Categorie archieven: redactioneel

Luiten Wonen sluit haar deuren na leegverkoop

Luiten Wonen, een winkel met een ruim 65 jarige lange geschiedenis, gaat helaas haar deuren sluiten. De winkel is destijds overgenomen door de broers Willibrord en Kees Luiten van vader Louis. Kees had al eerder andere keuzes gemaakt, waarna Willibrord en zijn vrouw Sjaan het bedrijf samen hebben voortgezet. Nu, met het zeer korte ziekbed en onverwachte overlijden van Willibrord, is de familie helaas genoodzaakt de winkel te sluiten.

In maart 2003 ben ik ter gelegenheid van de heropening van LuitenWonen op de Huyssitterweg bij oprichter Louis langs geweest. Louis was zoon van een timmerman, hij voelde echter weinig voor dat vak. Hij ging aan het werk bij de firma Verbakel, een manufacturenzaak, in Bleiswijk en ging op de fiets op pad naar Zoetermeer, Zoeterwoude en de Rijndijk, Leidschendam en Stompwijk om de waren aan de man te brengen. Een koffer gevuld met sokken, theedoeken, overhemden, hemden en broeken waarmee hij langs de deur ging om de bestellingen op te nemen en die op de zaterdag er na af te leveren. Toen de gelegenheid zich voordeed heeft Louis, na langdurig beraad met zijn oudere broer Nico, de knoop doorgehakt en het pand aan de Dr. van Noortstraat gekocht. Er werd over het gevraagde bedrag onderhandeld en met de vuist op tafel geslagen, onderwijl roepend “verkocht”, werd de zaak beklonken. Zonder tussenkomst van een bank of hypotheek, want schulden aangaan deed je liever niet in die tijd. Geleidelijk aan werd het assortiment uitgebreid.

Leo Oliehoek kan zich die fantastische etalage met Sinterklaas nog goed herinneren, hij kon uren met zijn neusje tegen de ruit gedrukt staan kijken naar het treintje dat dan op de rails rond reed. Ook ik heb mooie herinneringen, als 10 jarig kind werkte ik op zaterdag bij mijn oma en opa in de polder. Na het stofzuigen ging ik boodschappen doen. Maar zeker elke week ging ik nylons halen voor tante Riek. Een bedrijvige winkel met allerlei materialen en laden in de toonbank waar de nylons in opgeborgen waren. Een heren- en dameskledingafdeling. En beneden een echte speelgoed afdeling en nog verder meubelen. Kortom een échte winkel binnen handbereik.

Door de jaren heen is de winkel regelmatig uitgebreid en vernieuwd en in 1980 is er zelfs, een geheel aan woninginrichting gewijd pand, aan de Huyssitterweg gebouwd. Begin 2001 is de winkel aan de Dr. van Noortstraat gesloten en werd het bedrijf voortgezet op de Huyssitterweg, met een nog ruimer assortiment aan meubelen en alles voor wonen en slapen.

Nu zegt de familie: door familiaire omstandigheden is Luiten Wonen niet langer in staat om de bedrijfsactiviteiten voort te zetten. Luiten Wonen, een begrip in de regio op het gebied van wonen en slapen zal haar deuren sluiten. Begonnen in 1951 door Louis Luiten die op de fiets van deur tot deur ging in Stompwijk, is Luiten Wonen uitgegroeid tot een bedrijf voor een compleet interieur. Een kleinschalig familiebedrijf waar men staat voor een persoonlijke benadering. Per 1 december is het personeel door Van der Linde Interieur in Bleiswijk overgenomen.

De winkel aan de Huyssitterweg zal echter na een korte leegverkoop sluiten.

Luiten Wonen heeft deze meer dan 65 jaar altijd voor kwaliteit en service gestaan. En laat u daar graag een laatste keer van profiteren. Luiten Wonen verwelkomt u vanaf 25 januari graag aan de Huyssitterweg voor een spectaculaire leegverkoop. De hoogste kortingen op werkelijk de gehele showroomcollectie. Luiten Wonen is vanaf 25 januari elke donderdag t/m zondag geopend, met een koopavond op vrijdag. Bezoek ook de website luitenwonen.nl

Petra Oliehoek- van Es

IJsclub Nut en Vermaak jarig en pas 125 jaar jong

Op zaterdag 13 januari 2018 werd het 125 jarig jubileum gevierd van onze IJsclub Nut en Vermaak en wat hadden ze het mooi aangepakt. Buiten een arrenslee voor de Bles met verse sneeuw van de skibaan, binnen glühwein en warme chocolademelk. Voor het bestuur, afgevaardigden van de Gewesten en KNSB vZuid-Holland en mensen met een loeiwarm hart voor deze ijskoude verenging waren er vele mooie woorden van burgemeester Klaas Tigelaar, die een mooie cheque beschikbaar stelde met een leuk bedrag dat alleen maar leuker wordt omdat dit jaarlijks terugkeert. Eveneens lovende woorden van Berit van Dobbenburgh, voorzitster van de KNSB Z-H. Ze verbaasde zich over de jeugdige samenstelling van het bestuur van de vereniging. Er wordt binnen haar bestuur nog onderhandeld over een cadeau, omdat de stropdassen en sjaaltjes inmiddels achterhaald zijn, maar er nog geen alternatief gevonden is waar alle partijen zich in kunnen vinden. Voor het maken van de docu-film heeft Frans Oliehoek alle gegevens verzameld bij de beeldbank en bij Oud Stompwijk. Alle bewaarde handgeschreven verslagen zijn doorgenomen met verrassende boetes, zoals het betalen van een dubbeltje als men te laat op de vergadering kwam of zelfs 25 cent bij verzuim van de vergadering. Dit in combinatie met sportieve beelden van Studio Sport en de wedstrijden op de Nieuwe Vaart. Een mooi tijdbeeld over ruim 100 jaar ijspret. Hierna was het tijd voor een stampottenbuffet met bal en worst.

Later die avond waren eveneens de leden en sponsoren uitgenodigd en gingen prins en page voorop in de polonaise en werden de Pintengluurders even omgedoopt tot dweilorkest. Sportieve coryfeeën uit ons dorp die een voorbeeld zijn geweest voor de club werden naar voren gehaald. Door Erik Hulzebosch werden zij gehuldigd middels een speld. Hierna kwam Eric aan het woord met een inspirerend verhaal over zijn avonturen als schaatser en zanger, met zijn accent en avonturen was de microfoon voorlopig voor hem en dit leidde door zijn droge humor tot veel hilariteit. Tot slot ging iedereen met een vrolijke, kleurrijke muts en sjaal naar huis. Het bestuur en de feestcommissie kan terug zien op een grandioze avond.

Petra Oliehoek– van Es

Nabestaandenhulp

Onze eigen Marianne Turk gaat zich specialiseren in hulp aan nabestaanden, want inmiddels is het duidelijk dat daar haar kwaliteiten liggen. Ze is vanuit haar werk bekend met verzekeringswezen en vanuit betrokkenheid met de uitvaartwereld.

Hoe mooi is het om te kunnen bijdragen aan de laatste wensen van een mens, om even deel uit te maken van die laatste mogelijkheid voordat het tijdelijke wordt ingewisseld voor het eeuwige. Iedereen die met verlies te maken heeft gehad kent Marianne, die met rust en haar mooie warme stem de kerk toespreekt. Voordat het zover is komt zij op huisbezoek om het leven van de overledene door te spreken met de nabestaanden.

Ze stond dit jaar voor de keuze ga ik mee verhuizen met het bedrijf naar Noord Holland of zet ik de stap naar zelfstandige. Dagelijks in de file en meeverhuizen waren nu niet echt aantrekkelijke vooruitzichten, maar het meer vorm geven aan haar vrijetijdsbesteding wel. En dan is er ineens het moment dat alles samenvalt. Een stukje meelopen op het pad van de nabestaanden die verder moeten. Het begeleiden van hen langs een moeilijk stuk van hun levensloop is wat haar aanspreekt. Het meest kwetsbare moment waarbij levensverhalen boven komen. Het is mooi om hier onderdeel van te zijn. Haar eigen ervaring bij het verlies van haar ouders speelt bij deze beslissing een grote rol. Het heeft haar echt geholpen bij het rouwproces, het afscheid was waardig en persoonlijk. Om hieraan te kunnen bijdragen geeft haar een blij en voldaan gevoel. Haar missie is om op deze manier bij te dragen aan een mooie wereld. Ja dat is het! Dan zit ze toch even op een wolkje en kijkt tevreden naar beneden. Ze is volop in voorbereiding om de volgende stap te zetten. Dat heeft haar veel denkwerk gekost over de te volgen weg. Het is spannend om je passie om te zetten naar een professionele baan. Ze maakt gebruik van haar bestaande relaties, zoals de diverse parochies waarbij ze al jarenlang vanuit verschillende hoeken bij betrokken is. Ze heeft kwaliteiten in huis zoals ervaring, inmiddels zelfvertrouwen, een heldere, rustige, duidelijke stem waarmee ze de toon kan zetten. Ze heeft een rustige uitstraling en hierdoor kan zij de rust bij de ander weer naar boven halen. Ze heeft empathisch vermogen en haar levenservaring. Ze voelt zich gesteund door de personen om zich heen waar ze al jaren mee samenwerkt. Ze is blij met het kleinschalige, dat trekt haar aan. Ze laat zich niet graag begrenzen door opgelegde regels van anderen. Ze houdt van vrijheid en blijheid, dat past meer bij haar gevoel. Om deze stap meer vorm te geven heeft ze afgelopen jaar een cursus Erkend Nalatenschapscoach gevolgd waarbij allerlei facetten aan de orde zijn gekomen over het afwikkelen van een erfenis. Denk aan de juridische en fiscale facetten van een nalatenschap, maar ook conflictdiagnose en conflictkennis. Het zijn immers emotionele tijden.

Er zijn volop ideeën voor een website waar mooie teksten, gedichten en gedachten en lezingen binnen handbereik komen, een wensenlijst, een top 100 van meest gevraagde begrafenismuziek, een platform om ideeën uit te wisselen en de mogelijkheid om reacties en feedback te geven en ontvangen. Een bedrijf in ontwikkeling dus. Als er een jongere is die wil helpen bij de uitvoering van deze website, ze is niet zo’n techneut, dan mag hij of zij zich melden. Ze gelooft dat iedereen een taak heeft in zijn leven en dat iedereen kan bijdragen. Niet vanuit egoïsme maar vanuit saamhorigheid. Dit is haar taak en het is fijn om hiermee een stempel te drukken om de wereld. Haar ervaring wordt ondersteund door haar ervaringen binnen het verzekeringswezen en haar inmiddels afgeronde opleiding waar zoveel facetten voorbij zij gekomen. Ideeën zijn binnen de opleiding uitgewisseld en dit was een verrijking en nu verder uitwerken en vorm geven en gaan uitstralen in de directe omgeving en onze nabij gelegen parochies. Grenzen verleggen, laat het nieuwe jaar maar komen. Marianne is er klaar voor.

Wie een afspraak wil maken om eens te kijken hoe zijn of haar bezit verdeeld moet worden na overlijden of wil praten over wensen voor een uitvaart, is van harte welkom.

Petra Oliehoek– van Es

Geloof en een hoop liefde bij VrouwActief

Het is de tweede dinsdag van de maand en dan komt een groep van ruim 40 vrouwen bij elkaar. Zo ook in de december feestmaand. De laatste avond van het jaar is altijd een intiem samenzijn. Vriendinnengroepen versterken hier elkaar en lief en leed wordt gedeeld. Het voordeel van het leven in een dorp is dat je elkaar meerdere keren tegenkomt en iedereen van elkaar min of weet wat haar bezighoudt. Dit geeft de door vele inleverde kaartjes met de kerstvraag extra beleving. Wat te denken van Marga Stijnman, ze hoopt erop dat ze gezond oud wordt, omdat er al veel te veel mensen veel te vroeg zijn overleden. En dat tekent het afgelopen jaar waarbij inderdaad heel veel jonge inwoners vroegtijdig afscheid hebben moeten nemen. Ook partners en familieleden van de leden van VrouwActief. Zo zegt Riet Soonius, dat zij hoopt op een gezond 2018 omdat het afgelopen jaar een zwaar jaar was. We moeten dit achter ons laten en proberen per dag te genieten en klaar te staan voor de medemens. Anneke de Jong geeft aan dat de liefde voor haar betekent dat je alles met elkaar deelt. Aan onze tafel wordt vanavond opnieuw lief en leed gedeeld. Hoe moeilijk het is het om alleen naar een dergelijke avond te gaan terwijl je dit jaren met je vriendin hebt gedaan. Om haar huis voorbij te fietsen en dan in de hal moed te verzamelen om naar binnen te gaan. Diep ademhalen en weer verder in de wetenschap dat je in de zaal je verhaal kwijt kan. Het staat niet op haar kaartje, maar ja we weten het allemaal dat Wil van Leeuwen immers veel te vroeg eerst haar man en afgelopen maand haar broer heeft verloren. Ze spreekt de hoop uit voor een lang leven in goede gezondheid om veel te kunnen fietsen en te genieten van haar kleinkinderen en te winkelen met haar moeder.

Voor Wil van Es betekent liefde dat je een groot hart hebt voor iedereen, groot, klein, blank of zwart. Ze denkt dat als je dat vindt, je dan veel liefde ontvangt. Martha Hooijmans hoopt om samen gezond te blijven, omdat ze met elkaar nog zoveel leuke dingen willen doen. Net als Annie van der Poll, haar goede gezondheid leidt ook tot het doen van leuke dingen met haar vriendinnen en haar kleinkinderen, want ja daar geniet ze van. Net als Margriet de Graaf omdat ze dan nog héél veel van het leven kan genieten. En leuke dingen kan doen en er voor iedereen kan zijn!!

Voor Greet Westerveld betekent liefde alles wat belangrijk is, omdat er geen leven is zonder liefde, warmte en genegenheid! Marja van den Bosch hoopt op een betere wereld. Het helpt als je iedereen in zijn of haar waarde laat. Respect hebt voor de cultuur van een ander, maar ook dat ze die van ons respecteren. Een waar woord toch. Leven en laten leven.

Regina de Winter zit naast mij en denkt lang na, want hoe kan je even tussen de gangen door een antwoord op een levensvraag als geloof, hoop of liefde geven. Ze hoopt op veel gezondheid voor haar familie en degene die haar dierbaar zijn En het geloof dat de wereld toch meer vrede krijgt. Wat is dat toch met die wereldvrede. De wens is alom aanwezig maar het wil nog steeds niet lukken. Bij Bep van der Meer gaat de liefde uit naar haar kleinkinderen en hun armpjes om haar heen omdat dit zoveel voor haar betekent. Ook voor Lia van Marwijk betekent de liefde Heel veel!! Omdat zonder liefde ’t koud en stil is. Gelukkig krijgt ze veel liefde van haar gezin en familie waar ze altijd voor elkaar klaar staan als ’t nodig is. Dat heeft ze pas nog ervaren toen haar nichtje in Thailand ging trouwen en zij als familie daarbij aanwezig mochten zijn. En ten slotte zegt Ria Luiten dat ze gelooft dat er hoop is voor mensen die de liefde nog niet hebben gevonden.

Het wordt een liefdevolle avond en de Ierse muziek gaat van zwaar naar lichtvoetig. Als we naar huis gaan wordt gewaarschuwd dat het glad buiten is en ik hoor later dat Lia van Zon een enorme klapper heeft gemaakt op weg naar huis. Ze is hard gevallen en kijk wat zij net op haar briefje had geschreven!

Petra Oliehoek– van Es

Jaarverslag 2017

Kerstnummer 2016 DK 2361

Volle bak voor de Meerpolder in het Dorpshuis

Flink veel inzendingen met Kerstgedachte door de basisschool

Kerstreis Swetterhage als stripverhaal

Januari 2362-2366

Riet Lelieveld neemt afscheid als vrijwilliger in Emmaus

Bedrijfshulpverlening bij VrouwActief

Presentatie Gaanders Jubileumkrant

Open dag Emmaus nieuwbouw

Klokken luiden voor actie kerkbalans

Zwarte Ibussen spotten bij de Vogelplas

Speeltuintjes vernieuwd bij de Merodestraat en de Santhorststraat

Nel van Santen– Heemskerk 90 jaar

Februari 2367-2370

Klaverjasclub vrienden 50 jaar in actie

Gaanders reünie 44 jaar

Jaap en Nel Verburg 60 jaar getrouwd

In memoriam Jan van Rijn

Restaurant ’t Voorhuis gaat sluiten

Nieuw: Swingo tijdens carnaval: meezingbingo in De Bles

Oud-Stompwijkers verhuizen in Emmaus

Gezocht organisator voor Zomerpret

Maart 2371-2374

Kerkplein is geen honden uitlaatplaats

Busjes Woej gaan naar Zoetermeer i.p.v. Leidschenhage

Presentatie boek over de Meerpolder door Oud-Stompwijk

De Bles gaat restaurant verbouwen

Reconstructie Stompwijkseweg van start

Begin aanleg Nieuwe Driemanspolder

Winkel Aad Hooijmans gesloten

Minder papieren Dorpskettingen

 April 2375-2378

Nieuwe redactieleden Dorpsketting

Stompwijkse toneelvereniging speelt Droomhuwelijk

Er wordt weer Stompwijkse kaas gemaakt

Verbouwing Bles afgerond

Kulturhus komt er aan in 1e kwartaal 2018

Open eettafel in het Dorpshuis

Passie 20 jaar in de bloemen

Mei 2379 – 2383

Knipschaar sluit nu echt

Koningsdag gevierd met 50 jaar feestvierders

Moederdagfair bij De Stal weer groot succes

Brood van Jongerius in De Coop

Woonbehoefte onderzoek door de gemeente

Juni 2384 – 2387

Reünie Lagere School voor de sloop begint

Martien Turkenburg wordt Stompwijkse Maestro

Ria van Dijk 80 jaar

Regina en Joop Hilgersom 50 jaar getrouwd

KBO gaat uit naar Amsterdam

Nieuwe secretaris voor de KBO

Nieuwe Beelddatabank Oud Stompwijk

“Gezellig Samen Eten” wint Lenteprijs

Juli 2388 – 2391

Reünie Maarten van de Veldenschool

Schoolspullenpas uitgereikt

Antoon van Santen erelid KBO Zuid-Holland

Ria en Wim Loomans 50 jaar getrouwd

In Memoriam Nel van Santen Heemskerk

De Stal is gestopt

In memoriam Wil Groen in ’t Woud

Cisca van Boheemen 80 jaar

Koos en Bep van Rijn 60 jaar getrouwd

Augustus 2392 -2395

Weer volop zomerpret in het Dorpshuis

Jaarvergadering Dorpsketting

Leo van den Brink 85 jaar

Voor het laatst vissen in het Paddemoes

Buurtfeest Wilsveen

Sloopplan kassen Meeslouwerpolder

Zangstudio ‘The Voice’ in Stompwijk

September 2396 – 2399

Zomercarnaval wegens 44 jarig bestaan Gaanders

In memoriam Cees van Boheemen

Boerengolftoernooi Buurtschap Drie Molens

Monumentendag met tentoonstelling Zouaven

en boekenmarkt van De Stal

Boek Stompwijkse Knip genomineerd voor wetenschappelijke prijs

Kleuterschool afgebroken

Geslaagde Burendag in de Bloemenbuurt

Oktober 2400 – 2404

Lezers reageren geweldig op DK no 2400!

Dini Berbee 40 jaar dirigente

De Rokende Règâhs BBQ,en in Stompwijk

Gouden feest Jan en Sjaan Dogterom: beste buurtjes

Stef Verburg nieuwe voorzitter Adviesraad

Feestelijke start ontwikkeling Driemanspolder

Gedrukte oplage DK zakt onder de 100

November 2405 – 2408

Dansen met ‘Sound Sixties’ goed bezocht

De Gaanders openen seizoen met Mutsenbal

Cok en Marianne Oudshoorn 40 jaar getrouwd

Najaarsconcert fanfare in de kerk

Nieuwe prins en page bekend

Fietje en Rienus Odijk 50 jaar getrouwd

Kulturhus gaat weer meer kosten en langer duren

Sinterklaas komt per trike en Wim van der Helm blijft fietsen

December 2409—2410

Mevrouw Riet van Santen Verburg is 90 jaar

Sinterklaas in de bouwkeet

 

 

Jaaroverzicht 2017 sport

Januari:

Start vv/zz-kz zaalvoetbalkampioenschap

Meerhorstloop onder bijna ideale omstandigheden

Tjilde Bennis 31ste op nk marathon

Van Velsen Rally Sport 25ste tijdens Dakar

Bart Pardon zwemt verschillende pr’s tijdens regionale kampioenschappen

Sanne van Ruijven zwemt twee pr’s tijdens deze wedstrijd

Jelsie van Ruijven zwemt 9 gouden en 2 zilveren plakken bij elkaar

Promotie Freek Bennis naar categorie C2

Dorpstoernooi volleybal

Februari:

Bart Pardon 12e tijdens nk schoolslag

Sanne van Ruijven zwemt pr tijdens estafettenummers

Jelsie van Ruijven zwemt 2 bronzen en 1 zilveren plak bij elkaar op nk

Epiladies en Charles Kanonsky’s winnen vv/zz-kz zaalvoetbalkampioenschap

Guus Dungelmann promoveert naar de categorie C3 door 3 pr’s

Tjilde Bennis 5e tijdens nk junioren (marathon)

Christiaan Hoekstra werd 17e op de Uithof

Maart:

Van Velsen Rally Sport sportteam van het jaar 2016

Schaatsjeugd Leiden vraagt aandacht voor nieuwe ijsbaan

Laatste winterspringen van dit seizoen bij Blesruiters

Toerclub Stompwijk gaat weer fietsen…

Wilma van Es kampioen Kipklaverjassen

April:

Menroute Leidschendam-Stompwijk geopend

‘Het Blauwe Schatje’ onderweg naar de Morocco Dessert Challenge

Het duivenseizoen is weer begonnen

Ook de fietskring begint weer

JO9-2 (F2) Kampioen!!

Voetbalquiz gewonnen door Evadneyor

Mei:

Van Velsen Rally Sport 7e in de Morocco Desert Challenge

26e Elfdorpentocht

Onderlinge wedstrijden Blesruiters

3 Molencross

D2 handbal kampioen

Adrie Kerkvliet en Stefan Turk lopen de halve marathon van Leiden

Dames 3 zaalvoetbal actief bij voorronden NK 7 tegen 7

 Juni:

Het ‘beter laat dan nooit’ voetbaltoernooi

Blesruitermenners trekken er op uit

Kunstgrasveld complex Meerhorst vervangen

Wielertijdrit IJsclub Nut en Vermaak

Bart en Jelsie naar het NJJK

Clubwedstrijden Blesruiterrmenners

Wandeltocht ‘Rondom Stompwijk’ overtreft verwachtingen

Jelsie van Ruijven Nederlands kampioen 400 meter wisselslag

SGW weer in de Vlietlanden

Juli:

Stephanie Roeling met Popey wint Helden van Nooit Gedacht Wisseltrofee

Kyra Terlouw met Little Princess wint Dr. Barendse Trofee

Barbert met John de Leeuw winnen korte baan Stompwijk

Zoë en Indy van Velzen allebei 1e in het meisjesklassement Junior Cycling Tour Assen

 

Augustus:

Toerclub Stompwijk rijdt Mergellandroute

Clubkampioenen 2017 Blesruiters bekend

1e NK Gazonmaaierrace in Stompwijk

Start sporten bij Stompwijk ‘92

September:

Fiets 3-daagse naar Amersfoort Toerclub

Hilgersom-Tijssen winnaars duivenseizoen 2017

Oktober:

Blesruitermenners sluiten jaar af met rit over de Ginkelse hei

en Roekelse bos

Bart 3e bij NK estafette in Eindhoven

Sterke seizoensopening Stompwijkse schaatsers

Spelfeest handbal in de Meerhorst

Uitreiking boek Stompwijk ‘92 25 jaar

Spetterend feest Stompwijk ‘92

November:

Tijdzetten jeugd IJsclub Nut en Vermaak in Leiden

Badgasten hebben zich geplaatst voor het NK

December:

Van Velsen Rallysport vertrekt 27 december naar de Africa Eco Race

Promotie Julie van Santen naar de pupillen 4

E2 handbal winterkampioen

Tjilde Bennis pakt eerste punten bij het Marathonschaatsen

JO13-3 winterkampioen voetbal

Oliebollen-badminton-toernooi was weer gezellig

Kerstadvertenties voor de Dorpsketting

Het kerstnummer van de Dorpsketting komt rond 20 december uit. Dit is elk jaar weer een feestelijk gezellig blad tijdens de kerstdagen en ook met een boodschap. Al 47 jaar (ruim 2400 edities) verschijnt De Dorpsketting bij de bewoners in de brievenbus, samengesteld door vrijwilligers. Inmiddels hebben we een oplage van ruim 1000 stuks op papier. Een pdf-bestand op facebook met ruim 1400 volgers en via www.stompwijk.nl  een link. We doen er alles aan om Stompwijk in de media aandacht te geven. We zouden het zeer op prijs stellen als de adverteerders dit jaar (weer) voor een gezellige kerstadvertentie zouden kunnen zorgen. Het liefst ontvangen wij die van U natuurlijk kant-en-klaar en het liefst als een plaatje (jpg) of in Word of pdf. In de bijlage ziet U de mogelijke formaten met de bijbehorende tarieven. Als U vòòr a.s. maandag 18 december de advertenties naar ons toestuurt, dan gaan wij er weer wat moois van te maken. Wij danken U alvast op voorhand en wensen U namens de Dorpsketting prettige feestdagen toe.

Formaten en tarieven kerstadvertenties 2017

 

Van de redactie

Voor alle duidelijkheid volgende week de laatste (kerst)ketting van het jaar en ook op 2 januari komen we NIET uit. Dus op 9 januari ligt pas de eerste in de brievenbus. Ik weet het u kunt ons niet missen en wij u niet, maar met een beetje doorzettingskracht gaat het ons beiden lukken. Denk aan uw wensen, bijdragen, dubbele misintenties, sportprogramma’s zoals ZZ,. Zie verder elders op deze site.

Petra

I am dreaming of a white christmas

Een berichtje van de redactie. Volgende week wordt de laatste Dorpsketting van het jaar gemaakt. We gaan er met zijn allen weer een inspirerend nummer van maken. De donkere dagen voor kerst zijn niet zo donker als we met zijn allen ons licht laten schijnen over vraagstukken zoals: geloof, hoop en liefde. Drie pijlers in onze samenleving en verweven met onze levensstijl. De vraag wordt aan je voorgelegd om te zien of je met een van de drie door de bocht kan. Je zet je blik op oneindig, staar naar de witte wondere buitenwereld, droom over een witte kerst en laat je gedachten gaan. Probeer niet aan het kerstdiner te denken maar meer aan de basis van ons bestaan. Geloof je in liefde, Greenpeace, Amnesty, Mark Rutte III, de gezondheidszorg, het scheiden van afval en boerenkool met worst?

Hou je van het leven en sta je elke dag herboren en dankbaar op in het vertrouwen dat het vandaag gaat lukken? Blijf je hopen op wereldvrede en betere omgangsvormen, meer respect, bewust van het feit dat anderen anders kunnen denken en dat jouw waarheid niet voor iedereen is.

Waar hou je dan van? Van je partner, kinderen, familie, Mark Rutte, een witte wereld of de formule dat muziek verbroedert.

We hebben de school gevraagd hun medewerking hieraan te verlenen. Coop, Andrea en Ingrid van de Passie bereid gevonden om deze vragen ergens binnen handbereik neer te leggen. Aan jou om hierop antwoord te geven. De kantine wordt nog benaderd voor hun medewerking. Eigenlijk kan je deze week dus niet om de vraag heen.

Kerst- en nieuwjaarswensen, tekeningen, gedichten en verhalen zijn altijd welkom om met ons te delen. Vanaf vrijdag gaan we met het kerstnummer starten zodat vanaf nu uw boodschap al welkom is tot uiterlijk maandag 18 december 18.00 uur. Het streven is om de Kerstketting op donderdag 21 december in uw brievenbus te krijgen. De vouw- en nietploeg gaat dus op woensdag aan de slag. Bezorgers let op anders sta je dinsdag voor niets voor de kerk.

Redactie, Petra

Riet van Santen- Verburg 90 jaar!

Ze is geboren in Pijnacker. Op een kleine boerderij. Toen ze 13 jaar was brak de oorlog uit en kwam ze in Stompwijk bij familie werken. “Je kon niet veel in de oorlog, er was niets.” Toch heeft ze hier ook nog op de huishoudschool gezeten. Zo’n twee dagen in de week bij de nonnen. Ze herinnert zich nog dat er razzia’s waren. Maar later ook de bevrijdingsfeesten. Kleding was in ieder geval slecht te krijgen. Als een jurk in de was ging, moest je de andere aan. Meer keus was er niet. In 1949 ging ze weer naar huis. In 1952 kon ze de verpleegstersopleiding gaan doen in het Franciscus ziekenhuis in Rotterdam. Tot bleek dat ze TBC had. Opleiding afbreken en later weer verder. Ook dat went op de lange duur.

De kraamopleiding

Dat wilde ze graag. Daar kwam veel studie aan te pas, maar ze kon goed leren. Ze wilde graag ‘de wijk’ in zoals ze dat noemden, en dat lukte. Ze werkte 17 jaar bij een kraamcentrum in Alphen aan de Rijn en woonde in een mooie flat. Ze begeleidde de kraamverzorgsters, regelde hun werk en hielp ook zelf nog wel eens bij een bevalling. Zoals toen een verloskundige een keer te laat was. “Erg leuk werk.” Maar een eigen gezin was er nooit van gekomen. In die tijd ging alles op de fiets en ook heeft ze nog een Solex gereden.

 Stompwijk

Daar kwam ze nog wel eens. Er zat hier meer familie en op familiefeestjes kwam ze ook Gerrit van Santen tegen die weduwnaar was. Ze trouwden in 1986. Zat ze meteen in een gezin met zes kinderen. Soms drukke weekenden met veel aanloop. Altijd gezellig. De een na de ander trouwde en kreeg kinderen. Ank en Peet adopteerden twee kinderen uit India en Riet ging mee ze ophalen op Schiphol. Acht maanden waren ze, dus die heeft ze zien opgroeien. Deepali zit in de verzorging in Swetterhage. En Shradha heeft ze zelf deze zomer haar verpleegstersspeld ‘gespeld’ zoals dat heet. Dat mocht alleen omdat ze zelf officieel verpleegkundige is. Apetrots natuurlijk!

Kringloop De Stal

Ze hadden nog een bijna lege stal staan, ook op de Doctor van Noortstraat. Zeven jaar geleden was er behoefte aan een kringloopwinkel om geld voor de verbouwing van de kerk bijeen te brengen. Ze stemden meteen toe en zo mocht ze samen met haar man de opening verrichtten. Het werd natuurlijk heel erg gewaardeerd. Door de lage huur kon er veel geld naar de kerk. Ze wisten al lang dat de plannen voor een rondweg er lagen. Maar zolang er nog niets gebeurde hadden ze er plezier in. In 2013 overleed haar man. Riet vindt het nog jammer dat De Stal dicht moest. Ze werden ook voor alle feestjes uitgenodigd. Laatst was ze nog bij het afscheid van de medewerkers.

Vakanties

Nu lijkt het of ze nooit weg kon, maar dat is niet zo. Op een lijst in de kamer staan tal van popjes in klederdracht uit Duitsland, Oostenrijk, Rome enzovoort. Getuigen van bezoeken daaraan. Ze heeft een mooi leven gehad vindt ze. Ze houdt nog van puzzelen en handwerken. En is benieuwd naar het feest dat er aan komt. Zoon Cock komt met zijn gezin over uit Denemarken. Het zal een hele club worden. Ze laat het maar over zich heen komen. (Ze is al wel ineens een stapel fotoalbums kwijt………. Waar die nu zijn…?

Riet gefeliciteerd en nog vele jaren in goede gezondheid toegewenst!

Agnes van Boheemen- Vollebrecht