Man uit Zoeterwoude overleden na ernstig ongeval op N206

ongeval 2ongeval 1

Op weg naar de fysiotherapeut stuitte ik op een ongeval op de Middelweg. Ik werk tenslotte niet voor niets bij een weekblad en heb bovenstaande foto’s met mijn mobiel genomen. Vanuit mijn oogpunt zag ik alleen een auto te water, waarbij de chauffeur de auto had verlaten en aan de overkant stonden de koeien nieuwsgierig toe te kijken. De hierbij betrokken personenauto was geheel verborgen achter de bestelauto. Ik heb gekeerd en om gereden. Pas op de site van Regio 15 wordt duidelijk dat de andere personenauto geheel total loss is. De linker voorkant zit geheel in de prak. Zie verder onderstaand bericht en foto’s op de site van Regio 15.

 

Man uit Zoeterwoude overleden na ernstig ongeval op N206

Op de provinciale weg N206 (Middelweg) heeft maandagmiddag een ongeval plaatsgevonden waarbij een personenauto en een vrachtwagen betrokken waren. Bij het ongeval is de bestuurder van een personenauto zeer zwaar gewond geraakt en bij aankomst in het ziekenhuis overleden.
Door een nog onbekende oorzaak kwamen de personenauto en vrachtwagen frontaal met elkaar in botsing op de N206 tussen Zoetermeer en Stompwijk. Door de aanrijding kwam de personenauto op het naastgelegen fietspad tot stilstand; de vrachtwagen belandde in een kleine sloot aan de andere kant van de weg. Het personeel van de ambulancedienst heeft de bestuurder gereanimeerd en werd daarbij geassisteerd door het Mobiel Medisch Team.

Het slachtoffer is met spoed en onder begeleiding van politiemotoren in kritieke toestand overgebracht naar het Medisch Centrum Haaglanden, locatie Westeinde. De man bleek bij aankomst in het ziekenhuis te zijn overleden.
De chauffeur van de vrachtwagen is met lichte verwoningen naar het ziekenhuis vervoerd.

Zie www.regio15.nl

 

Petra Oliehoek– van Es (en Regio 15)

 

bijbelcursus

Weet u het nog…..?

 In het laatste Kerstnummer van de Dorpsketting kondigde Alwin van Ruyven zijn bijbelcursus aan. In januari hield hij voor belangstellenden een open avond in het Dorpshuis. Nou dat heeft hij geweten. Voor zo’n klein dorp was de opkomst heel goed.  Intussen hebben we zes inspirerende avonden achter de rug. Namens iedereen wil ik Alwin bedanken voor zijn inzet. 

Hij hoopt in september weer met een cursus te starten. Denk er eens over na. U krijgt er vast geen spijt van. Let tegen die tijd op de aankondiging in de Dorpsketting.

 Agnes van Boheemen -Vollebregt

 

Wandeltocht ‘Rondom Stompwijk’

wandeltocht

Wandeltocht ‘Rondom Stompwijk’

Zondag 19 mei, 1e Pinksterdag

Zondag 19 mei, 1e Pinksterdag, zal Stompwijk in het teken staan van wandelen. IJsclub Nut & Vermaak organiseert voor de tweede maal in haar 120- jarige bestaan een wandeltocht. Vorig jaar was het evenement met 225 deelnemers al bijzonder geslaagd en verdient daarom zeker een vervolg.

Keuze in afstanden

Dit jaar zijn er maar liefst vier routes uitgezet. Zo is er voor iedere wandelaar een geschikte afstand. U kunt kiezen uit een route van 7.5, 15, 20 of 30 km.

U zult versteld staan van het mooie Groene Hart waar Stompwijk middenin ligt. Voorzitter Frans Oliehoek heeft het uitzetten van de routes op zich genomen en hoopt een ieder te verrassen op plekjes waar u nog nooit gelopen heeft. U wandelt onder andere langs de prachtige plassen in de omgeving van Stompwijk. (Noord Aa, Vlietland en Vogelplas Starrevaart), loopt over dijken en door de polders van het Groene Hart.

De routes worden voorzien van ondersteunende pijlen en linten, maar iedereen krijgt ook een gedetailleerde kaart en routebeschrijving mee.

Start en finish

De start en finish zijn in Het Blesse Paard en de vertrektijden zijn als volgt:

30 km tussen 8.00 en 9.30 uur

20 km tussen 8.00 en 10.00 uur

15 km tussen 9.00 en 11.00 uur

7.5 km tussen 9.30 en 12.00 uur.

Kosten

Om mee te lopen betalen volwassenen € 5,–. Jeugd tussen de 8 en 15 jaar betaalt slechts € 2,50 en kinderen onder de 8 jaar mogen gratis mee wandelen. Alle kinderen krijgen een herinneringsmedaille. Bovendien ontvangen alle deelnemers een consumptiebon die onderweg bij de ‘Koek en Zopie’ verzilverd kan worden.

De opbrengst van de wandeldag komt volledig ten goede aan de jeugdleden van de ijsclub. Sinds jaar en dag de kunnen kinderen leren schaatsen bij de ijsclub. Van de opbrengst kan voor hen onder meer een schaatskamp worden georganiseerd.

Deze week worden de laatste puntjes op de i gezet en de route met pijlen en linten uitgezet.

De organisatie is er klaar voor en hoopt op een flinke opkomst!

 

Comb. v. Leeuwen-duif wint vanuit Nanteuil

Comb. v. Leeuwen-duif wint vanuit Nanteuil

 

Afgelopen zaterdag was het de driejarige duivin NL10-‘853’ van Chantal en Eddy v. Leeuwen die alle deelnemende concurrenten op prima wijze de das omdeed. Geholpen door een zuid/westenwind op de staart wist deze ‘dame van stand’ de 351 kilometers in een tempo van ruim 101 km. per uur af te leggen. Het was de NL12-‘150’ en NL12-‘559’ van respectievelijk de Combinatie Hilgersom/Tijssen en Wim van Benten die als 2e en 3e voor zilver en brons zorgden.Ons dorp had voor deze vliegrace vanuit Midden-Frankrijk 175 wedstrijdduiven op de startlijst staan.

 

Uitslag:                                                            Stand:

1.  Comb. v. Leeuwen          10 p.                1.    Comb. Hilgersom/Tijssen            39 p.

2.  Hilgersom/Tijssen            9                     2.    Comb. v. Leeuwen                     33

3.  Wim v. Benten                8                     3.    Jan v.d. Bosch                           29

4.  Jan v.d. Bosch                7                     4.    Mevr. Greet luk                          27

5.  Wim v.d. Bosch               6                    4.    Wim v. Benten                           27

6.  Mevr. Greet Luk              5                     6.    Wim v.d. Bosch                         24

7.  Gerard Onderwater         4                     7.    Gerard Onderwater                    17

8.  Piet Oliehoek                  3                     8.    Piet Oliehoek                             12

9.  Comb. Hilgersom/Salm    1                    9.    Comb. Hilgersom/Salm              4

  

                                                    Piet Oliehoek        

 

Willem v/d Helm Wisselbokaal

 

Het zal niemand zijn ontgaan dat onlangs het “Willem v/d Helm Wisselbokaal” 3 banden toernooi is weer gespeeld.  

En dit jaar hebben we een onverwachte winnaar. Namelijk Munesh, de barkeeper van Aswieta. Hij verraste vriend en vijand door maar 2 wedstrijden te verliezen voorwaar een mooie prestatie. De nummer 2 was Mike Visser ook niet slecht. Vincent Romijn (Pit) had de kortste partij dit jaar, tien beurten. En Jos Olijhoek had de hoogste serie namelijk vijf drie banders in één beurt. Dit was het weer voor dit jaar dus tot ziens.

 Jos Olijhoek

 

 

 

 

Ton en Agnes bedankt

Ton en Agnes bedankt!

Zoals bekend is Ton Veenhof de voorzitter van de kantine verbouwingscommissie. Hij is de man aan wie we te danken hebben dat we zoveel sponsorgeld hebben binnengehaald. Deze taak is hem dan ook op het lijf geschreven. De financiering van de kantine is nu rond en Ton zijn taak is hiermee afgerond, zoals hij zelf zegt. Deze week gaat de sloop van de oude kantine van start. Aankomende donderdag vliegen Ton en Agnes naar hun familie. Wij zullen vanuit Stompwijk zoveel mogelijk verslag uitbrengen aan Ton over het verloop van de diverse stadia. Ton namens ons heel erg bedankt voor alles wat je voor de commissie hebt betekend. Ook Agnes bedankt voor je support in de periode van vergaderen en de vele werkzaamheden waarin je Ton hebt bijgestaan, vooral de laatste week. Ook waren er de afgelopen weken wat zorgen over de gezondheid van Ton. Gelukkig ziet alles er goed uit en kunnen jullie van een welverdiende vakantie gaan genieten.

Ton en Agnes wij wensen jullie een hele fijne tijd toe in goede gezondheid. Tot ziens in augustus!

Namens de kantine verbouwingscommissie:

Tom, Jokelien, Ria, Ruud en Carla

 

Walking Dinner

walking dinner

Walking-Dinner !!!!!!!!!

Wat een geweldige avond afgelopen vrijdag 3 mei

Deze laatste activiteit van de verbouwingscommissie, het afscheidsdiner, was een zeer daverend succes. Het initiatief hiervoor kwam van de club van 100 en werd door de club gefinancierd. De opbrengst komt ten goede van de verbouwingscommissie, hetgeen een flinke stap vooruit geeft aan de totale begroting. Wij danken de club voor deze steun.

Met 75 personen aan keurig gedekte tafels was het een waardig afscheid van het 20 jaar oude meubilair, dat wil niet zeggen, dat dit alles op de schroothoop gaat, integendeel. Alle meubels incl. bar worden hier en daar in Stompwijk ondergebracht en hergebruikt. Het zou zomaar kunnen dat u het nog ergens tegenkomt.

Wij willen iedereen bedanken die aan deze gezellige avond hebben meegeholpen, o.a. de Passie voor de fraaie bloemstukken.

en tegen Theo zou ik willen zeggen: DANK U VOOR DE BLOEMEN !!

 

Namens de commissie, Ton Veenhof

 

Toernieuws Toerclub Stompwijk

 

 De Tunneltocht op Hemelvaartsdag

Er stonden donderdag om half negen ongeveer 22 TC-leden aan de start bij de sporthal. Zij gingen in drie verschillende groepen van start: A1, A2 en de B. De B-groep vertrok met z’n 8-en, waaronder twee gasten (Mieke en Nico) vanuit de A3. Via een mooie route reden we naar de Beneluxtunnel (lengte 713 m ondergronds) in Rotterdam. Met de fiets op de roltrap naar beneden, in volle vaart onder de Nieuwe Maas door en via de roltrap weer naar buiten. Hierna op naar de koffiestop in het Pannenkoekenhuis “Oude Maas” bij Barendrecht. Met 53 km op de teller arriveerden wij daar als eerste. Iedereen, ook de dames, kozen voor appelgebak (inclusief slagroom en een kannetje room) bij de koffie. Deze verdient een Award! Aan het raam zittende hadden we een mooi uitzicht op de Oude Maas met de vele soorten boten. Na ons arriveerde de A1 met 73 km op de teller. Even later voegde Aad de Haas zich bij ons aan tafel, hij was afgehaakt bij de A2. Toen wij weer op de fiets gestapt waren kwam de A2 aan met ongeveer 85km. In de route terug was de Maastunnel (lengte 550 m ondergronds), onder de Nieuwe Maas door, opgenomen. Die werd ons vroeger op school als een van de zeven wereldwonderen voorgeschoteld. Door de voordewind was de terugweg naar Stompwijk (ca. 45 km) een fluitje van een cent. Ik moest verder naar Leiden en had thuis gekomen 120 km op de teller. Een fantastische klassieker!

Hans Heemskerk

 

Ook de A-groepen gingen naar De Oude Maas, maar reden een wat langere heen route via de Kiltunnel en de Heijnenoordtunnel. Met 5 man van de A1 zochten we behalve de Rotterdamse tunnels ook tijdens de rest van de route menig kleinere tunnel op, om te beginnen die bij de Meerlaan. De volgende was bij de Rotte waarna we deze afreden richting Rotterdam en over de Brienenoordbrug gingen. Bij Dordrecht was de weg afgesloten, dus moesten we even zoeken om de goede weg te vinden. In het prachtige poldergebied tussen ’s Gravendeel en Puttershoek reden we over fietspaden tussen de schapen door. Toen we moesten stoppen voor een lekke band kwam er een groepje nieuwsgierig kijken wat wij aan het doen waren. Ze zijn daar duidelijk bezoek gewend, want schuw waren ze absoluut niet. Ze begonnen zelfs aan onze fietsen en banden te sabbelen en van ons geroep trokken ze zich niets aan. Toen we een stukje verderop waren gaan staan kwamen ze gewoon achter ons aan, zo brutaal zijn ze. Na wat hardhandiger optreden konden we ons werk afmaken en reden we door naar de koffie. Onze terugweg ging ook door de Maastunnel en vlotjes langs de Schie en Oude Leede. Na hier en daar nog wat tunneltjes waren we na 120km weer terug in Stompwijk.

Arno van Rijn

 

 

Afgelopen zondag stond de Moederdagrit op het programma. Zoals ieder jaar gaan de A en B dan naar Hekendorp en de C naar Klein Giethoorn. Het had ’s avonds en ’s nachts nog behoorlijk geregend, maar toen we de gordijnen open deden zag het er best wel aardig uit. Er vertrokken om 8.30u dan ook zo’n 48 fietsers voor een winderige rit. Voor de statistisch geïnteresseerden viel daarbij op dat zowel de A1, de A2, de A3 als de B met 8 fietsers bij de koffie arriveerden.

 

 De B vertrok dus met z’n 8-en (5 mannen en 3 vrouwen) naar Hekendorp. Het was zowel heen als terug droog weer met vaak de zon! Er stond wel vrij veel wind die we heen in de rug hadden. Via een mooie route arriveerden we als eerste bij het restaurant Goejanverwelle, waar we binnen de grote tafel in beslag namen. We zaten hier op historische bodem. In 1787 was prinses Wilhelmina van Pruisen, de vrouw van Prins Willem V, op doorreis naar Nijmegen toen zij met haar gevolg bij de, naast het café gelegen, sluis Goejanverwelle werd tegengehouden door Goudsche vrijkorporisten. Frederik Willem II van Pruisen schoot zijn zuster Wilhelmina te hulp en eiste genoegdoening (satisfactie) van het gewest Holland. Nadat een groot leger van 20.000, of 26.000, een enkele auteur beweert zelfs 30.000 goedgetrainde Pruisische soldaten onder leiding van de hertog van Brunswijk de rust herstelde in de rebellerende steden, keerde het stadhouderlijk paar naar ‘s-Gravenhage terug. (Bron:Wikipedia en Nationaal Archief/internet). De ca. 32 gehelmde Stompwijkse TC-ren(st)sters hoefden zondag niemand te ontzetten en konden, na het stallen van hun fiets, aan de koffie. Verder was het café vroeger een rechtbank en in mei 1945 moesten gevangengenomen NSB’ers op een schavot voor het café het Wilhelmus ten gehore brengen. Later zal verteld worden dat men hier in 2013 geweigerd heeft het Koningslied te zingen! De terugweg was met tegenwind. Echt petje af voor de koprijd(st)ers. Om 12.30u weer thuis met 95 km op de teller.

Hans Heemskerk

 

 De C1 Moederdag-rit

 Het was weer een frisse start en zeker geen korte broeken weer! Met zo`n 10°C reden wij, met zijn zessen, achter de groepen aan en gingen wij richting Zoeterwoude. Naar de Leiderdorpse brug en door het dorp naar het Jaagpad en helemaal langs de Rijn naar de Koudekerkse brug. Het ging lekker voor de wind alleen goed opletten met al die hobbels in het wegdek. Na het Oostvaartpad het Spookverlaat waar we een ooievaar druk bezig zagen met een hele dot nest materiaal. Via de Compierekade en de Burgemeester Smitweg kwamen we dan aan bij het hotelletje “Klein Giethoorn”. Helaas was het te koud om in de serre te zitten en sloten net na de C2 (10) binnen aan de omgetoverde ontbijttafel. Toch wel lekker warm zo! Lia hielp Carla even een handje en al gauw genoten we van de heerlijke koffie. 

Terug over het smalle paadje langs de molen en via de Gemeneweg naar Hazerswoude-dorp, waar we de wind nu geregeld tegen hadden. De natuur mag dan laat op gang gekomen zijn, nu is het wel genieten van de soms prachtige fruitbomen die in volle bloesem staan. Nadat we bij Benthuizen afscheid namen van Elly reden we vlot naar Stompwijk en komen daar om 11.45u aan met precies 45 km. We hebben er weer een mooie rit op zitten, met af en toe de zon die scheen en hebben het zelfs getroffen met het weer, waar op andere plaatsen wat regen gevallen was.

 Annie van Rijn

 De C2 vertrok met tien fietsers naar Het Rietveld in Hazerswoude-Dorp. Via het Noord AA, Bentwoud, Waddinxveen en Boskoop kwamen wij met 27 km in Klein Giethoorn aan, een idyllische horeca gelegenheid. De koffie werd snel geserveerd en er werd even bijgepraat met de uitbaatser Carla. Al 20 jaar komen wij hier tweemaal per seizoen voor onze koffie met punt. Meestal zitten we dan buiten in het prieeltje, maar deze ochtend was het daar te koud voor. Wij vervolgden onze route via het smalle paadje, richting de N11, Vierheemskinderenweg, Burmadeweg en de Weipoort. Fried kreeg echter pech met zijn band. Tweemaal geprobeerd op te pompen en door te fietsen (hopende dat het ’n afloper zou zijn, dan kan je nog weleens thuiskomen). Helaas pindakaas. We hebben de groep doorgestuurd (het was immers Moederdag!) en Fried met ondergetekende gingen bij een boerderij hulp halen in de vorm van steeksleutels. Het lukte ons om een nieuwe binnenband (van Henk gekregen, bedankt nog) erin te doen. Klusje geklaard! Wij waren even over 12.30 uur thuis en ik denk de rest ’n klein half uurtje eerder met 44 km op de teller. De week ervoor hadden we de geslaagde elfdorpentocht gefietst. Van de C2 vertrokken er twee kleine groepjes: vier fietsers de 80 km en vijf fietsers de 45 km. De andere C2 leden hebben ook gefietst met familie en vrienden. Deze dag had Fried bij de Waalsdorpervlakte een spijker in zijn band gekregen, gevolg: een lekke band en wel 2 gaatjes. Feitelijk had er gelijk een nieuwe band in gemoeten natuurlijk. Weer ’n goede les. Wij bedanken nogmaals alle vrijwilligers rondom de elfdorpentocht voor deze prachtig uitgezette toertocht.

 

Groetjes, Lia de Jong-Zwetsloot

Aanstaand weekend is het Pinksteren en dan rijden we de clubrit op maandag. De A (85km) en de B(80km) gaan naar Maasdijk. De C gaat naar Katwijk voor een route van 50km. Vertrek is om 8.30u vanaf de sporthal.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dorp van het dorstige hert