Als het mooi weer was ging de kraan open en liep de vijver vol om in te kunnen spelen. De foto is van eind jaren 50. Wie er allemaal op staat weet ik niet maar zelf sta ik met zijn spillebeentjes voor de deur van de zijingang, laat Kees Verhagen ons weten.
Met de redactie hebben we nog even verder gekeken en Treesje Knijnenburg herkende zichzelf direct met het emmertje op de voorgrond, rechts achter haar zit Ria Rotteveel op haar hurken bij de vijverrand. Het meisje links naast de twee jongetjes is vast Ria Hilgersom en het blonde meisje voor het trapje Mieke Waayer. Verder zijn natuurlijk de zusters Magdalena, de kleine, en zuster Theodora, de lange, herkenbaar. Verder lijken alle jongensbroekjes en de haarlintjes van de meisjes bij Louis Luiten, manufacturen gekocht te zijn en alle jongens en meisjes lijken door kapper Jaap Kappetein geknipt. We sturen de foto door aan Oud Stompwijk, als u meer namen herkent, zijn ze er daar blij mee.
Het voordeel is dat de redactie uit vele Stompwijkers bestaat en met elkaar kwamen wij op drie Kezen Verhagen, namelijk Stompwijkseweg, Dr. van Noortstraat en Westeinderweg en die laatste, ja die is het. Kees bedankt voor het afbijten van het spits.
Met vriendelijke groet Kees Verhagen (en Petra)
Op Hemelvaartsdag reden de A en B weer de jaarlijkse tunneltocht. Dankzij het mooie weer stonden in totaal 27 fietsers aan het vertrek verdeeld over 3 groepen. De A1 groep koos met 11 man voor de klassieke route langs de Rotte en over de Brienenoordbrug naar het zuiden. De A2 volgde hun captain die liever de stoplichten ontloopt via Nieuwerkerk en langs de IJssel. Daarna gingen we verder zuidwaarts langs de A16 en naar de Kiltunnel en de Heijnenoordtunnel. Op grote delen van de route komen we maar 1 keer per jaar en dan kom je wel eens voor een verrassing als een fietspad is afgesloten en we een omleidingsroute moeten volgen. Dat is wel een van de charmes van deze tocht. Bij de koffie langs de Bergse Maas werden we opgewacht door Cees en Mar v.d. Meer. Na een gezamenlijke kop koffie met een appelknaller gingen zij daar hun eigen rondje rijden. De B/A3 (6) kwam via een route door de Beneluxtunnel vrijwel gelijk met ons aan. Voor ons ging de terugweg via de Maastunnel en daarna o.a. langs de Schie richting Stompwijk. Na zo’n 120km zat onze rit er weer op.
Volgende week is het Nationale Tuinweek. De redactie plaatst dit graag omdat we als het groenste deel van de gemeente nog groener, maar vooral fleuriger willen worden. Op 10 juni wordt de actie gehouden stoeptegel eruit en plantje erin. U kunt dan met uw stoeptegels naar verschillende adressen in Leidschendam en Voorburg (hierover volgende week meer) en u krijgt er twee planten voor terug. Kijkt u alvast naar waar de stoeptegel eruit kan. Zelf zie ik langs de Dr. van Noortstraat waar een rij saaie stoeptegels liggen. Of langs het achterpad of op weg naar de sporthal, voor bij de supermarkt, bij de bushalte of het pad er naar toe. Of haal er voor uw deur er een uit en zet er twee planten voor terug. Ook de hoek voor de Bles langs de vaart kan wel wat fleurigs gebruiken. Stoeptegels zat daar. Je zorgt zelf voor je eigen plantjes door ze in droge tijden water te geven. In een betegeld gebied kan het grondwater onvoldoende worden opgenomen en verdwijnt in het riool. Tip haal de tegels vooral langs de zijkantjes weg, zodat er geen brokken van komen. Ik wil wel stoeptegels ophalen en plantjes terugbezorgen. Wie helpt mij, want we gaan met zijn allen Stompwijk lekker fleurig maken?
Het was afgelopen zondag voor het derde jaar op rij dat de fietstocht “Fietsen voor Kanker “ voor gezinnen werd georganiseerd. De fietstocht is ontstaan vanuit de reeds vele jaren bestaande fietstocht voor wielrenners. Tussen 10.00 en 12.00 uur starten ruim 100 deelnemers, oud en jong, van uit het startpunt in Nootdorp. De route, zo’n 40 km, liep door de recreatiegebieden Delftsehout, Midden Delfland, de Balij en het Westerpark. Halverwege de route werd door de organisatie een flesje water en een “appeltje voor de dorst” aangeboden. In het Wilsveen kon men even rusten en genieten van een “versnapering” en niet alleen dat, maar zeker ook van het vrije uitzicht over het weidse polderlandschap (Stompwijk) en de Molendriegang en dat was zichtbaar voor velen een verrassing. Mede door het goede weer werd het een gezellige fietstocht, die gezien het sterk groeiend aantal deelnemers, zeker volgend jaar weer op de agenda zal staan.
In recreatiegebied Vlietland ligt één van de grootste Aquapretparken van Europa! Dit Aquapretpark (zie website
Adrie Kerkvliet volbracht zondag jl. als enige dorpsgenoot de marathon van Leiden! Dat is een prestatie van formaat. Meerdere Stompwijkers liepen de halve marathon, maar Adrie ging de uitdaging van de langste afstand aan. Bij een eerdere poging strandde hij net voor de finish, maar dit keer was het raak.
Direct een rectificatie, ook Stefan Turk heeft de hele marathon uitgelopen.