Verloren:
2 sleutels aan een rood keykoord.
Graag inleveren in onze brievenbus bij de kerk.
Alvast bedankt,
Redactie Dorpsketting
Verloren:
2 sleutels aan een rood keykoord.
Graag inleveren in onze brievenbus bij de kerk.
Alvast bedankt,
Redactie Dorpsketting
Altijd al eens in een boerderij met een rieten dak willen wonen? Die wens is een stuk dichterbij gekomen. 23 september werd in Zoeterwoude de, zogenaamde, eerste paal geslagen voor woonzorg locatie Emmaus. Een bezoekje waard. Zeker omdat er ook al jarenlang veel Stompwijkers heen gaan. De eer was voor de heer Ad van de Bleek; vele jaren controller geweest van Wijdezorg. Volgens zeggen had hij altijd nog wel ergens een “potje” achter de hand als het nodig was. Een dergelijk potje kreeg hij nu ook symbolisch aangereikt om het onder de paal te plaatsen. Mocht het gebouw in de verre toekomst nog eens worden afgebroken, komt dit potje weer tevoorschijn.
Druk Er was een flinke belangstelling van bouwers, bewoners, personeel en vrijwilligers. De rode loper was uitgelegd, paraplu’s in de aanslag, maar op het goede moment brak de zon door. Mevrouw Marja van der Valk, Raad van Bestuur van Wijdezorg, memoreerde een en ander.Het Emmaus gedeelte dat nu gebouwd gaat worden is al het vierde. Steeds weer aangepast aan de tijd en de wensen en behoeften van de bewoners. Toen in 1956 de A.O.W. werd ingesteld, ging men vaak al op zijn of haar 65e het bejaardenhuis in. Zodat ouderen ook plaats maakten voor jongeren om hun huis over te nemen. Het bejaardenhuis van toen is er niet meer. Mensen blijven veel vitaler en zodoende ook langer in hun eigen huis wonen. (Dus die woning met dat rieten dak kan nog wel even wachten….)
In 2017
Over ongeveer anderhalf jaar kan het nieuwe gebouw klaar zijn. De naam blijft Emmaus; één van de zeven locaties die onder Wijdezorg vallen. Het is de bedoeling dat ook mensen uit het dorp kunnen binnenlopen en een kopje koffie drinken. Dat het een huis voor het dorp wordt. Deze dag leek er al veel op. Na het paal slaan kon iedereen binnen aan de champagne en de hapjes en bleef het nog lang gezellig.
Agnes van Boheemen- Vollebregt
Openingstijden: Dinsdag 10:30 – 12:00 uur
Vrijdag 9:30 – 11:30 uur
Vrijdag 18:30 – 20:00 uur
Blikseminslag
Misschien heeft u de onwijze bliksemknal afgelopen woensdagavond ook gehoord. Naar later bleek is de kerk/pastorie behoorlijk getroffen en dat heeft nogal wat gevolgen gehad. Geen gewonden, maar wel veel rompslomp. De elektriciteitsleidingen hebben een grote klap gehad, waardoor de lichten niet meer functioneerden. Ook het internet Ziggo-modem en de switches naar de verschillende computers begaven het. Het orgel systeem in de kerk en ook de klokken zijn van slag zegt men. De telefoon deed ook zijn werk niet meer en het alarm van verschillende auto’s ging af. Kortom veel gedoe en een hoop last. Gelukkig was vandaag (maandag) het internet weer (via één poortje) beschikbaar en konden we toch gewoon met de Dorpsketting beginnen. Maar ja… schrikken was het wel.
Leo Oliehoek
Aanstaande zaterdag 5 september is iedereen welkom op de bekende boerderij aan de Stompwijkseweg 55a. Vele generaties van Boheemen hebben hier al geboerd. De boerderij bestaat 250 jaar, waar we nog wel meer van zullen horen. (Ome) Kees van Boheemen, 93 jaar oud, woont nog in de bungalow er naast. Peter en Coby in de boerderij. Zij zijn alle dagen volop in de weer. Coby vooral met de gasten uit binnen- en buitenland, de schoolklassen, groepsbijeenkomsten enzovoort. Peter melkt en doet alle voorkomende werkzaamheden. Zoon Rick, de volgende generatie, werkt mee en heeft nog een baan erbij.
V.O.F
Ruim zeven jaar vormt Rick nu een firma met zijn ouders. Hiervoor heeft hij de MBO in Gouda gevolgd. Voor deze opleiding heeft hij op verschillende bedrijven stage gelopen tot in Tasmanië aan toe. Daar waren de aantallen koeien veel groter dan hier. Dat zag hij hier ook als toekomst. De gemeente was bij de aanvraag van de bouwvergunning positief. Zij zijn al blij dat er nog boeren over blijven, en zo voor een groene polder zorgen in de verstedelijkte Randstad. Een brug er bij over de Stompwijkse Vaart was nog even een probleem. Maar zonder brug geen stal, dus ook de brug kwam.
Er is in de loop der jaren al heel wat verbouwd en afgebroken, en ook nu ging een oude varkensschuur plat voor een nieuwe jongveestal. In het verleden kochten ze altijd drachtige koeien, maar nu willen zij zelf gaan opfokken. En dan de nieuwe melkveestal waar zo’n 200 koeien in kunnen. En die natuurlijk aan alle eisen voldoet van de maatlat duurzame veehouderij (MDV). Geen robot maar een 22-stands swing-over melkstal. Wat dat betekent kunt u zaterdag met eigen ogen gaan bekijken. Rick is een enthousiast verteller; je kijkt je ogen uit. En ga niet in het melklokaal op zoek naar de melktank, zoals ik, want die staat buiten. Met warmteterugwinning en voorkoeler.
Toekomst
Van jongs af aan was Rick al van plan boer te worden. De dieren en de afwisseling van de seizoenen vindt hij helemaal geweldig. De koeien zijn een groot deel van de dag in de wei te vinden, dat is een prachtig gezicht. Sinds kort woont hij samen met zijn vriendin Annemarieke van Os. Als zijn ouders op vakantie gaan mogen ze proberen om het bedrijf samen te runnen. Het zal een hele opgave worden. We mogen blij zijn dat er nog boeren over blijven in Stompwijk.
Familie van Boheemen:
veel succes en een mooie open dag toegewenst!
Agnes van Boheemen -Vollebregt
Familiebedrijf Van Leeuwen in beeld en geluid
Sinds een paar maanden heeft Jacques van Herten een digitaal abonnement op de Dorpsketting. Zo wordt hij op ideeën gebracht van wat er speelt in Stompwijk.
Zo werd hij afgelopen week geïnspireerd door het open Huis bij Peet van Leeuwen. En ook hier heeft hij een flitsend filmpje gemaakt met interviews met de gehele familie Van Leeuwen, maar ook Rinus van Haaster, Kees v.d. Bos, Nico Kester, Adriaan de koster en nog vele anderen komen aan het woord.
Je krijgt een indruk van de gezellige open dag. Ben je geweest, dan wist je dit al. Dan is het toch het leuk om te zien of je ook in beeld bent en het verhaal achter dé kachel. Ben je niet geweest, dan heb je echt wat gemist.
Petra
Wie schrijft, die blijft
In het kader van ons 45 jarig bestaan heeft het bestuur van de redactie van de Dorpsketting gemeend om aan hen die dit erg leuk vinden en hun probeersels in de Dorpsketting willen en durven te publiceren, om deze cursus te betalen. Dat is toch een uniek aanbod in de geschiedenis van de Dorpsketting. Het is natuurlijk eigen belang, want zonder verslagen zouden we een advertentieblad worden en dat willen we niet. Wie het eerst komt, die het eerst maalt. Meld je aan via ons emailadres redactie@dorpsketting.nl en de eerste drie aanmeldingen krijgen de cursus cadeau.
Klaar maken op uw plaatsen….1, 2, 3….af
Petra
Polderkringloop
Vorige week schreef ik over de polderkringloop en dit was aanleiding voor Jacques van Herten om hierop af te gaan om voor Midvliet TV een filmpje te maken. En woensdag was het filmpje al klaar!
Dus nu het zo regent kan je de route ook virtueel volgen om het later op een zonnige dag in het echt nog eens over te doen. De route vertelt de geschiedenis van het gebied en laat de mooie natuur zien die wij hier bezitten. Tijdens de route kom je allemaal belevingspunten tegen die het ook nog spannend maken. Wil je de route van 3 km met tips, leuke weetjes, extra opdrachten en achtergrondinformatie doorlopen, ga dan eerst langs boerderij ‘Het Geertje” en koop de routekaart voor € 2,- en laat je blij verrassen.
De route begint bij de parkeerplaats van ’t Geertje – vervolgt door het Prielenbos – over de Bovenmeerweg naar de Geerpolder en zo weer terug richting ’t Geertje.
Maar eerst kijken!!!!
Veel plezier!
Een kijkje achter de voordeur
bij Loon en Mechanisatiebedrijf P. van Leeuwen en Zonen
Een mond vol, en nu eerst die voordeur vinden……. Het is een klein dorpje daar aan de Westeinderweg nummer 6. Peet had al bij anderen gewerkt, toen hij achtentwintig jaar geleden als ZZP-er op een trekker begon. Dit zien Peet en Angelique als start van hun bedrijf op deze plek. In 1988 kwam er een minigraver bij. Eentje werd twee en nog meer. En zo groeide het loonwerk en het aantal medewerkers. Ook de werkzaamheden werden steeds meer divers. Ze werkten voor hoveniers, aannemers en collega loonwerkers. Ze reden zand en grond bij aanleg van wegen en verkeerspleinen. Het was druk in de regio.
En zonen…..
Ja, die hadden er ook wel zin in. Arie, de oudste, deed de loonwerkers opleiding in Houten. Dat houdt ook in repareren van trekkers en onderhoud van machines. In 2011 namen ze de mechanisatie over van Jan Onderwater. Dit was een kolfje naar de hand van Jeroen die daarvoor leerde. Hij doet nu de werkplaats waar onderhoud en reparatie wordt gepleegd. Samen met hun ouders vormen Arie en Jeroen de firma. Dan Eddie die bij de medewerkers hoort. Ook hij deed een opleiding loonwerk. Dat is onderhand een echt specialisme geworden. Je kunt het zo gek niet bedenken. Sloophout breken, groenhopen verkleinen, rioolwerk, bouwputten uitgraven, noem maar op; Eddie is van alle markten thuis.
Wie schrijft, die blijft
Angelique doet altijd al de planning van het werk en de boekhouding. Zij wordt tegenwoordig bijgestaan door dochter Elsje, die ook de verkoop van agrarische benodigdheden doet. En zo is de cirkel rond. Ze zijn open met landelijke fietsdagen zoals de Poldertocht met Hemelvaart, en ook daar bleek veel belangstelling voor. Ook stonden zij op de eerste Stompwijkse Landleven Fair tijdens de laatste paardendagen in juli. Veel werk, maar het werd een groot succes.
De kachel
Dat is een verhaal apart. Om hun huizen en bedrijfsgebouwen te verwarmen schaften zij een verwarmingsketel aan die wordt gestookt met houtsnippers. De snippers maken ze ook zelf.
Ze willen alles graag in eigen hand houden. Groter groeien hoeft niet. Ze hebben nog wel wat koeien en kalveren in de wei lopen. Het boerenbloed stroomt waar het niet gaan kan.
Komende zaterdag 22 augustus houden ze open huis. Dan is iedereen welkom om een kijkje te nemen.
Peter, Angelique en kinderen: Nog veel geluk in de Stompwijkse polder!
Agnes van Boheemen-Vollebregt
Vakantie-tip
Evolutietuin
Een foto van een ouderwetse poepdoos op facebook in de Meerpolder trok mijn aandacht. Het was begin dit jaar met de toerclub dat ik iets moois in aanbouw zag in de Meerpolder. Wat was dat toch?
Maar altijd zat ik op de fiets en ging ik er in vliegende vaart voorbij.
Vandaag was dat anders, samen met Ria Luiten ben ik op pad gegaan en ja hoor, daar naast die oude groene schuur in de Meerpolder/Ondermeer zagen we vanuit onze ooghoek een zee van bloemen. Ietwat verscholen achter de wilgen is er een prachtige natuurtuin aangelegd. Dat klinkt wat tegenstijdig, maar de natuur kan daar aardig zijn gang gaan. Nog verder naar achter treffen we een dubbeltoilet waar je zelfs gezellig met je buurman of—vrouw op het toilet kan overleggen.
De wilgen groeien door het dak heen, er zitten zelfs poezel zachte katjes aan. Een mooie houten greep aan de deur, echt toiletpapier en een plank met twee ronde gaten met een deksel. En ja hoor, er liggen de nodige hoopjes die met zaagsel afgedekt kunnen worden. En een stoffertje om de zaak weer netjes achter te laten. Ook dit is onderdeel van het kringloop gebeuren.
Ik lees thuis op de site van de kringloopolder.nl:
Stil kabbelend kun je de bron horen stromen in het hart van de tuin. Over de kinderkopjes spiraal loop je de ‘Evolutietuin in’ langs kleurrijke bloemen, bessen, kruiden, graan, grassen, paddenstoelen, zwammen, varens, mossen en algen, om bij het begin te beginnen van hoe de aarde zich ontwikkelde als planeet waar wij mensen op kunnen wonen en van leven.
Wim van Rijn, boer van het Geertje, wijdt zich zijn hele leven al aan dit wonder met de achterliggende vraag: Hoe kun je als mens samenwerken met de natuur? Deze vraag vraagt inkeer en verwondering en dat gebeurt door ook hier de weg naar binnen te volgen. Wat zie je allemaal hier groeien en bloeien? Of afsterven en verteren, naar gelang het seizoen?
Er start een route vanaf het parkeerterrein bij het Geertje van 3 km door het polderlandschap dat afgewisseld wordt met allerlei wilgentakken-attracties. De route verbindt op een speelse wijze tien plekken of belevingspunten waar het bijzondere van de polder te zien en te ervaren is.
We treffen twee wandelaars die dit buitengebied weer op een andere manier ontdekken middels geocaching, zij wandelen middels verkregen coördinaten en komen zo op de meest mooie plekken die het ontdekken waard zijn.
Gereedschap
Van oudsher maakt de mens gereedschap om het werk makkelijker en sneller te doen gaan. Wat ligt er nog meer voor de hand dan dat je je gereedschap maakt van datgene wat in je buurt voorkomt? Koos Vreeswijk is zijn hele leven al klompenmaker in Zoeterwoude. Koos heeft samen met Wim van Rijn een gigantische houten schop gemaakt. Ludy Feyen heeft een supergrote bezem van wilgentakken gefabriceerd, zodat we een paar voorbeelden kunnen tonen. Ze staan beiden te prijken in de polder met als bijschrift: uit het juiste hout gesneden.
Uitkijk
Even verderop staat de tekst, stap voor stap komt men boven, het duurt even voor ik het zie, er zit een trap in de boom verborgen. Hoog in de wilg is een uitkijkpost, maar eerst voorzichtig via de wilgentakken naar boven. Eenmaal spiraalsgewijs! omhoog geklommen, stevig met beide voeten op de wilgenstam staand, zie je het groene weiland onder je liggen. Hier valt iets bijzonders te ontdekken.
Eeuwen geleden stroomde hier de rivier de Rijn met zijn uitlopers het land in. Het water in dit krekenstelsel nam klei met zich mee, wat zich in de loop van de tijd afzette aan de veenlagen. Deze kleilaag bleef overeind nadat het veen inklonk.
Zodoende kun je de oevers nog zien van de kreek die hier ooit lag als een verhoging in het weiland. Kun je hem ontdekken? Stap voor stap weer omlaag, het weiland in. Zijn er koeien of schapen momenteel?
Ja, de schapen komen nieuwsgierig dichterbij en onze nieuwsgierigheid is bevredigd. Een prachtige stukje landschap om te bewonderen, helemaal gratis en voor niets. Een tip voor deze vakantie of eens met de kinderen te doen.
Met dank aan Kringlooppolder.nl
Petra