Luiten Wonen, een winkel met een ruim 65 jarige lange geschiedenis, gaat helaas haar deuren sluiten. De winkel is destijds overgenomen door de broers Willibrord en Kees Luiten van vader Louis. Kees had al eerder andere keuzes gemaakt, waarna Willibrord en zijn vrouw Sjaan het bedrijf samen hebben voortgezet. Nu, met het zeer korte ziekbed en onverwachte overlijden van Willibrord, is de familie helaas genoodzaakt de winkel te sluiten.
In maart 2003 ben ik ter gelegenheid van de heropening van LuitenWonen op de Huyssitterweg bij oprichter Louis langs geweest. Louis was zoon van een timmerman, hij voelde echter weinig voor dat vak. Hij ging aan het werk bij de firma Verbakel, een manufacturenzaak, in Bleiswijk en ging op de fiets op pad naar Zoetermeer, Zoeterwoude en de Rijndijk, Leidschendam en Stompwijk om de waren aan de man te brengen. Een koffer gevuld met sokken, theedoeken, overhemden, hemden en broeken waarmee hij langs de deur ging om de bestellingen op te nemen en die op de zaterdag er na af te leveren. Toen de gelegenheid zich
voordeed heeft Louis, na langdurig beraad met zijn oudere broer Nico, de knoop doorgehakt en het pand aan de Dr. van Noortstraat gekocht. Er werd over het gevraagde bedrag onderhandeld en met de vuist op tafel geslagen, onderwijl roepend “verkocht”, werd de zaak beklonken. Zonder tussenkomst van een bank of hypotheek, want schulden aangaan deed je liever niet in die tijd. Geleidelijk aan werd het assortiment uitgebreid.
Leo Oliehoek kan zich die fantastische etalage met Sinterklaas nog goed herinneren, hij kon uren met zijn neusje tegen de ruit gedrukt staan kijken naar het treintje dat dan op de rails rond reed. Ook ik heb mooie herinneringen, als 10 jarig kind werkte ik op zaterdag bij mijn oma en opa in de polder. Na het stofzuigen ging ik boodschappen doen. Maar zeker elke week ging ik nylons halen voor tante Riek. Een bedrijvige winkel met allerlei materialen en laden in de toonbank waar de nylons in opgeborgen waren. Een heren- en dameskledingafdeling. En beneden een echte speelgoed afdeling en nog verder meubelen. Kortom een échte winkel binnen handbereik.
Door de jaren heen is de winkel regelmatig uitgebreid en vernieuwd en in 1980 is er zelfs, een geheel aan woninginrichting gewijd pand, aan de Huyssitterweg gebouwd. Begin 2001 is de winkel aan de Dr. van Noortstraat gesloten en werd het bedrijf voortgezet op de Huyssitterweg, met een nog ruimer assortiment aan meubelen en alles voor wonen en slapen.
Nu zegt de familie: door familiaire omstandigheden is Luiten Wonen niet langer in staat om de bedrijfsactiviteiten voort te zetten. Luiten Wonen, een begrip in de regio op het gebied van wonen en slapen zal haar deuren sluiten. Begonnen in 1951 door Louis Luiten die op de fiets van deur tot deur ging in Stompwijk, is Luiten Wonen uitgegroeid tot een bedrijf voor een compleet interieur. Een kleinschalig familiebedrijf waar men staat voor een persoonlijke benadering. Per 1 december is het personeel door Van der Linde Interieur in Bleiswijk overgenomen.
De winkel aan de Huyssitterweg zal echter na een korte leegverkoop sluiten.
Luiten Wonen heeft deze meer dan 65 jaar altijd voor kwaliteit en service gestaan. En laat u daar graag een laatste keer van profiteren. Luiten Wonen verwelkomt u vanaf 25 januari graag aan de Huyssitterweg voor een spectaculaire leegverkoop. De hoogste kortingen op werkelijk de gehele showroomcollectie. Luiten Wonen is vanaf 25 januari elke donderdag t/m zondag geopend, met een koopavond op vrijdag. Bezoek ook de website luitenwonen.nl
Petra Oliehoek- van Es
Op zaterdag 13 januari 2018 werd het 125 jarig jubileum gevierd van onze IJsclub Nut en Vermaak en wat hadden ze het mooi aangepakt. Buiten een arrenslee voor de Bles met verse sneeuw van de skibaan, binnen glühwein en warme chocolademelk. Voor het bestuur, afgevaardigden van de Gewesten en KNSB vZuid-Holland en mensen met een loeiwarm hart voor deze ijskoude verenging waren er vele mooie woorden van burgemeester Klaas Tigelaar, die een mooie cheque beschikbaar stelde met een leuk bedrag dat alleen maar leuker wordt omdat dit jaarlijks terugkeert. Eveneens lovende woorden van Berit van Dobbenburgh, voorzitster van de
KNSB Z-H. Ze verbaasde zich over de jeugdige samenstelling van het bestuur van de vereniging. Er wordt binnen haar bestuur nog onderhandeld over een cadeau, omdat de stropdassen en sjaaltjes inmiddels achterhaald zijn, maar er nog geen alternatief gevonden is waar alle partijen zich in kunnen vinden. Voor het maken van de docu-film heeft Frans Oliehoek alle gegevens verzameld bij de beeldbank en bij Oud Stompwijk. Alle bewaarde handgeschreven verslagen zijn doorgenomen met verrassende boetes, zoals het betalen van een dubbeltje als men te laat op de vergadering kwam of zelfs 25 cent bij verzuim van de vergadering. Dit in combinatie met sportieve beelden van Studio Sport en de wedstrijden op de Nieuwe Vaart. Een mooi tijdbeeld over ruim 100 jaar ijspret. Hierna was het tijd voor een stampottenbuffet met bal en worst.
Later die avond waren eveneens de leden en sponsoren uitgenodigd en gingen prins en page voorop in de polonaise en werden de Pintengluurders even omgedoopt tot dweilorkest. Sportieve coryfeeën uit ons dorp die een voorbeeld zijn geweest voor de club werden naar voren gehaald. Door Erik Hulzebosch werden zij gehuldigd middels een speld. Hierna kwam Eric aan het woord met een inspirerend verhaal over zijn avonturen als schaatser en zanger, met zijn accent en avonturen was de
microfoon voorlopig voor hem en dit leidde door zijn droge humor tot veel hilariteit. Tot slot ging iedereen met een vrolijke, kleurrijke muts en sjaal naar huis. Het bestuur en de feestcommissie kan terug zien op een grandioze avond.
Onze eigen Marianne Turk gaat zich specialiseren in hulp aan nabestaanden, want inmiddels is het duidelijk dat daar haar kwaliteiten liggen. Ze is vanuit haar werk bekend met verzekeringswezen en vanuit betrokkenheid met de uitvaartwereld.
Er zijn volop ideeën voor een website waar mooie teksten, gedichten en gedachten en lezingen binnen handbereik komen, een wensenlijst, een top 100 van meest gevraagde begrafenismuziek, een platform om ideeën uit te wisselen en de mogelijkheid om reacties en feedback te geven en ontvangen. Een bedrijf in ontwikkeling dus. Als er een jongere is die wil helpen bij de uitvoering van deze website, ze is niet zo’n techneut, dan mag hij of zij zich melden. Ze gelooft dat iedereen een taak heeft in zijn leven en dat iedereen kan bijdragen. Niet vanuit egoïsme maar vanuit saamhorigheid. Dit is haar taak en het is fijn om hiermee een stempel te drukken om de wereld. Haar ervaring wordt ondersteund door haar ervaringen binnen het verzekeringswezen en haar inmiddels afgeronde opleiding waar zoveel facetten voorbij zij gekomen. Ideeën zijn binnen de opleiding uitgewisseld en dit was een verrijking en nu verder uitwerken en vorm geven en gaan uitstralen in de directe omgeving en onze nabij gelegen parochies. Grenzen verleggen, laat het nieuwe jaar maar komen. Marianne is er klaar voor.
kerstvraag extra beleving. Wat te denken van Marga Stijnman, ze hoopt erop dat ze gezond oud wordt, omdat er al veel te veel mensen veel te vroeg zijn overleden. En dat tekent het afgelopen jaar waarbij inderdaad heel veel jonge inwoners vroegtijdig afscheid hebben moeten nemen. Ook partners en familieleden van de leden van VrouwActief. Zo zegt Riet Soonius, dat zij hoopt op een gezond 2018 omdat het afgelopen jaar een zwaar jaar was. We moeten dit achter ons laten en proberen per dag te genieten en klaar te staan voor de medemens. Anneke de Jong geeft aan dat de liefde voor haar betekent dat je alles met elkaar deelt. Aan onze tafel wordt vanavond opnieuw lief en leed gedeeld. Hoe moeilijk het is het om alleen naar een dergelijke avond te gaan terwijl je dit jaren met je vriendin hebt gedaan. Om haar huis voorbij te fietsen en dan in de hal moed te verzamelen om naar binnen te gaan. Diep ademhalen en weer verder in de wetenschap dat je in de zaal je verhaal kwijt kan. Het staat niet op haar kaartje, maar ja we weten het allemaal dat Wil van Leeuwen immers veel te vroeg eerst haar man en afgelopen maand haar broer heeft verloren. Ze spreekt de hoop uit voor een lang leven in goede gezondheid om veel te kunnen fietsen en te genieten van haar kleinkinderen en te winkelen met haar moeder.
Het wordt een liefdevolle avond en de Ierse muziek gaat van zwaar naar lichtvoetig. Als we naar huis gaan wordt gewaarschuwd dat het glad buiten is en ik hoor later dat Lia van Zon een enorme klapper heeft gemaakt op weg naar huis. Ze is hard gevallen en kijk wat zij net op haar briefje had geschreven!
Kerstnummer 2016 DK 2361
Riet Lelieveld neemt afscheid als vrijwilliger in Emmaus
Jaap en Nel Verburg 60 jaar getrouwd
Reconstructie Stompwijkseweg van start
Kulturhus komt er aan in 1e kwartaal 2018
Moederdagfair bij De Stal weer groot succes
Nieuwe secretaris voor de KBO
Schoolspullenpas uitgereikt
Weer volop zomerpret in het Dorpshuis
Zomercarnaval wegens 44 jarig bestaan Gaanders
De Rokende Règâhs BBQ,en in Stompwijk
Mevrouw Riet van Santen Verburg is 90 jaar
Sinterklaas in de bouwkeet
Januari:
Bart Pardon 12e tijdens nk schoolslag
Schaatsjeugd Leiden vraagt aandacht voor nieuwe ijsbaan
Menroute Leidschendam-Stompwijk geopend
Onderlinge wedstrijden Blesruiters
Bart en Jelsie naar het NJJK
oë en Indy van Velzen allebei 1e in het meisjesklassement Junior Cycling Tour Assen
Toerclub Stompwijk rijdt Mergellandroute
Bart 3e bij NK estafette in Eindhoven
Badgasten hebben zich geplaatst voor het NK
E2 handbal winterkampioen
Een berichtje van de redactie. Volgende week wordt de laatste Dorpsketting van het jaar gemaakt. We gaan er met zijn allen weer een inspirerend nummer van maken. De donkere dagen voor kerst zijn niet zo donker als we met zijn allen ons licht laten schijnen over vraagstukken zoals: geloof, hoop en liefde. Drie pijlers in onze samenleving en verweven met onze levensstijl. De vraag wordt aan je voorgelegd om te zien of je met een van de drie door de bocht kan. Je zet je blik op oneindig, staar naar de witte wondere buitenwereld, droom over een witte kerst en laat je gedachten gaan. Probeer niet aan het kerstdiner te denken maar meer aan de basis van ons bestaan. Geloof je in liefde, Greenpeace, Amnesty, Mark Rutte III, de gezondheidszorg, het scheiden van afval
en boerenkool met worst?
ark Rutte, een witte wereld of de formule dat muziek verbroedert.
Ze is geboren in Pijnacker. Op een kleine boerderij. Toen ze 13 jaar was brak de oorlog uit en kwam ze in Stompwijk bij familie werken. “Je kon niet veel in de oorlog, er was niets.” Toch heeft ze hier ook nog op de huishoudschool gezeten. Zo’n twee dagen in de week bij de nonnen. Ze herinnert zich nog dat er razzia’s waren. Maar later ook de bevrijdingsfeesten. Kleding was in ieder geval slecht te krijgen. Als een jurk in de was ging, moest je de andere aan. Meer keus was er niet. In 1949 ging ze weer naar huis. In 1952 kon ze de verpleegstersopleiding gaan doen in het Franciscus ziekenhuis in Rotterdam. Tot bleek dat ze TBC had. Opleiding afbreken en later weer verder. Ook dat went op de lange duur.
Dat wilde ze graag. Daar kwam veel studie aan te pas, maar ze kon goed leren. Ze wilde graag ‘de wijk’ in zoals ze dat noemden, en dat lukte. Ze werkte 17 jaar bij een kraamcentrum in Alphen aan de Rijn en woonde in een mooie flat. Ze begeleidde de kraamverzorgsters, regelde hun werk en hielp ook zelf nog wel eens bij een bevalling. Zoals toen een verloskundige een keer te laat was. “Erg leuk werk.” Maar een eigen gezin was er nooit van gekomen. In die tijd ging alles op de fiets en ook heeft ze nog een Solex gereden.
Ze hadden nog een bijna lege stal staan, ook op de Doctor van Noortstraat. Zeven jaar geleden was er behoefte aan een kringloopwinkel om geld voor de verbouwing van de kerk bijeen te brengen. Ze stemden meteen toe en zo mocht ze samen met haar man de opening verrichtten. Het werd natuurlijk heel erg gewaardeerd. Door de lage huur kon er veel geld naar de kerk. Ze wisten al lang dat de plannen voor een rondweg er lagen. Maar zolang er nog niets gebeurde hadden ze er plezier in. In 2013 overleed haar man. Riet vindt het nog jammer dat De Stal dicht moest. Ze werden ook voor alle feestjes uitgenodigd. Laatst was ze nog bij het afscheid van de medewerkers.