Geluidoverlast A4 bij Vlietland blijft

De geluidoverlast van verkeer op de A4 voor bezoekers van natuur- en recreatiegebied Vlietland blijft bestaan. Dat bleek tijdens een informatieavond van de provincie Zuid-Holland over werken in het gebied. Langs de weg komt geen geluidscherm maar een aarden wal van 1,5 meter hoogte. Die wal zal er pas in 2020 liggen. Tegen die tijd wordt ook de middenas van de A4 verschoven. De wal wordt 1,5 kilometer lang. Daar waar sloten lopen, wordt de wal onderbroken.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de wal nauwelijks een geluiddempend effect heeft. Direct achter de wal is het geluid weliswaar 4 decibel lager, maar bij het water is dat effect verdwenen. De provincie wil wel zogenoemde ‘geluidluwe’ plekken aanleggen: dat zijn banken met een hoge rug richting A4, waarbij de bezoekers naar het water kijken. Achter de banken zijn bosjes en bomen voorzien. Het geluid van het wegverkeer zou zo 10 decibel lager zijn voor mensen die van de banken gebruik maken. De eigenaar/beheerder van Vlietland, Vlietland b.v., is akkoord met de aarden wal. Tot nu toe claimde de b.v. dat de provincie verplicht was een geluidscherm van 3,5 kilometer langs de A4 neer te zetten.

In de Meeslouwerplas wordt op twee plaatsen aan de kant van de Vliet in totaal 84.500 kubieke meter grond gestort om de oevers stabieler te maken. Op het Koutereiland wordt de oever ook aangepakt. Tussen het eiland en de Vliet wordt een kreken- en vennengebied aangelegd. Al deze werken starten in oktober.

Vertraging bij Verbindingsweg Stompwijk

Er dreigt een vertraging van zo’n twee jaar bij de aanleg van de Verbindingsweg rond de kern van Stompwijk. Dit omdat grondeigenaren hun grond niet willen afstaan en de gemeente daarom moet gaan onteigenen. Die procedures lopen zo’n twee jaar. Dat zou betekenen dat pas in 2019 gestart kan worden met de wegaanleg. Verantwoordelijk wethouder Bianca Bremer erkent het probleem. Zij hoopt echter nog steeds dat er niet tot onteigening overgegaan hoeft te worden. Overigens moeten delen van de weg nog aanbesteed worden. Daardoor is er kans dat het project duurder wordt dan de eerder daarvoor beschikbare middelen: zo’n € 30 miljoen.

Bron: Vlietnieuws