Activiteiten van Stichting Amigos

Activiteiten van Stichting Amigos

 

 

30 april Koninginnedagmarkt:         u kunt ons vinden in de Venestraat/Jagerstraat – Leidschendam

  

09 mei Polderdag:                            wij staan bij een van de rustpunten op de Bovenmeerweg in Stompwijk

 

11 mei Moederdagmarkt:                 al jaren hierbij aanwezig voor het goede doel. Net als vorige jaar ook schminken! 

 

26 oktober klaverjaskaartavond:    dit jaar de 10e keer in de kantine van Stompwijk ’92

 

Chau, Lia de Jong-Zwetsloot, Stichting Amigos

 

F1 Stompwijk ‘92 kampioen

                                               

 Afgelopen zaterdag 27 april speelde de F1 van Stompwijk ‘92 de kampioenswedstrijd thuis tegen Voorschoten. Vol spanning gingen de jongens het veld op. Ook de toeschouwers die de wedstrijd van vorige week hadden bijgewoond waren vol verwachting. Vorige week speelden de jongens n.l. uit tegen Voorschoten, dit was een zware en moeilijke strijd die uiteindelijk eindigde in 2-2 gelijk spel.  

Vandaag ging het anders. Het was hard werken, want Voorschoten is een goede sportieve tegenstander, maar het ging goed. De eerste helft eindigde met 2-0 voor Stompwijk. In de tweede helft zijn er vanuit Stompwijk nog 4 doelpunten gescoord waardoor Stompwijk uiteindelijk heeft gewonnen met 6-0. Een super mooi resultaat voor de kampioenswedstrijd. Kay, Renzo, Jens, Stef, Xander, Bart, Jim en Julian gefeliciteerd met deze prijs.

Viola bedankt namens iedereen voor het super leuke, gezellige en leerzame jaar van trainen en coachen en bedankt voor de leuke medailles. Opa bedankt voor het fluiten van onze thuiswedstrijden. Na de wedstrijd kregen de spelers een lekker bakje patat en iets te drinken in de kantine van Stompwijk ‘92 en ook een bosje bloemen mocht niet ontbreken. De ochtend eindigde natuurlijk voor de spelers met een ronde door het dorp op een versierde kar. Iedereen in het dorp kon zien en horen dat de F1 kampioen was geworden. Gerard Pardon

 

Fietsen toegestaan op Hazepad

 Binnenkort is fietsen toegestaan op het voetpad van het Hazepad. Voor menig wandelaar of fietser is het momenteel onduidelijk of fietsen hier nu wel of niet is toegestaan. Om hierin duidelijkheid te brengen wil de gemeente dit pad aanwijzen als voetpad, waarop fietsen is toegestaan. Deze maatregel sluit aan bij het bestemmingsplan uit 2003, waarin dit pad is bestemd voor voetgangers en fietsers.

Het Hazepad blijft een voetpad is, maar fietsen wordt toegestaan waarbij van de fietser wordt verwacht dat hij zich aanpast aan de voetganger. Brom- en snorfietsen blijven hier verboden.

De gemeente neemt op korte termijn een verkeersbesluit; daarna worden de borden geplaatst.

 

Hilgersom/Tijssen-duiven prima op dreef

Hilgersom/Tijssen-duiven prima op dreef

Met een noordenwind pal tégen was het afgelopen zaterdag voor de wedstrijdkleppers opnieuw hard werken geblazen. Ons dorp had voor de vliegrace vanuit de Belgische/Franse grensplaats Pommeroeul (190 km.) 179 duiven aan de start gebracht. Om negen uur in de morgen mocht daar het spel op de wagen.

Na ruim 2 uur en 29 minuten had de jaarling –doffer NL12-‘770’ van de Combinatie Hilgersom/Tijssen zijn opdracht fraai winnend afgesloten.

Jan v.d. Bosch deed met een prima zilveren plek van zijn NL11-‘092’ eveneens van zich spreken. Nummer drie in de rij der toppers was de NL10-‘872’ van de Combinatie v. Leeuwen.

Uitslag:                                                                                                       Stand:

1.  Comb. Hilgersom/Tijssen                10 p.                                                 1. Comb. Hilgersom/Tijssen            20

2.  Jan v.d. Bosch                                 9                                                     2. Jan v.d. Bosch                           17

3.  Comb. v. Leeuwen                           8                                                     3. Comb. v. Leeuwen                      15

4.  Wim v. Benten                                7                                                      4. Wim v. Benten                           13

5.  Wim v.d. Bosch                               6                                                      4. Mevr. Greet Luk                         13

6.  Gerard Onderwater                         5                                                      6. Wim v.d. Bosch                          11

7.  Mevr. Greet Luk                              4                                                      7. Gerard Onderwater                      9

8.  Piet Oliehoek                                  3                                                       8. Piet Oliehoek                              6

9.  Comb. Hilgersom/Salm                   1                                                       9. Comb. Hilgersom/Salm                2

                                           Piet Oliehoek

 

Vogels spotten met groep 7

blauwborstje

Afgelopen donderdag ging groep 7 van Juffrouw Yvonne vogels spotten in de Vlietlanden. Daar aangekomen werd groep 7 ingedeeld in drie groepen en gingen we op pad. Wij gingen mee met mevrouw Corry van Leeuwen ook bekend als de moeder van judomeester Eric. Zij weet ontzettend veel van de natuur omdat zij ook de natuurwandelingen van het IVN verzorgd. 

Bij de uitgang van de parkeerplaats lopen wij langs een mijnheer met een hele grote camera. Dit was Adri de Groot. Bij de natuurliefhebbers bekend van zijn Vogeldagboek. Na een rondje te hebben gelopen door de vlietlanden en daar o.a. de winterkoning en de tjiftjaf te hebben gehoord (en sommige ook gezien) steken wij de weg over naar de Vogelplas. Daar gingen wij op zoek naar de Rietgors. Die schijnen in deze tijd van haar jaar de pluimen op te zoeken in de rietkragen. Deze konden we helaas niet vinden.  

We moesten weer door omdat de tijd om was. Wij liepen dus verder, maar moesten toen heel stil zijn omdat mevr v.Leeuwen Adri aan de slag zag met zijn camera bij een bosje…..  

Hij wenkte ons dichterbij en wees ons een blauwborstje aan. Veel leerlingen (en ik ook niet) hadden nog nooit van zo’n vogel gehoord en hadden hem in ieder geval nog nooit gezien. Wel kennen we een ander blauw vogeltje, die twittert. Veel  kinderen in ons groepje hebben hem nu wel gezien en Miranda mocht zelfs door de verrekijker van Adri kijken. Helaas vloog de vogel toen weg. Maar niet getreurd. Hij zal vast te zien zijn in zijn Vogeldagboek.  

Ja hoor, want we hebben hem geknipt en bijgeplakt. Dit is hem!

 

Yvon van Rijn

 

 

 

Fiets mee met de toerclub

toerclub

Fiets mee met de Toerclub Stompwijk

Op zondag 5 mei organiseert Toerclub Stompwijk de 22e Elfdorpentocht. Het is een unieke toertocht door het Groene Hart van de Randstad die de landelijke aspecten van het gebied volop laat zien. Al jaren trekt de, verkeerslichtarme, tocht ruim 1.000 deelnemers, zowel recreatieve- als toerfietsers, uit de wijde omgeving en zelfs uit verre delen van ons land. Uiteraard dragen ook de prachtige routes bij aan de steeds weer geweldige deelnemersaantallen.

Er kan dit jaar, naast de 4 traditionele afstanden (45, 80, 125 en 160 km) óók weer gekozen worden voor een route van 25 km! Dus bij uitstek geschikt voor gezinnen met jongere kinderen (de wielrenners/-rensters in de dop). De routes gaan vrijwel uitsluitend over fietsvriendelijke wegen in de landelijke gebieden die Zuid-Holland rijk is. We zijn er ook dit jaar weer in geslaagd om routes uit te zetten waarin vrijwel geen verkeerslicht voorkomt. Alle routes zijn duidelijk met pijlen uitgezet, dus u hoeft niet steeds op uw routebeschrijving te kijken. Na afloop ontvangen de deelnemers een leuke herinnering.

Vertrek, afhankelijk van de te verrijden afstand, tussen 08.00 uur en 12.30 uur. We zijn blij dat we ook dit jaar weer gebruik kunnen maken van Het Blesse Paard als start- en aankomstlocatie. Het zal hier de hele dag door een gezellige drukte zijn van fietsers, vrijwillig(st)ers en overige bezoek(st)ers.

Zie voor de starttijden en overige info www.toerclubstompwijk.nl

Voor inlichtingen: info@toerclubstompwijk.nl

 

GLML-Memorial op vrijdag 10 mei

GLML-Memorial op vrijdag 10 mei

Op 10 mei a.s. is het zes jaar geleden dat Gerard Lelieveld is overleden. Korte tijd daarvoor overleed zijn sportmakker Martien van Leeuwen. Hun initialen sieren de jaarlijkse fietstocht: de GLML-memorial. Op vrijdag 10 mei a.s. gaan we weer fietsen om niet alleen aan hen, maar ook alle andere overledenen terug te denken, die op een of andere manier een plek hadden in het sportieve en maatschappelijke leven in Stompwijk. Iedereen wordt uitgenodigd om mee te doen.

Datum: vrijdag 10 mei, vertrek om 19.00 uur, plaats van vertrek: het Dorpshuis in Stompwijk (de kantine van sportpark Meerhorst is bezet). Er worden groepen gevormd van 20, 30, 40 en 50 kilometer. De meesters van de weg (Toerclub Stompwijk) zorgen dat u allemaal weer tijdig terug bent.


Wij zullen met deze jaarlijkse memorial doorgaan zolang er voldoende mensen zijn die willen meedoen. We stellen het erg op prijs als u aanhaakt om met elkaar even terug te kijken. Na het fietsen uiteraard een kopje koffie voor alle deelnemers.

Organisatiecomité GLML-memorial

 

kulturhus

“In het Kulturhus kunnen we fysiek én inhoudelijk beter aansluiten bij school”

Ook SKZ (Stichting Kinderopvang Zoeterwoude) ziet uit naar het in gebruik nemen van het Kulturhus. Directeur Maria Loomans vindt het ‘plezierig’ dat zij nog nauwer kan aansluiten bij de activiteiten van de school. Niet alleen door in één gebouw samen te werken, maar ook door in de inhoud nog beter met elkaar te kunnen afstemmen.  

Loomans geeft aan met de huidige locatie aan de Van Santhorststraat op zich niets mis is, maar dat het wel prettig is als er echt een speelzaal beschikbaar komt. Het geeft de peuters van de peuterspeelzaal en de grotere kinderen van de buitenschoolse opvang (BSO) net wat meer ruimte. “Het belangrijkste voordeel is echter dat we niet meer van de ene plek naar de andere hoeven te lopen. Dat is rustiger en vertrouwder voor de kinderen. Zij zijn gewoon op één plek. Bijkomend voordeel is dat de ouders hun jonge kinderen vlak bij school kunnen brengen of ophalen.”  

Boekje lezen in de huiskamer

Inhoudelijk gezien verwacht Loomans veel voordelen van de samenwerking met andere partijen. “Natuurlijk is de school voor ons belangrijk. Wij volgen kinderen vanaf hun tweede jaar en bieden een taalstimulerend programma aan. Nu we nog nauwer gaan samenwerken kunnen we goed overdragen op het moment dat kinderen naar school gaan. En de leerkrachten kennen de kinderen dan al. Anderzijds zien we ook uit naar de samenwerking met bijvoorbeeld de bibliotheek. In de nieuwe ‘huiskamer’ waar ook de bieb is gevestigd, kunnen kinderen van de BSO heerlijk in een hoekje een boek gaan lezen.”  


 
Peuters op de ouderengym

De SKZ-directeur verwacht ook veel van de centrumfunctie van het gebouw. “Door die huiskamergedachte heb je bezoekers van allerlei leeftijdsgroepen. Dat maakt dat je veel meer in dwarsverbanden kunt gaan denken. Dat doen we nu ook wel, maar in één gebouw wordt het tóch gemakkelijker. We hebben bijvoorbeeld ideeën om ouderen te vragen om onze peuters te komen voorlezen. Of dat deze jonge kinderen een keer meedoen met de ouderengym. Maar ook willen we bijvoorbeeld een inwoner van het dorp vragen om een keer een workshop fietsenmaken te geven aan de kinderen van de BSO.” 

 

Samenwerken  

Met het KulturProgramma heeft SKZ al goed kunnen ervaren hoe het is om samen te werken. Dat was met de mensen van het Dorpshuis. “We hebben onlangs natuurlijk de theatervoorstelling ‘Stompwijk door de jaren heen’ gemaakt. Dat was een groot succes en heel erg leuk om op te pakken met het Dorpshuis en diverse vrijwilligers. Tijdens die middag zag je ook echt een gemengd publiek van oud en jong.”

 

Bewondering voor vrijwilligers  

Loomans geeft aan dat de komst van het Kulturhus een wat ‘stroperig’ traject is geweest. “Ik heb heel veel bewondering voor de inzet van mensen. Veel van hen zijn mensen die dat geheel in hun eigen tijd doen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Koos van Wissen als voorzitter van de Adviesraad en de mensen van het Dorpshuis, te weten Jetty Noordzij en Frank van der Voort. Dit zijn stuk voor stuk enorme doorzetters. Ik heb echt bewondering voor hun kracht en energie. Los daarvan zijn er ook veel mensen die vanuit hun werk enorme inzet tonen. Daarbij denk ik ook aan de mensen van de gemeente, zoals Marian Rood, die toch flexibel zijn in dit traject en soms 180 graden hebben moeten draaien. Ook dat vind ik bewonderenswaardig. Ik denk dat we met elkaar een goede basis voor de toekomst hebben gelegd.”

 

 

 

 

 

 

Toernieuws Toerclub

Toernieuws Toerclub Stompwijk                                           

Afgelopen zondag was alweer de laatste zondagrit van april. De A en B gingen naar Noorden en de C naar de Rotte bij Bleiswijk. Het was weliswaar fris bij de start maar wel zonnig, zodat 66 fietsers met veel zin van start gingen.

De B vertrok met z’n 9-en (7 mannen/ 2 vrouwen) voor de Noorden-tocht. Ons nieuwe clublid, Ted de Haas, reed z’n eerste rit onder ideale weersomstandigheden: weliswaar fris maar zonnig en weinig wind. De route door het weidse Groene Hart was fantastisch. Een en al polder en de weinige dorpen die we aandeden pasten precies in de context: zo reden we door een schilderachtig straatje met prachtige gevels in Zwammerdam. Na 40 km genieten arriveerden we als tweede bij de koffiestop in Café “De Noordse Plassen”. Onze groep paste precies aan de grote ronde tafel. In record tempo zaten we aan de koffie met appelgebak. Lekker en nog betaalbaar ook. Toen wij weer op de fiets stapten arriveerden de A2- en de A3 groepen. Prima gepland. De terugweg naar Stompwijk ging eveneens over een mooie route. Nabij Zoeterwoude begonnen de km’s toch wel te tellen voor Ted, maar hij schaatst in de winter, dus heeft hij een goede basisconditie. Om 12.45 uur weer thuis in Leiden met 90 km op de teller.

Hans Heemskerk

Ondanks dat dit al de 6e zondag is van het fietsseizoen, zijn er nog steeds mensen die voor de eerste keer komen, waaronder ik zelf. Soms zijn er ook andere dingen die je bezig houden. maar vandaag kon ik niets verzinnen om thuis te blijven. Gelukkig zijn ze nog steeds blij, als je dan komt en wordt je vrolijk begroet. Er was een heerlijk zonnetje en weinig wind en wij van de C1 vertrokken met 7 vrouwen en 1 man richting ’t Zeeltje in Bleiswijk. Langs de Benthuizerplas, heerlijk genietend van alle jonge eendjes. In alle maten waren ze er te vinden (dat is dan weer het voordeel dat er geen drukke weg naast is). Al kletsend reden we verder. Het ging eigenlijk best wel lekker, zodat we ook niet heel erg op de borden letten. We reden dan ook heerlijk richting een tunnel toen er een auto ons toeterend inhaalde. We dachten eerst nog dat het een bekende van één van ons was, maar nee, niemand wist wie het was. Toen bleek dat wij daar helemaal niet mochten fietsen. We zijn even gestopt, hebben gekeken naar het alternatief, maar na de tunnel kon je het fietspad weer op, dus heel voorzichtig hebben wij dit dan ook gedaan. De hele tijd werden wij op de voet gevolgd door de C2, maar toen net even niet. Zij hadden de borden wel gezien en reden dus netjes via het fietspad. Bij de koffie was het lekker warm en het smaakte goed. De terugweg verliep verder ook zonder problemen. Via diverse parken in Zoetermeer kwamen de Stompwijkers toch netjes met 45 kilometer op de teller om 12 uur Stompwijk binnen fietsen. Het was weer heerlijk gefietst te hebben.

 

Jolanda Berg

De C2 vertrok met 10 fietsers naar Bleiswijk. Tot aan de Rotte Meren reden wij achter de C1 aan. De captains hadden dezelfde heen route voorbereid. Wij namen echter een brug verder de oversteek en met 27 km kwamen wij bij “Het Zeeltje” aan. Na onze koffiepauze gingen wij weer huiswaarts via Moerkapelle, Benthuizen en het Noord AA. Wij waren met 47 km thuis en volgens ons hebben wij niet één stoplicht gehad. Als het anders is, dan horen wij het graag. Het was ’n heerlijke ochtend om te fietsen, ’n lekker zonnetje en weinig wind. Zo dachten er nog meer mensen over. Veel wandelaars, al dan niet met honden en vele groepen racefietsers. Ja mensen, het wordt lente en Nederland ontluikt. Veel plezier allemaal met de Oranje festiviteiten en aanstaande zondag met de Elfdorpentocht.

 

Lia de Jong-Zwetsloot

 

Morgen, dinsdag 30 april, is het de laatste Koninginnedag en zoals altijd rijden we dan het bekende rondje Ringvaart. Voor de A is het een route van ongeveer 105 km. De B kan een stuk korter naar het Theehuis in Cruquius en heeft maar 80 km nodig om van het heerlijke oranjegebak te kunnen genieten. Vertrek is om 8.30 uur(!) vanaf de sporthal.

 

Aanstaande zondag rijden we natuurlijk allemaal de Elfdorpentocht. Meer hierover elders in de Dorpsketting en op www.toerclubstompwijk.nl

 

De A groepen zullen vertrekken om 8.00 uur, dus wil je mee, kom dan op tijd inschrijven. Maar je kunt natuurlijk ook zoals vele anderen later starten en/of zelf een groepje vormen. Iedereen veel plezier en goed weer gewenst.

 

 

 

 

 

 

Programma Koninginnedag 2013

 

Programma 2013

 

Koninginnedag op dinsdag 30 april

 

9.30 uur           Ontvangst in kantine Stompwijk ’92. Iedereen krijgt een oranje tompouce en de kinderen vullen een kaartje in voor de  ballonwedstrijd

10.00 uur        Troonafstand van Koningin Beatrix en balkonscène kijken op groot scherm in de kantine.

11.00 uur        Aubade en ballonnen oplaten

11.15 uur       Kinderspelcircus

13.15 uur       Oranjelunch voor iedereen (gratis)

14.00 uur       Beëdiging en inhuldiging van Koning Willem-Alexander kijken op groot scherm

15.30 uur       Oranjecafé met Hollandse hits open voor iedereen en Megaspellen op het sportveld voor de kinderen

 

Bevrijdingsdag op zondag 5 mei

 

13.30 uur Rommelmarkt met Rad van Fortuin en een dansworkshop in de sporthal (reserveren bij Hélène vd Bosch voor € 3,50 per tafel)

 

Alle oranje-feesten activiteiten vinden plaats op het sportpark

“De Meerhorst”. Bij slecht weer, wordt er uitgeweken naar de sporthal.

 

Dorp van het dorstige hert