Alle berichten van trees van velzen

60 jaar getrouwd

Waar kom je zomaar een diamanten echtpaar tegen?

Op maandagmorgen in onze supermarkt!

Koos en Bep van Rijn- van der Poel. Ze zagen elkaar voor het eerst op de Zoeterwoudse Kermis. Zij was achttien jaar en hij vijfentwintig. “Het was meteen raak en het is nooit meer uitgegaan”, zegt zij. Ze kwam uit een gezin van elf kinderen en woonde op de Miening in Zoeterwoude. Koos was de oudste van de derde generatie Van Rijn op de boerderij aan de Meeslouwerweg. Vier jongens en een meisje. Er moesten gasleidingen worden gelegd langs de nieuwe rijksweg A4 en hij ging aan de slag. Leende bij boeren een tractor en had handen vol werk. Later kreeg hij van zijn vader een ouwe tractor Ford en hielp overal tot in het Westland aan toe.

Drie jaar verkering

Koos en Bep trouwden en gingen wonen in een klein huisje naast de boerderij. Daar werden ook hun oudste twee kinderen geboren. Na acht jaar konden ze naar het dorp verhuizen. Daar werden nieuwe woningen gebouwd aan de Van Santhorststraat. Koos zag het eerst niet zo erg zitten, maar ging toch en had het er prima naar zijn zin. ’s Avonds kletsen met de buurtjes op een bankje: die goeie ouwe tijd! Hier werd de jongste geboren. Ook Bep vond het er geweldig en wilde er eigenlijk niet meer weg. Alles lekker dichtbij. Ze bracht de kinderen lopend naar school en kreeg alle klanten aan de telefoon. Koos had ondertussen een tweedehands vrachtwagen gekocht en was druk met grondstoffen voor potgrond en dergelijke. En alle avonden om zes uur thuis voor de prak. Bep kookt nog steeds zeven dagen in de week!

 De kinderen werden groter

En zo gauw ze hun rijbewijs hadden, kwamen ze ook in het bedrijf. Vervoer is altijd nodig en onderhand hebben ze zoveel medewerkers dat ze met 18 vrachtwagens rijden. Ook een kleinzoon, en de tweede is druk om alle papieren te halen die nodig zijn om te kunnen rijden. Als dat niet in de genen zit!

Klaverblad werd de nieuwe plek

Na zo’n vijftien jaar aan de Van Santhorststraat kwamen ze aan het Klaverblad terecht. En ideaal: zoon Jos en schoondochter Jokelien naast hen. Waar ze heel veel hulp van hebben. En zij konden weer makkelijk oppassen. Hun drie kinderen, aanhang en zeven kleinkinderen komen elke zaterdag morgen gezellig koffie drinken.

Vakanties

Met de eigen auto naar Oostenrijk. En met het vliegtuig naar Amerika voor een rondreis. Al was dat laatste niet zo’n succes omdat het hele gezelschap uit Engelsen bestond. En zij geen woord Engels kennen…. Ze maakten ook wel busreizen met de Zonnebloem en met Theo’s reizen. Maar nu blijven ze liever thuis. Ook omdat Koos zijn benen niet meer zo willen. Gelukkig is de KBO dichtbij en klaverjassen doen ze allebei nog graag. Bep heeft ook nog een eigen kaartclubje op woensdagmiddag. En Koos kom je met zijn scootmobiel overal tegen. “Een geweldige uitvinding”, noemt hij het.

Facebook

Hun kleindochter Ilja heeft hun jubileum aangekondigd op Facebook. En daar hebben ze al veel reacties op gekregen. Van heinde en verre. Als je ouder wordt krijg je er van alles gratis bij; hebben ze al ondervonden. Zondag 30 juli was het feest in De Bles, hier hebben ze naar uitgekeken.

Van harte gefeliciteerd!

Agnes van Boheemen- Vollebregt

Pannenkoeken- en spelletjesmiddag

Waar:            De Blesruiters, Huyssitterweg 27A, Stompwijk

Wanneer:     Zondag 13 augustus

Voor wie:      Leden en niet-leden

Kosten:          € 2,50 per kind

Wat gaan we doen:

12:00 uur           Pannenkoeken eten

13.30 uur           Bingo

14.30 uur           Diverse spelletjes in de bak

15.30 uur           Knutselen

17.30 uur          Einde

Om de vakantie leuk door te brengen, organiseren wij een lekkere lunch met pannenkoeken en hebben we een leuke spelletjesmiddag bedacht. Zowel leden als niet-leden van de Blesruiters zijn welkom. Dus neem allemaal je broertjes, zusjes, neefjes, nichtjes en vriendjes en vriendinnetjes mee!

Aanmelden kan t/m 11 augustus via sannev_vliet1992@hotmail.com. Vermeld dan even je naam, leeftijd en telefoonnummer.

Even een berichtje om naar uit te kijken…….

Op 7 september is de jaarlijkse boottocht, georganiseerd door de KBO, afdeling Zoeterwoude en dit keer varen we richting Gouda. De prijs voor deze leuke gezellige boottocht is €45,—.

Verder is er nog geen informatie bij ons bekend maar dat zal spoedig volgen.

U kunt in ieder geval deze datum in de agenda zetten.

Namens bestuur van de KBO soos,

heel veel vaarplezier,

Marianne Hoppe

Terugblik op de kaartmiddag

Wat een prachtige dag, het is vrijdag 21 juli als het dorp uitloopt om naar de feesttent op het kermisterrein te gaan. Toen ik de tent binnen kwam was er al een gezellige drukte en waren er al mensen aan het genieten van de koffie.

En wat kregen we bij de koffie…….heerlijk eigen gemaakte appeltaart die zo vreselijk lekker was dat je graag het recept wilt hebben. Maar ik geloof dat dat een goed bewaard familie geheim is. Echt super bedankt mevrouw Agnes Bolleboom dat u zoveel taarten hebt gebakken.

De oudere bewoners worden op uitnodiging van de Harddraverij welkom geheten, als om half twee het klaverjassen en rummicub kan beginnen, wat in samenwerking met de SOOS KBO wordt georganiseerd. Gezelligheid staat bovenaan en het wordt alleen nog maar gezelliger als er drankjes en hapjes worden uitgedeeld door het bestuur van de KBO en enkele jongeren uit het dorp. Wat een mooie traditie en wat heerlijk dat iedereen zo geniet van deze verwennerij.

Na afloop werd vol verwachting uitgekeken naar de prijsuitreiking, maar iedereen had prijs een heerlijk stuk kaas of een lekker stukje worst, gesponsord door Kaashandel v.d. Bosch. Onze hartelijke dank daarvoor.

De bestuursleden van de KBO gingen met een prachtige bos ruikers naar huis als dank voor hun medewerking.

Bedankt voor deze prachtige dag,

namens al onze leden van de SOOS,

Marianne Hoppe

Allemaal digitaal!

Het cursusaanbod voor computer, tablet, e-reader en smartphone

Allemaal willen we wegwijs worden en op de hoogte blijven van de digitale samenleving. De Bibliotheeek aan de Vliet en SeniorWeb bieden samen inspiratie, educatie en ondersteuning voor optimaal en veilig gebruik van de digitale wereld.

Het cursusaanbod voor augustus tot en met december is verschenen. Er is veel ruimte voor persoonlijke aandacht en u doet veel digitale kennis op. Er zijn weer cursussen voor starters en gevorderden voor mensen met een Android-telefoon of tablet, een iPhone, iPad, MacBook of Windows-computer. Wilt u in een paar uur op de hoogte worden gebracht van actuele onderwerpen, dan kunt u voor een workshop kiezen.

Nieuw Toegevoegd aan het aanbod van ‘Allemaal digitaal!’:

  • 1 keer per maand, op een vaste dag, een hulp- en informatiemiddag in de bibliotheken in Leidschendam, Rijswijk en Voorburg. Hier kunt u ook terecht met vragen over uw e-reader.
  • Workshop ‘Lenen van e-books met uw e-reader’.
  • Internet en e-mail voor Android- en Apple-apparaten

Wegens succes herhaald

  • Klik & Tik Gratis Online cursus die bestaat uit twee modules: wegwijs met de computer en wegwijs met het internet. Op een computer in de bibliotheek gaat u zelf aan de slag en leert u via filmpjes typen en e-mailen en uw weg vinden op internet. De trainer helpt bij vragen.
  • Hoe werkt de digitale overheid? Gratis leert u in vier lessen wat u allemaal kunt doen met uw DigiD. En hoe u via het internet zaken regelt met uw gemeente, de Belastingdienst en andere overheidsdiensten.

Informatie en aanmelden Op dinsdag 21 augustus (Leidschendam), vrijdag 25 augustus (Rijswijk) en dinsdag 29 augustus (Voorburg) beantwoorden docenten van 14.00 – 16.00 al uw vragen over de komende cursussen en workshops. U kunt u op deze middagen ook direct aanmelden voor de cursus of workshop van uw keuze.

De folder ‘Allemaal digitaal!’ ligt voor u klaar in de bibliotheek. Het complete programma staat ook op www.bibliotheekaandevliet.nl/allemaaldigitaal. Als u via onze website uw toegangskaarten koopt betaalt u met iDEAL.

Korting Voor leden van de bibliotheek, ouderenbond, SeniorWeb en houders van een geldige Ooievaarspas is er een kortingstarief. Alle prijzen van de cursussen zijn inclusief het lesboek. De korting met de Ooievaarspas ( 50% op de niet-leden prijs) geldt alleen bij kaartverkoop aan de balie in de bibliotheek.

Op de koffie bij…

Cisca van Boheemen, 80 jaar geworden en dan heb je toch wel al een heel leven achter je. Geboren als Cisca Oosterlaan in Bleiswijk. Ook op een boerderij, maar ze heeft nooit melken geleerd…! Na de lagere school en de Mulo ging ze werken bij de Provinciale Griffie in Den Haag. Alle dagen op de fiets naar Zoetermeer en met de bus verder. “Er stond daar een hele rij bussen die naar Den Haag gingen”, vertelt ze.

Na haar trouwen in 1963 kwam ze al schuin tegenover de kerk en school wonen. Dat bleek de voorbode van een actief vrijwilligersleven. Samen met haar man Nico kreeg ze acht kinderen en negentien kleinkinderen. Altijd een gezellige drukke boel. Maar er schoot nog wel tijd over. Onder andere ging de hele school ieder jaar ‘Poldertje Rond’. Dat was een rondje wandelen om de Westeinderpolder. Cisca had aangeboden om na afloop pannenkoeken te bakken. Na een of twee keer zit je daar natuurlijk voor jaren aan vast. Maar ze deed het graag en met vier pannen tegelijk! Dat schoot wel op.

 Goede klaverjasser, dat kunnen we wel zeggen. Ze weet er vaak mee in de prijzen te vallen. Dus ook de KBO slaat ze niet snel over.

 Dorpskettingen rondbrengen deed ze ook vele jaren en de kleinkinderen konden er altijd terecht uit school. Hooibouw met de hele buurt, wie kent het niet? We gaan niet alles opnoemen, dan wordt de Dorpsketting te klein. En na vele jaren wijkcontactpersoon is ze het wel wat rustiger aan gaan doen. “Toch fijn dat daar altijd weer mensen voor te vinden zijn”, vindt ze. Iedereen bezoeken bij geboorte, ziekte, jubileum of begrafenis wordt erg gewaardeerd. Momenteel regelt ze nog het rondbrengen van Tafeltje Dekje, en ook dat is soms een toer om vrijwilligers voor te vinden. Maar het gebeurt.

Gefeliciteerd en vele jaren toegewenst. Zeker ook namens de Dorpsketting!

Agnes van Boheemen- Vollebregt

Zwaan kleef aan

Is een gezegde en dat geldt ook voor het project “Samen eten…… ja gezellig”. Deze keer waar (mond tot mond) reclame al niet goed voor is, zaten we met 24 dorpsbewoners aan tafel. Eerst werd er afscheid genomen van Jetty en Lies. Zij verzorgen n.l. al 10 jaar op  de vrijdagochtend soos de koffie met koek, en zorgen dat de spelletjes klaar staan en wat verder nodig is om het geheel gezellig te laten verlopen. Zij werden beloond met een mooie bos bloemen en een oorkonde. Ook Willem Overdevest deed nog een woordje en schonk hen nog een lekkere fles wijn.

Zij blijven nog wel als oproepkracht beschikbaar, zodat we niet bang hoeven zijn dat de soos opgeheven wordt.

Wea had weer overheerlijk gekookt en Anneke had weer allerlei lekkere pannenkoeken gebakken. Na een poosje kwam er ook nog een heerlijk toetje op tafel en hebben we nog even na gezeten om elkaar wat beter te leren kennen.

Ik hoop dat daar ook weer mensen op vrijdagochtend van zullen blijven komen. Zo jullie weten is dan de biep ook open.

In augustus slaan we een keertje over maar op de 2de vrijdag in september gaan we weer met z’n allen gezellig aan tafel.

Namens alle bezoekers wil ik jullie bedanken. Het was geweldig.

Groetjes Ria v. Dijk

Dit jaar is er weer ZomerPret

Het lijkt nog ver weg, maar in de laatste week van de zomervakantie (14 t/m 16 augustus) organiseren we weer drie dagen ZomerPret in en rond het Dorpshuis. Met elkaar gaan we er weer een paar leuke dagen van maken.

Voor wie is ZomerPret bedoeld?

ZomerPret is voor alle kinderen van 5 t/m 12 jaar. Bij ZomerPret kun je de hele dag knutselen, spelletjes doen en gezellig bijkletsen met je vriendjes en vriendinnetjes. En er is natuurlijk de huttenbouw voor het Dorpshuis. Van te voren inschrijven is niet nodig, want dat kan gewoon op de dag zelf. Voor de ochtend of middag betaal je € 1,50 per dagdeel. In de ochtend zijn we open van 9.30- 12.00 uur en ’s middags van 13.30- 16.00 uur. Tussen de middag ga je thuis eten. Je mag zo vaak komen als je zelf wilt.

Zet het alvast in je agenda! En fijne vakantie!!

Gezellige Meijendelrit van de Blesruitermenners

Tijdens de geslaagde onderlinge wedstrijd van vorige week zondag werd er door een aantal menners geopperd weer eens een ritje naar Meijendel te maken. Zondag vertrokken acht aanspanningen deels vanuit Leidschendam en Stompwijk richting Meyendel. Halverwege het fietspad door de Horsten ontmoeten de deelnemers elkaar waarna het, na een bakkie, gezamenlijk richting Meijendel ging. Voor een aantal was het de eerste keer en ook nog vaak met een nieuw of jong paard/pony .

Het was dus spannend hoe ze deze, toch best pittige rit, zouden volhouden, maar dat verliep prima allen “tippelde” vrolijk mee met de groep.

In Meijendel werden de paarden en pony’s uitgespannen en konden ze even uitblazen in de nieuwe paardenstal.

Voor de deelnemers de gelegenheid om een verfrissing te nemen en natuurlijk te genieten van een pannenkoek en jawel daarbij begon ook nog de zon even uitbundig te schijnen, genieten dus.

Tijdens de terugrit werd halverwege nog even een stop gehouden om de paarden en pony’s even wat rust te gunnen en de deelnemers te laten genieten van de onvermijdelijke mennersborrel uit de kruik van Koos.

Voor de deelnemers uit Leidschendam stond er bij thuiskomst bijna 35 km op de teller, dus inderdaad een pittige rit.

Maar kennelijk hadden de paarden en pony’s het goed doorstaan want er kon nog een “bokkesprong” af nadat ze in de wei waren gezet.

Het was een mooie en gezellige rit zo aan de vooravond van de Stompwijkse paardendagen.

Ab

Hoe gaat het met de Stompwijkseweg?

Aangezien we weer in de frontlinie zitten, kon ik mooi dichtbij een paar foto’s maken.

Tussen de Knipbrug en de Tuinbouwwegbrug liggen pontons met de waterkraan er op. De plaatsing gebeurde op dinsdag 11 juli.

We hebben een gratis abonnement bij de BAM. Die houdt ons op de hoogte.

Een aardige medewerker van de BAM vertelde dat hier stalen binten komen met betonplaten er tussen.

We zijn weer helemaal bij.

Agnes van Boheemen Vollebregt