanwege de regen afgelast moest worden.
Een film van Frans Oliehoek geeft een prachtig overzicht van deze mooie vereniging door de jaren heen. Oude zwart/wit films zijn ingevoegd in de kleurrijke activiteiten van de draf- en rensport. Velen waren hiervan diep onder de indruk.
Een stralende Frans Jansen beleeft het allemaal met gepaste trots. In zijn hart neemt deze paardenclub een grote plaats in, al woont hij al bijna 40 jaar in Wychen. Ook zijn vader was een prominent figuur binnen ‘Nooit Gedacht’. Hij is zelf het voorbeeld van het bijzondere kenmerk, dat de geest van de vereniging overgedragen wordt van generatie op generatie en dat zo belangrijk is voor de gemeenschappelijke identiteit. Hij wilde graag deze, al meer dan een eeuw lange, jaarlijkse gebeurtenis op de nationale inventaris hebben. Volgens bovengenoemd centrum heeft hij dit in zeer korte tijd voor elkaar gekregen met erfgoedzorgplan en al. Een schouderklop is hier op zijn plaats. Goed gedaan Frans!
Ook bij ´Nooit Gedacht` geldt als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder. Proost!
Petra Oliehoek– van Es
Foto’s van Carmen Olijhoek
Thailand promotieavond bij Eetcafé Aswieta za 20 sept a.s.
Omdat ik op mijn vele motorreizen door Thailand weg ben geworden van het prachtige land en de lieve mensen wil ik dat met de omgeving delen.
Eens kijken of er animo is voor een presentatie van wat ik daar heb gezien en ontmoet. Daarbij laat ik de hele goede mogelijkheden voor een avontuurlijke vakantie op de motor, backpack of georganiseerde reis zien. Wat zijn er zoal voor problemen waar je rekening mee moet houden, de taal en waar hoef je je niet of wel druk om te maken. Hoewel er media aandacht is voor de politieke toestand in Thailand kan ik u melden dat voor vakanties er geen belemmeringen zijn.
Omdat de beste tijd om in Thailand op vakantie te gaan van november tot april is meld ik het nu alvast. Of u komt gewoon lekker eten en gezelligheid.
Van 17:00 tot ongeveer 21:00 uur
informatie en Thais buffet voor € 15,- pp
U kunt inschrijven door dit bedrag pp te storten op NL63RABO 0 149 2017 02 tnv Eric Fontein onder vermelding van Thai promotie avond. Indien het aantal aanmeldingen te laag is wordt dat terug gestort, indien er meer aanmeldingen zijn dan er terecht kunnen doen we het een week later nog een keer.
Eric Fontein
3-daagse Fort Bakkerskil, vrijdag 13 t/m zondag 15 juni
Verslag van ons weekendje fietsen met 8 C1 en 1 B lid. Om 10.00 vertrokken Jaap, Fried, Ria, Elly V. Trees, Jolanda, Elly v. H. en Annie voor de rit naar Werkendam. Onze bagage was bij Gerard Olsthoorn in de auto gezet en hij zou daar in de middag ook naar toe komen. Lia had ons allemaal voorzien van een heerlijk kopje koffie en appeltaart, dus we konden er voorlopig even tegen!
Via Zoetermeer, Moerkapelle, langs Gouda naar het prachtige natuurgebied “De Krimpenerwaard”. Het weer was prachtig, zon ±21° en windje mee, wat wil je nog meer. Na de veerpont van Krimpen a/d IJssel bij een restaurant bij Kinderdijk gestopt voor een lunch. Daarna, het voor velen van ons, unieke plaatje van de (19) windmolens waar Kinderdijk beroemd om is. Sinds 1997 staan ze op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Wat een prachtig gezicht!
In de buurt van Dordrecht was het even niet duidelijk of we goed zaten en zijn we gestopt voor een lekker koel drankje op een terras aan de rand van de Biesbosch. Toen Jaap daar op een kaart keek, bleek dat we een extra rondje van ± 10 km. gemaakt hadden. Al gauw zaten we daarna weer op de goede weg en reden we in één stuk door naar onze Bed & Breakfast. Waar we om 16.30 verwelkomd werden door onze gastheer en zijn vrouw, Koos en Marjolein. We lieten ons het koude bier/wijn lekker smaken na ruim 90 km. Na de rondleiding onze tassen naar de slaapvertrekken gebracht en was het wachten tot iedereen gedoucht had.
Lopend/fietsend (4 km.) togen we naar het centrum om te gaan eten in een Italiaans restaurant. Na een heerlijk diner bleven er 5 personen naar de voetbal wedstrijd Spanje-Nederland kijken en hebben een schitterende wedstrijd gezien (5-1), de 4 anderen keken in de ontbijtruimte. Toen was het tijd om ons bed op te zoeken.
Na een heerlijk ontbijt met o.a. zelf afgebakken brood, reden we om 10.00 uur weg, voor een route richting Slot Loevestein. Ook nu had Jaap weer een gedeeltelijk met knooppunten bedachte route, het valt alleen soms niet mee om de nummers te vinden! Het weer was nu wat aan de frisse kant, 18° bewolkt en een nnw wind.
In de vestingstad Woudrichem vonden we een leuke locatie om koffie te drinken, Baldadig! We genoten van de “koffie baldadig” (koffie met een likeurtje Amaretto en slagroom!). Onze route vervolgend komen we bij het voetveer pontje, die ons lopend (zonder fietsen dus) naar de overkant bracht en de schipper ons onderhand testte op onze topografische kennis. Het was een kleine 10 minuten lopen langs een mooie kudde runderen (Rode Geuzen) naar het slot. We konden er kijken in de Kruittoren en maakten een rondje over het binnenterrein van het kasteel. De binnenkant doen we een andere keer maar. Weer terug gevaren en met de fiets naar ons volgende doel.
De ontpoldering van de Noordwaard, een gebied waar nog veel werkzaamheden uitgevoerd moeten worden en dus ook de fietspaden gedeeltelijk onverhard waren. Om daar te komen vaarden we ook mee met het “Pontje van Steur”.
Daarna kwamen we op bekend terrein en kwam ons fort in het zicht. (60 km.)
Voor het avondeten nu naar een Chinees restaurant in Sleeuwijk gefietst. Ook hier genoten van een heerlijk diner, met een hele leuke serveerster. Na nog een afzakkertje in de gezamenlijke ruimte was het tijd om te gaan slapen. Zondag (vaderdag) nee, geen tijd om uit te slapen, na het ontbijt stonden we om 8.45 kant en klaar voor de terugreis. Ook nu was het bewolkt en fris, en zouden we veel wind tegen hebben. De route voerde naar Schoonhoven waar we zo de pont op konden en aan de overkant een lekkere kop koffie namen. Ook daarna was het genieten van de prachtige natuur van Vlist, Haastrecht en Gouda, ook de zon was er nu geregeld bij. Bij Waddinxveen gebruikten we een soepje en daarna zijn we met een uurtje alweer in Stompwijk (70 km). Daar konden we bij Lia op het terras een lekker hapje en drankje nuttigen en nagenieten van een bijzonder geslaagd fiets-weekend!
Hierbij namens iedereen Jaap, bedankt voor de organisatie, het kopwerk (samen met Fried) en het verzorgen van de routes.
Annie van Rijn