Opening weekendkamp vrijdag 10 mei

Komt allen naar de opening van het weekendkamp

komende vrijdag 10 mei, motto  ‘Let’s Dance’

Wij hebben er zin in, de leiders zijn er klaar voor en de dames van de catering hebben de 2-gangen menu’s samengesteld. De leiders hebben afgelopen week een speciale instructie gehad, duidelijkheid boven alles. Zij zijn van het reilen en zeilen op de hoogte, ook dat de opening van het weekendkamp heel speciaal moet gaan worden. Hiervoor zitten de leiders duo’s zich al suf te denken wat ze zullen gaan verzinnen als opening act. Want een goed begin, is het halve werk. Speciaal voor de opening is er een professionele jury benaderd, die heel veel verstand van dansen heeft.

Let op vaste leiders, vergeet niet de mascotte te maken en mee te nemen en natuurlijk in te zetten. Dubbele punten zijn er te verdienen. Bij een goede opening zou je gelijk een gat kunnen slaan met de andere teams!

Alle belangstellenden zoals ouders, broers en zussen, opa en oma etc. zijn van harte welkom om de opening bij te wonen. Aanvang is om 19 u maar een kwartiertje eerder komen, loont zich absoluut. Be there!.

Het kamp gaat om 18.00uur beginnen. Wij verzoeken alle kinderen dan ook op tijd aanwezig te zijn. Kom niet vroeger want dan zijn we gewoon nog niet klaar. Het hek gaat sharp om 18 uur open. Daarna is het ‘let’s dance’ want we gaan met z’n allen dansen, ieder op z’n eigen manier. Van klompendans tot ballet van hakken tot gabberen.  Voetjes van de vloer, shaken met die heupen en trillen met die billen. Het gaat leuk en spannend worden, maar bovenal, wie gaat de wisselbeker winnen. Welk team weet het meeste van dansen. Welke leiders komen het beste met hun team voor de dag. Want winnaar van het weekendkamp wordt je niet zomaar.

Komende donderdag, Hemelvaartsdag, wordt de tent opgezet bij de kantine. Ouders of leiders die zouden willen helpen, zijn van harte welkom om 20 uur. Hoe meer handen des te gezelliger en sneller het gaat. Om de tent omhoog te krijgen zijn er toch aardig wat handjes nodig.

We verwachten dat de prijsuitreiking rond de klok van 16 uur zal zijn, dit op zaterdag 11 mei. Ouders zijn van harte welkom vanaf zaterdag 14 uur op het sportpark om de laatste spectaculaire activiteiten van hun kinderen te kunnen bewonderen.

Overlast in de avond; vrijdagavond zullen de deelnemers van het weekendkamp een tocht door het dorp gaan maken. Dit zou evt. voor wat overlast kunnen zorgen. Maakt u zich geen zorgen, het zullen de enthousiaste kinderen zijn, die het naar hun zin hebben. Om ong. 23 uur zal het weer rustig zijn. Wij vragen u om begrip, alvast bedankt.

Voor meer info wat betreft het 28e kamp,  www.weekendkampstompwijk.nl 

 

Groetjes van de weekendkampstaf

 

GLML-Memorial vrijdag 10 mei om 19.00 uur

GLML-Memorial a.s. vrijdag (10 mei) om 19.00 uur

Vorige week is al bericht over de GLML-Memorial, die komende vrijdag (10 mei) weer wordt gereden. De letters in de naam van deze fietstocht staan voor de sportmakkers Gerard Lelieveld en Martin van Leeuwen. Eerstgenoemde is komende vrijdag precies zeven jaar terug overleden, Tinus korte tijd daarvoor.


De fietstocht is bedoeld om nog eens terug te denken aan al degenen, die op een of andere manier een plek hadden en zich hebben ingespannen voor  het sportieve en maatschappelijke leven in Stompwijk. Iedereen wordt uitgenodigd om mee te doen.

De vertrekplaats is het Dorpshuis in Stompwijk, waar groepen worden gevormd van 20, 30, 40 en 50 kilometer. Fietsers van de plaatselijke Toerclub Stompwijk zorgen dat u allemaal weer tijdig terug bent. Waar ze ook voor zorgen: de snelheid wordt aangepast aan de groep. Dus s.v.p. geen vrees dat het te hard gaat…

We stellen het erg op prijs als u aanhaakt om met elkaar even terug te kijken en te praten over hen die er niet meer zijn. Een leven zonder aandacht voor de doden is een armtierig leven. Na het fietsen uiteraard een kopje koffie voor alle deelnemers.

 

Organisatiecomité GLML-memorial

 

Carnavalsvereniging De Gaanders

Carnavalsvereniging

De Gaanders

C.V. De Gaanders nodigt al haar leden uit tot het bijwonen van de algemene jaarvergadering op woensdag 15 mei a.s. in  Het  Blesse Paard om 20.00 uur. Aanvang van de vergadering is om 20.30uur.

Aftredend is huidige voorzitter Jos de Groot. Na een periode van 9 jaar stelt Jos zich niet meer herkiesbaar. Het bestuur draagt als vervanger Peter Bregman voor als nieuwe voorzitter. Tevens draagt het bestuur John van Marwijk, Marnix van Bemmelen en Jos Oliehoek voor als nieuwe leden van het bestuur. Na een proefperiode van een jaar zullen zijn worden opgenomen in het bestuur van de Gaanders.

Tijdens de vergadering zal ook het motto voor het komende carnavalsseizoen door de leden bepaald worden. Nieuwe voorstellen zijn vooraf in te dienen bij het bestuur van De Gaanders.

Alle leden zijn van harte welkom vanaf 20 uur in De Bles.

Bestuur  C.V. De Gaanders

 

Troonswisseling 2013 werd een hele bijzondere dag

troonswisseling

De Troonswisseling werd vorige week een dag om niet snel te vergeten. De Oranjevereniging had het programma aangepast aan de bijzondere televisiemomenten vanuit Amsterdam en met dank aan Ton Veenhof die op het laatste moment de beamer voor het grote scherm na een kleine onderhoudsbeurt aan de praat kreeg, kon iedereen alles goed zien. Vanaf dat moment liep alles gesmeerd, onder het genot van een oranjetompouce en een lekker kopje koffie zat iedereen te genieten van de mooie beelden en werd er hier en daar een traantje weggepinkt. Zo’n dag maak je tenslotte niet vaak mee. Rond elf uur werd de aubade gehouden, waarbij Koos van Wissen (als voorzitter van de Adviesraad) de vlag hees. Samen met Koos werd er afgeteld en gingen maar liefst 250 oranjeballonnen de lucht in. Het was een feestelijk gezicht. We zijn benieuwd welke ballon het verste is gekomen (inmiddels zijn er al enkele kaartjes binnen). De eigenaar van de ballon die het verst komt zal een grote slagroomtaart als prijs ontvangen.

 Vervolgens ging het spelcircus van start en konden de kinderen zich naar hartenlust uitleven op onderdelen als het stok vangen, met een grote hamer op de kop van Jut slaan en sjoelen in de reuzensjoelbak. Een groot succes was dit jaar de gouden troon die wij in de kantine hadden geplaatst: zo kon iedereen met kroon en koningsmantel zijn of haar eigen troonswisselingsfoto laten maken. De foto werd ter plekke afgedrukt en kon meteen worden meegenomen. Jong en oud liet deze kans niet aan zich voorbij gaan en ging op de foto met fantastische resultaten. Op de site van troonswisseling 2stompwijk.nl/”>www.stompwijk.nl kunt u al deze foto’s terugvinden voor het geval u een extra exemplaar af willen laten drukken (staat aan de rechterkant bij de laatste 25 berichten onder het kopje ‘troonswisseling’). 
De prijswinnaars van het spelcircus werden direct na de gratis Oranjelunch in het zonnetje gezet en konden hun prijs ophalen, de volgende kinderen die de uitreiking gemist hebben kunnen hun prijs alsnog ophalen bij Hélène vd Bosch (Meerlaan 1a, tel nr. 5801992): Lucy Kester, Myrthe Turk, Mitch v. Benten, Daphne Luk, Giovannie Oudshoorn, Sven Vincenten.

Wij willen hierbij graag al onze vrijwilligers ook in het zonnetje zetten want zonder hun hulp kunnen wij zo’n dag niet draaien, dus iedereen hartelijk bedankt voor jullie bijdrage en wij hopen volgend jaar wederom op jullie hulp te kunnen rekenen. 

Ondertussen was de kerkdienst in de Nieuwe Kerk begonnen en terwijl de kinderen zich buiten vermaakten op het springkussen en met de Megaspellen, konden de ouders in de kantine op hun gemak de dienst volgen waarin Koning Willem-Alexander zijn plechtige belofte aflegde.  

Daar moest natuurlijk op gedronken worden en er werd voor alle aanwezigen een glaasje champagne ingeschonken om gezamenlijk te proosten op onze nieuwe Koning en Koningin. Ook de kinderen kregen een glaasje kinderchampagne. Hierna werden de kaarten voor het Swingo spel uitgedeeld en zette Ruud de muziek iets harder. Mocht u het gemist hebben, Swingo is een soort Bingo maar dan staan er géén cijfers op je kaart maar titels van muzieknummers, zodra je het juiste fragment hoort, kun je deze afstrepen op je kaart. De sfeer zat er zo al goed in voor het Oranjecafé dat hier op volgde, iedereen genoot van het heerlijke weer en zo werd er in de zon nog lang nagepraat over deze bijzondere Troonswisselingsdag. Wij bedanken het kantinepersoneel en Jokelien van Rijn voor hun goede zorgen, onze sterke mannen Paul Rotteveel, Jos van Santen en Ed Luk voor al hun hand en spandiensten. Daarnaast bedanken wij de volgende sponsors hartelijk voor hun financiële ondersteuning: Transportbedrijf Van Mullum, Installatie-en loodgietersbedrijf Faas, Installatiebedrijf Vurens, Luiten Food, Loonwerkersbedrijf Van Swieten, Administratiekantoor Van Boheemen, Scheria, Maurice v.d. Bosch, Tom Janson, Peet van Leeuwen, Haarstudio Andrea, Luiten Constructie, Kantoor Zaal.

 Rommelmarkt op Bevrijdingsdag  

Op zondag 5 mei was het moeilijk kiezen dit jaar, er was voetbalcompetitie, er werd een mooie fietstocht georganiseerd door de Toerclub en daarnaast organiseerde de SOS natuurlijk in de sporthal de rommelmarkt met dansworkshop en een Rad van Fortuin. Gelukkig kozen velen voor de gezellige rommelmarkt en werd deze goed bezocht. Door de Stompwijkse ondernemers waren mooie prijzen ter beschikking gesteld voor het Rad van Fortuin. Opbrengst van het Rad van Fortuin komt ten goede aan onze Oranjevereniging. Met de teruglopende subsidie is dit een welkome bijdrage voor de het organiseren van de festiviteiten voor volgend jaar. Wij danken de onderstaande bedrijven voor hun prijzen: Platen en Zaden Van Marwijk, Haarstudio Andrea, Boerderij ’t Geertje, Bloemsierkunst de Passie, Garage Piet Janson, Poeliersbedrijf Van Bohemen, Administratiekantoor Van Boheemen, Blesse Paard, Vieveen Saté, Arie Hooijmans, Luiten Wonen, De Gouden Leeuw, Fotografiestudio Carmen, Stompwijkse Kaasboer en supermarkt de Coop.

 

Wij zijn als Stichting Oranjefeesten zeer tevreden over het verloop van zowel deze laatste Koninginnedag op 30 april als de viering van Bevrijdingsdag op 5 mei. Zoals u wellicht weet zal er volgend jaar nog maar een hele kleine subsidiebijdrage zijn van de gemeente Leidschendam-Voorburg voor activiteiten op deze dagen. Het jaar daarna is er helemaal géén subsidie meer.  Wij hebben dit jaar en ook in de voorgaande jaren altijd Stompwijkse bedrijven aangeschreven met de vraag of zij ons wilden sponsoren, dankzij hun steun kunnen wij u ieder jaar weer een mooi programma aanbieden.  

Wij zijn echter op zoek naar meer mogelijkheden om ervoor te zorgen dat wij ook de komende jaren deze dagen samen kunnen vieren en vandaar dus de volgende vraag: Draagt u de Oranjeverenging een warm hart toe? Steun dan de SOS! Ieder bedrag is van harte welkom op rekeningnummer 176.99.40.84  t.n.v. de Stichting Oranjefeesten Stompwijk onder vermelding van ‘SOS-Sponsor’. Hebt U een goede suggestie of idee voor volgend jaar, dan kunt u mailen naar het volgende emailadres: oranjefeestenstompwijk@gmail.com. Wij horen graag van u. 

Stichting Oranjefeesten Stompwijk

Fietssleutel verloren

Verloren

Tijdens de rommelmarkt in de sporthal afgelopen zondag. Zwarte fietssleutel (postcodefiets) met daaraan wat sleutelhangers.

Wie heeft hem toevallig gevonden?

                                 Groetjes Quinty Tel. 06-20649715

 

Inhuldiging Koning Willem-Alexander

nel en ria

 We waren om half tien in de sporthal. Tegen tien uur was het al gezellig druk. De koffie met tompouce smaakte erg lekker. Op het grote scherm konden we alles bekijken. Bij het tekenen van de Abdicatie werd er stiekem wel een traantje gelaten.

Om 11.15 uur gingen we naar buiten, om na het hijsen van de vlag en het zingen van het Wilhelmus, de ballonnen op te laten. De kinderen waren leuk in de weer, met spelletjes, springkussen, koek versieren enz. In de middag de Inhuldiging in de Nieuwe Kerk. Prachtig gewoon. Praatje hier, praatje daar, met vele dorpsgenoten. Nog even met Nel Hoogervorst op de Koningstroon en we hadden een dag om nooit te vergeten. Hiermee wil ik de Oranje vereniging Stompwijk bedanken, door ons in de gelegenheid te stellen, om dit feest met elkaar te kunnen vieren.

 

Groetjes Ria van Dijk

 

Gemalendag

gemalendag

Gemalendag

Op 11 mei vindt weer de Landelijke Gemalendag plaats, waaraan traditiegetrouw wordt deelgenomen door de Stichting Behoud Oude Motorgemalen (STIBOM), betrokken bij de Nederlandse Gemalenstichting. Op deze datum zal het poldergemaal, tevens Rijksmonument ‘De Antagonist’ uit 1930 op gezette tijden worden gestart, altijd een spectaculair gebeuren. Tussen 10.00 en 16.00 uur bent u van harte welkom om met eigen ogen te zien tot welke prestaties de machine in staat is: bij de gemiddelde opvoerhoogte (het waterpeil van de polder is dan bijna 5 meter lager dan het boezempeil) kan de centrifugaalpomp, die door de inmiddels 83 jaar oude één-cilinder dieselmotor van het Engelse merk Crossley wordt aangedreven, wel 1000 liter per minuut op zijn slofjes aan.

Antagonist betekent tegenwerker en in samenhang met de noodzaak tot het geregeld wegwerken van de polder binnenstromen van ongewenst water (regenwater, kwelwater uit de grond en enigszins doorlatende dijken) is dit een zeer toepasselijke benaming voor een voorziening die voor een betrouwbare waterafvoer zorgt. Interessant is de in het machinehuis aanwezige stoomketel, waardoor van 1882 tot 1930 een stoommachine de grote waterpomp kon aandrijven. Het adres van het gemaal is Stompwijkseweg 11. Zaterdag 11 mei worden bezoekers tussen 10 en 16 uur rondgeleid. Om circa 15 uur zal de Crossley-dieselmotor voor de laatste maal worden gestart. Van het Hoogheemraadschap van Rijnland zijn veel brochures e.d. op het gebied van waterbeheersing, waterkwaliteit, veiligheid en milieu aanwezig. Ook leuk en interessant voor kinderen. Bestuur STIBOM

 

Collecte Longfonds 13 t/m 18 mei 2013

 Van 13 tot en met 18 mei is de collecte van het Longfonds (voorheen Astma Fonds). Geeft u ook aan de collectant? Met uw steun kan het Longfonds blijven strijden voor een wereld zonder longziekten. Het Longfonds financiert onderzoek, onder andere naar een vaccin tegen astma.

 

We Will Rock You

fanfare

We Will Rock You

Wat was het een feest, afgelopen maandag! Terwijl DJ Rowin voor wat muziek zorgde, stroomde de zaal al vol. Na een opwarmer van de Hekking B Band, speelde de fanfare een aantal stukken, met als hoogtepunt natuurlijk de spetterende samenwerking met de beide bands tijdens Proud Mary.

Ook tijdens de optredens van eerst de Hekking B Band en daarna Fool Speed Ahead waren er een aantal interessante samenwerkingen. Orkestleden op saxofoon en piano speelden mee tijdens een aantal nummers van de Hekking B Band. Ook bij Fool Speed Ahead’s cover van Ring of Fire waren er twee orkestleden te horen, op trompet dit keer. Bij ons is de samenwerking erg goed bevallen en wij geloven dat u, als publiek, er ook van genoten heeft.

Ook nadat de live muziek afgelopen was, bleef het feest goed aan de gang, dankzij de muziek van DJ Rowin. Tot de laatste minuut, om een uur of twee, is het erg gezellig geweest. Helaas moest de volgende ochtend alles weer opgeruimd worden, maar ook dat hebben we overleefd. Nu is het tijd om alvast na te denken over volgend jaar.

De avond was niet mogelijk geweest zonder onder andere Beltmusic en Winter Audio Service (licht en geluid), Peet  en Angelique van Leeuwen (auto en aggregaat), Stompwijk 92, DJ Rowin en natuurlijk u allen. Bedankt allen, voor een onvergetelijke avond en hopelijk tot volgend jaar!

 

Dorp van het dorstige hert