Alle berichten van trees van velzen

Doe mee in de jury van de Maestro’s

Weet u al welke van de drie deelnemers uw favoriet is? Vorige week heeft u kunnen lezen wat de motivatie is van de eerste drie deelnemers aan de Stompwijkse Maestro. Aanstaande Zondag is het zover en gaan zij met elkaar de strijd aan: Ria, Marc en Martien.

Woensdagavond is de generale repetitie voor deze drie orkestdirigenten in spé. De rest van de week staan zij waarschijnlijk thuis uren voor de spiegel met de muziek hard aan, om hun dirigeerslag te perfectioneren. Natuurlijk kunnen zij al uw steun tijdens hun optreden gebruiken, dus kom zondagmiddag 11 juni naar De Bles, de zaal is open om 13:30, aanvang 14:00.

Neem deel aan de publieksjury!

Naast de vakjury en de leden van het orkest zal ook het publiek in de zaal in de gelegenheid worden gesteld om cijfers te geven aan de Maestro’s. Let wel op, om uw punten te kunnen geven, maken wij gebruik van een systeem via uw smartphone/tablet, neem die dus mee! U zult zien dat het erg leuk is om actief te kijken naar wat een dirigent allemaal doet. Dat kan nog beter als u niet naar de rug van de dirigent hoeft te kijken, daarom plaatsen we een camera in het orkest, zodat u op een scherm de dirigent kunt zien, zoals de muzikanten in het orkest hem/haar ook zien. Wel zo leuk!

Uiteraard hopen we op de aanwezigheid van veel publiek om onze drie (oud)dorpsgenoten aan te komen moedigen. Ze verdienen het! Dus kom allemaal, Zondagmiddag 11 juni in De Bles aanvang 14:00, zaal open 13:30.

*Als u mee wilt doen in de publieksjury, neem dan uw smartphone/tablet mee!*

Fanfare Juliana

Toerclub Stompwijk

Op 2e Pinksterdag stond voor de A en B de rit naar De Loet op het programma. De C had De Meije op de kalender. Verslagen hiervan hopelijk volgende week. Aanstaande zondag 11 juni gaan de A en B naar Leimuiden en de C naar Haastrecht. Vertrek om 8.30u vanaf de sporthal.

Verslag van de Toerclub C1

Zondag 28 mei, de zon schijnt, de banden zijn opgepompt en we hebben er met zijn twaalven hartstikke zin in. De sturen staan richting Leimuiden waar het water lokt. De paden op de lanen in, door Leiden heen waar prachtige nieuwbouwwijken uit hun slaap ontwaken en gezellige fietspaden gastvrij zijn. Dan volgt een prachtig watergebied, het smalle fietspad langs de kade is gebombardeerd tot voetpad en er is een splinternieuw erg breed fietspad in het land gelegd. We kunnen makkelijk 2 aan 2 rijden. In Woubrugge nemen we afscheid van Annie en Aad, zij gaan op huis aan waar een brunch hen wacht en wij gaan verder. We fietsen langs de Wijde Aa en bootjes nemen een frisse duik, zeilen staan strak en zo ook onze fietsspieren. Langs de andere kant komen we Leimuiden binnen waar op het terras de schaduw lokt. Hier neemt Wil afscheid om bij haar moeder in Roelofarendsveen een bakkie te gaan doen. Als we net zitten komt ineens Dorien van Wim met hun nieuwe aanwinst Bas langs, een schattig hondje en de állerliefste van de héle wereld. De C2 zit al op het terras te genieten en ze genieten nog, als wij alweer op pad gaan. We gaan langs de Braassemermeer in Roelofarendsveen, daar pakken we nog een kleine drinkpauze en we zien allerlei zeeverkenners met kleine bootjes hun lessen leren en er wordt gezellig gezongen. We zoeven richting huis en pakken nog even de Weipoort mee, waar de nieuwe ijsboerderij van de Jong lokt. Het treft want Willem Overdevest is jarig geweest (in maart) en hij trakteert. Wat een prachtig geheel is dit geworden. We staren aan tafel in elkaars ogen of op de bank over het vele groen en laten de verschillende smaken onze tongen strelen.

Zo kan ie wel weer. Ja, we waren laat thuis en ja, wij hebben 63 km gefietst en ja, het was weer fantastisch.

Petra

Wielertijdrit van IJsclub Nut en Vermaak zaterdag 10 juni

Zaterdagavond 10 juni organiseert IJsclub Nut en Vermaak weer de jaarlijkse tijdrit rondom de Vogelplas. De inschrijvingen stromen inmiddels binnen, maar je hebt nog een paar dagen om je ook aan te melden. Doe dat dus snel en ga zaterdag de strijd aan met trainingsmaatjes, clubgenoten etc. maar vooral met jezelf!

Er wordt gestreden in de volgende categorieën:

Meisjes en jongens junioren t/m 16 jaar (7 km, één ronde);

Dames, 2 ronden;

Heren senioren, 2 ronden;

Heren veteranen (40+), 2 ronden.

Deelnemen is belangrijker dan winnen!

De inschrijving is vrij voor (oud)-inwoners van Stompwijk en Zoeterwoude en voor leden van de IJsclub en Toerclub Stompwijk. Dit jaar kunnen leden van de ijsclubs uit Zoeterwoude, Leiden en Voorschoten ook weer deelnemen (max. 15 deelnemers per club). De start is op de kruising Duinwaterpad -Kniplaan nabij de brug over de A4. De eerste renner zal starten om 19.00u.

Inschrijven kan t/m woensdag 7 juni middels het sturen van een mail naar tijdrit@ijsclubstompwijk.nl onder vermelding van:

Naam, voornaam

Geboortedatum

Man/vrouw

E-mail adres

Mobiele telefoonnummer

Vereniging

Schatting gemiddelde snelheid voor diegenen die voor het eerst meedoen.

Deelname vindt plaats op eigen risico. Er zullen seingevers op het parcours staan, maar de weg is niet afgesloten voor het overige verkeer. Je dient je dus aan de verkeersregels te houden. Het dragen van een valhelm is verplicht. Het inschrijfgeld bedraagt € 4,00 en dient voor de start te worden voldaan.

Voor meer informatie kun je terecht bij één van onderstaande:

Arno van Rijn (06 45 48 89 19), Patrick Delanghe (06 39 84 93 21) of Frank Suijten (06 10 55 66 86)

Gezellig samen eten

 Vrijdag 9 juni gaan we weer gezellig samen eten.

Voor wie is dit bedoeld? “Gezellig samen eten” is bedoeld voor ouderen die het alleen eten soms een beetje zat zijn. Vanaf half 12 bent U welkom in het Dorpshuis, om vervolgens om 12 uur met ons aan tafel te gaan. Onze kokkin Wea maakt weer een heerlijke driegangen maaltijd.

Het menu van deze maand is:

Groentesoep, andijviestamppot met een lekker varkensfiletlapje en als toetje vanille-custardpudding en ijs met vers fruit. Dit alles voor € 4,- per persoon. Voor die prijs is de gezelligheid inbegrepen. Van te voren inschrijven is wenselijk i.v.m. de boodschappen, betalen doet U op de middag zelf. Dus geef u uiterlijk woensdag 7 juni op. Er is plaats voor max. van 20 personen.

Anneke v Bemmelen: tel 5804172

Wea Manders:               tel 5801853

Herinneringen aan school

We schrijven het jaar 1961.

Foto van Bemmelen komt schoolfoto’s maken.

We zitten op de kleuterschool en ik ben 5 jaar. Het jaar ervoor ben ik met mijn verjaardagscadeau, een breekbare babypop, voor het eerst naar school gegaan. Mijn 3 zusjes en broer zaten hier al, dus de overgang was niet echt groot. Ik heb hier mijn eerste herinneringen liggen aan bijvoorbeeld de waterbak in de klas waar je met bootjes in kon varen of je kleihandjes kon afwassen. Ik voel bijna weer die stugge klei waar dan een asbakje voor vaderdag mee gebakken kon worden. De zandbak waar duizenden zandtaartjes in gebakken zijn. Natuurlijk de zwemvijver op het schoolplein. De stangen op het plein waarover je kon koppeltje duiken en heel soms, als je bijvoorbeeld Jona van der Meer heette, kon je je rokje over de stang gooien en dan maar in het rond blijven draaien. Dat is mij nooit gelukt, ook niet het bommetje (dubbele draai in één sprong) maken met touwtje springen. Jaren later heb ik hier mijn heupen de schud van gegeven. In de klas was ook een keukentje, poppenhoek en in de hal kon je met auto’s spelen. Vooral de jongens lagen dan plat op hun buik de auto’s voort te bewegen met bijpassende geluiden. In het keukentje konden we zogenaamd koken en echte thee zetten met water. Bij het uitschenken van de thee mocht ik drie suikerkorreltjes aftellen en in het plastic kopje doen en dan met elkaar lekker high teaen. Ook heb ik een herinnering dat we met elkaar aan lange tafels zitten en dan knippen en plakken om mooie werkjes te maken. Dat doen we tegenwoordig met de computer die toen nog lang niet in zicht was. Of lekker verven met een leeg blad op een soort ezel (daar moet ik ook nog ergens een foto van hebben, poserend bij een Karel Appel).

Het lijkt erop dat we strenge instructies hebben gekregen om vooral niet te lachen, de monden zitten allemaal strak dicht. Goeie vraag: wie heeft er ooit een non zien lachen? Alleen Rita Disseldorp achter het strijkijzer trekt voorzichtig haar mondhoekje omhoog. We zijn allemaal rol bevestigd bezig met een pop op schoot. Annie Knijnenburg, heeft ze voor de gelegenheid krullen gezet of had ze die altijd? Dan kom ik met een feestelijke strik in mijn haar, naast mij Mieke Waaijer de tweeling Lenie en Ellie Lelieveld en Mary Janson. Korte sokjes in tuttige pantoffeltjes want we mochten zo te zien niet met de schoenen in de klas. Dat klinkt dan weer hygiënisch voor die tijd, maar het zal meer tegen slijtage geweest zijn. Piepkleine stoeltjes die nog steeds in functie zijn en vele kinderkontjes hebben gedragen en waar je nu met je knieën in je nek op zit. Ik kom alle meiden nog regelmatig tegen en ik hoop ze op 22 juni bij de reünie tegen te komen en anders met de kermis.

Petra Oliehoek– van Es

Wie zijn last lost, verlost zich van zijn concurrent

 De strijd was in volle gang

zo ook de druk van binnen

Tom bedacht zich geen moment

om de Giro toch te kunnen winnen

Zijn stop was nodig, de nood was hoog

zijn fiets werd aan de kant gezet

en zelf gelijk het gras in vloog

zijn pak ging uit tot aan zijn hielen

de druk was van zijn lichaam af,

Het liep een beetje spaak van binnen

in de shit te rijden is een straf

wat kon hij anders toch verzinnen

de stop gaf vleugels in zijn hart

een tandje bij geschakeld

die Tom blijft toch apart

Wybo Suijten

Slootjes en Broodjes. Wandelen in het land van Wijk en Wouden met afsluitend een picknick

Met elkaar lekker wandelen over een van de boerenlandpaden, de Oostvaartroute is ongeveer 8 km en daarom ook zeer geschikt voor kinderen. Via plankjes over de talrijke slootjes trekt u door het boerenland en treft u een rijke afwisseling van weilanden, kades, bos en natuurgebieden. Wie het waterbeheer van de polder in praktijk wil zien kan zich op deze wandeling verbazen over het niveauverschil van 1.80 m bij de schutsluis in de Oostvaart.

Gedeeltelijk is deze tocht onverhard, pas uw schoeisel hierop aan. Na de wandeling wordt er voor een picknick gezorgd in een landelijke omgeving.

Waar en wanneer?

Datum: Zaterdag 17 juni

Tijd:    8.00 uur verzamelen

Locatie Hazerswoude, waar de Galgweg over gaat in het Spookverlaat bij de lichtblauwe camper.

Bij slecht weer gaat de wandeling niet door! Houdt uw mailbox in de gaten! Honden hebben geen toegang.

Aanmelden verplicht en vol = vol!

Aanmelden bij voorkeur via email: wvdgeest@gmail.com of telefonisch 071-5802010; spreekt u dan in op het antwoordapparaat.

Kosten

Voor leden van de ANV Wijk en Wouden kost deze activiteit € 2,- per persoon. Voor niet-leden vragen wij een bijdrage van € 5,- per persoon. Indien u zich tijdens deze activiteit aanmeld als lid van onze vereniging kunt u deelnemen voor € 2,-.

Het land van Wijk & Wouden is het platteland tussen de steden Leiden, Alphen a/d Rijn, Zoetermeer en Leidschendam.

De vereniging voor Agrarisch Natuur en Landschaps-beheer Wijk & Wouden zet zich in voor dat gebied. Dat doet ze door agrarisch natuurbeheer voor boeren te organiseren en te ontwikkelen en door agrariërs en burgers samen te betrekken bij de ontwikkeling van de streek. Kijk voor meer informatie over VANL Wijk en Wouden op onze website www.wijkenwouden.nl

Het comité De Vier Jaargetijden organiseert, onder de vlag van de Vereniging Wijk & Wouden diverse evenementen. Niet alleen voor leden, maar ook voor in- en omwonenden van het land van Wijk & Wouden: een polderlandschap om van te houden!

Dit jaar is er weer ZomerPret

Het lijkt nog ver weg, maar in de laatste week van de zomervakantie (14 t/m 16 augustus) organiseren we weer drie dagen ZomerPret in en rond het Dorpshuis. Met elkaar gaan we er weer een paar leuke dagen van maken .

Voor wie is ZomerPret bedoeld?

ZomerPret is voor alle kinderen van 5 t/m 12 jaar. Bij ZomerPret kun je de hele dag knutselen, spelletjes doen en gezellig bijkletsen met je vriendjes en vriendinnetjes. En er is natuurlijk de huttenbouw voor het Dorpshuis. Van te voren inschrijven is niet nodig, want dat kan gewoon op de dag zelf. Voor de ochtend of middag betaal je € 1,50 per dagdeel. In de ochtend zijn we open van 9.30- 12.00 uur en ’s middags van 13.30- 16.00 uur. Tussen de middag ga je thuis eten. Je mag zo vaak komen als je zelf wilt.

Zet het alvast in je agenda! En fijne vakantie!

Tom Dumoulin, Giro 2017

Zijn gezicht stond gespannen

gebogen over zijn stuur

zijn kleding aangepast

voor een race van korte duur

De fiets dat is zijn maatje

als bijzonder en vertrouwd

de seconden tikken weg

hoe zijn race zal worden opgebouwd

Vijf, vier, drie, twee, een en vecht

en Tom al zijn energie op de pendalen legt

Gedreven door inspanning

vooruit geschreeuwd door het publiek

gecontroleerde kilometers afteleggen

in gehoor als passie voor muziek

Halverwege tikt de klok zeer gunstig

als de voeding zijn lichaam goed bereikt

om zijn laatste kilometers aan te zetten

Wat het beste in zijn schema lijkt

de laatste kilometer is in zicht gekomen

naar de meet zo hard als Tom maar kon

gedreven door zijn kracht en coachbegeleiding

en wachten moet tot laatste seconden overwon

De finish is overwonnen,

de klok tikt de tijd in beeld

de roze trui is weer om Tom zijn  schouders

en zijn snelste tijd met een maatje deelt

Tom was nu ontspannen

zijn lichaam hing nog over stuur

de Giro is door Tom gewonnen

Uit zijn opgeladen vuur

Wybo Suijten

De VakantieBieb is weer open: hét zomercadeautje van de Bibliotheek

Meer dan 60 e-books voor het hele gezin op smartphone of tablet

Vanaf 1 juni is de VakantieBieb er weer, hét zomercadeautje van de Bibliotheek. Met de VakantieBieb heeft iedereen toegang tot een omvangrijke selectie Nederlandse e-books gedurende de hele zomer. De VakantieBieb is op 1 juni opengegaan voor de jeugd en 1 juli komen hier de e-books voor volwassenen bij. De VakantieBieb sluit op 31 augustus. De VakantieBieb is een initiatief van de Bibliotheek om mensen kennis te laten maken met e-books en kinderen te stimuleren in de vakantie te blijven lezen. Sinds de start in 2013 hebben ruim 762.000 mensen de VakantieBieb-app gedownload.

Lezen in de vakantie is leuk en slim

In de VakantieBieb staan ruim 30 e-books voor kinderen en jongeren van 6 t/m 18 jaar. Zo kunnen ze lekker doorlezen in de vakantie. Lezen is leuk en de leesvaardigheid (en het AVI-niveau) blijft erdoor op peil.

Mooie e-books voor 6-18 jaar

De VakantieBieb omvat ook deze zomer een mooie lijst met avontuurlijke, griezel-, detective, fantasie- en humoristische e-books voor diverse leeftijdsklassen zoals De Grijze Jager (De vroege jaren, Het toernooi van Gorlan) van John Flanagan, Dolfje Weerwolfje (Boze drieling) van Paul van Loon, Klem! van Mirjam Oldenhave of Verdacht van Carry Slee.

Ook ruime keuze voor volwassenen

Ook volwassenen hebben vanaf 1 juli ruime keuze uit romans of spannende en informatieve e-books zoals De gevleugelde van Arthur Japin, De eerste vrouw van Susan Smit, Neem een geit van Claudia de Breij of Hittegolf van Suzanne Vermeer.

Lezen zonder internet

De VakantieBieb is gratis te downloaden op een tablet of smartphone via de App Store of Google Play Store. De geselecteerde e-books komen op de boekenplank in de app te staan. Na het downloaden is voor het lezen van de e-books geen internetverbinding meer nodig. Ideaal dus voor vakantie.

Goed toegankelijk voor iedereen

Jeugd en volwassenen met dyslexie kunnen een deel van de e-books in een aangepast lettertype lezen (ePub-versie).

Openingstijden

VakantieBieb jeugd: 1 juni t/m 31 augustus

VakantieBieb volwassenen: 1 juli t/m 31 augustus