Beste pannenkoekenliefhebbers,

Vorige week vrijdag was het Nationale Pannenkoekendag, en wat is er gesmuld op de basisschool zeg! Maar er is niet alleen gegeten op school. De leerlingen uit groep 8 hebben hard gewerkt aan een opdracht over de Pannenkoekendag. Ze mochten zelf bedenken wat ze gingen maken: er zijn gedichten, recepten, elfjes en zelfverzonnen verhalen gemaakt. Het beste verhaal zou een plekje krijgen in de Dorpsketting, en dat is het verhaal van Terri, Kimberley, Gina en Sharona geworden. Goed gedaan allemaal!

 Juf Cindy

 

De Bijzondere Pannenkoekenmix  

Liv keek om zich heen. Waar was ze nu weer beland?? Toen schrok ze zich rot. WAT?! Ben.. wat.. wa..AAAAAAAAAAH!!…… Liv was meegenomen door een menigte opa’s en oma’s. Toen ze wakker werd keek ze recht in het gezicht van een bezorgde juf.

Gaat het wel?? Vroeg juf Cindy. Wa.. wa.. Waar ben ik?? Je bent in de Maerten van de Velde school, zei juf Cindy. Echt?? Vroeg Liv verbaasd. Ben ik niet bij een bijeenkomst van opa’s en oma’s?? Nee echt niet, antwoordde juf Cindy kalm. Waarom zijn dan al die opa’s en oma’s hier, vroeg Liv beduusd, nog steeds overtuigd dat ze bij die bijeenkomst was.

Het is de Nationale Pannenkoekendag, dus alle kinderen mochten met hun opa en oma hier een pannenkoek komen eten, zei meester Richard, die net kwam aanlopen en aandachtig had geluisterd naar het gesprek tussen juf Cindy en Liv. Zou je het misschien leuk vinden om mee te helpen met het bakken van de pannenkoeken?? JAAAAA!!!! riep Liv enthousiast.

Even later stond Liv met een schort aan in de keuken. Kijk, alles wat op het aanrecht ligt, moet in de pannenkoeken mix, zei juf Yvon. Ik ga de opa’s en oma’s verwelkomen, en dan komt juf Renske je helpen. Juf Yvon vertrok en op dat moment kwam juf Renske aanlopen.

Ze deed haar ring af om hem schoon te houden en zei toen tegen Liv: weet je hoe je de mix moet maken?? Ja zei Liv. Dat heeft een andere juf uitgelegd. Oké, ik moet even iets vragen, begin jij maar vast aan de mix. Yes, ga ervoor!! dacht Liv. Ze deed alles in de mix. De eieren, de melk, zout, boter en de bloem in de mix. Inclusief de ring van juf Renske…. Liv begon met bakken.

Hier zijn de pannenkoeken!! Riep juf Yvon. Meteen viel iedereen de stapel pannenkoeken aan. Jam jam jam jam… lekker!! AAUU!! Wat? AU!! Riep een oma. Wat is er?? Vroeg meester Peter bezorgd.  

Er zit een ring in mijn pannenkoek!! Antwoordde de oma verbaasd. He, hoe kan dat nou?? Zei meester Peter. Wat?? Die lijkt op die van mij!! Riep juf Renske. Nee!! Die ís van mij!!  

Liv..? Ja..? Antwoordde Liv. Waarom zit mijn ring in deze pannenkoek? Vroeg juf Renske.  

Alles op het aanrecht moest in de pannenkoekenmix, riep Liv uit!  

Ja, maar niet een ring zei juf Yvon lachend. Oh.. zei Liv schuldbewust. Dat was dus fout….  

En toen schoot juf Renske in de lach. “Weer iets beleefd!” zei ze.  

En even later stond iedereen te lachen, inclusief Liv.  

Het einde Van ons verhaal

 

Doei!!

 

 

 

 

 

De Blesruiters … altijd en overal actief

 Algemene Leden Vergadering op vrijdag 19 april.

Aanvang: 20.00 uur, locatie: clubhuis De Blesruiters

Na afloop ons jaarlijkse toneelstuk met 2 nieuwe spelers.

Komt dat zien, komt dat zien!!

Het belooft weer een hilarisch stuk te worden,

dus zin in een avondje lachen? Kom dan kijken!

IEDEREEN is van harte welkom!

Het Bestuur

 

Zondag 14 april organiseren wij voor de ruiters een buitenrit naar recreatiegebied Vlietland. Er zal ook leiding meerijden. Geef je vlug op bij Rina van den Bosch via: rina.vandenbosch@mail.com of Iris van der Lubbe: irisvdlubbe@live.nl.

Zondag 26 mei organiseren De Blesruiters op eigen terrein weer eens een officiële KNHS dressuur wedstrijd voor onder-de-man. Er kan gereden worden in de klassen B t/m M2. Startgelden: B + L pony’s € 7,00  /  M pony’s  

€ 8,00  /  paarden alle klassen  € 9,00. Op startlijsten.nl staat het inschrijfformulier. Vul het in en stuur het naar irisvdlubbe@live.nl

 

Geef je vlug op, want vol is vol!! Meer informatie nodig, neem dan contact op met Iris irisvdlubbe@live.nl of 06.30008111

Ellen Martens

 

Let’s Play Darts 2013

 Het 11e darttoernooi van Stompwijk en Zoeterwoude staat weer voor de deur. Vorig jaar hebben wij het 10e jaar nog groots gevierd. Na 2 voorrondes vierden we het jubileum jaar in de feesttent van Summerland Stompwijk met aanwezigheid van grote prominenten van de Nederlandse dart sport. Hierbij willen wij Aad van Velsen nog een keer bedanken voor al zijn inspanningen van de afgelopen decennia. 

Maar nu beginnen wij weer met een nieuwe ronde. Deze start op 5 en 6 april. Dan beginnen we in “Café De Gouden Leeuw” in Stompwijk. Daar spelen we de voorrondes in poule vorm; weer lekker gemengd Zoeterwoudenaren en Stompwijkers door elkaar. De top van de poules gaan door naar de finaleronde. Deze wordt op 13 april gespeeld in “Café de Meester” in Zoeterwoude.

 Wil je mee doen? Schrijf je dan in vóór 30 maart. Op onze website www.stompwijkzoeterwoudedarts.nl vind je meer informatie.

 

Wie heeft mijn jas?

 Wie heeft afgelopen zondag een verkeerde jas uit de kantine van Stompwijk’92 meegenomen? Het is een bruin leren jack en hing aan een barkruk in de uiterste hoek van de kantine.

Ik heb nu de andere jas in mijn bezit.

                                             Louis Soonius, tel. 5801140

 

IJsclub ‘Nut en Vermaak’

IJSCLUB ‘NUT EN VERMAAK’

Podiumplek Tjilde districtskampioenschap

Afgelopen woensdag werd in Haarlem gestreden om de titels van het District Sassenheim. Zes Stompwijkse junioren verschenen aan de start. Met name door de kou waren de omstandigheden behoorlijk zwaar. Tjilde Bennis behaalde bij de meisjes junioren C de 2e plek, na zowel op 500 als 1000 meter als 2e te zijn geëindigd. In dezelfde categorie behaalde Patty Vurens de 8e plek en werd Nadine Turk 13e.

Bij de jongens junioren C slaagde Ferdinand Jansen er als een van de weinigen in een persoonlijk record te rijden. Hij deed dit op de 1000 meter in 1.28.03. In het eindklassement werd Ferdinand 5e. . Broer Edward Jansen eindigde keurig als 7e.

Bij de meisjes junioren B werd Elina Hoogerdijk 8e, mede na een beste seizoenstijd op de 1500 meter (2.42.87)

 

 

Distr. Kampioenschap

500m

1000m

1500m

Klass.

Tjilde Bennis

45.69

1.33.43

 

2e

Patty Vurens

48.17

1.39.61

 

8e

Nadine Turk

55.60

1.54.11

 

13e

Ferdinand Jansen

43.01

1.28.03 pr

 

5e

Edward Jansen

45.07

1.31.66

 

7e

Elina Hoogerdijk

50.07

 

2.42.87

8e

 

Clubkampioenschap verreden onder barre omstandigheden

Afgelopen zondag werd het schaatsseizoen afgesloten met het clubkampioenschap op de Uithof. In plaats van zacht lenteweer, waar we afgelopen jaren mee verwend waren, kregen de deelnemers te maken met lage (gevoels)temperaturen en een harde vlagerige wind. Door de lage temperatuur mocht het dak van de Uithof niet dicht.

Ondanks de zware omstandigheden werden er toch nog enige persoonlijke records gereden en werd er op het scherpst van de snede gestreden. Zo streden bij de jun. C de broers Jansen weer om de titel. Bij de dames traden Eline en Tjilde Bennis tegen elkaar aan. Hoewel Eline al 2 jaar geen langebaan wedstrijd meer had gereden, bleef ze haar jongere zus toch 2x voor.

De aanwezige deelnemers en toeschouwers konden ook genieten van het optreden van Thom van Beek. Hoewel al 2 weken geen ijstraining meer gehad, verscheen hij toch aan de start, wat iedereen kon waarderen.

Alle aanwezigen konden ook getuige zijn van het laatste optreden van Siem Oppe. Siem, 75 jaar oud, heeft besloten zijn schaatscarrière te beëindigen.

Tevens kan nog vermeld worden dat Myrthe Turk en Erben van der Lans op de valreep nog wisten te promoveren naar een hogere klasse. Myrthe voldeed zowel op de 300 meter (38.22) als op de 500 meter (1.03.33) aan de limiet voor pupillen 4. Erben wist met 54.89 (500 meter) zelfs te voldoen aan de limiet voor pupillen 2.

 

De prijsuitreiking van het clubkampioenschap vindt plaats tijdens het dooifeest op 20 april a.s.

Tom de Haas

 

Uitslagen Andries Kwik Bokaal te Leiden

 

Afgelopen vrijdag avond stonden we met een sterk team aan de start van de wedstrijd voor verenigingen. De laatste jaren hebben wij daar niet goed in gepresteerd. Dit jaar wilden we dan ook weer voor een betere plaats gaan.

 

We hadden in elke categorie een deelnemer(ster).

Julie v.d. Meer en Erben v.d. Lans haalden voor ons de volle 14 punten.

Ook de andere Stompwijkse schaatsers  haalden punten binnen.

Eind resultaat: 5de. Een goede prestatie voor onze kleine vereniging.

Ik ben dan ook super trots op jullie. Kijk op de site voor de uitslagen en foto’s.

Ik heb van jullie genoten. Het schaatsseizoen zit erop veel plezier met de zomer training en tot  het dooifeest,

 

Groetjes, Marjo van Veen

 

 

 

 

 

 

 

 

Toerclub Stompwijk

toerclub

Toerclub Stompwijk

Afgelopen zondag stond voor onze club de openingsrit op het programma. Na een lange en koude winter is iedereen er wel weer aan toe om eens lekker te gaan fietsen met een beetje zon en prettige temperaturen. Maar zover blijkt het zelfs eind maart nog niet te zijn. Het was de hele ochtend rond het vriespunt en de oostenwind met kracht 5 maakte het voor het gevoel nog kouder dan het de hele winter geweest is. Daarmee was het ongetwijfeld de koudste seizoenstart in de historie van de club. Of zoals Jaap zei: “Een start voor alleen de echte bikkels.” Slechts 11 bikkels stonden om half 10 klaar om te vertrekken. De geblesseerde Jaap maakte nog snel een paar foto’s en toen vertrokken zij. Van de A1 waren we maar met z’n 2en. Samen reden we toch nog even langs de Vliet naar Leidschendam en naar Nootdorp. Vooralsnog met de wind wat in de rug en tijd om te kletsen. Toen we echter afbogen naar het oosten werd ons de adem meer en meer afgesneden en werd het echt bikkelen. Via Oude Leede en Berkel gingen we richting de Rotte. Daar zagen we prachtige plaatjes van tegen het riet opgeblazen water dat daar aangevroren de meest grillige vormen ijspegels gecreëerd had. Onze blik was echter vooral gericht op de koffietent die na zo’n 40 km in de verte zichtbaar werd. Half verkleumd en met verkrampte vingers van de kou kwamen we binnen waar de rust heerste. Rob ging op zoek naar zijn helm, maar gaf dat al snel op. Deze zat niet op zijn hoofd en hing ook niet aan zijn fiets, maar lag ongetwijfeld nog gewoon thuis. Met een muts op je kop merk je niet eens dat je die vergeten bent. Ik had zeker 10 minuten nodig om weer een beetje bij mijn positieven te komen en constateerde dat, waar we vorig jaar bijna moesten vechten om een zitplaats, we nu de enige 2 fietsers waren in een vrijwel verlaten restaurant. De ober vertelde dat een groepje van 5 Stompwijkers al weer vertrokken was. Veel drukker zou het ook niet meer worden. Na 2 bakkies besloten we dat we genoeg afgezien hadden voor deze zondag. Met de wind in de rug vervolgden we onze weg langs de Rotte en richting Zoetermeer. Na een dik kwartier stond ik al met mijn fiets in de schuur. Klaar met fietsen en helemaal klaar met de kou.

Arno van Rijn

De volgende clubrit is op maandag 2e paasdag. Toevallig op 1 april, maar zeker geen grap. We vertrekken dan om 9.00 uur van de parkeerplaats bij de sporthal. Alle groepen gaan naar de Zweth. Laten we hopen dat de temperatuur wat hoger is en de wind wat minder, zodat velen alsnog aan het seizoen kunnen beginnen.

 

Even voorstellen

Even voorstellen…

Ik ben Kim van Santen en woon nu ongeveer 10 jaar in Stompwijk. Al van jongs af aan wilde ik graag in de beautybranche werken en ik heb een MBO opleiding schoonheidsspecialiste, een visagie opleiding, een hairstyling cursus en in 2012 een opleiding nagelstyliste afgerond. Na jaren in een reisbureau te hebben gewerkt, heb ik mijn droom verwezenlijkt en op 1 januari 2013 heb ik mijn eigen studio geopend aan huis. In de studio kunt u gel van hoge kwaliteit op vinger- en teennagels in diverse uitstralingen laten aanbrengen, maar ook voor harsen van wenkbrauwen, lip en kin, onderbenen, armen en oksels kunt u bij mij terecht. Daarnaast geef ik manicure- en voetverzorgingbehandelingen. Ook geef ik manicureworkshops, deze zijn te volgen in het Dorpshuis of bij u thuis met een zelf samengestelde groep van minimaal 6 personen. Ook verzorg ik ongeveer eens in de 3 maanden een workshop waarvoor u zich individueel kunt inschrijven (of natuurlijk samen met anderen), de eerstvolgende workshop hiervoor is op 16 april om 20.00 uur. De kosten voor deelname aan deze workshop zijn € 32,50 p.p. (voor een workshop bij u thuis € 27,50 p.p.) incl. een setje verzorgingsproducten/vijlen t.w.v. ruim € 15,- welke u mee naar huis krijgt.

Het merk van de producten waarmee ik werk is Bio Sculpture. De gels van dit merk tasten uw natuurlijke nagel niet aan en zijn afweekbaar van de nagels. Dit betekent dat wanneer u voor één keer gelnagels wilt laten zetten of besluit te stoppen met het dragen van de gelnagels, uw eigen nagels dezelfde conditie hebben als voor het dragen van de gel. Daarbij heeft het merk een uitgebreide lijn, heerlijke verzorgingsproducten. Voor meer informatie kunt u een kijkje nemen op de website of contact opnemen via mail of telefoon. Ik zie u graag in de studio of tijdens een workshop!

Kim van Santen

 

parochieberichten

Weekvieringen in de RK Parochiekern  H. Laurentius

 

Donderdag 28 maart 19.00 uur Witte Donderdag, eucharistieviering met  samenzang

                                              Voorganger pastoor L. Banning

Vrijdag      29 maart 15.00 uur  Goede Vrijdag, meditatie rond de kruisweg.

                                              Voorganger Mw. Marianne Turk

Zaterdag   30 maart 21.30 uur  Paaswake  eucharistieviering rond het Paas vuur met het EMS-Koor.                     

                                              Voorganger pastoor L. Banning.

Zondag     31 maart 11.00 uur  1e Paasdag, eucharistieviering met  parochiekoor.

                                      Voorganger pastoor J.v.d.Bie

Maandag    1 april    11.00 uur  2e  paasdag geen viering

 Misintenties

Zaterdag 30 maart 21.30 uur Paaswake, voor de weldoeners van onze parochie, Kees Luk, Gerarda de Jong – v.d. Poel, Gijs en Rie Onderwater, Antoon de Winter, Cornelis Caspers, Francisca Overdevest – Nederpelt, Sjaak Vurens, Antonius Lelieveld, Frans Groen in ’t Woud, Aad v.d. Voort, Wim Suijten.

 Zondag 31 maart, 11.00 uur 1e paasdag voor de overleden weldoeners van de parochie, Corrie v.d. Zijden – v. Leeuwen, Cornelis en Piet Olijhoek, Nico v. Boheemen, uit dankbaarheid, Jan Ammerlaan, overleden ouders Turkenburg – v.d. Kroft, Eric v. Beek, Leen en Josien Olsthoorn – Lourens, Arie, Marie, Kees en To Olsthoorn, Gerrit v. Santen, Arie en Rika v. Santen – Verhagen, Gé Hoogervorst, Annie v.d. Burg – Veen, Bertus v. Vliet, overleden ouders v. Vliet – v. Leeuwen, Dora Disseldorp – Luk, Jet Overdevest – Rijneveen, Cor en Nel Verhagen – Kerkvliet, Miep Mooijman v. Veen, Wim Suijten.

 

Kerkhulpen                 Kosters        Lectoren            Misdienaars

 

Witte donderdag

 

28 maart                 19.00 u      A.v.S             Marianne T.     geen

 

Goede vrijdag

 29 maart                  15.00 u     Adriaan H.      Jan v. Rijn     geen

 

Zaterdag    30 maart 21.30 u     John O./A.v.S.  geen     Ramon v.S/                          Annika Luk

 

Zondag      31 maart 11.00 u      Adriaan H. Marianne T.    Kim Ammerl.                      Joost v. B.

 

Mededeling van uit het secretariaat

 

Vastenactie voor Ghana !

In de kerk vindt u een collectebus om hier eventueel uw zakjes of bijdrage te deponeren. Uw bijdrage komt ten goede aan het project scholenbouw Ghana

 MOV – Stompwijk

 

Kerkschoonmaak,

 Woensdag 27 maart gaat de schoonmaakploeg de kerk op zijn paasbest op poetsen. Als u hierbij een handje wilt toesteken, dan bent u van harte welkom. De koffie staat voor u klaar.

 Werkgroep schone kerk

 

Vieringen a.s. donderdag en vrijdag

Deze week vieren we de Goede week. De week voorafgaand aan Pasen. Op donderdagavond is er om 19:00u een eucharistieviering waarin we het laatste avondmaal van Jezus herdenken. Vrijdag om 15:00 uur volgen we zijn laatste gang met het kruis. Beide vieringen zijn een goede voorbereiding op het Paasfeest en u bent dan ook van harte uitgenodigd om ze bij te wonen. Met name de kinderen die zich voorbereiden op hun 1e H. Communie en die zich voor gaan bereiden op het H. Vormsel worden uitgenodigd om tijdens de Kruisweg mee te lopen. Onze kerk heeft prachtige staties, de afbeeldingen van het lijdensverhaal, alleen om die te bekijken is het al goed om er bij te zijn. Ik hoop tot ziens

 

Marianne Turk

 

 

Viering met het E.M.S. koor

 Paaszaterdag 30 maart verzorgen wij weer ‘n  E.M.S. viering. De Paaswake, ’n eucharistieviering, met de lezingen over de uittocht uit Egypte van het Joodse volk en de symbolen rond water en vuur. Met bijpassende liedjes uit ons repertoire. Iedereen is van harte welkom, wij zien u graag bij deze viering. Onze voorganger is Pastoor L. Banning. Aanvang 21.

 

 

Palmpasen in Stompwijk

Afgelopen dinsdag kwamen meer dan 75 kinderen een Palmpasen stok maken bij de hobbyclub. Het was gezellig druk. Met linten werd er hard gewerkt, om de stokken zo mooi mogelijk te maken. Ook was er gelegenheid om een slinger van pinda’s en rozijnen te rijgen. Daarna namen de kinderen de stok mee naar huis om hem thuis af te versieren.  

Zondag mochten de kinderen allemaal meelopen in de optocht (processie) in de kerk. De kerkdienst werd zeer goed bezocht, en wat was een leuk gezicht, al die trotse kinderen, met hun Palmpasen stok. Na de  viering mochten de kinderen hun Palmpasen stok zelf naar iemand toe brengen. Er zijn vast heel veel mensen blij mee gemaakt. Dank aan allen die hebben meegeholpen.

 Palmpasenstokken inleveren 

Heeft U óók een Palmpasenstok gekregen? De stokken willen we heel graag weer terug hebben zodat we ze volgend jaar weer kunnen gebruiken. U kunt uw Palmpasen stok het komende jaar inleveren bij fam. van Bemmelen, Dr. van Noortstraat 73  of bij het Dorpshuis (in het bovenlokaal).  Alvast bedankt.  

De werkgroep Eerste Heilig Communie en de Hobbyclubleiding.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Theatervoorstelling ‘Stompwijk door de jaren heen’ blijkt wervelende productie

theater 1

Theatervoorstelling ‘Stompwijk door de jaren heen’ blijkt wervelende productie met historiebesef

Jong en oud werkten de afgelopen weken samen aan de prachtige theatervoorstelling Stompwijk door de jaren heen. En het resultaat mocht er zijn. In een uitverkocht Dorpshuis namen zij de bezoekers mee door een stuk historie van ons dorp. Dat zorgde voor subtiel toneel, uitbundige dansen, aanstekelijke zang en een bijzondere circusact.

Glimlach

Organisatoren Patricia de Jong (SKZ) en Jetty Noordzij (Dorpshuis) kijken met een grote glimlach terug op de middag. “De voorstelling liep helemaal goed. De kinderen waren zichtbaar op hun gemak op het toneel en het publiek reageerde enthousiast. Voor de kinderen vinden wij het belangrijk dat zij leren zichzelf te presenteren. En we moeten zeggen dat zij hier vanmiddag goed in geslaagd zijn. Het was daarnaast fantastisch om de mensen te zien genieten in de zaal. Het was echt een ontmoeting tussen jong en oud.”theater 2

Workshops

In workshops hebben de kinderen weken van tevoren geoefend. Onder leiding van Carlo en Anneke van Bemmelen werden prachtige decors gebouwd, Carmen Olyhoek en Maria van Santen ontwikkelde het dans- en zangtalent, Anja Groenewegen coachte de toneelspelers en Gera de Leeuw bracht de kinderen circusvaardigheden bij. In het Dorpshuis zijn de nodige uren besteed om alle technieken onder de knie te krijgen.

Oud en hip

Heel duidelijk was te zien dat Stompwijkers van alle leeftijden aan de voorstelling hadden meegewerkt. Diverse verhalen uit de oude doos en tegelijk hippe liedjes getuigden daarvan. Op een leuke manier werd de nodige kennis overgedragen. In sketches lieten de kinderen zien dat een telefoon en typemachine in een paar decennia compleet zijn veranderd.theater 3

 

Interactie tussen jong en oud

Tijdens de circusvoorstelling was de interactie tussen oud en jong ook zichtbaar. Een jonge oma klom op een grote gele bal om hier ten overstaan van haar kleindochter een stukje op te lopen. Haar moed werd beloond met een applaus van de aanwezigen.

 

Lenteprijs

De theatervoorstelling kwam tot stand met steun van de Lenteprijs van Fonds 1818/AD om de benodigde attributen te kunnen aanschaffen en de workshops te faciliteren.

 

 

 

 

 

Dorp van het dorstige hert